Elekma  Autoracing

-92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan

  • 18 Vastauksia
  • 5375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Jarruvalokytkentöjä selvitellessä huomasin et kuskin lattia märkä. Otin matot veke ja jäähynestettä melkosesti. Ei onneks paikat ruosteessa. Veikkaisin et pikkuhiljaa vuotanu. Viikonloppuna lisäsin nestettä kun tankki näytti vajaalta, oliskohan pullauttanu ylimääräset ulos. Seurailin tilannetta auto käynnissä ja vaihtelin lämppärin namiskojen asentoa mut ei näkyny selkeetä vuotoa.

Tässä vielä kuva kohdasta mistä oletan litkun valuvan. Sori, joudut kääntää päätä vasemmalle (tai näyttöä oikealle).


Mitä asialle pitää tehä? Ei millään huvittais purkaa ainakaan kovin paljoa enempää. Auto parkkiksella kahden muun välissä ja pitäs kohta saada ajoon.

Vai pistänkö (kuivatut) matot ja muut paikalleen ja seurailen tilannetta kevääseen asti?

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #1 : 04.11.2015, 15:12:20 »
Nyt kun muistelin niin jokunen vuosi sitten oli apukuskin puolella märkää, kuivattelin eikä enää kastunu. Voikohan tuolla vaan joku paikka tosiaan päästää ylimääräset litkut pois ja pitää loput tallessa?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #2 : 04.11.2015, 15:29:03 »
Lämppärin hana, letkut tai kenno vuotaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #3 : 04.11.2015, 19:41:36 »
Joo no, sen verran osasin päätellä itsekkin. Voikohan asialle tehä mitään purkamatta koko lämppärisysteemiä ulos autosta?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #4 : 04.11.2015, 20:03:00 »
Joo no, sen verran osasin päätellä itsekkin. Voikohan asialle tehä mitään purkamatta koko lämppärisysteemiä ulos autosta?
Hanan ja letkut saa vaihdettua, kennon vaihtoon tarvii vähintään halkaista lämppärin pömpeli.
Jäitä housuun!

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #5 : 04.11.2015, 21:11:18 »
Joo no, sen verran osasin päätellä itsekkin. Voikohan asialle tehä mitään purkamatta koko lämppärisysteemiä ulos autosta?

Viestistä vain sai käsityksen, että etsit onko siellä jotain mikä valuttaisi välillä ylimääräiset glykolit matoille.  :hello:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #6 : 05.11.2015, 16:05:13 »
Ajelin äpt 100km tänään ja räpläsin kaikki asennot lämppäristä läpi eikä tippaakaan litkua lattialla. Purin repsikan verhoilut kans. Kuivaa oli. Käytin kans ilmastointia päällä jonkun aikaa. Sen kun sammutin niin puski lasit huuruun, tää on tuttu ilmiö, ei tietookaan liittyykö tähän juttuun mitenkään. Nyt auto saa olla huomiseen parkissa ja jos ei näy vuotoa niin isken kamat pakettiin ja toivon parasta, ellei jollain ole lisäinfoa.

Järjestelmässä oli kans ilmaa/painetta, pöhähti kun availin lämpimänä paisuntasäiliön korkkia. Tosiaan lisäsin nestettä viikonloppuna kun näytti vajaalle, olisikohan sitten vaan pulauttanu ylimääräset pois...?

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #7 : 06.11.2015, 14:06:09 »

Nesteen löytyminen myös apukuskin puolelta voisi viitata lämppärin kennoston tai sen liittimien vuotamiseen.
Neste voi valua kennoston muovikotelon saumaa pitkin tai puhallinkanavien liitoksista jommalle kummalle puolelle.
Tarkastamiseen pitää purkaa keskikonsolin sivupaneelit että saa kennoston muovikotelon näkyviin. Vaihto on isompi juttu: jäähdytysneste tyhjennettävä, termostaatti,  keskikonsoli, kojetaulu + mittaristo pitää irrottaa. Purkaminen voisi olla suositeltavaa jossain vaiheessa sillä lämmityksen puhallin alkaa olemaan loppu tämän ikäisissä autoissa ja samalla saa puhdistettua kennostosta lehdet ja koivun siemenet. Jos puhallin oireilee (ei mene päälle joskus tai katkoo/menee päälle montuissa) edessä on puhaltimen tai sen hiilien vaihto. Jos puhallin on vaihdettu voi olla että kennosto on vaurioitunut vaihdon yhteydessä.->vuoto

Paineentasausventtiili voi olla karstoittunut niin ettei se liiku kunnolla. Ota korkki pois ja kokeile painella sormilla korkin sisäpuolelta liikkuuko venttiili. (jumittunut venttiili nostaa painetta->alkaa vuotamaan jostain heikommasta liitoksesta esim juuri lämppärin kennoston liittimistä.)

Onko lämmityksen termostaattia vaihdettu?
Termostaatissa/säätöventtiili (ilmastoinnilla varustetut autot) on kapillaariputki (alla olevassa kuvassa kuparinen putki) mikä ajan mittaan puhkeaa ja lämmitys muuttuu lähes on/off tyyppiseksi (lämpötila vaihtelee jonkin verran moottorin kierrosnopeuden mukaan)
Termostaatin vaihtoon pitää jäähdytysneste tyhjentää (tai puristaa letkut kasaan) ja siitä huolimatta vähän nestettä valuu jalkatilaan.
Kuvassasi on termostaatin uudempi malli, osa missä näkyy pyöreä metallirengas ja siihen menee letku. Vanhempi malli, ainakin vuoteen -89 asti, on suorakaiteen muotoinen:
https://lh4.googleusercontent.com/L32A8Wh5qSApqA7OFIW1sUfyoKjt3oqPJMPU5T9psqnsN3FdlBA1a_yqfzA4JMHYO1q-0TfRV61NLjRhEQ4IwOkeXDpY3wf_SVPOLvQ3OO06gef8Kw
Tässä parempi kuva venttiilistä. Rullalle kierretty osa menee ilmakanavan sisään ja säätää nesteen virtausta venttiilissä pitäen lämpötilan tasaisena:
http://www.cvi-automotive.se/images/2.95843/heater-valve-late-164-240-ac.jpeg

Uusi malli pyöreä:
https://lh3.googleusercontent.com/5cfbn7v0oBBtAyU2EetSkgF5L3rWoJ8LTRhL2XjO70byfqIJ2lYQYxxHr9MspQF4MXlEhYcue0I39BujzyqUhh1Wc7RFDgOA4SvUHQ8p76mAFX5zgg

Termostaatti voi vuotaa myös "takapuolen" liitoksesta.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #8 : 06.11.2015, 14:54:50 »
Tsekkasin kans apukuskin puolen, kuivaa oli. Puhallin tuntuu vielä olevan elossa, välillä ilmeisesti laakerit narisee, varsinkin 1-nopeudella sellanen vittumainen kitkutus. Luotetaan siihen et jaksaa talven yli. Entisestä 240:sestä meni puhaltimen laakerit, mut meteli oli ihan eri luokkaa+katko välillä. Kunnes kuoli poies.

Ei oo lämppärin termaria vaihettu ainakaan sen 9 vuoden aikana mitä toi auto mulla on ollut. Ton kapillaariputken oireet kuulostaa enemmän tai vähemmän tutuille.

Jos paikat vaan kestää niin kesällä puran koko paskan atomeiks mökin pihalla ja vaihan/korjaan kaiken mihin rahat (ja taidot) vaa riittää. Eli tuskin ihan kaikkea... Se et ilmastointi on mukana kuvioissa vähän hirvittää, pelottaa et ruiskaa freonit naamalle tms.

Kiitoksia neuvoista, arvostan.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #9 : 09.11.2015, 15:24:30 »
Ilmastoinnin jäähdytin kennosto on tuulettimen sivulla ja siihen menee , kuvassa alempi putki, kitillä eristetyt ympäröity putki.( Muuten jos tuo eriste muuttuu putki "hikoilee" jalkatilaan. Eli kylmään putken ulkopintaan tiivistyy vettä.)
Kuvassa "accumulator" on kuivain, joka vaihdetaan nesteen vaihdon/täytön yhteydessä yleensä noin 2v välein.
Volvon 240 ilmastointi toimii vanhoilla aineilla ja on melko tyyris täyttää noin 200€. Ei siis saa niitä 55€ huolto+ täyttö tarjouksia mitä näkee nykyään.

Lämmityskennoston saa siis kätevimmin pois kuskin puolelta, tuulettimen saa pois apukuskin puoleltakin.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #10 : 10.11.2015, 12:14:52 »
Ilmastointisysteemiin lisättiin nestettä pari vuotta sitten ihan näihin vanhoihin autoihin erikoistuneessa puljussa,kuivainta ei ole vaihdettu. 9v aikana mitä auto mulla on ollut ei oo ilmastoinnille muuta tehtykään, ennen auton ostohetkeä oli huollettu koko järjestelmä. Yks ilmastointeja (ainakin ns. teollisia) työkseen tekevä kaveri sanoi ettei noille vanhoille järjestelmille tarttis sinänsä juuri muuta tehdäkkään jos kylmää puhaltaa. Täyttöhuollossakin hemmo sanoi et ovat ihan eri maailmasta kuin nää uudet systeemit joita täytyy huoltaa useammin. Mielellään silti huollattasin (kaiken muunkin) usein mut lompakko ei pullistele... ainakaan rahasta.

Vuotanut aine oli selkeesti jäähynestettä.

Tartteeko ilmastointi tyhjätä jos vaihdan lämppärin? Oletan et ei.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #11 : 10.11.2015, 12:27:58 »
Tai siis toivon et ei...

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #12 : 13.11.2015, 10:49:02 »
Tai siis toivon et ei...
Käsittääkseni ei tarvitse, lämppärin saanee purettua avaamatta ilmastoinnin liitoksia. En vaan vielä ole purkanut yhtään nappilämppäri-240:ä, niin en uskalla satavarmaksi sanoa.
Jäitä housuun!

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #13 : 21.12.2015, 15:48:06 »
Oletus oikea.
Lämppärin voi purkaa ilman ilmastoinnin tyhjäämistä.

Selvisikö vuodon paikka?
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 AC vuotaa jäähynestettä kuskin jalkatilaan
« Vastaus #14 : 01.03.2016, 16:46:20 »
Enpä oo vieläkään asiaan paneutunu uudestaan, ei oo säiliössä neste näyttänyt vajenevan. Tosin kuskin matto ollu märkä välillä, toki nyt talvella vähän paha mennä sanomaan onko pelkkää jäähylitkua vai lähinnä vettä... jos ei tilanne muutu pahempaan suuntaan niin ootelkot kesää vielä, vaihdan sit samalla ainakin puhaltimen.

 

KL-varaosat  Race.fi