Ateho  Elekma

Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)

  • 28 Vastauksia
  • 20424 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heartagramm

  • Vieras
Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« : 27.03.2012, 14:08:20 »
Kävin leimauttamassa Volvoa ja muuten meni nätisti mutta vasemmanpuoleinen käsijarru ei ota yhtään (0 kN), kun taas oikeanpuoleinen otti 1,8 kN. Pitäisi siis alkaa vikaa etsimään. Muuten jarrut pelaa ihan normaalisti polkimesta mutta tosiaan vasemmalle ei käsijarru ota ollenkaan. Voinko olettaa suoralta kädeltä että käsijarruvaijeri on poikki, tai hypännyt kenties paikaltaan? Voiko se edes hypätä? Mitäs muuta voi olla vialla, tosiaan ei sanonut paloista tai levyistä mitään.

Sitten neljänteentoista asiaan, miten pitkä on tuo käsijarruvaijeri 1997 MK1 T5:ssä? Motonet näyttää kahta eri pituutta (167/148cm ja 216/190cm) kun taas Biltemasta näytti rekkaritunnuksen perusteella tuota 167/148 cm? Ilmeisesti tuo jälkimmäinen on nelivetoisiin ja XC-malleihin(kö)? Eli käypäinen on tuo lyhyempi vaijeri?

Näiden kivojen lisäksi ajon jälkeen vasemmalta puolelta haiskahtaa "palanut", en tiedä tuleeko hajut pakoputkesta vai jarrulevystä. Eilen tuoksahti viimeksi, kokeilin näppäränä kaverina jarrulevyn pintaa oliko miten kuuma mutta ihan normaalilämpöiseltä vaikutti. Mikälie sekin, normaalia?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #1 : 27.03.2012, 14:44:10 »
Se vaijeri voi olla ruostunukkin jumiin.
Ja onko kitkapinnat käsijarrukengissä kiinni?

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #2 : 27.03.2012, 15:22:46 »
Palat on levyssä kiinni siten että vähän laahaa, ei mitenkään merkittävästi mutta kuitenkin. Tuota arvelin itsekin mutta kun en Volvon jarrusysteemiin ole tutustunut aiemmin niin ei viittisi alkaa montaa kertaa nostelemaan tuota takapäätä ilmaan ja kasaamaan jos ei riittäisikään pelkkä vaijerin vaihto, ja jos vaijerissa ei vika olisikaan. Millainen tuossa on tuo männänliikutussysteemi ja onko jotain helppoa jippoa sen saa herkistelyyn?

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1972
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #3 : 27.03.2012, 15:29:57 »
Huomaa että käsijarrukengät ovat erit kuin normaalijarrupalat. Käsijarrukengät ovat siellä jarrulevyn sisällä sellaisessa rummussa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #4 : 27.03.2012, 15:30:19 »
Siellä on erilliset kengät rummussa käsijarulle. Jarrupalat ei mitenkään yhteydessä käsijarruun.
Eli tuon näköinen kun levy on pois.

Mallikuva on XC70 -06:sta jos avattuas näyttää erilaiselta. Ihan malliks vaan laitoin.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #5 : 27.03.2012, 15:41:08 »
Mulla oli vaijerin kuori katki, eli oli sit juminnu vaijerin. Melko isotöinen vaihdettava, joskin helppo homma. Motonetin vaijeri tuli mullekkin se, ja asentaessa hajos ihan heti se läpivientikumi. Eli elä viskaa entistä taikka säre  ;)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #6 : 27.03.2012, 15:59:13 »
Ennen vaijereiden vaihtoa tietenkin auki molemmat takajarrut ja katso sinne rummun sisään miltä ne kengät ja koko mekanismi näyttää. Kyllähän noita käsijarruja saa näissä jumpata.... :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #7 : 27.03.2012, 16:47:49 »
No jopas on systeemin kehittäneet. Ehkä se oli hyvä idea kysyä täältä tietäviltä kun alkaa ominpäin ensimmäistä kertaa suhaamaan... :D Vaikka autojen kanssa on tullut tunti jos toinenkin telkuttua mutta tästä kyllä yllätyin.

