RallyBaron  Samppasport

240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"

  • 6 Vastauksia
  • 2313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Steamhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"
« : 22.08.2020, 20:37:32 »


Tuli hankittua tämmöinen talouden kakkos/harrasteautoksi. 2.3l B230F+M47, perästä ei vielä ole tietoa mikä on. Kilsoja rullattu reilu 400tkm. Alustaan on pistettu jonkunlaiset madallusjouset ja vanneosastoa päivitetty. Katossa ja konepellissä lakkavikaa, mutta kohtuullisen suora koppa.

Tarkoitus pitää käyttöautona ja pikkuhiljaa parannella/rakennella mieleiseksi. Ensimmäiseksi kaipaa pesun niin ulkoa kuin sisältä. Pakoputken kiinnitykset pitää tarkistaa, kun kolisee johonkin. Ja rengasosastoa pitäisi parantaa vanhoista talvikumeista ihan oikeisiin kesärenkaisiin. Bensamittari ja parit varoitusvalot pitää saada kuntoon... ja muutama muu homma. Päivittelen tätä tarinaa sitä mukaa kun jotain järkevää saa aikaiseksi.

Alla päivittyvä lista haussa olevista osista:

-15" renkaat vanteineen, esim Virgot
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020, 19:04:32 kirjoittanut Steamhammer »

Poissa Steamhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 wagon 2.3l -92
« Vastaus #1 : 23.08.2020, 19:03:04 »
Johan sitä jotain sai aikaiseksi tänään. Ensimmäiseksi kolmas penkkirivi pois, sen jälkeen koko sisustan pesu ja putsaus. Samalla tuli huomattua, että lämppärin kenno vuotaa. Eli vaihtoon menee. Mutta kaiken karvan, hiekan ja töhnänä alta löytyi kohtuullisen siisti ja ehjä sisusta.



Seuraavaksi kyytiä saivat etu- ja takapuskureihin laitetut keltaiset huomiovalot...



Ja pikkuhiljaa alkaa näyttää paremmalta...





Poissa Steamhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"
« Vastaus #2 : 30.08.2020, 14:38:39 »
Jotain pientä taas saatu aikaiseksi. 15 tuumaiset Virgot tuli hankittua ja nyt alkaa noiden liian pienten 14 tuumaisten jälkeen näyttää jo paremmalta. Lämppärin hana tuli fiksattua, niin pysyy nesteet siellä missä pitää eikä kengillä. Nyt pystyy jo käyttämään lämppäriä, joten talvea varten taas yksi asia kunnossa. Koneen korvakket tuli vaihdettua, kuskin puolelta oli korvake poikki ja ei tuo toinenkaan missään parhaassa mahdollisessa kunnossa ollut. Ravistukset poistuivat. Kone on myös oikeassa asennossa, niin varmasti säästää kardaanin niveliä.

Lisää tehoa kaipaisin. Mitäs helppoja tapoja olisi saada b230f koneeseen lisää löylyä? Jos nyt pitäydytään siinä, että M47 ja vakioperä pysyy ehjänä. Ilmeisesti tuonne noin 300hv/400nm asti pärjää vakio vaihteistolla ja perällä? Jos olen tulkannut foorumin tuloksia oikein. Tavoitteena pitää auto edelleen ns. käyttöauto statuksella. Ja ulkoasu mahdollisimman vakiona... Turbo lienee helpoin vaihtoehto ja mitä foorumia olen tulkannut, niin noihin tehoihin pääsee kohtuullisella vaivalla.

Oma ajatus seuraava:

B230F lohko, 13mm veivit, vakio männät
530 kansi
Nokasta en vielä ole varma. Ilmeisesti H tai K nokalla pärjää jo jotenkin?
HX35 tai HX35super 12 pakopesä
3" dp ja loppu putki 2,5" vaimentajilla.
Biltema välijäähy
Biltema 50mm hukkis
Megaruutta tai maxxecu, pitää tutustua vielä tarkemmin
Isommat suuttimet, suosituksia koosta?

Mihis tuolla reseptillä pitäisi tehojen osua?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"
« Vastaus #3 : 31.08.2020, 18:43:18 »
Jotain pientä taas saatu aikaiseksi. 15 tuumaiset Virgot tuli hankittua ja nyt alkaa noiden liian pienten 14 tuumaisten jälkeen näyttää jo paremmalta. Lämppärin hana tuli fiksattua, niin pysyy nesteet siellä missä pitää eikä kengillä. Nyt pystyy jo käyttämään lämppäriä, joten talvea varten taas yksi asia kunnossa. Koneen korvakket tuli vaihdettua, kuskin puolelta oli korvake poikki ja ei tuo toinenkaan missään parhaassa mahdollisessa kunnossa ollut. Ravistukset poistuivat. Kone on myös oikeassa asennossa, niin varmasti säästää kardaanin niveliä.

