Elekma  Autoracing

V70 T5 1997 öljynjäähdyttäjän letkut

  • 42 Vastauksia
  • 15487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #15 : 26.08.2012, 17:16:37 »
..eiks ne edelleen oo siellä linkissä? Tai sitten mitä lie oem numeroita.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #16 : 26.08.2012, 17:24:48 »
No niin oli ne. :idiot2: Unohdin jo että olin kysynyt eikä tullut luettua.

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #17 : 26.08.2012, 17:58:08 »
Osat maksoi 15e kun hydrauliliikkeessä vaihtoivat uudet letkut niihin vanhoihin.
Niitä lauhduttajan pään O-renkaita saa myös hydrauliliikkeestä, mutta ne koneenpuoleiset pitää hakea volvolta, samalla kannattaa ottaa se neliömäinen tiivisterengas joka tulee sen termostaattikikkaran ja öljypohjan väliin.

Volvolla noi uudet putket on noin satasen zipale...

Eli aika paljon pääsee halvemmalla kun vaihdattaa vaan ne letkut niihin vanhoihin.

Mites lie jos lämmöt on pysyneet kurissa niin liekö tarvitsisi vaihtaa sitä itse termostaattiakin sinne öljypohjaan?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #18 : 27.08.2012, 16:42:35 »
Itellä ainakin tuntu toimivan ihan ookoo se termari, käytin auton lämpimäksi ja samalla hiplailin niitä letkuja, pysyivät kylminä kunnes kone oli normaalilämmöissä, sitten lämpesivät samantien.
Eli termari pysyi kiiinni kunnes öljy oli arviolta jotain 60-80 asteista...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #19 : 29.08.2012, 08:15:08 »
Varmistusta nyt vielä ettei tarvitte kesken kaiken lähteä Volvolta kiinnikkeitä hakemaan, millä on nuo öljynkierron letkut kiinni koneen päässä? Syylärin päässähän ne on ilmeisesti vain tuollaisella puristusholkilla, ja lähtevät siitä irti kun raottaa ulontavilla pihdeillä? Tarvinneeko ne uusia että pitävät uusien letkujen laiton jälkeen?

E: ei taidakaan olla niin simppeli homma mitä alkuun ajattelin kun auton alle kömmin, miten nuo letkut saa helpoiten vaihdettua, moottorin apurunko on siellä juuri tiellä mukavasti eli saako tuota edes alakautta purettua vai lähteekö yläkautta helpommin eli imusarja irti :idiot2:, öljyputki irti :idiot2:, ja sieltä sitten termostaattikikkaralta irti vai mitenkä p*rkeleessä. :o
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 10:22:44 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #20 : 29.08.2012, 12:30:22 »
Koneen päässä ne on kiinni siinä termostaattikikkarassa laipalla joka on yhdellä torxilla kiinni.
Se termostaatti pitää melkein irroittaa että sen laipan torxin mahtuu avaamaan.
Niiden kantojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pääse lipsahtamaan pyöreäksi.

Syylärissä ne on tosiaan niillä klipsuilla, niitä ei tarvi välttämättä uusia jos ovat muuten hyvännäköiset, ite vedin nippusiteen ympärille varmistamaan.

Alakautta ne saa vaihdetuksi, ne putket on lohkossa kiinni yhdellä pultilla, siihen ei pääse kovin helposti käsiksi.
Paikalleen laittaessa kannattaa kiinnittää huomiota niiden letkujen asentoon, että tulevat oikein eivätkä jää mutkalle tai hankaamaan mihinkään.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #21 : 29.08.2012, 16:10:02 »
Missäs ootte saaneet teetettyä ja millaisin liitoksin kun Kuopiossa neljästä liikkeestä vain yksi lupasi yrittää tekemistä 104 euron hintaan?? Pari sanoi ettei pysty/ala tekemään ja kolmas suoraan ettei korjaa auton varaosia. Volvolta kysyin o-renkaat hakiessani että paljonko letkut maksaa suoraan, oli tilaustavaraa ja lähtöhinnat 98,14 € ja 91,24 € toiselle, lupasi 95 € + 88 € hintaan. Eli melko suolaista. Osaavan hydrauliikkapuljun metsästys jatkuu siis huomenna (näihin ei lukeudu Kuopion Kumi, LH-Osa ja JR-Oils ja se erittäin kallis ja epäröivä liike oli sitten Paineteho).

Koneen päässä ne on kiinni siinä termostaattikikkarassa laipalla joka on yhdellä torxilla kiinni.
Se termostaatti pitää melkein irroittaa että sen laipan torxin mahtuu avaamaan.
Niiden kantojen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pääse lipsahtamaan pyöreäksi.

