Autodiagnoosi  Carcom Oy

Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma

  • 9 Vastauksia
  • 3507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« : 13.11.2013, 17:31:02 »
Autona Volvo 240 -90. Hain Biltemasta yleismallisen kierroslukumittarin, http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Kierroslukumittari-32241/ .
 
Mittarissa on siis 4 napaa, taustavaloille (L), maa (-), signaali (S) ja sytytyslukon +12V (+). Maa ja mittariston valot ovat selvät ja valot toimii.
Signaalijohtohan pitäisi olla puolalta tuleva punavalkoinen johto?
Ongelmana on kuitenkin että kun + liittimeen kytkee jatkuvan sähkön tai virtalukon 2-asennossa tulevan sähkön, hyppää kierroslukumittari maksimiin, eli 8000 rpm.
Eli mittari heittää maksimille jos plus liittimeen syöttää ~12V, pienemmällä jännitteellä mittari nousi vain noin 6000 rpm.

Plus liittimestä ohjeet kertovat: "Yhdistä johto mittarin plusliitännästä (+) sytytyslukon +12 V -liitäntään."
Onko jatkuva sähkö vedettävä siis jotenkin virtalukon kautta? Vai voiko mahdollisesti puolalta tulevassa signaalissa olla vikaa?

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #1 : 13.11.2013, 18:13:42 »
Vetää puolan miinus navasta vaikka irtojohdolla signaali napaan. Pitääkö siitä mittarista valita sylinterien määrä?

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #2 : 13.11.2013, 18:15:58 »
Kokeiltu myös hyppyjohdolla puolalta ja on valittava sylinterien määrä, valittuna 4-sylinteriä.
Ja nostaa kierrokset vaikkei signaalijohto olisi kiinni, kun + napaan vaan menee sähkö.

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #3 : 13.11.2013, 18:17:30 »
Eiköhän sen silloin kyllä pitäisi toimia noilla tiedoilla.

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #4 : 13.11.2013, 18:24:05 »
Nimenomaan pitäisi, mutta mittari hyppää maksimiin samantien kun lyö 12V kiinni...

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #5 : 13.11.2013, 19:32:16 »
Onko myös signaalipiuha kytketty?  Voi olla, että mittari tulkitsee ilmassa olevan signaalijohdon äärettömäksi kierrosluvuksi.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #6 : 13.11.2013, 19:47:46 »
Ite asensin vanhanmallin mittarin volvoon. ja pärjäsin kolmella johdolla. Mittariin ei tosin tule valoja, mutta eipä tuo haittaa.

Tarkkaan en muista kuinka kytkentä tehtiin veljen kanssa mutta ensin kokeilin toimivuutta siten, että kytkin rundikellon kokeilumielessä konehuoneen puolelle puuhapiuhoilla ja kun alko toimiin niin sitten lopullinen asennus. Taisin vetää sen jatkuvan virran sulakeboksin kautta. Eihän tuon asentaminen pitäs olla kovin ihmeellistä. Mutta ainahan on mahdollista, että tuote on viallinen. Mukana on varmasti ollu selkeät asennusohjeet ja kun niitä on noudatettu, niin jotenkin haisee vialliselta. Tai sitten on käyny vaan asentajalla joku ajatuskatkos. Signaali tulee nimenomaan puolalta.

Viisaammat jatkaa.
V70 TDI

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #7 : 13.11.2013, 20:50:34 »
Onko siinä mittarin persuuksissa valmiina johdot? Jos on niin punainen +, vihreä puolan miinukseen, musta(t) maihin ja valkoiseen (tai oranssiiin) virta taustavalolle.
Kokeile ottaa signaali sytty-yksikön 1 pinnistä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Arnolds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #8 : 14.11.2013, 15:13:38 »
Ongelmakin selvisi. Liitin mistä otin alunperin jatkuvan sähkön ei tainnut olla paras mahdollinen.
Startatessa antoi ilmeisesti jonkinlaisen virtapiikin josta mittari kyrvähti ja alkoi näyttää täysiä kierroksia aina kun löi piuhan kiinni.

Uudella mittarilla, sähkö otettuna samasta liittimestä radion kanssa, homma toimii.

Kiitokset vastauksista.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisäkierroslukumittarin asennus ongelma
« Vastaus #9 : 14.11.2013, 17:23:45 »
Hyvä että vika selvisi. Ei ole ihmekkään että mittari kyrvähti jos sille tulee suoraan starttivirta.

Hieno juttu, että kerroit mikä oli vikana, auttaa muitakin harrastajia.
V70 TDI

 

Elekma  Autoracing