Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo B230ET käyntiongelmia (ratkaistu)

  • 15 Vastauksia
  • 4705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Volvo B230ET käyntiongelmia (ratkaistu)
« : 13.11.2014, 17:27:43 »
Olipa kerran tusinaturbovolvo alunperin b200et koneella, josta katkesi pakoventtiili. B200et kone heivattiin keulilta pois ja rakennettiin B230et kone joka on tällä hetkellä konehuoneessansa. Ongelmaksi on koitunut käynnistymisongelmia.

Konsepti muuten sama mutta alakerran koko isompi. Starttipilotilla saatu käymään ja kun saa käymään niin rupeaa käymään suuttimien voimalla, ilman pilottia ei lähde käymään. Koitettu b200et:n vakiosuuttimilla ja toisilla korkeaohmisilla (etuvastukset tällöin ohitettu) mutta sama juttu molemmilla. Kun auton saa käymään (pilotilla) niin käy sen jälkeen todella laihalla, seosmittari näyttää AFR 16-lean, eikä myöskään käy tyhjäkäyntiä. Pystyy kuitenkin käyttämään kaasulla. Jos koittaa ilman pilottia käymään niin saattaa yskäistä kerran ja sen jälkeen pyörii tyhjää.  :idiot2:

Apua kaivattaisiin mistä lähteä vikaa etsimään tai mikä olisi mahdollinen häiriö. :hg:
« Viimeksi muokattu: 20.11.2014, 22:46:10 kirjoittanut Rokkendaali »

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #1 : 13.11.2014, 22:29:16 »
Imuvuoto, vedenlämpöanturi tai IMM rikki? En tiedä voiko toi vedenlämpö anturi tommosta aiheuttaa mutta mittaa. Ohjeet löytyy FAQ osiosta. Imuvuodot tarkasta koneen ollessa käynnissä bräkleeniä samalla suihkien välijäähdyttimen päätyihin, imusarjaan ja ahtoputkien liitoksiin, jos kierokset nousevat bräkleeniä suihkiessa niin on kyseessä imuvuoto.. IMM mittauksesta en osaa kertoa mitään. Muistaakseni FAQ osiossa ohjeet myös sen mittaamiseen. :)
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014, 22:31:48 kirjoittanut Pohjola »
Volvoilusta parantunut

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #2 : 13.11.2014, 22:37:05 »
Imuvuotoja on etsitty, ei ole löytynyt. Sain tänään käymään tyhjäkäyntiä ilman että tyhjäkäyntimoottorissa olisi liitin paikallaan. Täytyy tosiaan mitata tuo Immu ja muutenkin katsoa kaikkien antureiden toimivuus.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #3 : 13.11.2014, 22:39:04 »
Ja tuli vielä yhtenä mieleen bensanpaine? Onko mitattu ja varmistettu että molemmat pumput toimivat?
Volvoilusta parantunut

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #4 : 13.11.2014, 22:44:50 »
Bensanpaine tarkastettu, suuttimet aukeaa myös. Pumppuja ei sen kummemmin ole tarkisteltu, tuuppaa kuitenkin suutintukille bensaa hienosti ja pumpun surina kuuluu. Ja kun oli vanha moottori vielä paikallaan niin pumput on toimineet.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #5 : 13.11.2014, 23:43:51 »
Alkaa ideat loppuun, arpa IMMulle.
Volvoilusta parantunut

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #6 : 13.11.2014, 23:57:58 »
Huohotus lie muutettu uudemmalle, jolloinka imee ilmaa ohi immun, jako sivussa ja/tai starttisuuttimen maadoittava lämpöaikakytkin ei pelaa. Hörähtää käymään hetkeksi pelkällä starttisuuttimellakin ilman IMMua.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #7 : 14.11.2014, 00:07:17 »
Eikai se ny kuitenka laihalle vedä vaikka jako ois pielessä vai pehmiääkö varusmiespalveluksessa nuppi?

Ja starttisuutinhan vain rikastais seosta, kun täähän käy nyt laihalla, vai meinaakko että kävis nyt pelkällä starttisuuttimella? Käy nykyään ilmeisesti tyhjäkäyntiäkin.

Omassa seiskassa huohotus tuli ilmanputsariboksiin ennen immua.

Ei mitään kettuilua, omia ajatuksia vaan asiasta  :hello:
Volvoilusta parantunut

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #8 : 14.11.2014, 19:37:50 »
Eikai se ny kuitenka laihalle vedä vaikka jako ois pielessä vai pehmiääkö varusmiespalveluksessa nuppi?

Ja starttisuutinhan vain rikastais seosta, kun täähän käy nyt laihalla, vai meinaakko että kävis nyt pelkällä starttisuuttimella? Käy nykyään ilmeisesti tyhjäkäyntiäkin.

Omassa seiskassa huohotus tuli ilmanputsariboksiin ennen immua.

Ei mitään kettuilua, omia ajatuksia vaan asiasta  :hello:
Ei välttis, tai sitten voi vaikka vetää, aiheuttaa jänniä asioita jos esim on nokkapyörän pultti löystyny ja jako lähtee "vaeltamaan" eli tappi pettää. Parikin tosi oudosti käyttäytynyttä vermettä korjattu laittamalla ehjä ohjuritappi ja kiristämällä nokkapyörä kunnolla  :P.

Starttisuutin rikastais seosta, ja se on välttämätön että laite lähtee käyntiin ilman pilottia. Siksi on hyvinkin mahdollista että sen ohjausvirta puuttuu, jolloinka laite ei lähde ilman pilottia tulille.

Huohotuksen motroniccikoneessa kuuluukin mennä putsarikoteloon, mutta toisaalta jos se on joskus immua ropaamalla säädetty sillai että huohotus tulee immun ja turbon väliin niin pintakuormaseos menee tosi ohkoselle.

Voisko muuten olla legendaarinen starttisuuttimen ja lämpöanturin piuhat ristissä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #9 : 14.11.2014, 20:25:59 »
Ei välttis, tai sitten voi vaikka vetää, aiheuttaa jänniä asioita jos esim on nokkapyörän pultti löystyny ja jako lähtee "vaeltamaan" eli tappi pettää. Parikin tosi oudosti käyttäytynyttä vermettä korjattu laittamalla ehjä ohjuritappi ja kiristämällä nokkapyörä kunnolla  :P.

Starttisuutin rikastais seosta, ja se on välttämätön että laite lähtee käyntiin ilman pilottia. Siksi on hyvinkin mahdollista että sen ohjausvirta puuttuu, jolloinka laite ei lähde ilman pilottia tulille.

Huohotuksen motroniccikoneessa kuuluukin mennä putsarikoteloon, mutta toisaalta jos se on joskus immua ropaamalla säädetty sillai että huohotus tulee immun ja turbon väliin niin pintakuormaseos menee tosi ohkoselle.

Voisko muuten olla legendaarinen starttisuuttimen ja lämpöanturin piuhat ristissä?

Tätä viimeistä riviä itsekkin olin ehdottamassa kun kerta kone on ollu pois keulilta. Eli liittimet ei saa olla väri väriin...

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #10 : 14.11.2014, 20:35:13 »

Huohotuksen motroniccikoneessa kuuluukin mennä putsarikoteloon, mutta toisaalta jos se on joskus immua ropaamalla säädetty sillai että huohotus tulee immun ja turbon väliin niin pintakuormaseos menee tosi ohkoselle.

Voisko muuten olla legendaarinen starttisuuttimen ja lämpöanturin piuhat ristissä?
Huohotus on tässä vehkeessä toteutettu ulkoilmaan, mutta on toiminut hienosti kyllä entisessä moottorissa.
Voi olla että on väärinpäin, täytyy kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014, 22:04:41 kirjoittanut Rokkendaali »

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Volvo B230ET käynnistysongelmia
« Vastaus #11 : 15.11.2014, 01:09:37 »
Pilotin sijasta kannattaa käyttää bensiiniä.  Pilotti on melkein pelkkää eetteriä, ja saattaa nopealla palamisellaan räjäyttää paikat.  Eetterin oktaaniluku on hyvin lähellä nollaa, ellei peräti negatiivinen.  Hyvä dieselin lisäaine, ja ottomoottorille myrkkyä :peetu:.

Ios lähtee imusarjaan kaadetulla/suihkutetulla "ryyppybensalla" käymään, on vika siinä, että ruisku ei anna bensaa käynnistämisen aikana.

Ryyppybensa on vanha kaasutinkoneen konsti.  Ei tarvitse startilla pumpata avoauton kaasarin kohokammiota täyteen keväällä, kun ryyppybensa pyörittää konetta ja mekaanista bensapumppua.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo B230ET käyntiongelmia
« Vastaus #12 : 16.11.2014, 20:37:46 »
Päivitellääs. Auto saatu käymään ilman pilottia, kk-suutin oli pois pelistä kun joku (minä O0) oli laittanut lämpöaikakytkimen piuhan väärinpäin. Auto käynnistyy, mutta sammuu lähes heti. Ilmamäärämittariin kohdistuu tällä hetkellä syytökset, koska laahainta pitämällä tietyssä kohtaa sai käymään jopa tyhjäkäyntiä. Vastusarvot eivät olleet kuitenkaan kauhean kaukana "ohjearvoista".

Onkohan tuo ilmamäärämittari nyt vähän ihmeissään tuosta alakerran vaihdosta?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2014, 20:39:42 kirjoittanut Rokkendaali »

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Volvo B230ET käyntiongelmia
« Vastaus #13 : 16.11.2014, 23:31:46 »
Ei immu siittä moottorista mitään tiiä, mittailee vaan ilmaa  :) Ite tehny vastaavan swapin ilman kummosempia ongelmia.

Edit: ilmamassaa mittailee.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2014, 23:33:42 kirjoittanut Pohjola »
Volvoilusta parantunut

Poissa Rokkendaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: Volvo B230ET käyntiongelmia
« Vastaus #14 : 17.11.2014, 12:35:13 »
Ilmamääräähän tuo mittaa, ei massaa. Läppää kun liikuttaa kiinni-asennosta auki niin volttimäärä nousee tasaisesti koko matkan. Onko tuo immu kunnossa? Laahain ja piirilevyn kontaktipinta putsattu ja ne nastat siirretty parempaan kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2014, 14:06:46 kirjoittanut Rokkendaali »

 

Futurez  Kulkukoira