Syylärissä ne on tosiaan niillä klipsuilla, niitä ei tarvi välttämättä uusia jos ovat muuten hyvännäköiset, ite vedin nippusiteen ympärille varmistamaan.

Alakautta ne saa vaihdetuksi, ne putket on lohkossa kiinni yhdellä pultilla, siihen ei pääse kovin helposti käsiksi.
Paikalleen laittaessa kannattaa kiinnittää huomiota niiden letkujen asentoon, että tulevat oikein eivätkä jää mutkalle tai hankaamaan mihinkään.

Samaa joskus tekeville ja siten näiden kokojen miettijöille infoksi niin ainakin omassa lähtee T40 lähtee termostaattikikkara irti, pultti on 10 mm normaali kuusikantainen (kannattaa olla 150 mm 1/4" jatko + räikkä, lähtee helpoiten apurungon syylärin puoleisesta päästä ja muovisen johtonipun yläpuolelta). Ja apukuskin pyöränkotelosta muovi auki sen verran että saa sieltä ne termostaattikotelon ruuvit auki, letkuja kiinnipitävä laippa ja sen torx-pultti taisi olla T30. Ja kannattaa puhdistaa ennen avauksen yritystä ettei tosiaan lähde pyöristymään. :) Nimim. lähellä oli.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 18:24:43 kirjoittanut heartagramm »

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #22 : 29.08.2012, 18:27:58 »
Parhaiten varmaan onnistuu kun menet letkut kädessä hydrauliliikkeeseen ja pyydät laittamaan uudet samanmittaiset letkut vanhoihin päihin...onko pakko kertoa että auton moottoriin...sano vaikka että rakennat klapikonetta...

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #23 : 29.08.2012, 18:35:51 »
Parhaiten varmaan onnistuu kun menet letkut kädessä hydrauliliikkeeseen ja pyydät laittamaan uudet samanmittaiset letkut vanhoihin päihin...onko pakko kertoa että auton moottoriin...sano vaikka että rakennat klapikonetta...

Näin tein ja eipä se onnistu siitä huolimatta, ja sen verta hyvää huolta haluan motista pitää että eräskin olisi tehnyt jos olisi ollut koeponnistuslaitteet mutta ei olevinaan ollut. Jos ne öljyt sieltä letkuista ryykäisee ulos niin ei naurata enää sen jälkeen, jos on vielä naurattanutkaan... :)

Paljonko tarvittis letkujen kestää lämpöä?
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 21:03:40 kirjoittanut heartagramm »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #24 : 30.08.2012, 00:35:54 »
Noissa kulkee niin naurettavan pienet paineet, että koeponnistaminen on täysin turhaa.
Lämpöä pitää kestää sen reilut 100-astetta.

Noiden letkujen vaihto ei oikeasti ole mikään erikoinen homma, ne vanhat liitokset auki ja prässää uudet paikalleen. Ainakin mun letkut tehtiin "kaupantekijäisiksi" kun oli muutakin asiaa hydraulipuljuun.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

heartagramm

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #25 : 30.08.2012, 06:27:36 »
Joo, sitäpä minä tässä olen ihmetellytkin etteivät perkule osaa laittaa olevinaan. Tai no Kuopion Kumilla onkin joku elämäänsä kyllästynyt köttelö töissä, sanoi suoraan tiskillä "hyi saa tana" kun oli vähän öljyä jääny letkuihin ja oli muutenkin ylimielinen... tokaisin vaan että oliko ensimmäinen kerta pojalla kun öljyä näit kun noin säikäyttää... noh, kattoo nyt mistä löytyy osaavaa porukkaa. 100-astetta kestävää letkua oli ja hinta noin 25 e per metri... :o

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #26 : 30.08.2012, 11:17:46 »
ÖLJYNLAUHDUTIN.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #27 : 30.08.2012, 12:02:12 »
ÖLJYNLAUHDUTIN.
Tiedetään, ei sitä öljyä lepytellä tarvitse(lauhdutella).
Oikea termi lienee öljynjäähdytin, suuremmissa koneissa käytetään termiä lämmönvaihdin.
Lämmönvaihdin lämmittää moottorin nestettä jos öljy lämpiää nopeammin ja päinvastoin.
Tarviiko tästä nyt aihetta tehdä? :)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T5 1997 öljynlauhduttajan letkut
« Vastaus #29 : 30.08.2012, 18:45:20 »
Autossa on yks lauhdutin ja se on ilmastoinnissa, sopis puhua oikeilla termeillä. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Carcom Oy  Ateho