Lisää tehoa kaipaisin. Mitäs helppoja tapoja olisi saada b230f koneeseen lisää löylyä? Jos nyt pitäydytään siinä, että M47 ja vakioperä pysyy ehjänä. Ilmeisesti tuonne noin 300hv/400nm asti pärjää vakio vaihteistolla ja perällä? Jos olen tulkannut foorumin tuloksia oikein. Tavoitteena pitää auto edelleen ns. käyttöauto statuksella. Ja ulkoasu mahdollisimman vakiona... Turbo lienee helpoin vaihtoehto ja mitä foorumia olen tulkannut, niin noihin tehoihin pääsee kohtuullisella vaivalla.

Oma ajatus seuraava:

B230F lohko, 13mm veivit, vakio männät
530 kansi
Nokasta en vielä ole varma. Ilmeisesti H tai K nokalla pärjää jo jotenkin?
HX35 tai HX35super 12 pakopesä
3" dp ja loppu putki 2,5" vaimentajilla.
Biltema välijäähy
Biltema 50mm hukkis
Megaruutta tai maxxecu, pitää tutustua vielä tarkemmin
Isommat suuttimet, suosituksia koosta?

Mihis tuolla reseptillä pitäisi tehojen osua?

Riittää oikein hyvin 300hv:n asti.
H tai K nokka toiminee oikein hyvin.

Suutinlaskureita on netti pullollaan.


Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"
« Vastaus #4 : 31.08.2020, 19:07:07 »
Mulla antoi seiska viime syksynä alla olevalla setupilla 283hv/409nm

B230FT omilla männillä, H-veivit, perus rempattu
Koskematon 530 + T
HX35#16
38mm Tialin kopiohukkis hitsattuna pakopesään
668cc Dekat, 3bar bensanpaine
VAG hukkakipinä
Tankissa 255lph Walbro
ATecu V3
KL-Racingin mallikohtainen välijäähy
Pakosarja, imusarja ja pa-linjat orkkikset
3" dp, loppuputki 2.5"
1.2bar ahtoja ja E98 tankissa.

Kannen, suuttimien ja putkiston päivittämisen jälkeen tuli 2bar paineilla 406hv ja 513nm

Vaparin männät vaatii jo viinaa tankkiin jos meinaa että ne kestää ahtoja enempää. 13mm veivit kestää kyllä tuon.
Noi M4x lootat kyllä kannattaa unohtaa jos yhtään aikoo sitä voimaa käyttää. Perät kestää kyllä, toki jollain kytkinjytyllä noita saa särjettyä vaikka vakiolla B200K:lla.


Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Steamhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"
« Vastaus #5 : 31.08.2020, 20:02:17 »
Eli jäljillä ollaan. Jos nyt sitten mietitään leimaamista, niin jarrujen päivitys tullee myös eteen? Onko jarruihin jotain hyväksi todettua reseptiä, mikä kelpaa leimalle ahtimen kanssa? Ja lisätään vielä se rajoitus, että pitäisi mahtua 15" vanteen sisään. Jos ei mahdu, niin sitten lisätään tuuma vanteen halkaisijaan. Yritän tässä hahmotella koko projektin kokoa ja kustannusta ensimmäisessä vaiheessa. Täytyy vielä konttorilla käydä kysymässä mielipidettä asiaan ennen kun aloittaa keräilemään romuja tallin nurkkaan.

Poissa Steamhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 wagon 2.3l -92 "Grey and Black"
« Vastaus #6 : 20.09.2020, 21:15:05 »
Jotain on taas saatu puuhasteltua. Mittaristo tuli käytettyä irti, kun ei oikein mikään varoitusvalo toiminut ja polttoainemittari ei toiminut. Polttimoiden vaihdon jälkeen alkoi valot palamaan ja bensamittarikin heräsi henkiin kun teki uuden maan. Pieni takaisku tuli, kun toinen parkkiumpio otti ja irtosi moottoritiellä. Umpion kiinnikkeet on joskus joku rikkonut ja oli jollain silikoonia vastaavalla massalla ollut kiinni. Liima irtosi ja umpio pyöri aikansa pitkin motaria. Täytyy vaihtaa umpiot, niin saa parkit taas pysymään paikoillaan.

 

Proturbo  Autodiagnoosi