Autodiagnoosi  Carcom Oy

8v muutos 16v Turbo

  • 126 Vastauksia
  • 164518 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
8v muutos 16v Turbo
« : 14.11.2010, 21:52:17 »
Lainaus
Kirjoitti: 740-87

Tuli tuossa vaan mieleen semmoinen juttu, että jos vaihtaa 8 v kannen tilalle 16 v kannen turbokoneessa, niin mitä sanoo lakipykälät ? rinnastetaanko kannen vaihto moottorin vaihtoon, vai onko se ykslysti... kun kone kuitenkin rek.otteen mukaan on alkup. turbo ?

Lainaus
Kirjoitti: paatche
Sylinterikannen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Auto on ensirekisteröity kesäkuun puolessa välissä -87 -> löyhimmät päästörajat. Tilasin volvon maahantuojalta lapun 740 volvoon maksimitehoille ja vaadittaville muutoksille. Auto oli jo valmiiksi turbotekniikalla, joten muita muutoksia ei vaadittu. Vaadittavia muutoksia olivat ainakin isot jarrut + 15" pyörät sekä turbon iskarit. Dynosta hain teholaput ja konttorille muutoskatsastukseen. Mukana oli tietysti teholappu ja se maahantuojan lappu sekä kuitti ahtimesta ja kannesta (ahtimen kuitista saatiin notulit otteeseen, eli ahtimen tarkka tyyppi). Alakerta vaihdettiin samalla, mutta otteessa lukee vain vaihdettu volvon 16-v kansi sekä ahdin.

Lainaus
Kirjoitti: mista
mulla on sellainen käsitys, että pelkkää kantta ei ihan noin vaan vaihdetakkaan.. Olenko väärässä?

Lainaus
Kirjoitti: reve

Siis mekaanisesti?

16v kansi 8v alakerran päälle tarvitsee patentoidun jakopään ja venttiilikolot mäntiin. Jos kone tulee 240-sarjaan niin virranjakaja kannen päässä ei mahdu paikoilleen. Käyttötarkoituksesta ja korista riippuen imu/pakosarjoja voi joutua sovittamaan. Eli ei se bolt-on ole.

Lainaus
Kirjoitti: SJS

Mulla on 2kpl 8v B230 lohkoa, jossa 16v kansi, kummatkin pentan tehdaskoneita siis.

Jakopään tosiaan joutuu kasaamaan B234F tavaroista, ja sit kun B234F koneesa EI ole väliakselia, joutuu vielä yhdestä B234F koneesta teurastaan nokkahihnapyörän. Eli yks kampuran pyörä ja 3x nokkapyörää. Hihna käy suoraan ainakin Opel Kadett 1,6D koneesta, sekä 146 että 147 hampainen variantti toimii. Kiristin käy VW Golf MK2 GTI koneesta, 8mm prikkaa kannen ja kiristimen väliin vaan.

Ja tosiaan venakolot mäntiin luonnollisesti. 200 sarjan tapauksessa jakaja joko kokonaan veks, tai sitten vois ehkä toimia TODELLA sikamatala jakaja lohkossa VW piipuhatukannella (tilaa korkeussuunnasssa joko 8-9cm).

300 sarjan tapauksessa tarvitaan 1986-> sisätilantuuletin, johon tehdään muoviin reikä jakajalle.

700/900/x90 tapauksissa jakajan kanssa EI ole ongelmaa.

B234F pakosarja käy ainakin suoraan 300 sarjan volvokoneisen etuputkeen kiinni.

Eli 16v kansi 8v lohkoon ei todellakaan ole bolt on, mutta pienellä vaivalla tehtävissä, ja tähän löytyy siis tehdasvakiotavaraa. :)

Lainaus
Kirjoitti: Maukki
Itseäkin kiinnostaa erityisesti tämä jakopään muuttaminen, lähipiirissä on tälläinen turbo-projekti aluillaan...

Tässä kadetin hihnassa on ilmeisesti pyöreät hampaat kun sellaista ollaan asentamassa? ;D

Ja apuakselille sopii siis 16v kannen nokkapyörä?

Mitenkäs jos ottaa BXX -sarjasta kampiakselin, tekee siitä pitkäiskuisen ja laittaa sen B230 -lohkoon, miten silloin menetellään kampiakselin hammaspyörän kanssa? Muistelisin kuitenkin ettei ole idettinen BXXX hammaspyörään verrattuna?   

Lainaus
Kirjoitti: reve

Halvarsson racingilta saa BXX kamppariin sopivaa pyöreähampaista teräksistä remmipyörää sen levyisenä kuin haluaa. Laatu on A1 ja hinta noin 1500sek.

http://www.halvarssonracing.se/

Lainaus
Kirjoitti: SJS

Tossa jakopäästä kuva:


Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
Tässä toinen


Lainaus
Kirjoitti: SJS
Lainaus käyttäjältä: Tuur Ilmeisesti tota golffin kiristäjää kierretään manuaalisesti sellaisella tappiavaimella?

Jep, on olemassa ilmeisesti kahta versiota, mulla on ollu sellaset about 2,5mm reijillä, en tiedä miten ihmeessä jonkin avaimen tapit kestävät kiertämisen, ja sitten sellainen jossa jotain 4-5mm reijät. Pentan kiristäjässä on reikä 8mm kuusiokoloavaimelle jolla väännetään, mutta hintakin on vähän eri, about 190e volvolta, ja hihna 123e. ;D

B204FT
autodatan mukaan 960 vm. 90-94, 740 ja 780 vm.90

Vadiksen mukaan 960 vm.91-94

B204GT 740 ja 780 vm.90 (Vadis)

Nippelitietoa..
« Viimeksi muokattu: 14.11.2010, 22:44:57 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #1 : 14.11.2010, 22:00:11 »
Lainaus
Kirjoitti: MST-82
siis eihän sitä 16v turboa saanu koskaan vähäpäästösenä. B204GT "ns. italian" turbo.







vähäpäästöiseen koriin 16v turbo vaatii aina päästömittauksen.

Lainaus
Kirjoitti: ottoB

Voi muutoskatsastaa, mutta sun täytyy osoittaa uuden moottorin olevan myös vähäpäästöinen, eli sen tulee olla kokonaan  kotoisin jostain 16V turbo autosta.

Lainaus
Kirjoitti: pukema

Pieni lainaus taas AKE:n sivuilta. Riittää kun asentaa katalysaattorin.

Lainaus
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Lainaus
Kirjoitti Turbo-242
Käykö toi kampuran pyörä mistä vaan vinokoneesta? Vai onko siinä erimuotoiset hampaat? Nokkapyöriä saa Siniseltä joten se ei ole ongelma. Käykö toi nokkapyörä suoraan siihen väliakseliin? Kannessa on kaksi ohjuripyörää, molemmat siis heivataan meneen ja toinen korvataan Golffin kiristinrullalla?

Lainaus
Kirjoitti: Lankku
Kampuran hammaspyörä pitää olla 16-venasesta, koska se on leveämpi. Profiili on sama kuin 8v pyöreähampaisessa. Tietysti jos haluaa käyttää kapeampaa hihnaa niin 8v hammaspyörääkin voi käyttää.
Oikeanmittaisella hihnalla voi alkuperäisen ohjainrullan jättää paikalleen ja kiristinrulla korvataan volkkarin versiolla. Itellä ei ole ohjainrullaa, eikä hihna vaikuttaisi pahemmin resonoivan.

16v hammaspyörää käyttäessä pitää tietysti ottaa huomioon se, että kiilahihnapyörän linjaus muuttuu, jolloin muiden kiilahihnapyörien linjausta pitää muuttaa.

Mikäli käytössä on BXX alakerta, paras ratkaisu minusta on ostaa ns. hybridipyörä joka on risteytys BXX ja 16v hammaspyörästä. BXX kiilahihnapyörästä pystyy sorvissa ottamaan sen verran tavaraa pois, että kiilahihnapyörien linjaus pysyy entisellään.


Lainaus
Kirjoitti: Kulmamies
Rahat ei menis ollenkaan hukkaan, jos ostais esim. Parnerilta tai KG-Trimningiltä teräksisen hammashihnapyörän. Alkuperäiset pyörät kun tuntuu olevan melko hauraita ja jos syystä tai toisesta kiilahihnapyörän iso kiinnityspultti hiemankin löystyy, niin sitten se hammashihnapyöräkin rikkoontuu ja menee sen mukana sitten aika iso kasa venttiileitäkin uusiks.

Jos mahdollista, niin kiilahihnojen linjaus kannattaisi tehdä siten, että sorvaa kiilahihnapyörän kiinnityspinnasta pois, niin ei tarvitse kajota muihin apulaitteisiin. En ole ihan varma onnistuuko se, mutta mielestäni asialle ei pitäisi olla mitään estettä.

« Viimeksi muokattu: 14.11.2010, 22:48:19 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #2 : 14.11.2010, 22:19:47 »
Lainaus
Kirjoitti: Turbo 242
Tänään kysytty Siniseltä, kampiakselin hammaspyörä hinnaltaan ~45 €. Ei paha mielestäni.

Lainaus
Kirjoitti: SJS
Penta 16v koneessa on tuo kiilahihnapyörä 5mm matalampi kuin 8v koneessa, eli sillä tavalla ratkaistu hihnojen kohdistus.

Ei tosiaan noi kampuran hammasrataspyörät ole kalliita... uskoin että enemmänkin olis hintaa...

VW V6/1,8GTI kiristintä käytettäessä pitää laittaa kiristimen ja kannen väliin prikkoja, about 8mm verran muistaakseni, jotta hihna ja kiristin ovat linjassa. Itsellä ei ole tuota rullaa termarikotelon kohdalla käytössä, hihna ei "resonoi" mulla ainakaan ollenkaan. Hihnana 147 hampainen Opel kadett 1,6D tarkoitettu.

Lainaus
Kirjoitti: Timo_R

Onko B204FT / B234F kansissa olennaisia eroja? Onko palotilan koossa eroja?
Ajattelin, että jos jossain vaiheessa suunnittelis ton B19ET:n alakerran päälle monireikäistä kantta.

