Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Arnolds - 13.11.2013, 17:31:02
-
Autona Volvo 240 -90. Hain Biltemasta yleismallisen kierroslukumittarin, http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Kierroslukumittari-32241/ .
Mittarissa on siis 4 napaa, taustavaloille (L), maa (-), signaali (S) ja sytytyslukon +12V (+). Maa ja mittariston valot ovat selvät ja valot toimii.
Signaalijohtohan pitäisi olla puolalta tuleva punavalkoinen johto?
Ongelmana on kuitenkin että kun + liittimeen kytkee jatkuvan sähkön tai virtalukon 2-asennossa tulevan sähkön, hyppää kierroslukumittari maksimiin, eli 8000 rpm.
Eli mittari heittää maksimille jos plus liittimeen syöttää ~12V, pienemmällä jännitteellä mittari nousi vain noin 6000 rpm.
Plus liittimestä ohjeet kertovat: "Yhdistä johto mittarin plusliitännästä (+) sytytyslukon +12 V -liitäntään."
Onko jatkuva sähkö vedettävä siis jotenkin virtalukon kautta? Vai voiko mahdollisesti puolalta tulevassa signaalissa olla vikaa?
-
Vetää puolan miinus navasta vaikka irtojohdolla signaali napaan. Pitääkö siitä mittarista valita sylinterien määrä?
-
Kokeiltu myös hyppyjohdolla puolalta ja on valittava sylinterien määrä, valittuna 4-sylinteriä.
Ja nostaa kierrokset vaikkei signaalijohto olisi kiinni, kun + napaan vaan menee sähkö.
-
Eiköhän sen silloin kyllä pitäisi toimia noilla tiedoilla.
-
Nimenomaan pitäisi, mutta mittari hyppää maksimiin samantien kun lyö 12V kiinni...
-
Onko myös signaalipiuha kytketty? Voi olla, että mittari tulkitsee ilmassa olevan signaalijohdon äärettömäksi kierrosluvuksi.
-
Ite asensin vanhanmallin mittarin volvoon. ja pärjäsin kolmella johdolla. Mittariin ei tosin tule valoja, mutta eipä tuo haittaa.
Tarkkaan en muista kuinka kytkentä tehtiin veljen kanssa mutta ensin kokeilin toimivuutta siten, että kytkin rundikellon kokeilumielessä konehuoneen puolelle puuhapiuhoilla ja kun alko toimiin niin sitten lopullinen asennus. Taisin vetää sen jatkuvan virran sulakeboksin kautta. Eihän tuon asentaminen pitäs olla kovin ihmeellistä. Mutta ainahan on mahdollista, että tuote on viallinen. Mukana on varmasti ollu selkeät asennusohjeet ja kun niitä on noudatettu, niin jotenkin haisee vialliselta. Tai sitten on käyny vaan asentajalla joku ajatuskatkos. Signaali tulee nimenomaan puolalta.
Viisaammat jatkaa.
-
Onko siinä mittarin persuuksissa valmiina johdot? Jos on niin punainen +, vihreä puolan miinukseen, musta(t) maihin ja valkoiseen (tai oranssiiin) virta taustavalolle.
Kokeile ottaa signaali sytty-yksikön 1 pinnistä.
-
Ongelmakin selvisi. Liitin mistä otin alunperin jatkuvan sähkön ei tainnut olla paras mahdollinen.
Startatessa antoi ilmeisesti jonkinlaisen virtapiikin josta mittari kyrvähti ja alkoi näyttää täysiä kierroksia aina kun löi piuhan kiinni.
Uudella mittarilla, sähkö otettuna samasta liittimestä radion kanssa, homma toimii.
Kiitokset vastauksista.
-
Hyvä että vika selvisi. Ei ole ihmekkään että mittari kyrvähti jos sille tulee suoraan starttivirta.
Hieno juttu, että kerroit mikä oli vikana, auttaa muitakin harrastajia.