Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jompsa - 11.06.2011, 20:39:05

Otsikko: (vika selvis) 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: jompsa - 11.06.2011, 20:39:05
Viimme sunnuntaina vahdoin vesipumpun ja asensin sähköflektin mallia biltema. Tään vesipumpun vaihdon jälkeen ajoin viikon pelkällä kraanavedellä niin lämmöt pysy taajamassakin hyvin kurissa eikä tuo sähköflekti lähteny päälle vasta kun pitkän paikallaan käyttämisen jälkeen, ulkona oli lämmintä melkeen 30c eikä mitään onkelmaa. Tänään sitte vaihdoin nuo nesteet ja laitoin jottain 4l korrekin sinistä coolant nestettä ja loput vettä. Tämän jälkeen annoin käydä lämppäri päällä siihen asti että termari aukes ja tuskin sinne ilmaakaan on jäänyt koska lämppäri puhalsi kuumaa heti kun laitoin käymään.

Mutta nyt sitte alko taajama-ajossa nostaan pikkuhiljaa lämpöjä, ja flekti huutaa kokoajan, kone jähtyy vasta sitte ku ajelee yli 60km/h. Voiko olla mahollista että tuo jäähdytysneste vois aiheutttaa tuota, tänään oli taas 30c lämmintä niinku sillonki ku ajon pelkällä vedellä ja sillon ei mitään ylikuumenemista tapahtunu.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: Viltsu - 11.06.2011, 22:19:09
Pelkässä vedessä on ainakin parempi lämmönjohtavuus eli ehkäpä se jotain vaikuttaa, mutta ei kyllä noin paljoa omasta mielestä.
Veikkaan että on ilmaa järjestelmässä vaan  ::)
Paljonko sitä pelkkää vettä sinne meni jäähynesteitten jälkeen?
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: HRemes - 12.06.2011, 09:21:11
Tällee kesäkelillä turha laittaa nuin paljon jäähytysnestettä, että ennemmin pelkkää vettä lämmönjohtavuuden takia niinkuin Viltsu tuossa jo mainistikin.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: jompsa - 12.06.2011, 12:39:40
En laskenu paljoa meni mutta jotain 3-4l aika varmasti. Vois sitte varmaa koittaa vähä laimentaa tuota seosta ja kattoa mitä tekee. Mutta nyt ei ole kyllä enää niin lämminkään ku mitä oli eilen, juu pitää katella ja kirjotella tänne mitä tuo tekee.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: Volvo TDI - 12.06.2011, 13:25:31
Jotain vikaa jos tarvii laimentaa seosta. Ei näillä säillä tarvii olla mitään kesäseoksia erikseen. Joskus 50-luvulla oli ohjeissa että kesällä ei tarvitse olla pakkasnestettä mutta parempi kun käyttää niin ei paikat ruostu.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: TVS - 12.06.2011, 16:54:08
Jotain vikaa jos tarvii laimentaa seosta. Ei näillä säillä tarvii olla mitään kesäseoksia erikseen. Joskus 50-luvulla oli ohjeissa että kesällä ei tarvitse olla pakkasnestettä mutta parempi kun käyttää niin ei paikat ruostu.
Presiis näin, villinä veikkauksena syyläristä on ne rivat poistunu paikalta ja jäljellä vaan putket, jollonka jäähytysteho on surkea. Tai sitten termostaatissa jotakin hämyä, menny jumiin pelkällä vedellä ajaessa tms ???
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: jompsa - 12.06.2011, 17:19:46
tuli tossa mieleen että kun noita vesiä on tullu vaihdeltua nii oiskohan sielä lähteny ruosteet liikkeelle ja tukkinu syylärin ku aika ruskean väristä ollu toi vesi ku laskin pois.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: 240 - 12.06.2011, 17:42:40
Yleisesti tuohon lämpöongelmaan. Äkkiä jos katsoo syylärin olevan ehjä, mutta otappa irti ja kolauta vaikka kiveen, niin puolet rivoista tippuu tomuna maahan. Tällönen syyläri saattaa näyttää ehjältä, mutta väri siinä alkanut muuttua vihertäväksi. Uusi syyläri ja lämpöongelmat poissa.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: jompsa - 12.06.2011, 19:01:56
Niin minäki laittasin ton syylärin piikkiin mutta tuskin se ihan viikossa menee nii huonoksi että ei jäähdytä kunnolla. Äsken kävin kokeileen ja kun ajon jälkeen jätti käymään niin parin minsan päästä oli lämmöt jo 3-4/5, eli jossain on häikkää, pitää nyt kumminki ottaa syyläri irti ja katella.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: 240 - 12.06.2011, 19:35:11
Itsellä oli tuo lämpöongelma viime kesänä turbossa. Keväällä ja alkukesästä kaikki ok, mutta kesällä kun tuli samanlaiset helteet kun nyt, niin heti nosti lämmöt punaiselle.
Otsikko: Vs: 240 b200e lämpöongelma (vika selvis)
Kirjoitti: jompsa - 12.06.2011, 20:12:05
Syykäri oli ihan hyvä, otin maskin pois pesin painepesurilla, jokuverran oli ylhäällä kärpäsenraatoja ettei nähny läpi, MUTTA LÖYSIN SYYN TOLLE KUUMENEMISELLE, eilen kun vaihdoin niitä nesteitä nii siinä samalla laitoin sähköflektin johotoja siistimmin niin olinki vahingossa laittanu johot takas väärin päin niin flekti pyöri väärään suuntaan :idiot2: ei oo ihmekkään miksi kuumu:D kiitoksia vaan kaikille vaivannäöstä vaikka vika oliki mun huolimattomuudessa :-\
Otsikko: Vs: (vika selvis) 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: HRemes - 13.06.2011, 22:37:25
Tää menee vähän asian vierestä, mutta niin lähellä, ettei viitti uutta aihetta tehä.
Elikkäs, minkä kokoinen (korkeus) sähköflekti menee bensa manu lankun syylärin ja koneen väliin?
Tai jos ny yksinkertaisemmin kysyis nii minkä korkune on syyläri b200 -88 manu lootalla olevassa lankussa?  :2funny:
Ei itte pääse mittailee vähään aikaan, ja pittäis kattella sähköflektiä toho viskon tilalle valmiiks  ;)
Otsikko: Vs: (vika selvis) 240 b200e lämpöongelma
Kirjoitti: jompsa - 14.06.2011, 19:59:49
No mulla on tuo bilteman ison flekti, se ainaki sopii.

''Korkeus: 75mm 
Halkaisija: Ø 14" (350 mm) 
Virrankulutus: 8A 
Pyörimisnopeus: 2342pm'''