Lainaus
Kirjoitti: SJS
B234F kansi ei kuulemma mene B19/200 lohkon päälle ilman porausta jonnekkin 92mm tienoille, venat ottavat sylinterinseinämiin/reunaan kiinni.

Kanavissa kokoeroja, erikokoiset venttiilit, ja palotilat.

Lainaus
Kirjoitti: jomppapappa
Minua kiinnostaisi noi ventiilien kolot männissä. Kun jostan lueskelin että oltaisiin ventiilillä "jyrsitty" kolot mäntiin. Eli tarkoitan sitä et laittaa kanne lohkon päälle ja sit vaan porakoneella pyörittää venttiiliä ja saa jonkun moiset kolot?!?

Lainaus
Kirjoitti: SJS
Lainaus käyttäjältä: jomppapappa - 15.09.09 - klo:23:24

Männät+kanget+kampura lohkoon, ja kansi päälle vaikka ilman tiivistettä ja vaik yhellä pultilla kevyesti kiinni.

Sitten otetaan käytetty imuvena (34,5mm) koska se on pakovenaa (31,5mm) isompi ja laikalla viistotaan siihen 6-8 "terää", tässä alá Kulmamies:


"Jyrsinterän" joutuu terottamaan laikkakoneella joka kolon jälkeen (ainakin itse sain terottaa)...

Vena josta tehty "jyrsintyökalu" laitetaan sit joka venaohjuriin (vaseliinin kera varren päälle, ettei leikkaa kiinni), ja "porataan" mäntään kolo joka on tarpeellisen syvä (vakio 4,5mm), kulmamiehellä huomattavasti syvempi, ettei venat mene solmulle jos remmi katkeaa.

Sellainen huomio, että jos jyrsii imuvenasta tehdyllä työkalulla pakovenoille urat, ni se on jees. Mutta jos tekee imuvenalla imuvenalle, ni joutuu jyrsiin vaikka dremelin jyrsinterällä vähän lisää, kuten itse tein. Joku oli tähän jostain (ranskalaisesta?) autosta löytänyt sopivalla varrella olevan parimilliä isomman terän josta tehnyt kalun, kulmamies hitsasi parimilliä lisää tavaraa taasen...






Kulmamiehen kuvissa näkyy pronssinen "holkki" jolla rajataan "poraussyvyys" samaksi. Vakiomännillä saa varoa ettei poraa liian syvää, ettei mene männänrengasuraan asti. Vakio Penta AQ171 männissä syvyys tosiaan 4,5mm, ja silloin oli rengasuraan matkaa 2,5mm.

B230FT männistä sorvaamalla 3mm pois (penta 86mm kampuralle) tein itse, ja vedin 4,5mm kolot, ja toimii todistetusti, ja pysynyt 1,5bar ahtopaineella kasassa.

Itse ajattelin eka että teen niin syvät kolot että kone pyörii vapaasti, vaikka remmi katkeaa, mutta ei onnistu vakiomännillä, nyt liikevaraa on 7mm (nokalla 9,9mm nosto), ja 2,5mm päässä rengasura.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2010, 22:49:31 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #3 : 14.11.2010, 22:25:06 »
Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
Tässä ET:n männät joista on sorvattu kupin reuna pois. Eli männät asettuvat dekkitasoon nähden sen alle. Dekistä on myös plaanattu noin mm pois.
Venttiilinkolot on tehty "venttiilistä tehdyllä jyrsimellä".



Muistutuksena vielä se, että 16v kannen kanssa ei sovi 8v kannenpultit.

Tilalle pultit 16v koneesta tai pinnapultit.

Lainaus
Kirjoitti: Ammamies
Onko kellään B234F mäntää irti, tai tietoa männän laen paksuudesta.Vois vähän sorvata mäntiin monttua samalla kun vaihtaa vahvemmat kanget.

Onko mitään järkeä yrittää pyörittää remmiahdinta tuolla tasapainoakselien hihnapyörällä? Siihen käy 15mm leveä hammashihna


Lainaus
Kirjoitti: SJS
Kaikki vakiomännät tähän asti olleet 7mm nurkilla lakipaksuus. B230FT oli 6,5mm muistaakseni ja AQ171 (2,5L penta 16v) oli 7,2mm.

Itse mietin että olisin sorvauttanut monttua B230FT mäntiin josta sorvattu veke 3mm (86mm iskulle) reunoille, sensijaan että jyrsii venakolot. Homma jäi siihen, että 3mm madalletuissa männissä tulisi rengasrako liian lähelle syvennystä...

Normaalistihan remmiä pyöritetään 7raitaisella moniurahihnalla, kyllä tuo 15mm hammashihna varmaan käy, mutta ei taida olla pitkäikäinen rasituksessa. Veikkaan että 1000km ajelet sillä, sitten naps, koska hammashihna ei ole kun jotain 3mm paksu hampaiden välistä, kun taas moniurahihna on koko pituudeltaan jotain 5mm luokkaa (pl. urat tietenkin).

Lainaus
Kirjoitti: Ammamies
B230A männässä tavaraa noin 10mm ohuimmalla kohtaa. Aattelin että kaikissa volvon matalakitka koneitten männissä on suunnilleen saman verran. Joutuu vissiin väsäämään venttiilin kolot noihin B230K mäntiin.

Kirjoitti: Jappe
Palataakseen noihin kansi asioihin vielä. On kahden tyypisiä 16V kansia (B234 ja B204). Eikö toi 204 kansi ole jokin verran pienempi kuin toi 234?? Joskus olin lukenut jostain että 204 nokat ovat miedommat kuin 234, eikö nuo kireämmät nokat sopisi paremmin turbotukseen?

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU

Pidä se 204GT:n kansi sen 2.0 l alakerran päällä ja se 234 kansi siihen 2.3 l alakerran päälle. Vaparin (234F) nokissa on enemmän nostoa.

Linkistä löytyy asteet.

http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Lainaus
Kirjoitti: VPP700
Oletteko muuttaneet väliakselin hammashihnapyörän linjausta mitenkään kun siihen tulee 16v nokkahihnapyörä, näyttäis että se tulee n.2mm ulommaksi kuin  kannen nokkapyörät. (jääkö hihna liian sisälaitaan?) Eihän tuo niin ihmeellinen temppu olisi sorvata väliakselista vähän pois jolloin hihnapyörää saisi sisemmäksi...vai meneekö sellaisenaan?

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
Mulla on ihan tuollaisenaan kiristäjässä on ohjauspellit samoin alahihnapyörässä ja ne tuntuvat pitävän linjauksen kunnossa.

Lainaus
Kirjoitti: VPP700

Mihin asti pärjää vakio 16v venttiilin jousilla?

Lainaus
Kirjoitti: 144
Imussa 11,5mm max nosto jolloin 64kg, seetipaine 20kg. Pako 11,0mm max nosto 64kg seetipaine 22kg. Tota enempää nostoa ei saa laittaa vakio jousille ja noilla voimilla ei kovin rajuja profiileja tarvii ajaa.

Vakio nokilla mulla pyöri kone korkeimmillaan 7830RPM kun lähti isommin sutimaan eikä nyt vielä tossakohtaa rikkoontunu mitään.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2010, 22:39:39 kirjoittanut JuHaU »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #4 : 14.11.2010, 22:37:03 »
Lainaus
Kirjoitti: SJS

Kävi toi oma joskus 8000rpm nurkilla vaparina, 9,9mm nostoset nokat, ei kolissut tai ollut ongelma, kun 2.vaihteella rääkkäsin.

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
Kannenpulteiksi voi laittaa esim Cosworthin ARP:n pultit. Kolmen pultin alle laittaa sopivan mittaiset holkit, joilla kompensoidaan kolme lyhyempää pulttia.

Lainaus
Kirjoitti: migueli
8v----->16v muutokseen menee siis golfin hihnankiristäjä prikoilla höystettynä. Onko olemassa automaattikiristintä mikä menee suoraan bolt on tähän 146/147 hampaisen kadetin hihnan kanssa? Olis jotenkin "turvallisempi"  kun hihna olis sitten oikeassa kireydessä tilanteen kuin tilanteessa.

Lainaus
Kirjoitti: SJS
Automaatiikiristintä jos halajaa, niin joutuu soveltamaan jostain, ei ole bolt-on hommia tiedossa, mutta epäilisin että ehkä B234F koneen automaattikiristin saattaisi toimia (en ole sellaista nähnyt kylläkään), tai sovittaa tinakoneesta tuon systeemin.

Lainaus
Kirjoitti: migueli
Olin siinä luulossa että jossain penta koneessa olisi ollut automaattinen kiristin ? Täytyypi hieman tutkistella minkälainen B234 koneen kiristin on ja kysellä noita pentan kiristin malleja...... Ei kellään olis tosi halpaa käytettyä B234 automaattikiristintä? Vois hieman sovitella ja mallata...

Lainaus
Kirjoitti: VPP700
4.5mm on se normaali kolon syvyys, mutta paljon pitäisi saada venttiilille jyrsittyä koloa, että kone pyörisi vapaasti hihnan katkettua? B234 kansi ja vakio nokat

Lainaus
Kirjoitti: SJS
Ei ole volvo pentan koneissa automaattikiristintä missään B230+16v mallissa, kaikki tuolla normaalilla epäkeskorullalla.

Lainaus
Kirjoitti: MST-82
joku penta guru vois paiskata näistä kuvista osanumerost, en tosin tiedä helpottaako se näissä puuhissa sit yhtään.

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260133.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260136.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260137.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260138.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260139.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260143.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260142.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260141.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk147/MST-82/P6260144.jpg

Tiedä sitten mahtaako saada siniseltä tiskiltä, mutta pitäis onnistua volvon omillakin palikoilla suhteellisen helposti?

Lainaus
Kirjoitti: SJS

Kiristäjäksi käy esim. VW 1,8GTI 16v (Golf2) tai V6 2,6 kiristinrulla, aikaisempaan ainakin tarttee prikkoja 8mm verran kannen ja kiristäjän väliin että on linjassa hihnan kanssa. Hihnaksi käy D-kadettin 1,6D koneen 147 hampainen hihna, vaikka on vakiohihnaa 1hampaan pidempi toimii moitteetta.

Tossa on AQ171 varaosaluettelo:
http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=group&group=1978&GroupList=1978

OT: Tuota MST-82:n kuvien konetta on vähän "bling-blingattu", ei mun pakosarja tuolla tavoin kiiltävästi ollu maalattu kun sen uutena ostin, samoin ei venakansi non kiilä, kromattuja imu+pakosarjan pulttejakaan mulla ei ole, puhumattakaan kromatusta vesipumpun hihnapyörästä ja kromatuista jäähdytysvesiputkista. Maalatut alumiiniosat mulla kyl on, tosin nekin itse maalattu, tehtaalta niissä on vaan vuosien mittaan pois häviävä lakka. :D Lisäksi kuvan kone on AQ171A, eli 1986-1988 välillä valmistettu, mutta vetolaitteeksi on eksynyt SP-A joka tuli tuotantoon vasta 1989 mallivudelle jolloin kone vaihtui AQ171C malliksi (=63mm runkolaakerit).

http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/index.cfm?fuseaction=group&group=1978&GroupList=1978

Ihmetyttää vain, miksi käyttää ooppelin + VW:n osia kun nähtävästi kaikki osat on saatavana myös yhdeltä tiskiltä? Oliko se niin, että kampuroissa ole se muutaman millin pituus ero että sitä hihnan linjausta joutuis korjaamaan?


Lainaus
Kirjoitti: Kulmamies

Lainaus käyttäjältä: MST-82
Miksi ketään ei sit käytä esim tätä pentan kiristäjää?

Ihmetyttää vain, miksi käyttää ooppelin + VW:n osia kun nähtävästi kaikki osat on saatavana myös yhdeltä tiskiltä? Oliko se niin, että kampuroissa ole se muutaman millin pituus ero että sitä hihnan linjausta joutuis korjaamaan?


Suurin syy lienee se, että noita VW / Opel-osia saa muovikassillisen yhden Penta-osan hinnalla. Ja sopivat kuitenkin periaatteessa heittämällä paikalleen, jos ei lasketa sitä 6mm prikkaa siellä kiristimen välissä. Voi käyttää esin nokkapyörän pultin alla olevaa alkuperäistä prikkaa, kunhan varmistaa, että se on tasainen, kun niissä tuppa vähän olemaan prässäyslaatu sitä sun tätä.

Kampuran pituusheitto tulee siitä, kun laitetaan leveämpi alahihnapyörä jakohihnaa varten, niin silloin kiilahihnapyörä tulee muutaman millin ulommas. Ongelma on korjattavissa kiilahihnapyörää sorvaamalla. Eli hihnapyörän kiinnityspinnasta sen verran tavaraa pois, mitä 16v hammashihnapyörä on 8v versiota leveämpi. Kampiakseliin ei tarvitse koskea.

Kirjoitti: SJS
Juu, tosiaan Siniseltä tiskiltä hihna 7vuotta sitten 123e ja kiristin 180e

EDIT: tuossa dougrussel marine linkissä 121$ hihnasta ja 233$ kiristäjästä, aika suoraan ovat eurohintoja nuo kun tiskiltä hakee. Eli 300-350e tulee hihnalle ja kiristimelle hintaa, motonetissä hinta jää 15%:iin tuosta. :D

Motonetistä hihna 18,5e ja kiristin 26e.... on vähän eroa hinnoissa, tosin laadussa myös samanverran lähes... saanut veneen koneessa vaihtaa joka toinen vuosi ton motonetin kiristimen kun rahisee, vaikka käyttötunteja ei tule kun alle 100/2v. Hihna samaten menee vaihtoon, ei sillä paria vuotta kauempaa uskalla päästellä. Sama homma toistuu 340:pissäkin.

Lainaus
Kirjoitti: AtAi

Motonetistä hihna 18,5e ja kiristin 26e.... on vähän eroa hinnoissa, tosin laadussa myös samanverran lähes... saanut veneen koneessa vaihtaa joka toinen vuosi ton motonetin kiristimen kun rahisee, vaikka käyttötunteja ei tule kun alle 100/2v. Hihna samaten menee vaihtoon, ei sillä paria vuotta kauempaa uskalla päästellä. Sama homma toistuu 340:pissäkin.
Essä sillä orggishihnalla ja kiristemelläkään silti ajais 12v.
Eli silti tulee halvemmaks vaikka vaihtaa 2v välein.


Lainaus
Kirjoitti: ottoB
Volsun kiristinrulla on suojaamattomalla kuulalaakerilla jossa on ehkä 0,2 mg rasvaa. Jotka haihtuu taivaan tuullin kun ensimmäisen kerran moottori ajetaan lämpimäksi.

Lainaus
Kirjoitti: SJS

Tästä varmaan johtui se että sellainen oli 7500km jälkeen finaalissa auton koneessa, eli 340:pissä (oli jakopäänsuojamuovit), ihmettelin jakopään rahinaa ja rullahan se siellä oli finaalissa, alle 1v oli vanha. Heti perään (500km) sitten katkes hihna kun rullan vaihdoin vielä. Veneessä taisin kans pari vuotta uskaltaa ajaa tolla rullalla, ei rahissut vielä mutta ei se hyvä ollut, mutta ei käyttötuntejakaan ollut kun ehkä 100h.

Se on kyllä totta että tiskin orkkisosat ovat kyllä laadultaan aivan omalta planeetalta verrattuna noihin motonetin roskiin, tosin sitten samalla hinnalla saa motonetistä tosiaan kassillisen osia joilla ajaa yhteensä jossain tapauksessa pidemmälle.

Ja näissä 16v koneissa kun alkaa tänä päivänä olemaan vahvasti harrastetausta niin vaikka huvikseenhan hihnan+rullat vaihtaa 2v välein 4v sijaan, kun ei noilla hihnoilla kukaan kumminkaan uskalla sitä ajaa mitä tehdas ilmoittaa, ja jos tulpaten tieeämmällä välillä vaihtaa motonet osan kun orkkis (2v/4v) niin säästö on jo aikamoinen. :)


Lainaus
Kirjoitti: Eikka
Mikä on viimeinen AQ171C vuosimalli? Siis milloin valmistus lopetettu? SJS...!!! ;D

Lainaus
Kirjoitti: SJS
1993 on B230 pentojen valmistus lopetettu, tosin 1990-1993 AQ171 on ollut nimeltään 251 ja AQ151 vastaavasti 250 ja AQ131 = 230.

ERITTÄIN havinaisia 1990-> 16v pentat, itse en ole livenä nähnyt yhtäkään enkä myytävänäkään, valtaosa on A ja C mallia 1986-1989 väliltä.


Lainaus
Kirjoitti: 245R
apuja tarvis kun ei itsellä laskutaito riitä eli minkälaiset puristukset muodostuu jos laitan vakio 230:sen ft koneen päälle vakio 234f:n kannen? männissä kolot jotka vakio nokat ja venttiilit vaatii...


Lainaus
Kirjoitti: SJS
Onko männissä siis tällainen laki?
http://img250.imageshack.us/img250/4890/b234newblockry2.jpg

Eli 4 venttiilikoloa ja syvennys keskellä?

Vakio B230FT koneessa nimittäin on vain syvennys, ei venttiilikoloja 16v kannelle, joten jos siellä on kolot on kyseessä joko B234F männät tai sitten B230FT männät joihin tehty kolot.

Oli miten oli, 16v kannessa aika tasan samankokoinen palotila kun 8v, eli 50ccm nurkilla, tais olla jotai 48ccm, eli puristukset nousevat jonnekkin 9:1 nurkille vakiosta 8,7:stä JOS kyseessä on B230FT männät koloilla, ja sillä saadaan ahtaa 98E bensalla 1,5bar+ ennenkun nakuttaa JOS on säädettävä JA HYVÄ moottoriohjaus, tällä irtoaa 400hv/600Nm. Vakio LH-jetilläkin voidaan päästä lähimaastiin.

Jos taas B234F männät ni puristukset on 10:1, ja silläkin saadaan jotain 0,8bar ahtaa ja vajaa 300hv/450Nm irti.

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU
B234F kannen palotila on 46,5 cc
Pentan kannessa hiukan enemmän varmaan tuo 48 cc

531 kannen palotila taitaa olla 54 cc

Lainaus
Kirjoitti: Ammamies
B234 männillä ja 530 kannella 9,7 puristukset?

Lainaus
Kirjoitti: Jermu
Vakio B230FT koneessa nimittäin on vain syvennys, ei venttiilikoloja 16v kannelle, joten jos siellä on kolot on kyseessä joko B234F männät tai sitten B230FT männät joihin tehty kolot.

Oli miten oli, 16v kannessa aika tasan samankokoinen palotila kun 8v, eli 50ccm nurkilla, tais olla jotai 48ccm, eli puristukset nousevat jonnekkin 9:1 nurkille vakiosta 8,7:stä JOS kyseessä on B230FT männät koloilla, ja sillä saadaan ahtaa 98E bensalla 1,5bar+ ennenkun nakuttaa JOS on säädettävä JA HYVÄ moottoriohjaus, tällä irtoaa 400hv/600Nm. Vakio LH-jetilläkin voidaan päästä lähimaastiin.

Jos taas B234F männät ni puristukset on 10:1, ja silläkin saadaan jotain 0,8bar ahtaa ja vajaa 300hv/450Nm irti.

Onko nuo venttiilien syvennykset männissä pakolliset b230ft koneessa jos laittaa 16v kannen? Millaset puristukset mahtaa olla ilman noita venttiilien syvennyksiä tuossa b230ft koneessa? Ja eikös tuossa vm 96 b230ft koneessa pitäisi olla ne paksummat kierokangetkin?

Lainaus
Kirjoitti: Ammamies
16v kannenkanssa on käytettävä venttiilikolot omaavia mäntiä

Lainaus
Kirjoitti: JuHaU

Ei tarvitse käyttää venakolottuja mäntiä, jos mäntä jää tarpeeksi alas dekkitasosta.


