Samppasport  Futurez

S60 RTI-PC (PÄIVITETTY 25.6.2015)

  • 22 Vastauksia
  • 10705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jussi.hietanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
S60 RTI-PC (PÄIVITETTY 25.6.2015)
« : 02.05.2015, 21:03:38 »
Jos aihe on väärässä osiossa niin siirtäkää ihmeessä!


intro
Tulin ostaneeksi Volvo S60 vuosimallia 2003 noin kuukausi sitten. Mielestäni se kuitenkin vaati lisää funktioita ajomukavuuden parantamiseksi.
Joissain volvoissa oli asennettuna valmiiksi RTI-navigaattorisysteemi, jonka näyttö toimi hienosti nousten etupaneelin uumenista ylös. Sain tästä idean tehdä itselleni autoon tietokone, joka toimisi samalla periaatteella.
Hankin siis itselleni kiinasta 6.5" kosketusnäytön, RTI-navin kehikon, pienen tietokoneen sekä kasan releitä.

2.5.2015
Aloitan kirjoittamaan tästä päivästä, jolloin olen jo saanut aikaan paljon. Tai no...
Tänään sain vihdoin kaikki osat, ja pääsin kotiin näpertelemään...
  • Alkuperäinen navi on purettu ritilästään irti, näyttö otettu kehikosta ulos
  • Uusi näyttö tilalle, sen kiinnitys Sika MaxTackilla reunoilta
  • Näytön taakse kiinnitin näytön ja kosketusnäytön ohjauspiirit. Kolvailin myös näytön IR-vastaanottimen alkuperäisen tilalle RTI-kehikkoon ja kiinnitin pikaliimalla.

Aloin myös kaavailemaan tietokoneen käyttöliittymää näyttö pöytäkoneeseeni kiinnitettynä... Tietokone tulee olemaan Windows-pohjainen ja päädyin loppujen lopuksi Kodi (xbmc) -käyttöliittymään ja teemaan, jota itse vähän muokkailin... :) Alkuperäisen teeman löydät täältä: https://github.com/bboyandru/skin.CarPC-touch_carbon

Kuvia:
http://imgur.com/a/tTV0d

Video käyttöliittymästä tällä hetkellä:
https://vid.me/ic64


TEHTÄVÄÄ
Oikean tietokoneen (MeegoPadin) asennus ja asemointi, kunhan saapuu postitse.
Kunhan kaikki releet saapuu, kehikon ylös- ja alasrullauksen tekeminen herätteillä, kun auto käynnistetään ja sammutetaan. Tästä kaverini (käyttäjä S60320) piirsi kytkentäkaavion. LINKKI: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63681.msg1035099#msg1035099
Johtohässäkän siivous
Tietokoneen käyttöliittymän optimointi

25.6.2015
Kirjoittelen nyt siitä mitä tapahtui kuukausi sitten, 25.5.2015:

Kaverini S60320 kanssa liimailimme ja kolvailimme palikoita kiinni yliopiston pääsykokeen viikonloppuna.. Koska kokeet kestivät vain 4 tuntia /päivä, oli meillä hyvin loppupäivä aikaa tämän projektin parissa...  :pomo: Saimmekin hommat tehtyä, alla pari kuvaa asenteluista ja härdelleistä (ja video)  :)


Kuvia:

Heräterelekytkentä:
http://imgur.com/sCL6yL7

Piuhan vetoa akulta eteen:
http://imgur.com/RDE1ziX

Päävirran jako eri komponenteille (näyttö, nostotsydeemi, PC, muut laitteet)
http://imgur.com/DIYoUjv



Video tsydeemistä (joka ei loppujen lopuksi mahtunut  :'( )
http://vid.me/pOPt


Nostomekanismi toimi kyllä juuri niin kuin pitikin asennuspöydällä, mutta kaikkine johtoineen se ei oikein mahtunut tilaan, joka orkkisnäytölle oli varattu. Tästä syystä se repi johtoja irti, välillä johdot olivat kosketusreleiden välissä tai muuten tiellä, jolloin näyttö nousi ja laski miten sattuu. Tästä syystä jätin systeemin yläasentoon ja katkaisin virrat nostosysteemiltä. Se on nyt staattisesti ylhäällä. Ajattelin kesällä tilata CAN-väylälle USB-sovittimen ja opetella sen toimintaa. Ja sitä kautta saada alkuperäinen nostotsydeemi toimimaan. Jos kerkiää.

Kaverini S60320 sai nostosysteemin toimimaan omassa versiossaan, jonka teki tästä minun omastani oppineena pari päivää myöhemmin. Ja se toimiikin hyvin. Siitä voi myös löytyä pari kuvaa.. ;)


Tänään 25.6.2015:
Vehje toimii kaikin puolin hyvin, räpsin siitä kuvia tästä kun saan kännykän lyöntiin. Vehje vaatisi vielä sen Yatour-palikan, jonka tilasin 20 min sitten. Sitten proju onkin aikalailla valmis :)


JA rahaa paloi:

Päivitystä tulee kunhan homma etenee

Jos kysyttävää on, kyselkää toki! Olen kokemusta rikkaampi tämän jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2015, 19:09:19 kirjoittanut jussi.hietanen »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #1 : 02.05.2015, 21:05:55 »
Ehdottomasti oikeassa paikassa ja mielenkiintoinen projekti. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #2 : 02.05.2015, 21:22:19 »
Nyt on sellanen rojekti mitä todellakin kiinnostaa seurata!
Omassa on tuo kyseinen RTI-laitos televisioineen ja olen miettinyt sille jotain käyttöä esim. istuttaa fiksumpi navi tms. sinne. Tuo tietsikka ois kyllä kova. Laitahan lisää kuvia asennuksista jos vaan viitsit.

Poissa jussi.hietanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #3 : 02.05.2015, 21:25:00 »
Ehdottomasti oikeassa paikassa ja mielenkiintoinen projekti. :)

No hyvä niin! Jatkoa on luvassa kyllä =)

Nyt on sellanen rojekti mitä todellakin kiinnostaa seurata!
Omassa on tuo kyseinen RTI-laitos televisioineen ja olen miettinyt sille jotain käyttöä esim. istuttaa fiksumpi navi tms. sinne. Tuo tietsikka ois kyllä kova. Laitahan lisää kuvia asennuksista jos vaan viitsit.

Kyllä laitan, rakentelu on yli puolet huvista ! Ensi viikolla varmaankin tulossa se tietokone, joten sillon pitäisi kuulua lisää =)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #4 : 02.05.2015, 21:29:47 »
Mielenkiintoista :) Olen myös haaveillut erilaisen navin laittamista orkkispaikalle. Jostain löysin kytkentäohjeita, joilla saisi käytettyä adaptereiden avustuksella navia ulkoisena näyttönä, mutta se taitaa olla näyttönä aika alkeellinen?

Miten saat näytön nyt jatkossa nousemaan ja laskemaan? Alunperinhän sitä ohjataan ratin, tai kaukosäätimen nappuloilla, mutta miten nyt?


Poissa jussi.hietanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #5 : 02.05.2015, 21:31:15 »
Mielenkiintoista :) Olen myös haaveillut erilaisen navin laittamista orkkispaikalle. Jostain löysin kytkentäohjeita, joilla saisi käytettyä adaptereiden avustuksella navia ulkoisena näyttönä, mutta se taitaa olla näyttönä aika alkeellinen?

Miten saat näytön nyt jatkossa nousemaan ja laskemaan? Alunperinhän sitä ohjataan ratin, tai kaukosäätimen nappuloilla, mutta miten nyt?

Kuten kirjoitin ekassa postissa, releiden avulla;
kun auto käynnistetään, näyttö nousee,
kun auto sammutetaan, näyttö laskee :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #6 : 02.05.2015, 21:35:38 »
Kuten kirjoitin ekassa postissa, releiden avulla;
kun auto käynnistetään, näyttö nousee,
kun auto sammutetaan, näyttö laskee :)

Okei. Pitäisi varmaan lukea vähän tarkemmin :-[

Eikö tuohon olisi kiva keksiä joku hifimpi systeemi, tai ainakin joku kytkin, että se ei välttämättä joka kerta nouse?

Poissa jussi.hietanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #7 : 02.05.2015, 21:37:45 »
Okei. Pitäisi varmaan lukea vähän tarkemmin :-[

Eikö tuohon olisi kiva keksiä joku hifimpi systeemi, tai ainakin joku kytkin, että se ei välttämättä joka kerta nouse?

