Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 850 2.5 10V Kulutus, nypytys ja bensanhaju

  • 4 Vastauksia
  • 3272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jax_KiBez

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Olis -93 vuotinen kasipätkä manuaali ajettu 431tkm, auto ei ole kuluttanut suuremmin öljyä, ja vanhat päästömittaukset olleet ihan käypiä, ei viittaa ongelmiin.

Nyt ongelmaa tuntuisi olevan, kulutus on tuntunut olevan 12-13l/100km ja kun kylmänä lyö käyntiin niin välillä tulee valkoiset savut ja usein bensa tuntuu aika vahvasti haisevan. Sitten todella vähän mutta kuitenkin tuntuvan verran nykii kiihdytyksessä ja moottorijarrulla.

Sitten en tiedä onko normaalia Volvon koneelta, että ei jaksa vetää kunnolla yli 4000 kierroksen oikein millään vaihteella, saa just ja just 1-vaihteella huudatettua edes lähelle 6trpm. Olen sapatilla oleva BMW-harrastaja ja tottunut siihen että kone alkaa vasta vetää 4trpm punarajalle asti joten tuntuu todella nurinkuriselta ettei auto jaksa yli 4000 kiertää edes lämä tiskissä.
Eikä auto kyllä tunnu vetävän kunnolla millään kierrosalueella, kuitenkin 140-hepalla pitäis edes hieman tuntua väännöstä tai tehosta, tämä tuntuu kuin 80hp VW-diesel pakulta.

Ja vielä lisäksi kun joku kysyy, niin ainoa vikakoodi mikä löytyi oli bensapumpun rele, ja tähän löytyy yhteys kun kerran auto ei lähtenyt millään käyntiin, vasta 10min sahaamisen jälkeen lähti käyntiin, ainoaksi kerraksi jäänyt eikä temppuillut jälkeen päin.

Ainiin, olennainen unohtui. Eli virranjakajan kansi vaihdettu, ja pyörijä puhdistettu. Tulpat ja johdot vaihdettu, sekä ilmanputsari vaihdettu. Imuilman haitariputki korjattu 99% varmuudella tiiviiksi. Myös lisäilmaluisti putsattu, muttei liekkilukkoa tai kaasuläppää, kun en ehtinyt purkaa niin pitkälle, mutta viittaako ongelmat edes etäisesti siihen suuntaan?

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.5 10V Kulutus, nypytys ja bensanhaju
« Vastaus #1 : 10.04.2012, 21:58:55 »
mun mielestä toi kuulostaa sytytys ongelmalta.. Onhan oikeanlaiset tulpat pytyissä?

Poissa Jax_KiBez

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.5 10V Kulutus, nypytys ja bensanhaju
« Vastaus #2 : 10.04.2012, 22:20:12 »
Ei tietoa mitkä tulpat pistetty, pitää varmaan joku kerta ottaa auki kun kerkiää.

Mikäs on suositustulppa? Bosch SuperPlus FR7DC+ "8+"?? vai Bosch Super4 FR78.

Sit tuli mieleen, mutta en tiedä liittyykö tähän. Mutta tyhjäkäynnillä käy välillä ihan lämpimänäkin semmoista tärähtelevää tyhjäkäyntiä. Tiedostan kyllä että autolla on puoli miljoonaa kohta mittarissa, mutta olis kiva saada toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.5 10V Kulutus, nypytys ja bensanhaju
« Vastaus #3 : 10.04.2012, 22:58:45 »
jokainen laittaa mitkä tulpat tykkää mutta suosittelen hakemaan Volvolta ihan sun autoos varten tehdyt tulpat.. :) ni juu oletko tarkistanut ton moottorin kiertojäykisteen puslan että on ehjä? Se on siinä moottorin yläoikealla menee kiinni rintapeltiin, siis pyöreä pusla on siinä sisällä...en osaa paremmin selittää.. :) voit muutenkin testata noita moottorin kannakkeita onko jo ehtoo puolella ; heiluta moottoria auton pituus suunassa, jos heiluu reilusti niin silloin todennäköisesti puslia mennyt rikki, se korjaantuu kun laittaa ehyet tilalle :)
« Viimeksi muokattu: 10.04.2012, 23:01:54 kirjoittanut ESE »

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 2.5 10V Kulutus, nypytys ja bensanhaju
« Vastaus #4 : 10.04.2012, 23:52:45 »
Onkohan ne kaakit nyt kadonnut jonnekkin, vaikka ei moniventtiilikoneesta kysymys lienekkään.
10 tappinen sinänsä mulle outo peli, vaan jos bensapumppu tai rele ei pelitä niin ainakin 20 v. vastaava mylly kulutti juurikin enemmän ja ei sitten kiihtyny sen kuplavolkkarin vertaa....bensa vaan haisi ja pakokaasu muutenkin kärysi nokkaan.
Rele kannattais ostaa ja jättää vanha varalle> jos täysin tilttaa korvessa on näppärämpi tulla pois
vaihtamalla rele kuin soittaa hinuri ja taksi.>taitaapi olla relekkin tyyppiominaisuus joka saattaa 400tkm paikkeilla alkaa hyytymään...

Ps.

T5 malliset kiertää ja vetää hiukan paremmin, tiedä sitten mihin bemariin jolla ajettu 430tkm vertaat kyseistä ajokkiasi ;)?

 

Samppasport  Futurez