Race.fi  Puotilan autokorjaamo

-92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?

  • 12 Vastauksia
  • 2878 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Tossa kuva laturista, en saanu kameraa perspuolelle:


photo upload

Ja tossa lista motonetin kamppeista:





Latausjännite pyöri siellä 14v tai alle ja pari kertaa prakannu ajossa hetkellisesti. Nyt prakas viel mainio mastechin yleismittari... Käykö noista mikä vaan?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #1 : 30.06.2017, 08:21:56 »
Sanoisin että toinen kahdesta alimmaisesta. Mikäli autosi on 81->
No kun halvalla sai.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #2 : 30.06.2017, 08:49:28 »
Sanoisin että toinen kahdesta alimmaisesta. Mikäli autosi on 81->

Toim.huom. otsikossa lukee, että vm 92  ;)

Se kynpin säädin pelaa kyllä ihan hyvin. Kuinka yleismittari meni rikki? Jos mitatessa jännitettä viittais siihen että tulee virtapiikkejä laturista.
V70 TDI

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #3 : 30.06.2017, 10:46:42 »
Mittarissa joku kosketushärö tasavirta-alueella, ei liity laturiin. Näyttää esim. verkkovirran 230 ac ihan ok.

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #4 : 16.11.2017, 18:55:06 »
No muoviämpäri. Vaihdoin sen säätimen, mallia halvempi. Nyt valot vähä vilkkuu kierrosten mukana. Ja sama pulma palas takasin, käynnistäessä usein kaikki varoitusvalot palaa. Jonkun aikaa futas hyvin. Tai no ton vilkkumisen varmaan pani merkille kun alkaa olla pimeetä. Tsekkailin akulta jännitettä uudella mittarilla, ekalla kerralla kone kylmänä jännite heilu siellä 14.5 nurkilla, ehkä 0,25 +/-. Tsekkasin myöhemmin uudestaan ja näytti aikalailla tasan 14.4 ja silti valot väpätti. Akun jännite ok. Varmistelin vielä ettei olis maavika, starttikaapeli laturin rungosta akun miinukseen, ei mitää muutosta. Puhallin täysillä, pitkät päällä, takalasin lämmitin ja ilmastointi päällä latausjännite tyhjäkäynnillä tipahti jonnekin 13v tai vähän alle. Vienkö säätimen vaihtoon vai haenko peruskorjatun laturin?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #5 : 16.11.2017, 19:22:21 »
Diodisilta varmaan kakkana, sen voi korjata, vaatii vähän käsityötä. Tarkistaisin laturin jännitteen/virrankulun sisäisesti? Jos säätimen vaihtaminen aiheuttaa heittelyä, niin hiilien liu'ut varmaan loppu?
Helppo vaihtaa/korjata!
Niiden vastusarvon voi mitata yleismittarilla.

Jos nämä on ok? Niin vika on virtalukonpohjassa.

s73

  • Vieras
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #6 : 16.11.2017, 19:26:46 »
Heti startin jälkeenkö jää mittariston varoitusvalot palamaan ja kaasua painaessa sammuu?
???

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #7 : 16.11.2017, 20:23:30 »
Tasuria vähä veikkailin itekkin. Pitäis vaa olla toi kosla ajossa eikä huvita pihalla telmuta ylimääräsiä. Ei oikeen pääse käsiks sinne laturin perseeseen mittailee. Sillä vaivalla et otan sen mötikän irti ja tsekkailen diodisillan ni hakee jo uuden laturin... jos olis varma et vika on siinä ni ehkä vois. Mut sellanen fiilis et seuraavaks siel on jotain muuta menos kohta. Säätimen varmaan sais ninjailtua sieltä veke, mut ei oo mitään haisua miten selvittää onks vika siinä vai laturin sisuksissa. Ennen säätimen vaihtoa ei vilkutellu, palo vaa varotusvalot käynnistäes. Ja joo, startin jälkeen (ei ihan joka kerta) jää valot palaa ja snadisti kaasua tai vaa vaihde P->D ni kaikki ok paitsi vilkuttelee kaikkia valoja, ei siis mitenkään valtavasti, himmenee vaa. Kaasuläpsytinkotelo putsattu. Sitä tos kelailin et meneeköhän toi valosysteemi mittariston kautta? Se aina sillon tällön oikuttelee ainakin moottorin lämmön kans.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #8 : 16.11.2017, 20:36:51 »
Vaihtovirtalaturi vaatii virtalukolta "ohjausvirran", kunnes tietyssä vaiheessa tuottaa itse, käynnistymiseen vaadittavan jännitteen. Pistin tuon sulkuihin aikasemmassa lauseessa, koska about tietyn jännitteen ja sen alle laturi on suunniteltu ohjattavaksi, kuitenkin toimiessaan se rupeaa itsenäisesti tuottamaan "virtaa", luoden oman "ohjsusvirtsnsa". Se on generaattori ilman ohjausta, toimiessaan. Onhan siellä toki diodeja, jotka muuttaa vaihtovirran-> tasavirraksi jne jne, mutta ???