Nyt taas Motonet tyrkyttää käsijarrukenkiä 178x25 mm ja 160x25 mm. Kumpi lienee oikea? Vai onko sama ensin purkaa ja tarkistaa? Kannattaako vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa (vaijerit ja/tai kengät)?

edit: joo oli sittenkin taas noita nelivetomallien ja 740/960 kenkiä samassa listassa...

edit2: Niin, vaijeri varmaan pitää normaalisti löysätä kabiinin puolelta ennenkuin alkaa tuota käsijarrukenkäsysteemiä purkamaan ollenkaan vai saako siitä "päältä" katsottua kenkien kunnon ilman löysiä? Noh taidan tuossa tomeroitua ja mennä kattomaan miltä ne näyttää ennenkun pimeätä tulee.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2012, 16:58:50 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #8 : 27.03.2012, 17:09:37 »
Keskikonsoli ylös, ni näkyy käsijarruvaijerin kiinnitys, ja kiristys mutteri, takapenkin istuin osat pois, muistaakseni kynnyslistat pois, että saa maton ylös. Sitten siellä näkyy jarrulevyssä pyörän pultin reikien välissä 1 ylimääränen reikä. Se kun on kello 11 kohilla pitäis löytyä jarrukenkien säätö mutteri, jota voi kiristää/löysätä tasapaisellä ruuvimeisselillä. Niinkuin varmaan joudutkin tekemään että saat levyn irti. Jos saat jonkun nykimään käsijarrusta, ni näät liikkuuko kengät. Jos liikkuu, niin todennäköisesti riittää että säädät vaan ne jarrukengät lähelle rumpua.
Ja vielä sitten tuohon jarrusysteemin kehittämiseen, ni se on ollu -70 luvulta lähtien...
« Viimeksi muokattu: 27.03.2012, 17:11:26 kirjoittanut Phav »

s73

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #9 : 27.03.2012, 19:15:40 »
molemmat jarruvaijerit kannattaa uusia. Jos jarrukengät tai levyt on huonot,  pitäisi vaihtaa levyt, kengät ja kenkien asennussarja tarvittaessa myös palat. Mätänetin osia en suosittele, jostain muualta laadukasta tarvikeosaa. 

Poissa v8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #10 : 27.03.2012, 20:31:08 »
jopas nyt taas motonetti on niin surkea ::) itse tein motonetin osilla jarruremontin eteen ja taakse. palat,levyt,vaijerit,pari letkua,kengät ja satuloiden tiivisteet. muuten ei valittamista mutta jarrupalat ehdottomasti kalliimmat ja kitinälevyillä varustettuna. nyt 30tkm takana eikä ole tarvinnut kulmia nostella.

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #11 : 27.03.2012, 20:31:52 »
Itse pelleilin noiden tarvikevaijereiden kans pari vuotta. Kengät sääti iholle ja vaijerit sillain, että muutaman napsun kahva nousi.
Meni kyllä hyvin katsastuksesta läpi, mutta parin kuukauden päästä sai olla taas vaijereita kiristämässä. Hermostuin säätelyyn,
kävin merkkiliikkeestä ostamassa vaijerit, sekä kengät ja siihen loppui pelleily.

Nyt olleet samoilla säädöillä 1,5 vuotta, edelleen toimii ja katsastuksesta meni läpi tasaisilla arvoilla pari viikkoa sitten.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #12 : 27.03.2012, 20:36:51 »
Ei se niitten kenkien syy ole että vaijeri venuu.   ;)
Ei kannata ostaa kaikkein halvimpia vaijereita. Saattaa venua helpommalla.

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #13 : 27.03.2012, 21:02:24 »
Ei se niitten kenkien syy ole että vaijeri venuu.   ;)
Ei kannata ostaa kaikkein halvimpia vaijereita. Saattaa venua helpommalla.

Ei tietenkään :D, mutta ostinpa laatuhilut kerralla. Eihän kenkien ihmeemmin pitäisi kuluakaan, ku paikallaan ollessahan
se kässäri vasta vedetään päälle 8)

heartagramm

  • Vieras
Vs: Käsijarru 0 kN/1,8 kN (v/o) (V70 T5 -97)
« Vastaus #14 : 27.03.2012, 23:53:01 »
Joo mää oon samoilla linjoilla kyllä noiden Motonet-osien kanssa... Jarru- ja alustaosat ovat aina olleet ainakin entiseen koslaan aivan järkyttävää kuraa, nimim. 6 kertaa uusi alatukivarsi vasemmalle puolelle tuli vaihdettua 3 vuoden aikana... Ja jarrulevyistä ja paloistakaan ei sen kummempaa positiivista kommenttia löydy. Ainoa hyvä osa mitä Motonetista olen ostanut on... No enpä sano auton osista mitään, taitaa olla kaikuluotain ja yksi hyvälaatuinen räikkä mistä ei oo ollut valittamista.

Asiaan, ropellan viikonlopun kynnyksellä enempi ja päivittelenpä sitten jos päivittelen... Kiitokset kaikille avuista.

 

Samppasport  Futurez