Noniin, nyt vk -loppu puuhasteltu ja Äitienpäivä kahvit juotu. Mitä tuli tehtyä ja mitä olisikaan pitänyt jättää tekemättä:
Ensin takaripustusten puslien vääntely: Panhard(vissiin virallinen nimi) -tankojen puslat pelkääjän puolelta resut (mm. toisessa koko keskihela irti). => Molemmille puolille uudet puslat (4kpl) Motonetin lastulevytiskiltä (anteeksi tämäkin).
Samalla kun perä kerta ilmassa, niin toverin avustuksella auto käyntiin ja vaihde päälle. Vitosella mittarin osoittaessa 100km/h koko perä pomppi komeasti ja tuo ajossa mainittu tutina tuntui kaapiinissa. Kardaani näytti erityisesti heiluvan peräpään matkassa varsinkin kannatinlaakeri jälkeen, perään päin mentäessä. Ei mitään ääntä esim. vollotusta/ulinaa tms (jos ei minua lasketa).
Investoin samalla Motonetin (anteeksi) reissulla moottorin tukikumet ja eihän siellä ollut kuin molemmat etummaiset sekä vaihdelaatikon pään tukikumi puuttui. Kuskin puolen tukikumihan oli ehjän näköinen ja muotoinen sekä helppo vaihtaa(kun ei ole ohjaustehostintakaan). Pelkääjän puolen tukikumi(melko tuskallinen irrottaa) taasen oli painunut jonkin verran linttaan ja ei ollut enää sylinterin muotoinen. Tässä vaiheessa harrastelu muuttuikin vitutukseksi: Onneton kiristin Motonetin (nyt on jo omaa tyhmyyttä) tukikumen siihen alumiinijalkaan siihen malliin, että poikkihan se kierretanko kumesta meni. Ts. nyt on Motonetin kumi kuskin puolella ja vanha lintanna kumi pelkääjän puolella. Kieltämättä konetta käsin heiluttamalla minusta jäykempi kuskin puolelle kallistaessa(toki 10h nysvänneenä haluaa jotakin positiivista löytää).
=> Koeajo: En tiedä p***le menikö huonompaan suunta vai ei. Sen huomasin, että tutina tuntuu 3-vaihteella 40-50km/h vauhdissa lievästi, 4-vaihteell 60-70km/h kohtalaisesti sekä 5-vaihteella 80-100km/h reilusti. Johtuuko huonommasta pelkääjänpuolen moottorikumista, niin selviää taas ensiviikonlopun jälkeen... Vai aletaanko suosiolla kyselemään paikallisesta moottorikoneistamosta kardaanin tasapainotusta?
Vielä pari huomiota ja kysymystä takapäästä:
Perän ollessa ilmassa huomasin molemmissa takapyörissä vetoakselin suuntaista klappia. Ei ehkä milliäkään, mutta selvä kolahdus kuului kun renkaasta repi. Toiselle puolelle laakeri uusittu noin parivuotta sitten ja ajettu tämän jälkeen varmaan 3000km. Pitäisikö pyöränlaakeri uusia?
Lisäksi jompaa kumpaa takapyörää pyörittäessä(perä kokonaan siis ilmassa) => perästä kuuluu naputus (nap,nap,nap) noin 1-2 kertaa renkaan täydellä kierroksella. Kuuluuko moinen ääni kuvioon?
Tuttuni on tästä vahvasti sitä mieltä, että perä olisi resuna ja tästä voisi johtua tuo tutinakin.
Kiitos jos jaksoit lukea loppuun.
ps. Jos joku ihmettelee, että miksi se ei vie sitä korjaamolle, niin autoa on käytetty kuulema tutinavian vuoksi korjaamolla Muorin toimesta, mutta syytä ei löydetty ja toki ei mitään tehty (tai no toki laskutettiin). Toki eihän tuo ole kylän ainoa alan yritys. Ja ei ollut se sininen liike.