Kirjoitin myös kaiken putkeen, ihan vain osoittaakseni, kuinka kettumaista tuota on lukea.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2017, 20:39:13 kirjoittanut Orlov »

s73

  • Vieras
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #9 : 16.11.2017, 21:18:18 »
Tossa kuva laturista, en saanu kameraa perspuolelle:


photo upload

Ja tossa lista motonetin kamppeista:





Latausjännite pyöri siellä 14v tai alle ja pari kertaa prakannu ajossa hetkellisesti. Nyt prakas viel mainio mastechin yleismittari... Käykö noista mikä vaan?


Mitä se teki pari kertaa hetkellisesti?

Nuo kympin lelut voi heittää järkijään roskiin tai jättää hätävaraksi, samoja susia kaikki.
:smoke:

Säädin nyt on ainakin sökö, laturilta tulee 15-16V. kun mittarivalot jää heti startin palamaan.

Boschi  on ylihinnoiteltu, fixukselta löytyy hitachin säädin, maksaa pari kymppiä ja takuu viisi vuotta, tarjoavat vaan hanakasti noita halpiksia.

Mikäli vaihdat laturin, sinuna laittaisin samaan konkurssiin tuon paremman hitachin laturin perään, sama susi siinäkin on kiinni vaikka ajaa silläkin vuoden tai kaksi (ehkä)


Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #10 : 16.11.2017, 21:55:36 »
-No niin.

"Vaihtovirtalaturi vaatii virtalukolta "ohjausvirran", kunnes tietyssä vaiheessa tuottaa itse, käynnistymiseen vaadittavan jännitteen. Pistin tuon sulkuihin aikasemmassa lauseessa, koska about tietyn jännitteen ja sen alle laturi on suunniteltu ohjattavaksi, kuitenkin toimiessaan se rupeaa itsenäisesti tuottamaan "virtaa", luoden oman "ohjsusvirtsnsa". Se on generaattori ilman ohjausta, toimiessaan. Onhan siellä toki diodeja, jotka muuttaa vaihtovirran-> tasavirraksi jne jne, mutta ???

Kirjoitin myös kaiken putkeen, ihan vain osoittaakseni, kuinka kettumaista tuota on lukea."


-Anteeksi nyt kauhiasti kun en kirjoittanut lauseita eri riveille.

-Tästä lähtien toimin ohjeiden mukaisesti.

-Kirjoitanko myös kaiken isoilla kirjaimilla?

-Tämä putkeen kirjoittaminen on jäänyt päälle mm. Facebookista, jossa return/enter-komentopainikkeen painaminen lähettää viestin. Olen niin pahoillani, että ryömin kylpyammeeseen itkemään kunnes voin kylpeä omissa kyyneleissäni.

-Minulla on ollut sellainen käsitys, että yli 15V latausjännite on jo liikaa, ja voi jopa vahingoittaa sähkölaitteita. Tuskinpa näissä vanhoissa autoissa sitä ongelmaa kuitenkaan on.

-Ostin tuon halvan säätimen siitä syystä, että kahdelta täysin eri taholta minulle vakuutettiin sen toimivan aivan yhtä hyvin kuin kalliimmatkin. Tiedän oikein hyvin, että jos yleisesti ottaen haluaa halvan ja hyvän, joutuu ostamaan kaksi eri tuotetta.

-Tuo "pari kertaa prakaaminen" tarkoitti sitä, että ajoneuvosta lopetti toimintansa kesken ajon. Tämä kuitenkin paikallistui sulakerasian kosteuteen/hapettumiin, eikä ole vaivannut putsauksen jälkeen.



-Orlov, en nyt oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitat.

"Onhan siellä toki diodeja, jotka muuttaa vaihtovirran-> tasavirraksi jne jne, mutta ???"

-Mutta mitä? Jos nyt sitten ollaan tarkkoja, diodisilta muuttaa vaihtojännitteen sykkiväksi tasajännitteeksi. Tätä tasaamaan piirin jälkeen on rinnankytketty kondensaattori. Ja varmasti muutakin, mistä en tiedä.

-En tiedä, miten/missä autosähköissä tämä on toteutettu, enkä oikein voi purkaa laturia, sillä tarvitsen auton ajoon. En myöskään tiedä, miten testata jännitteensäätimen toiminta.










Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #11 : 17.11.2017, 12:05:26 »
Diodivikainen yleensä purkaa akkua seistessä, mutta jaksaa jotenkin ladata. Veikkasin kuluneita kollektoreita. Uusilla hiilillä pelitti hetken, mutta nyt nekin hyppivät käydessä ja lataus heittelee. Kunnostettua laturia kehiin jos ei ole aikaa ruveta vaihtamaan kollektoreita ja laakereita.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa fleshnugget

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: -92 240 laturin jännitteensäädin, mikä motonetistä?
« Vastaus #12 : 17.11.2017, 15:28:27 »
Ok, kiitoksia. En ole ainakaan huomannut auton käytöksessä mitään eroa vaikka olisikin seissyt viikon.

Täytynee vaan suosiolla hakea kunnostettu. Toisaalta jos sattuu tulemaan vastaan puoli-ilmainen vastaava laturi niin voisihan sitä ihan mielenkiinnosta tutkia sisältä ja laittaa kuntoon.




 

Carcom Oy  Ateho