Carcom Oy  Elekma

850 ABS-anturien vaihto??

  • 17 Vastauksia
  • 16536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rane1978

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 ABS-anturien vaihto?? KIIRE!
« Vastaus #15 : 28.07.2015, 14:48:22 »
Zau,

Itse vaihdoin viime yönä taka-anturit ja homma meni melko helpost pienellä noitumisella  :)

Eli tracks ja abs valot alkoivat palamaan pari viikkoa takaperin. Luin koodit ja autocomilla ja se näytti vasten taka-anturi herjaa. Kävin motonetistä anturit (myydään parina liittimen takia).

Aloin tuumasta toimeen. Auto ylös, takapyörä irti ja kairaamaan vanhoja antureita irti. Tiukassahan ne on, mutta läti muutamassa palasessa. Huomasin sitten sellaisen jutun, että kun renkaan iroittaa niin pultin reiästä olisi voinut hyvällä lampulla katsoa tilanteen. Minun tapauksessa nuo antirit olivat vaan, niin likaiset, eivät siis saaneet hammasrattaalta signaalia. Eli pultireiän kautta liuotinta ja vaikka topsilla hinkaaminen ja homma olisi ollut siinä. Muuuutta mullahan oli jo antirit irti eikä niitä ehjänä saanut pois.

Uudet paikalleen ja johtoja vetämään yölös liittimeen joka on siis tuossa jo aiemmin osoitetulla paikalla. Tajusin vasta parin tuniin ähräämisen jälkeen aamuyöllä, että sen liittimen voi "purkaa" eli ne pinnit lähtee helposti irti, kun vastapinniä painaa hiukan meiselillä (ruotsin insinöörit miettineet tämänkin) ja vetäsee pihdeilla pinnin ulos. Sitten vanhan kaapeli piheillä poikki ja kiinnitin nailon narun sähkärillä kaapeliin. Vedin  vahan alakautta ulos ja kiinnitin uuden kaapelin ilaman liitintä siihen ja vedin takas ylös. Pikkasen ahdasta oli, mutta kyllä se sieltä tuli. Liittimen pinnit paikalleen ja ja homma oli siinä. Nyt toimii taas.

Sepelin päällä kun makoilin yön, niin tietää tehneensä :D

-Rane


miksi tankin irroisit? ei tarvitse. itse tein näin:
varaa työkaluja; 10mm lenkki/hylsy, väännin/räikkä, porakone ja siiheh isoja metalli teriä. Poraa vanhat anturit pois, jos eivät irtoa ilman suurempaa väkivaltaa. Josantureita ei ole koskaan vaihdettu, pultti voi katketa, joten reilusti ruosteen irrotustököttiä ensin, vaikka päivää ennen muhimaan. Takapaksista pohjalevyt pois, siellä on simmonen peitelevy, irroita sen ruuvit ja levy pois; näet antureiden liittimen, irroita ja katkaise joto siltä puolelta mikä menee antureille. Vedä antureiden johdot pois alakautta. Samaa kautta en itse saanut uusia johtoja vedettyä, vaan vedin ne hieman taaempaa, huomaa kyllä mistä täytyy etää kun on johdot "hollilla". uudet anturit vaan vanhojen tilalle, johdot pksiin, liitin kiinni, levykiinni ruuveilla, pohjalevyt paikalleen, vikakoodin luku; nollaus ja eikun vaan ajoa :)
Näillä eväillä.. :)

Poissa Sepittäjä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 ABS-anturien vaihto??
« Vastaus #16 : 10.08.2015, 21:47:53 »
Vaihdoin juuri ittelleni takapyörien anturit. Anturit saa naputeltua irti tuurnalla pyöränpultin reiästä, kun on ensin irroittanut jarrulevyn. Johdon saa vaihdettua liittimen kanssa kun löysää tankin kiinnityspannan ruuvin niin tankki laskeutuu sen verran alaspäin ja liitin mahtuu helposti kulkemaan.
Tunkki kannattaa laittaa tankin alle ettei se putoa maahan.

Sepittäjä

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 ABS-anturien vaihto??
« Vastaus #17 : 12.08.2015, 18:05:45 »
-99 V70 en edes ajatellut koskevani liittimiin, niistä viat tuntuvat alkavan. Nätti liimasukka / tina liitos -ja toimii ilman purkamisia!
 :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi