Autoracing  KL-varaosat

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 542296 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alfred Kurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1140 : 31.10.2019, 20:18:21 »
Minulla olisi kansi missä:

Tiivistyspinnan ja kansipulttitason korkeusero 82,78mm
imuventtiili 47,5mm
pakoventtiili 37mm

Niin mietin millaisen nokan vaatii? Toimisko Kormun 840-nokka-akseli (12.6/306)?

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1141 : 03.11.2019, 00:48:41 »
Minulla olisi kansi missä:

Tiivistyspinnan ja kansipulttitason korkeusero 82,78mm
imuventtiili 47,5mm
pakoventtiili 37mm

Niin mietin millaisen nokan vaatii? Toimisko Kormun 840-nokka-akseli (12.6/306)?

Kannattaa laskea puristukset, riippuu aika paljon mistä kannesta tämä tehty, mm. ruisku ja vakio isoventtiilikannessa palotila 92mm leveä kun pikkuventtiilikannessa muistaakseni 90mm.

Tosin noin iso imuventtiili niin pitäisi palotilan olla vähintäänkin se 92mm leveä..

Paksuin kansi muistaakseni yli 87mm paksu ja ohkasin reilut 85mm joten on tuosta jonkin verran otettu siivua pois..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1142 : 03.11.2019, 00:53:28 »
Eikö noin rankasti madalletussa kannessa jo ole vesikanavat ajettu ihan puhki ??? Ihan mielenkiinnosta saisiko tuosta kannen tasopinnasta kuvan tänne ? ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1143 : 03.11.2019, 14:47:51 »
Minulla olisi kansi missä:

Tiivistyspinnan ja kansipulttitason korkeusero 82,78mm
imuventtiili 47,5mm
pakoventtiili 37mm

Niin mietin millaisen nokan vaatii? Toimisko Kormun 840-nokka-akseli (12.6/306)?
Toimii 840 akselilla 45-48dcoe kaasarit kaveriks ja avara 4-1pakosarja
varmaan palotiloja muokattu reilusti
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1144 : 03.11.2019, 14:52:15 »
Eikö noin rankasti madalletussa kannessa jo ole vesikanavat ajettu ihan puhki ??? Ihan mielenkiinnosta saisiko tuosta kannen tasopinnasta kuvan tänne ? ::)
Joskus tullut laskettua 82 eikä vielä mennyt ollut varmaan tosi rajoilla
yksi kansi puhennut 83,5 vesitilaan ,huonompi aihio sattunu
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Alfred Kurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1145 : 03.11.2019, 20:06:47 »
Tehty ruiskun kannesta. Kanavia on kairattu. Laitan kuvan kun saan otettua päivänvalossa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1146 : 03.11.2019, 21:09:42 »
Varmaan on foorumilla aiemminkin näkynyt linkkejä ruotsalaisen kansigurun (Erland Cox) töihin, mut laitetaan vielä tähän:
http://www.topplocksverkstan.se/b20historiskracing.html
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html

Kirjoittelee aktiivisesti speedtalkissa, ja sieltä löytyy etsimällä hyvää juttua liittyen B20 (ja myös vinokoneiden) viritykseen, tarkemmin sanottuna kansien tekemiseen.

Jos löytyis joku romu B18/B20 kansi (ja joutavaa aikaa tommoseen) , niin voisin ite kokeilla onnistuisko tommosen hitsaus kun lämmittää kannen +200C ja hitsaa pienemmällä virralla lyhyitä vetoja.
Eli palotilan täyttöä. Tuota on ainakin sanottu vaikeaksi onnistua valuraudan hitsauksessa.

Vaatii kirjautumisen ("pressure recovery" -juttua):
https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=23564&start=165#p325250

Aika älyttömästi saa nähdä kyllä vaivaa, ennen kuin tuommoisesta malmikasasta saa kaivettua tosissaan voimaa irti. :D
Voisi melkein jo todeta uuden kannen valamisen helpommaksi ja halvemmaksi, vaikka lähtisi ihan siitä valutekniikan opettelusta.

Mut onhan tuo paljon mielenkiintoisempaa koittaa viilata tehoja ihan ajatustasollakin tommosesta antiikkisesta moottorista, kuin hankkia valmiiksi hyvä aihio mikä ei tarvii kuin nokan/nokat ja muut rojut ympärille, niin kyllä kulkee. :P
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1147 : 04.11.2019, 16:19:26 »

Voisi melkein jo todeta uuden kannen valamisen helpommaksi ja halvemmaksi, vaikka lähtisi ihan siitä valutekniikan opettelusta.



Ei se kannen teko tyhjästä ihan helppoa ole sekään, vaikka tekisi alumiinikimpaleesta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1148 : 04.11.2019, 17:25:24 »
Joo ei ole tosiaan helppoa.
Mut käytettävä aika+kustannukset verrattuna kannen hitsaukseen, vingutteluun.. voi olla aika lähellä jo uuden valamista tai koneistusta alukimpaleesta?

Nykyisin aavistuksen helpompaa jossain määrin kiitos 3d printterien muottien teko keernojen valmistusta varten.
Mut vaatii se silti ihan uskomattoman määrän pänttäämistä, testaamista ja ennen kaikkea osaamista sekä koneita että onnistuu.

Mitä oon lukenut, nähnyt.. valuprojekteja, niin sanaa helppo ei voi käyttää missään vaiheessa. :D
Ei riittäisi itellä osaaminen semmoiseen , ei sit mitenkään - siitä huolimatta että nykyisin tietoa on varsin hyvin saatavilla, sekä ihan kunnollisia tarvikkeita joissain määrin ihan kohtuulliseen hintaan (Briteistä ainakin).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1149 : 20.11.2019, 23:10:07 »
En tiedä dgv:stä enempää mutta ainakin dcoe:n lisäksi SU:illa toimi R-nenä, ainakin alavääntöä oli paljon enemmin kuin K-nokalla (R:ää edeltävä nokka minulla), ja laulattaa ihan riittävän tehollisesti yläpäässäkin vielä.

Heräsi kysymys tuosta noista ajoituskiiloista, onko ne tarkoitettu vaan noille volvon kirjain-nokille. Onko ajoitusta korjailtu valmiiksi näissä uudemmissa virinokissa ?

Itse laittaisin teräsjakopään. Varsinkin jos painavampia nostimiakin laittaa. Vaikkakin eipä nuo jonkun palstan mukaan ollut kuin muutaman gramman enemmin ???



Kyllä niitä kiiloja voi käyttää ihan kaikkiin nokkiin ja on jopa suotavaa että saa nokan ajoituksen arvoihin,jakopäässä on kuitenkin neljä koneistettua uraa joissa kaikissa jonkinlainen toleranssi. Kaikki kun heittää samaan suuntaan niin ajoitus on sielläpäin eikä just. Itsellä ollut käytössä kiilasarja joka on tehty 0.1 - 0.9 mm kympin välein niin saa ajoituksen nappiin. Tuossa nokan ajoituksessa kannattaa käyttää oikeaa ykk:ta eikä kampiakselin hihnapyörään arvottuja astelukuja,edellisessä koneessa mikä tuli kasattua heitti noin 2 astetta.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1150 : 13.12.2019, 15:19:40 »
200 hv ottaa B20 vielä helposti, mutta miten 250 hv...

https://www.youtube.com/watch?v=2mU8mKGtfjs


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1151 : 20.12.2019, 12:18:45 »
No sitä 200 hepoakaan ei oteta ihan helpolla B20 koneesta, kun puhutaan niistä todellisista voimista. Ja tuo videolla esiintynyt PV ei ainakaan luovuta normikannesta tehdyllä tuota tehoa. Ehkä R Sport valussa on tavaraa, mistä ottaa, mutta noihin naapurimaan tekeleisiin kannattaa suhtautua monesti pienellä varauksella. Tuo videon auton konehan on varmaan "hieman" suurempikin tilavuudeltaan, joten isoa kanavaa tuo teho vaatii jokatapauksessa.

Poissa EsaParv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1152 : 29.12.2019, 17:51:32 »
Onkohan kellään jakaa tietoa vakio b18a koneen piristämisestä? varastossa on muutamat kannet ja 34/34 solex, jos vaikka nillä sais jotain aikaseks? eikä tarkotuksena ois tehdä kun joku +-100hv viritelmä kadulle...

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1153 : 31.12.2019, 13:05:38 »
No nokka ainakin vaihtoon, A-nokalla hirvee vääntö, mutta kierrokset loppuu auttamattomasti kesken. K olis hyvä valinta. Sitten sovittelee imusarjan kanteen ilman pykäliä, vakiokannellakin sinne 100hp asti pääsee kyllä. Solexilla heittäisin itse kuikkaa, hermot sen kanssa menee. Tommoseen mietoon riittää esim weber 32/36 dgv tai jos löytää 38/38 dcd:n. 123 ignition sytkä ja ennakkoo kestää enemmän kuin tehdas asetukset. Noilla eväillä saa jo huomattavasti vakiota raikkaamman b18:n.
Volvo PV&Duett

Poissa EsaParv

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1154 : 31.12.2019, 13:18:18 »
Tollanen K-nokka taitaakin tallista löytyä, ja kaasari pitäis jostain pierasta. Ehkä joskus myöhemmin veis kannen virtauspenkkiin, kun tutulta löytyis sellanen  :o


 

Proturbo  Autodiagnoosi