Tätä mietin kanssa... Joku arduino toimisi siinä kyllä. Siihen voisi myös tehdä jonkun ohituskytkimen joka ei antaisi herätettä releelle kun autossa alkaa virta kulkea. Sen saisi piilotettua vaikka sinne käsijarrun taakse juomatelineiden tilaan (mikä lie oikealta nimeltään). Siitä saisi yksinkertaisen katkaisijan koko systeemille ettei lähtisi päälle. Näin sen taidan oikeastaan tehdäkin! Kiitos ideasta =)

Poissa s60320

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #8 : 02.05.2015, 21:51:19 »
Tuossa näytön nostamisessa/laskemisessa ei käytetä auton omaa elektroniikkaa näytön nostinmoottoria lukuunottamatta. Eli vaihtoreleelltä lähtee moottorille virta ja virran napaisuus riippuu siitä onko rele vetäneenä (heräte tupakansytyttimeltä), jolloin näyttö nousee, vai onko herätteen virta katkaisu, jolloin napaisuus vaihtuu ja näyttö laskeutuu. Kun näyttö on saavuttanut ylä- tai ala-aseman, niin kosketusrele katkaisee virran moottorilta.

Tuota on hieman hankala sanallisesti selittää ja tuo kytkentäkaaviokin on hieman omalaatuinen, mutta toivottavasti selventää edes vähän   :D


Tuohon tupakansytyttimestä lähtevään herätteeseen tulee varmaankin laittaa väliin kondensaattori, jotta autoa käynnistettäessä tuleva lyhyt virtakatkos ei turhaan sekottaisi näytön nousuprosessia.  ???

Tupakansytyttimen herätteeseen voi laittaa myös väliin katkaisijan, josta voi halutessaan laskea näytön alas. Jos sen vielä saisi jotenkin siististi tehtyä niin, että katkaisijana voisi käyttää esim. takaniskatuet kaatavaa nappia siinä ilmastointipaneelissa...  ;)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6350
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #9 : 02.05.2015, 22:10:41 »
Onko nuo "kosketusreleet" jo alunperinkin näytön rajakytkiminä, vai pitääkö ne lisätä sinne itse?

Poissa jussi.hietanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #10 : 02.05.2015, 22:17:18 »
Onko nuo "kosketusreleet" jo alunperinkin näytön rajakytkiminä, vai pitääkö ne lisätä sinne itse?

ne täytyy lisätä sinne itse.

alunperin näytön nosto ja lasku toimii jonkin näköisen tietokoneen / piirin avulla siirtäen dataa CAN-väylän kautta tietokoneen ja näytön välillä. Tälle CAN-väylälle on olemassa tietokonekontrolleri, jolle tosin hintaa löytyy hulppeat 160€... Siksi mekanismin itse tekeminen tulee halvemmaksi!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #11 : 02.05.2015, 22:28:00 »
Hieno projekti! Tuommoisella can-kontrollerilla saisi näyttöön autosta tietoa. Teoriassa saisi ratissa olevat kaikki ohjaimet toimimaan, ne taitaa lähettää tuonne väylään dataa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #12 : 03.05.2015, 08:34:52 »
Hieno projekti! Mielenkiinnolla seuraan!

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13512
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #13 : 03.05.2015, 09:31:07 »
Olen muuten törmännyt, ebayn ihmemaassa tämänkaltaiseen valmisratkaisuun. RTI-näytön sisään on istutettu androidi/windows tietokone ja sitä ohjataan kosketuksella, oli navia yms hilpettä... linkiä en löytänyt enää mutta kallis oli. Mielen kiinnolla odotan mitä tästä tulee, ajatus on kutkuttava.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: S60 RTI-PC
« Vastaus #14 : 03.05.2015, 12:14:38 »
Olen muuten törmännyt, ebayn ihmemaassa tämänkaltaiseen valmisratkaisuun. RTI-näytön sisään on istutettu androidi/windows tietokone ja sitä ohjataan kosketuksella, oli navia yms hilpettä... linkiä en löytänyt enää mutta kallis oli. Mielen kiinnolla odotan mitä tästä tulee, ajatus on kutkuttava.
ainakin sinun XC90 saisi valmiin totetuksen. Halppis laitteissa vain monesti käyttiksenä pyörii Windows CE.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Proturbo  Autodiagnoosi