Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 163823 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Seetien seutuja, huomaa miten ihan kaikki on käsin viimeisteltyä:





Pakoseetiä siitä:








Palotilat yhtä venttiiliä, kasikoneisiin siirryttäessä jälki on vielä upeampaa, vaikka käsityö periaatteessa näkyy kanavista.

Näkee imuvenoistakin että on kisaa takana, on muuten noin pieneen sylinterikokoon ja neliventtiilitekniikkaan suhteutettuina ihan järjettömän isot imuventtiilit, joissa on todella ohuet varret...



Mäntää...







On ne mahtavia vehkeitä, eikö olekin... :D

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Mitenhän nykyään?
Syksyllä eksyin johonkin DTM-mersun rakennus sivustoille ja siellä oli imukanavat CNC-koneistettu "golfpallo" -pinnalle.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Ois ihan kiva tietää miten vaikuttaa moottorin tehoon, sitä pyörteilyähän tolla varmaan on lisätty, jotta ilma-/polttoaineseos sekoittuu mahdollisimman tasaiseksi.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ois ihan kiva tietää miten vaikuttaa moottorin tehoon, sitä pyörteilyähän tolla varmaan on lisätty, jotta ilma-/polttoaineseos sekoittuu mahdollisimman tasaiseksi.
Itse epäilen, että virtausta sillä on enempi tarkoitus parantaa.

Golfpallossa ne kuopat ovat syystä. Lentää stabiilimmin ja kauemmaksi, kuin sileä pallo.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Virtausta sillä ainakin teoriassa on tarkoitus parantaa.
https://www.youtube.com/watch?v=U6v2wpk4mjo

Tarkoituksella karheaksi jätetty (kovametalliterän jäljiltä) pinta on kans aika suosittu varsinkin jenkki kasikoneissa.
Siinä tosin tarkoituksena on saada aikaan parempi polttoaineen ilmaan sekoittuminen.

Mut se miten käytännössä kannattaa tehdä on asia erikseen.
Mie en ainakaan viitsi lähteä hifistelemään pinnan tasaisuudella tms. Eli hiomakivi on viimeinen vaihe niin sanotusti.
 Palotilat vaan hiomarullan+hiomapaperin(/kankaan) kanssa läpi.
Toki miun virittelyt onkin hyvin olemattomalla tasolla. :buck2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Itse epäilen, että virtausta sillä on enempi tarkoitus parantaa.

Golfpallossa ne kuopat ovat syystä. Lentää stabiilimmin ja kauemmaksi, kuin sileä pallo.

Googlettelin aihetta tossa nopeasti, ainakin täällä todetaan, että virtaustulokset ei juurikaan nousseet, mutta tehoa tuli 10-20hv ja teho- sekä vääntökäyrä nousi 100-300rpm ylöspäin tommosessa melkein 1000hv vehkeessä.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa sgaga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Hei vastatkaas joku ripeesti mitä 37-38mm pakovenoja ootte käyttäny noihin 531 kansiin?
tarkoitus viedä täällä treen suunnalla johonkin pajalle, ainakin imupuolelle r-seetit vakiovenalla ja pakopuolelle nuo isommat venat vakioseetille ja tietysti kevyt kairaus seetin ympäristöön. paikkaakin saapi ehdottaa, ylöjärven paikka ilmeisesti tiltissä ja tammerdieseliin ei kauheaa hinkua..

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Lappi/pohjois-pohjanmaa alueella osaavaa kansipajaa? Ei sellaisia, joita ei kiinnosta viritetyt vehkeet, eikä sellaisia jotka pilaa kannen. Ne on jo nähty paikallisesta tarjonnasta. Ruotsin puoleltakin suomea ymmärtävät käy.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Lappi/pohjois-pohjanmaa alueella osaavaa kansipajaa? Ei sellaisia, joita ei kiinnosta viritetyt vehkeet, eikä sellaisia jotka pilaa kannen. Ne on jo nähty paikallisesta tarjonnasta. Ruotsin puoleltakin suomea ymmärtävät käy.

Pohton Markku eli M.Pohto motorsport Raahe
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Nyt oon jo parissa koneistamossa saanu kuulla ettei kannata niitä pakovenoja isontaa ??? Mites tuommonen imu- ja pako portattu 531 toimii turbovehkeessä vakioventtiileillä? Toki seetit tehty ja venttiiliä muotoiltu. Jos vaikka vrt vakio 530 kanteen, minkälaista hyötyä tehon/väännön kannalta. Kaikki puhuu niistä pakoventtiileistä kuinka ne rajoittaa ensimmäisenä mutta kansipajat on ei ei linjalla. Myös ruotsissa. :idiot2:

E. Maxxecu, hx35, ipd turbonokka (enem v15t), e85, tavoitteet siellä lähempänä 400hp näin alkuun, ns käyttöauto.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2019, 17:48:40 kirjoittanut Juike »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ei kannata pakoventtiilin kokoa miettiä vielä 400hv teholuokassa. Kanavista valukantit pois, hyvät seetit ja imuvenaan lisäviiste seetipinnan viereen riittää. Ns. paremmilla vakioilla nokka-akseleillakin päästään noihin lukemiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Ei kannata pakoventtiilin kokoa miettiä vielä 400hv teholuokassa. Kanavista valukantit pois, hyvät seetit ja imuvenaan lisäviiste seetipinnan viereen riittää. Ns. paremmilla vakioilla nokka-akseleillakin päästään noihin lukemiin.

Aivan. Nyt ollu muuten edellisessä viestissä mainitut osat, mutta vakio 530 A nokalla. Bensalla penkitettiin vajaa 300, sen jälkeen tullu e85, maxxecu ja lisää painetta. Voimaa reilusti enemmän, mutta paineita haluttais vähän laskea tehosta tinkimättä, alhaalla ei juuri tapahdu mutta 3500 repasee niin ettei oikein ole mukava päivittäisessä ajossa, eikä paikat oikein kestä.. Ei tuota esim vaimokkeelle voi antaa kauppareissulle kun karkaa varmasti lapasesta. Toki tuo uusi nokkakin vaikuttaa jonkin verran, mutta miten... ??? Eli siis kannattaako laittaa portattu 531 sellaisenaan, tässä vaiheessa ne pakovenat olis nätti vaihdattaa kun kansi irti ::)

Toinen vaihtoehto on vakio 530 ja uus nokka paikalleen, mutta se idea ei oikein houkuttele jos tuo 531 on kuitenkin huomattavasti parempi ilman pakovenahommia

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy