Race.fi  Puotilan autokorjaamo

C70 vm. 2000 nykii

  • 37 Vastauksia
  • 10312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
C70 vm. 2000 nykii
« : 25.04.2014, 11:15:47 »
C70 B5204T4 vm. 2000 nykii pahasti pintakaasulla ajettaessa ja välillä myös vähän täyskaasulla. Tietyllä tavalla kaasua painamalla vaihde vapaalla saa kierrokset notkahtamaan alle tyhjäkäyntinopeuden. Saman saa aikaiseksi myös, jos pitää jalkaa juuri ja juuri kaasulla ja nostaa pikku hiljaa kytkintä, vaikka vaihde olisi vapaalla. Kierrokset noin 1400:ssä vaihde vapaalla tuntuu melkein kuin kävisi neljällä.

Onko vika kaasuläppäyksikössä? Autoon on ilmeisesti vaihdettu ko. yksikkö (keltainen etiketti) ja softakin on melko uusi, koska sain ajettua Vidalla ETM:n sweep testin. Testin mukaan ainakin läpän potentiometrit vaikuttaisivat olevan kunnossa. Onko mahdollista, että autoon on esim. Italiassa joku vaihtanut ETM:n toisesta autosta, mutta ohjelmointi on jäänyt tekemättä, jolloin laitteessa olisi tähän moottoriin sopimaton ohjelma?

Nyt kun mietin asiaa, voi olla, että "throttle angle, desired value" ja "throttle angle" näyttivät aivan eri lukemia. Täytyykin tarkistaa se uudelleen. Pitäisikö niiden olla lähellä toisiaan? Miten ongelmaa voisi selvittää/mitä parametrejä seurata Vidalla? Näkisikö jostain, onko ETM:n ohjelma autoon sopiva?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #1 : 25.04.2014, 11:44:57 »
Tulpanjohdot kunnossa varmasti?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #2 : 25.04.2014, 11:58:59 »
Tulpanjohdot kunnossa varmasti?
Vm. 2000 auto ja koneessa sähköinen kaasu. Eli jokaisella pytyllä oma puola, eikä enään tulpanjohtoja/virranjakajaa.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #3 : 25.04.2014, 12:55:06 »
Tulpissa oli kyllä vähän sanomista, mutta kai se sitten temppuilisi isommillakin kierroksilla?

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #4 : 25.04.2014, 14:36:02 »
Jos tulpissa sanomista, niin laittaisin ne vaihtoon ihan ilmankin nykimistä. Ei välttämättä liity tähän sun tapaukseen, mutta mulla aiheutti pientä nykimistä ja tärinää kun oli yksi puolista hajalla. Toisaalta olet varmaankin katsonut vikakoodit, sillä virheellisestä sytytyksestä sylinterissä tulisi ilmoitus.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #5 : 25.04.2014, 15:41:34 »
Osta yksi puola ja kokeile sitä vuorotellen eri tulpille.

Rikkoontuukohan tuossa puolat mekaanisesti ja lyövät sitten läpi? Jos suihkuttelisit yhteen kerrallaan vettä päälle ja katsoisit pätkiikö. Saman näkee tieten pimeässäkin, jos saa valot pois autosta.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #6 : 25.04.2014, 15:45:39 »
Joo, ei vikakoodeja paitsi ajonestosta välillä. Ja kun kiusaa moottoria riittävästi (eli antaa pudota pienille kierroksille), tulee koodi pakonokan VVT:stä ja tyhjäkäynti menee huonoksi kun nokka lukittuu VIDA-kielellä performance-asentoon. Löysin throttle angleen liittyen maininnan "The value must follow the parameter "Throttle angle, desired value" when the accelerator pedal (AP) is affected." Pitänee siis katsoa miten nuo käyttäytyvät ajossa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #7 : 25.04.2014, 20:10:14 »
humppaako tyhjäkäynti? Jos niin kaasuläppäboksu onbpaskanen tai hajoamassa. Nuo boksit on ihan kuraa. Itellä mennyt niin monta jo ettei meinaa laskuissa pysyä mukana.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #8 : 25.04.2014, 22:10:50 »
Tyhjäkäynti ei humppaa. Testailtiin nyt ETM:ää ja kaikki viittaisi siihen, että se on kunnossa. Nykimistä tapahtuu pintakaasulla ajaessa ehkä n. 4 kertaa sekunnissa. Vidalla huomattiin, että sytytysennakko muuttuu nykiessä 30 asteesta vähän miinuksen puolelle ja takaisin. Voisiko olla vikaa moottorinohjauksessa tai nakuantureissa? Mistä muusta tuollainen sytytysennakon heittely voisi johtua? Voisiko olla vikaa johtosarjassa tms.?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #9 : 26.04.2014, 12:35:59 »
Mistäs se saa pyörimisen tunnistuksen?  Onko siinä tavallinen pyörimisen tunnistin vauhtipyörällä? Voisiko olla viallinen tai likainen?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #10 : 28.04.2014, 11:38:56 »
Tunnistimet löytyvät vauhtipyörältä ja nokka-akselilta. Luulisi, että näistä tulee vikakoodi heti jos anturitiedossa on jotain sanomista.

Irrotettiin nyt kuitenkin se ETM. Pitäisikö läpän prosenttiluku mennä lähelle nollaa, kun läpän vaikkapa kääntää käsin kiinni? Tällä läpällä näytti jäävän reiluun kymmeneen prosenttiin. Auki kääntäessä prosentit kyllä kasvavat johdonmukaisesti. Tilasin jo aikaisemmin kontaktittoman TPS-anturin, joten nyt odotellaan sen saapumista ja katsotaan auttaako.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #11 : 28.04.2014, 15:23:17 »
Tunnistimet löytyvät vauhtipyörältä ja nokka-akselilta. Luulisi, että näistä tulee vikakoodi heti jos anturitiedossa on jotain sanomista.

Irrotettiin nyt kuitenkin se ETM. Pitäisikö läpän prosenttiluku mennä lähelle nollaa, kun läpän vaikkapa kääntää käsin kiinni? Tällä läpällä näytti jäävän reiluun kymmeneen prosenttiin. Auki kääntäessä prosentit kyllä kasvavat johdonmukaisesti. Tilasin jo aikaisemmin kontaktittoman TPS-anturin, joten nyt odotellaan sen saapumista ja katsotaan auttaako.

Se läppähän jää kiinniasennossa muistaakseni hieman auki, vai muistanko ihan väärin?
Mulla on kans yhdessä paskassa läpässä semmonen hall-anturi.
Siinä se ei mitään auttanut, kun oli läppäkotelon sisäinen vika.
Lueskelin jostain foorumilta, missä ne oli noita vaihdelleet, että joillain oli ongelmia silti ollut.

Mistä tilasit anturin?

Tuo asentopotikan filmi kuluu silleen kivasti, että sit se toimii miten sattuu, välillä hyvin ja sit taas huonommin.
Eli kun oot sitä testaillut, voi se antaa hyviä lukemia ja sit seuraavana päivänä taas solkoo, eli mielestäni sen kunnosta ei saa 100% varmuutta mittaamallakaan.

Onko koskaan heittänyt ETS-vikavaloa päälle?

Tuo, että tuntuu, että kävisi neljällä on tuttu ilmiö omassani silloin kun läppäkotelo vika on ollut päällä.
Sohlos ja sohlos, eikä antanut aina mitään vikakoodiakaan
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16281.msg330167#msg330167
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36920.msg655307#msg655307

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #12 : 28.04.2014, 16:32:50 »
Se läppähän jää kiinniasennossa muistaakseni hieman auki, vai muistanko ihan väärin?
Mulla on kans yhdessä paskassa läpässä semmonen hall-anturi.
Siinä se ei mitään auttanut, kun oli läppäkotelon sisäinen vika.
Lueskelin jostain foorumilta, missä ne oli noita vaihdelleet, että joillain oli ongelmia silti ollut.
Joskus aikaisemmin ajoin sen ETM-testin niin lopuksi putosi reiluun prosenttiin lukemat mutta nyt siis reiluun kymmeneen prosenttiin vaikka painoi läpän kiinni. Voi tietysti olla että tuo "oppii" jotain ja nyt olin nollannut laitteen. Voihan boksissa olla tietysti jokin TPS-anturiin liittymätönkin vika. Pitää sitten hankkia uusi boksi ja laittaa kontaktiton TPS siihen ja käydä ohjelmoimassa. Olisikohan Vidaa jossain muuallakin kuin Käyttöautossa Tampereen seudulla?
Mistä tilasit anturin?
Onko koskaan heittänyt ETS-vikavaloa päälle?
Tilasin Sacer-merkkisen anturin Ebaysta (Israelista) ja saapui näemmä tänään Suomeen, eli pian päästään testaamaan. ETS-valo ei ole syttynyt, mutta ei toisaalta paljon ole kilometrejäkään tullut. "Hauska" yksityiskohta tuo, että sinullakin antoi VVT-koodia, vaikka vikaa oli kaasuläpässä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #13 : 28.04.2014, 17:14:36 »
Joskus aikaisemmin ajoin sen ETM-testin niin lopuksi putosi reiluun prosenttiin lukemat mutta nyt siis reiluun kymmeneen prosenttiin vaikka painoi läpän kiinni. Voi tietysti olla että tuo "oppii" jotain ja nyt olin nollannut laitteen. Voihan boksissa olla tietysti jokin TPS-anturiin liittymätönkin vika. Pitää sitten hankkia uusi boksi ja laittaa kontaktiton TPS siihen ja käydä ohjelmoimassa. Olisikohan Vidaa jossain muuallakin kuin Käyttöautossa Tampereen seudulla?Tilasin Sacer-merkkisen anturin Ebaysta (Israelista) ja saapui näemmä tänään Suomeen, eli pian päästään testaamaan. ETS-valo ei ole syttynyt, mutta ei toisaalta paljon ole kilometrejäkään tullut. "Hauska" yksityiskohta tuo, että sinullakin antoi VVT-koodia, vaikka vikaa oli kaasuläpässä.

Ei kyl kannata uutta boksia alkaa puukottaan.
Siks toiseks tuo viimeisin uusi boksi joka mulle tuli "takuuna" englannista piti sisällään jonkun ohjelman, jolla se toimi hienosti.
Kyselin sit käyttöautosta, että tarviiko ohjelmoida, niin vastaus oli, että ei se kauaa toimi ja tarvii ohjelman.
No menin sit hölmönä sinne ja ohjelmointi kesti ainakin tunnin. En tiedä mitä loppuviimeks tekivät, mutta ohjelmasta ainakin laskutettiin. Aiemmin ollut 10-15min homma.
Kaikki aiemat boksit on tarvinneet ohjelman sisäänsä, jotenkin jäi sellainen kuva, että tämä viimeinen ei ois tarvinnu uudelleen ohjelmointia, kun se toimi ihan normaalisti.
Tuossa boksissa olikin ihan eri numerot kuin noissa vanhoissa tehdaskunnostetuissa. Toivoa vaan sopii, että olis parempi kuin ne kaikki edelliset.

Samalta sylttytehtaalta Sacer mullekin tuli, tosin joku jannu sen laitto englannissa paikalleen, kun silloin noita ei ollut missään irtona saatavana.

En tiedä onko vidaa muualla, mutta täällä on joku huolto topic Tampereen seudulla, siellä on lueteltu noita muita ropaamoja, kandee kysäistä niistä, mutta vähän kyllä epäilen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34392.msg616927#msg616927

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 vm. 2000 nykii
« Vastaus #14 : 04.05.2014, 00:10:21 »
Noniin, kaasuläpän anturi vaihdettu Saceriksi ja yllätys yllätys: vika ei poistunut :D.  Mitäköhän sitä seuraavaksi kokeilisi?

Testailin autoa paikallaan. Kun kaasun koskee vähän tyhjäkäynnillä, saa kierrokset putoamaan välillä n. 500 kierrokseen minuutissa. Varmimmin tuon saa tehtyä kun samalla nostaa kytkintä, vaikka vaihde on vapaalla. Seurasin Vidalla eri arvoja ja näyttäisi siltä, että vain sytysennakko ja nokka-akselin arvot muuttuvat samalla kun ongelmia tulee. Sytytysennakko on tyhjäkäynnillä 10 asteen tuntumassa ja kun koskee kaasuun, ennakko ponnahtaa 30 asteeseen ja heti sen jälkeen miinukselle. IMMun tai ETM:n arvot eivät pienene tuossa vaiheessa, mutta heti sen jälkeen läppää avataan reippaasti, ettei moottori sammu.

Tässä painelin kevyesti kaasua ja välillä tyhjäkäynti putosi:

 

RallyBaron  Samppasport