Vinokoneen Wisecoissa on ainakin aivan liian hentoset tapit vakiona ja jos tappi alkaa notkumaan alkaa se myös painamaan laakerihelan pään kartioksi.
Onko koneistamot mitanneet keskeltä laakerin että onko välys siellä myös yhtä suuri, jos kartiomaisuutta esiintyy vika ei ole ylä helassa vaan tapissa...
Sitten kun noita alapäitä mitataan koneistamossa, laittaako koneistamo veivit oikeeseen momenttiin?
Joissakin veiveissä on muutaman satasen heitto, jos veivi ei ole oikeassa momentissa, suosittelen kotona tekemään tuon pulttien kiristyksen, muuten homma voi mennä aivan vit.iks
Pahasti vaan epäilen kun kuule tuota asiaa paljon että veivien alapäät on väärissä mitoissa että paikallis koneistamot tekee hommassa jotain väärin, nimittäin olen Kiinan veivejä mitannut varmaan 1000kpl ja yleensä ne on ok. SPM veiveissä olen huomannut eniten heittoja.
Kun pelaan noiden kanssa, joka päivä niin näen myös että veivien koneistamis laatu on parantunut...
Maxpeedin veiveissä on joskus ollut liian tiukat alapäät.
Yleisesti noissa on ylä helan kulman koneistaminen jäänyt vaiheeseen ja tappi hieman jumittaa aluksi, mutta kun tappia ronklaa edestakaisin alkaa tappi liikkua vapaasti. Minun myymiin veiveihin on tilanne tänä vuonna muuttunut ja siinä on lisä koneistus...
Minulle on jäänyt epäselvyys koko mittaamis asiasta se että mikä on toleranssi koko hommaan. 0.01mm heitto saadaan aikaiseksi pelkästää inhimillisestä seikasta lämpötilasta, mittalaitteen kalibroinnista yms. Soikeus ei välttämättä ole huono asia mutta se riippuu mihin suuntaan se on.
Kukaan ei ota huomioon kiertokangen laakerin sivuttais välystä, joka on omalla tavallaan myös aika tärkeä homma. Veivihän venyy kierroksien myöten ja muuttaa alasilmän soikeaksi ja jos sivuttas välys on liian pieni, narskahtaa laakeri kiinni....
Eli jos haluat homman tehdä aivan viimosen päälle, laitat laakerit kauliin ja veivit momenttiin ja mittaat sisä sylinterimitalla laakerista suoraan mitan kolmesta kohtaa ja vertaat mittaa kampiakseliin. Mitat ylös ja kun kone on ollut ajossa, purkaa sen ja jos laakereissa näkyy jälkiä voit vertailla mittapöytäkirjaan tuloksia ja päättää pitäisiko vaihtaa laakeri sellaiseen, jossa on esim. isompi sivuttais välys.