Lainaus
Kirjoitti: Ammamies
B230FT+16v koneessa venttiilin kolot ovat pakolliset

Lainaus
Kirjoitti: tomimikael
Ajatusleikki:  omistan 940:n b230fb:llä,  ja hinkua olisi hommata tommonen 960 16v turpo..   

Eli voinko korvata tuon italo-pirssin 2l lohkon tuolla omalla 2.3 lohkolla, pelkästään sorvauttamalla mäntiin nuo kolot venoille??
Tulisiko minkälaatuista muutosta koneen tehoihin ja tarvisiko muita modauksia mokoma swappi?

Kysyy mistään mitään tietämätön, mutta asiasta kiinnostunut!   8)

Lainaus
Kirjoitti: SJS

Jos korvaat B234F lohkolla, homma on aika bolt-on, paitsi että joudut poraamaan ahtimen öljypaluulle reijän lohkoon ja öljytulolle kierteet ja reijän lohkoon.

Jos korvaat B230 lohkolla, joudut konekorvakehommaan, käsittääkseni laikka laulaa tavalla tai toisella, joko koneen korvakkeet, tai sitten etupalkista tuennat vaihtoon. Kanssa jakohihnan joudut "soveltamaan", eli kadett 1982-1985 1,6D jakohihna (143 hampainen) ja VW kiristin, tai penta AQ171 koneen osat) ja tarttet B204 lohkosta kampuran hihnarattaan. Varmasti jotain muuta pientä jäi huomaamatta, mutta näin pääpiirteittäin.

B230 ja B234 lohkot ovat lähtökohtaisesti yhtä kestäviä, kummallakin otettu 500hv tehoja kadulla ilman betoinia.

Lainaus
Kirjoitti: tomimikael
Ahaa eli lohkot on fyysisesti erilaisia, minä luulin että vain kansissa on eroa. Taitaa olla helpompi hommata tuo b234f lohko sitten työstettäväksi.

Mitenkäs tuo moottorinohjaus, osaako 2litraiselle tarkoitettu ohjata 2.3litraista??
Tyhmiä kysymyksiä satelee, olkaa hyvät vaan!   ;D

Lainaus
Kirjoitti: SJS
Juu, 16v lohkoissa EI ole väliakselia, vaan öljypumppu pyörii SUORAAN jakohihnalta, 16v lohkossa ON tasapainoakselit joita pyöritetään erillisellä hihnalla, ja kuten kerrottua moottorikannakkeet ovat aivan erilaiset 16v koneessa JA etupalkissa.

B204FT ohjaus osaa varmasti ohjata 2,3L pannuakin, tosin optimaalisen hyödyn saamiseksi voisi olla fiksua korvata sekin...

Itse ehkä pistäisin samantien 2,5L kampuran sinne, tosin silloin joudut huomioimaan että vakiokampura 2,0/2,3L lohkoissa on 80mm iskulla, 2,5L penta kampura 86mm iskulla JA kumpaakin kampiakselia on KAHDELLA runkolaakerikoo'olla, 55mm (1985-1988) ja 63mm (1988-1998).

Tosin, vakioahdin saattaa olla pieni 2,3L ja 2,5L alakerralla... toimii, mutta huipputeho saattaa olla hyvinkin jossain 4000rpm kieppeillä.

Toisaalta, 2,0L 16v pannu on jo vakiona yhtähyvä kun 2,5L 8v pannu, ja siitä 2,0L 16v pannusta saa 400hv irti siinä missä 2,3L itsevärkätystäkin... isompi ahdin, suuttimet, putki ja IC + lastutus ni on jo 400hv uskallan sanoa. Tosin, vakio manuaali M46 loota tuskin kestää noita potkuja, 300hv = yleisesti n.450Nm näissä peleissä (2,0/2,3/2,5 16v) ja se on jo laatikon kipuraja. Vakio AW7x automaatti kestää sitten paremmin, prepattuna kestää yli 400hv/550Nm (foorumin Toni).

Eli tuollaisetkin asiat pitää huomioida, kytkimestä puhumattakaan. Yks mahis manuaalin kans on vaihtaa tilalle M90 loota 940 1995-1998 pelistä, se kestää sitten.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2010, 22:40:22 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Sherlock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #5 : 12.12.2010, 04:50:56 »
Tuli tuossa mieleen, kun kaikki puhuu 4,5mm venttiilikoloista, niin kukaan ei ole maininnut että mihin korkoon jää mäntä dekkitasoon nähden? Kun noissakin on vissiin eroja. vai eikö ole niin hilkulla että tuolla olisi merkitystä?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #6 : 12.12.2010, 20:28:28 »
Tuli tuossa mieleen, kun kaikki puhuu 4,5mm venttiilikoloista, niin kukaan ei ole maininnut että mihin korkoon jää mäntä dekkitasoon nähden? Kun noissakin on vissiin eroja. vai eikö ole niin hilkulla että tuolla olisi merkitystä?

Vakiomännissä siis kolon syvyys tuota luokkaa. Tietysti mitä alemmas mäntä jää, sitä pienempi kolo riittää. Vakiona mäntä tulee aika tarkaa lohkon tasalle. Toisaalta aika tapauskohtaista, kun myös nokkien nosto vaikuttaa asiaan.

Poissa Sherlock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #7 : 13.12.2010, 00:17:23 »
Vakiomännissä siis kolon syvyys tuota luokkaa. Tietysti mitä alemmas mäntä jää, sitä pienempi kolo riittää. Vakiona mäntä tulee aika tarkaa lohkon tasalle. Toisaalta aika tapauskohtaista, kun myös nokkien nosto vaikuttaa asiaan.
No siinähän se vastaus tuli, kun oisin voinu yksinkertaistaa kysymystäni, että mihin korkoon tulee männät b234 vakiona.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #8 : 06.03.2011, 21:54:21 »
Noista Sten Parnerin ja KL-racingin jakopään rattaista vielä pari kysymystä...
Minun kombinaatio on siis B230FT-lohko ja 16V-kansi, nokkapyöriksi laitan originellit, mutta tarvin vielä kampiakselin ja väliakselin leveät ja pyöreähampaiset rattaat.

KL-racingistä kun tilais niin kampiakselin ratas olis tämä: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=171&artnr=A11-8-7F4&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std Tuossa tulee 5,7mm kiila mukana, mutta tuolla on tarjolla myös irtonaista kiilaa, tarvinko minä sellaisenkin? Eli tuon: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=171&artnr=A8-4-1F3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std Vai onko tuo sama mikä tulee tuon rattaan mukana?
Väliakselin rattaaksi käynee tämä: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=239&artnr=A11-8-1F2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

No sitten Sten Parner. http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=69
Onko tarvitsemani kampiakselin ratas "Stål drev med kilspår (vevaxel) B230-234"? Tuossakaan ei lue onko tuo leveä ja pyöreähampainen. :idiot2:
Entä väliakselin ratas, mahtaisko se olla "Fast drev till aggrigat axel Alum"

KL-racingissä rattaat maksais 205 euroa ja Parnerilla 204 euroa, haluttais tilata KL-racingistä ihan vaan sen takia kun nuo SPM nettisivut on niin surkeat ;D, mutta Parnerilta sais samalla ARP-kansipultit 108 eurolla kun ne KL:ssä maksais 236 euroa... :P Oisko vielä muita paikkoja mistä noita rattaita sais?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #9 : 11.03.2011, 21:49:02 »
Minun kombinaatio on siis B230FT-lohko ja 16V-kansi, nokkapyöriksi laitan originellit, mutta tarvin vielä kampiakselin ja väliakselin leveät ja pyöreähampaiset rattaat.
Et tarvitse erillistä kiilaa enää kun kampuran hammaspyörän mukana kerran sellainen tulee. Periaatteessa vakio 16v kampuran hammaspyörä kelpaa yhtälailla, mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin sitten tuo minkä linkitit.

Hommaat apuakselille 16v nokkapyörän ja se on siinä, turhaa ostaa uutta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #10 : 11.03.2011, 22:39:08 »
Onkos toi 8v pyöreähampainen samaa perhettä 16v pyöreähampaisen kanssa?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #11 : 11.03.2011, 22:55:43 »
Onkos toi 8v pyöreähampainen samaa perhettä 16v pyöreähampaisen kanssa?

8v:ssä on kapeampi hihna kuin 16v eli rattaat ei ole saman levyisiä.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #12 : 12.03.2011, 13:35:57 »
Et tarvitse erillistä kiilaa enää kun kampuran hammaspyörän mukana kerran sellainen tulee. Periaatteessa vakio 16v kampuran hammaspyörä kelpaa yhtälailla, mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin sitten tuo minkä linkitit.

Hommaat apuakselille 16v nokkapyörän ja se on siinä, turhaa ostaa uutta.

Kiitti, tämä selvä! :)
Tarjonta noista tuntuu vaan olevan aika heikkoa joten taitaa kuitenkin mennä tilaushommiksi...  :P
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa lauripaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #13 : 20.03.2011, 19:32:05 »
Onkos kellään kokemuksia 4-5 mm kupari kannen tiivisteestä.Ettei tarvitsisi tehdä venttiilin koloja.Toimiiko vai tippuuko puristukset jo liian alas?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #14 : 22.03.2011, 22:26:03 »
Onkos kellään kokemuksia 4-5 mm kupari kannen tiivisteestä.Ettei tarvitsisi tehdä venttiilin koloja.Toimiiko vai tippuuko puristukset jo liian alas?
Esim. 16v pentassa puristukset putoavat tuolla 5mm paksuisella 8,2 pintaan, B234F putoaa jonnekkin 7,7 nurkille, noiden vakio nokille ni ei toimivuus ole kauhean hyvä enää alakierroksilla noilla puristuksilla, mutta toimiihan se. Palotilan tilavuus on muistaakseni 16v (2,3/2,5) koneissa aika liki 50ccm, ja tuo 5mm pahvi toisi siihen lisää 36ccm, eli yhteensä 86ccm.

Tosin, epäilen että 5mm kupraritiiviste pysyy paikallaan ilman liekkirenkaita/jonkunlaista liimausta sellaisilla paineilla joille tuo puristus-suhteen pudotus olisi järkevää (yli 1bar)...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy