Nesteen löytyminen myös apukuskin puolelta voisi viitata lämppärin kennoston tai sen liittimien vuotamiseen.
Neste voi valua kennoston muovikotelon saumaa pitkin tai puhallinkanavien liitoksista jommalle kummalle puolelle.
Tarkastamiseen pitää purkaa keskikonsolin sivupaneelit että saa kennoston muovikotelon näkyviin. Vaihto on isompi juttu: jäähdytysneste tyhjennettävä, termostaatti, keskikonsoli, kojetaulu + mittaristo pitää irrottaa. Purkaminen voisi olla suositeltavaa jossain vaiheessa sillä lämmityksen puhallin alkaa olemaan loppu tämän ikäisissä autoissa ja samalla saa puhdistettua kennostosta lehdet ja koivun siemenet. Jos puhallin oireilee (ei mene päälle joskus tai katkoo/menee päälle montuissa) edessä on puhaltimen tai sen hiilien vaihto. Jos puhallin on vaihdettu voi olla että kennosto on vaurioitunut vaihdon yhteydessä.->vuoto
Paineentasausventtiili voi olla karstoittunut niin ettei se liiku kunnolla. Ota korkki pois ja kokeile painella sormilla korkin sisäpuolelta liikkuuko venttiili. (jumittunut venttiili nostaa painetta->alkaa vuotamaan jostain heikommasta liitoksesta esim juuri lämppärin kennoston liittimistä.)
Onko lämmityksen termostaattia vaihdettu?
Termostaatissa/säätöventtiili (ilmastoinnilla varustetut autot) on kapillaariputki (alla olevassa kuvassa kuparinen putki) mikä ajan mittaan puhkeaa ja lämmitys muuttuu lähes on/off tyyppiseksi (lämpötila vaihtelee jonkin verran moottorin kierrosnopeuden mukaan)
Termostaatin vaihtoon pitää jäähdytysneste tyhjentää (tai puristaa letkut kasaan) ja siitä huolimatta vähän nestettä valuu jalkatilaan.
Kuvassasi on termostaatin uudempi malli, osa missä näkyy pyöreä metallirengas ja siihen menee letku. Vanhempi malli, ainakin vuoteen -89 asti, on suorakaiteen muotoinen:
https://lh4.googleusercontent.com/L32A8Wh5qSApqA7OFIW1sUfyoKjt3oqPJMPU5T9psqnsN3FdlBA1a_yqfzA4JMHYO1q-0TfRV61NLjRhEQ4IwOkeXDpY3wf_SVPOLvQ3OO06gef8KwTässä parempi kuva venttiilistä. Rullalle kierretty osa menee ilmakanavan sisään ja säätää nesteen virtausta venttiilissä pitäen lämpötilan tasaisena:
http://www.cvi-automotive.se/images/2.95843/heater-valve-late-164-240-ac.jpegUusi malli pyöreä:
https://lh3.googleusercontent.com/5cfbn7v0oBBtAyU2EetSkgF5L3rWoJ8LTRhL2XjO70byfqIJ2lYQYxxHr9MspQF4MXlEhYcue0I39BujzyqUhh1Wc7RFDgOA4SvUHQ8p76mAFX5zggTermostaatti voi vuotaa myös "takapuolen" liitoksesta.