Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Kaziganth - 16.12.2012, 22:35:50

Otsikko: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 16.12.2012, 22:35:50
Eli -91 940, ja suuttimet ei aukea. Kolmella YKK-anturilla koitettu, ja suutinreleen pistokkeesta laitettu 3ja4-navat hyppylangalla yhteen, mutta ei vaan aukea. Komponenttien testauskaan ei saa niihin mtn kontaktia. Mistä kannattaa hakea vikaa?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 17.12.2012, 16:48:31
Laitetaan vielä sen verran, että kun äsken kävin tallissa, suuttimen pistokkeen kumpaankin napaan tulee jännite  :idiot2:
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: kilikali - 17.12.2012, 18:37:58
Jos suuttimen haluaa auki, niin toiseen napaan pitää saada - (maadoitus). Ei ole tarvinnut tutkia tarkkaan näiden toimintaa, mutta jos suuttimille tulee normaalisti jatkuva +jännite, niin toiseen napaan tulee -(maadoitus) boksin kautta anturien jne käskyjen mukaan. Eli koneen käydessä ruiskun boksi 'naputtaa' tarpeen mukaan toista napaa 'maihin' ja pois. Nyt sieltä puuttuu siis se miinus, jos haluat vain avata suuttimen. Nehän voi testata esim. irrallaan vaikka 9V paristolla :)
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: HembalanD - 17.12.2012, 19:04:16
Se maadoitus tulee aika tarkkaan suoraan ECU:lta yhden liittimen kautta, joka apukuskin iskaritolpassa. Sen kun tarkistat niin vikaa haettava ECU:sta tai jostain muuta komponentista (kierrostieto). Tuleeko kipinää?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 17.12.2012, 19:40:59
Se maadoitus tulee aika tarkkaan suoraan ECU:lta yhden liittimen kautta, joka apukuskin iskaritolpassa. Sen kun tarkistat niin vikaa haettava ECU:sta tai jostain muuta komponentista (kierrostieto). Tuleeko kipinää?
kipinää tulee, jenkamittari ei startatessa heilu mutta hinatessa kyllä kun kokeilin vaihdetta päälle. Juu pitää mennä perehtymään aiheeseen kun pääsen kotiin saakka. Isot liittimet käytin irrallaan, mutta pitää sitä maadotusta tutkia tarkemmin. Eikös ecu maadota sinne telineen viereen erillisellä piuhalla vai rungon kautta?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: HembalanD - 17.12.2012, 20:00:22
Omat maadoituksensahan sillä on.

Oletko koittanut laittaa sitä T10 polttimoa suuttimen pistokkeisiin, vilkkuuko?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: TVS - 17.12.2012, 22:48:34
Molemmissa pistokkeissa on +12 jos suuttimet on kiinni liittimissä, se sähkö kun kulkee suuttimien kelojen läpi siihen toiseenkin pinniin.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 17.12.2012, 23:04:52
Molemmissa pistokkeissa on +12 jos suuttimet on kiinni liittimissä, se sähkö kun kulkee suuttimien kelojen läpi siihen toiseenkin pinniin.
Joo tajusin sen kanssa kun siinä aikani pähkäilin ja tuumailin  :-[

Omat maadoituksensahan sillä on.

Oletko koittanut laittaa sitä T10 polttimoa suuttimen pistokkeisiin, vilkkuuko?
En ole kokeillut kun en tuolta kaaoksesta ole sellaista vielä löytynyt.

kipinää tulee, jenkamittari ei startatessa heilu mutta hinatessa kyllä kun kokeilin vaihdetta päälle. Juu pitää mennä perehtymään aiheeseen kun pääsen kotiin saakka. Isot liittimet käytin irrallaan, mutta pitää sitä maadotusta tutkia tarkemmin. Eikös ecu maadota sinne telineen viereen erillisellä piuhalla vai rungon kautta?
Suuttimien piuhat kävin läpi ja en ainakaan löytänyt mitään asiaankuulumatonta. Releeltä töpselille ok, ja suutin-töpseli välit kanssa ok, eikä vikalla pätkällä eculle saakkakaan löytynyt mtn.

Pari tuntia siellä tuli sählättyä taas, ja käytin imusarjankin irti enkä silti löytänyt yhdelle töpselille mitään paikkaa. Siellä on lämpötila-anturit, nakuanturi, kk-suutin, tps ja tyhjäkäyntiventtiili. Mille muulle voi tulla töpseli sinne alueelle?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: hevonen - 17.12.2012, 23:20:07
Pari tuntia siellä tuli sählättyä taas, ja käytin imusarjankin irti enkä silti löytänyt yhdelle töpselille mitään paikkaa. Siellä on lämpötila-anturit, nakuanturi, kk-suutin, tps ja tyhjäkäyntiventtiili. Mille muulle voi tulla töpseli sinne alueelle?
Jos se on nipparilla johdosta kaksinkerroin, se on johtosarjassa ylimääräinen.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 17.12.2012, 23:23:40
Jos se on nipparilla johdosta kaksinkerroin, se on johtosarjassa ylimääräinen.
Tämä selvä :)
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 18.12.2012, 20:03:21
Tallista tulin just, ei tule suuttimille signaalia.. Ei polttimo inahtanutkaan. Muutaman kerran sai potkaseen kun viritteli erillisen virransyötön katkasijalla yhdelle suuttimelle kerrallaan, mutta siihen se jäi. Kerran tuli vikakoodi 1-3-1, mutta kun mittas niin signaali kyllä tuli ECUlle saakka. Taitaa siis se olla rikki :/
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 19.12.2012, 17:10:45
Onko kellään mitään muita vaihtoehtoja viaksi kuin tuo ecu?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: s73 - 19.12.2012, 17:22:18
Niin, oliko ajonestoa?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 19.12.2012, 17:47:01
Niin, oliko ajonestoa?
Ei ainakaan pitäisi olla. Näin edellinen omistaja sanoi.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: s73 - 19.12.2012, 18:04:28
Startti oikosessa?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 19.12.2012, 18:05:50
Startti oikosessa?
Sillon olis vissiin lähteny hinatessa? Kun vauhdissa laitoin siis vitosen. Tosin mielessä on käyny että näyttäis vähän kiintoavainta startin perseelle.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: s73 - 19.12.2012, 18:21:46
En tiedä sitä, jos joku viisaampi valaisisi asiaa. Oliko tässä sytkäboxia ratin alla?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 19.12.2012, 18:32:50
En tiedä sitä, jos joku viisaampi valaisisi asiaa. Oliko tässä sytkäboxia ratin alla?
Kyllähän se siellä kököttää.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: s73 - 19.12.2012, 19:13:32
Hanki toimiva suutinrele ja katso mitä se sanoo.. Kysyitkö entiseltä omistajalta oliko mitään muita ongelmia?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 19.12.2012, 19:15:41
Hanki toimiva suutinrele ja katso mitä se sanoo.. Kysyitkö entiseltä omistajalta oliko mitään muita ongelmia?
Joo tilauksessa motonetin viimenen :) Oli kuulemma tehny vaan stopin. Jättäny parkkipaikalle ja jääny siihen.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 23.12.2012, 11:06:48
ei ole vielä suutinrele tullut, mutta lueskelin tossa tätä (http://www.stepbystepvolvo.com/Resources/Volvo%20No-Start.pdf) niin voiko vai sytkäkiven(kai tota sanotaan sytkäkiveks ;D) rikki meneminen vaikuttaa tällälailla?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: HembalanD - 23.12.2012, 20:03:41
Ei sytkäpääte vaikuta kuin puolan saamaan signaaliin ja täten kierroslukumittariin ja kipinään.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 23.12.2012, 20:08:18
Mutta eikös ykk-anturin signaali mene sen kautta sytkäboksille ja siitä eculle? Jostain jäi sellanen mielikuva kun tossa lueskelin, enkä nyt kuitenkaan sitä löytänyt.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: HembalanD - 23.12.2012, 21:55:02
Ykk anturin tietohan menee suoraan EZK:lle ja menikö se nyt sitä kautta LH:lle vai molempiin suoraan, jokatapauksessa ei se sytkäkiven kautta mene.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 23.12.2012, 22:04:08
Ykk anturin tietohan menee suoraan EZK:lle ja menikö se nyt sitä kautta LH:lle vai molempiin suoraan, jokatapauksessa ei se sytkäkiven kautta mene.
okei, eli metsään meni sekin arvaus   ::)
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: HembalanD - 23.12.2012, 22:07:45
Tosin riippuu tarkoitatko tuota EZK (http://i.ebayimg.com/t/VOLVO-940-240-740-760-EZK-Bosch-Ignition-Control-Computer-ECM-ECU-0261201011-/00/s/MTA3MVgxNjAw/$%28KGrHqFHJ!sE7yHsnE!EBPHi-M1w8g~~60_35.JPG):ta vai sytkäkiveä (http://www.hestec.fi/store/images/categories/SYTYTYSVAHVISTIMET.jpg)
 
Äsken mainitsemani kommentti koskee jälkimmäistä, ensimmäisestä saa joku muu jatkaa.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 23.12.2012, 22:16:53
Kyllä tota jälkimmäistä tarkoitin. Saas nähdä löytyykö tota relettäkään enään, sain tänään takavalon minkä tilasin aikasemmin eikä enää näkyny listoilla että olis ollu yhtään kappaletta jäljellä :/

E:Unohtu muuten mainita, että tuli piruuttaan puristuksetkin mitattua. 1 10.5bar loput 11-11.5bar :)
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 26.12.2012, 21:03:53
selailin turbobricksiä ja tuli tällänen vastaan:
Lainaus
it could be the radio supression relay. first crank it and listen for a wizzing noise from underneath the car, this is the fuel pump. if there is none, turn the key on and pull out the test light. ground it to the strut bolt and test pinout #5 on the amm by pulling baack the boot. if that checks out your ecu is ok. then go to the other side by the battery(on turbo's) and pull up the radio suppression relay. it's a little black box next to the power steering fluid resevior. test the blue/yellow wire on the plug, if thats ok, test the red wire, now test the green/red wire. if any of these dont show up, it should be your relay.
Toi lihavoitu ei oikein aukene.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: J_Lanttola - 27.12.2012, 09:56:45
selailin turbobricksiä ja tuli tällänen vastaan: Toi lihavoitu ei oikein aukene.

Jos nyt ymmärsin oikein niin tarvitset siis virtakynän ja testaat sillä tuleeko jännite ilmamäärämittarin napaan numero 5.
Liittimen saa esiin kun vetää sen kumisukan sivuun liittimen ympäriltä.
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 27.12.2012, 10:04:11
No niinpä tietenkin. Air Mass Meter :facepalm:

Ja ton mukaan sit pitäis olla ecun kunnossa jos sinne tulee jännite
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea(Ratkaistu)
Kirjoitti: Kaziganth - 27.12.2012, 11:12:07
Voi v*ttu, nyt v*tuttaa, hävettää ja hymyilyttää. Sen miljoona kertaa puljasin suutinreleen kanssa ja mittailin jännitteitä sun muuta, mutta tänään sit huomasin että piuha3(tai 4) oli melkein poikki. Miten on mahdollista että jokaisella mittauksella tätä ennen se on ollut sillälailla että on kontaktissa  :idiot2: Kokonaan irti, kuorinta ja työntää sen toiseen piuhaan kiinni ja avaimesta kääntämällä käyntiin!  :2funny: Huonosti mutta kuitenkin. Käytetään tätä topikkia vielä sen verran hyödyks jos joku vaikka lukee vielä että olihan kk-suuttimen ja l-anturin piuhat imusarjan alla värien puolesta ristiin?
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: HembalanD - 29.12.2012, 16:40:08
Ei ole LH:ssa ristiin, eli väri väriin.

Motronicissa nuo mainitsemasi ovat ristiin  :idiot2:
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Kaziganth - 29.12.2012, 16:43:50
Okei. Kun en muistanu missä se oli ristiin. Nyt on kuitenkin kokeiltu kummatkin ::) Hieman meinasi aiheuttaa päänvaivaa käyntiinsaamisen jälkeen kun sytytti vikavalon ilman koodeja heti kun kiihdytti reippaammin, mutta siitä selvis kun poisti taittuneen häntäputken
Otsikko: Vs: B230F:n suuttimet ei aukea
Kirjoitti: Ökykisko - 08.02.2013, 09:32:04
meillä oli juurikin samankaltaista oiretta 740 b230F vehkeessä. ainoa ero että juuri kävi tyhjäkäyntiä ja hiukan kun koitti antaa kierroksia niin jo sammui lamppu ja ei ottanut kun vaivoin 1500rpm. boksi oli rikki.