Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: terotero - 31.08.2018, 21:59:00

Otsikko: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: terotero - 31.08.2018, 21:59:00
Kiinnostaisi ostaa tuollainen MK3 V70 automaatilla. Joku 200tkm tai alle olisi haussa. Ja vuosimalli varmaan 2008-2010

Vaihteistovikaista en haluaisi niin olisiko ohjeita mitä kaikkea tuollaisen koeajossa kannattaa testata?

Uskaltaako ostaa vaikka 200tkm ajetun mihin ei ole laatikkoöljyjä vaihdettu koskaan?

Onkos näissä 2.4 dieseleissä muuta erityistä katsottavaa?
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: xc90 - 01.09.2018, 12:40:43
En ostas sen verra ajettua jos öljyt vaihtamatta. Koeajossa liikutella p-r-d asentoja . Paikaltaan lähtö hiljaa ja rivakasti. Jos kolauksia tai tymäyksiä niin seuraavaan autoon siirtyminen.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: virkpe - 01.09.2018, 13:20:13
Sen verran pituutta lenkille että öljyt on kuumat.
Ajo tasaisella nopeudella ja kun painat voimakkaasti kaasua (ei kick down) vaihtaako vaihteet alaspäin nätisti.
Samoin pidä vauhtia tasaista 80-100 ja moottori jarrutus (50-70) ja painat kaasua miten silloin vaihtaa. <-tuota kannattaa kokeilla eri nopeuksilla.
Alusta näissä on vahva, omassa ei tarvinnut tehdä mitään katsastusta varten.
Huolto ohjelma miten sitä on toteutettu, etenkin että hihnat/rullat on vaihdettu oikeaan aikaan.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 02.09.2018, 12:08:00
Jos kolauksia tai tymäyksiä niin seuraavaan autoon siirtyminen.

Nämä tymähtelevät enempi vähempi hyvinäkin päivinä. Jos täydellistä hakee niin jäänee löytymättä
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: völvöxc60 - 02.09.2018, 12:23:12
Nämä tymähtelevät enempi vähempi hyvinäkin päivinä. Jos täydellistä hakee niin jäänee löytymättä
Pitänee paikkansa kun mun ex XC60:nen ”tymähteli” jo lähes uutena R>1 vaihteelle laittaessa. Ekassa huollossa ilmeisesti tuli joku päivitys kun sen jälkeen meni 50tkm ilman R>1 nykäisyjä. Niin ja auto oli 2014vm XC60 AWD 8)
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: xc90 - 02.09.2018, 21:33:08
Aika monta volvo automaattia omistaneena mulla ei ainakaan ole tymäytellyt (s60,v60,xc90,v70,xc60,v40) joten jos koeajossa jo tekee niin seuraavaa vaan kehiin ...
Nämä tymähtelevät enempi vähempi hyvinäkin päivinä. Jos täydellistä hakee niin jäänee löytymättä
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 02.09.2018, 22:54:33
Aika monta volvo automaattia omistaneena mulla ei ainakaan ole tymäytellyt (s60,v60,xc90,v70,xc60,v40) joten jos koeajossa jo tekee niin seuraavaa vaan kehiin ...

Ok. Jostain syystä ammattiautoilijatkin sanovat että nämä toimii välillä miten sattuu mutta se on just normal. Sulle on sattunut erityisen hyviä yksilöitä :)
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: volvotdi - 03.09.2018, 09:59:30
Juu aivan normaalua on nuo ”aivopierut” Aisinille. Jos niitä ei huomaa niin taitaa tehdä niin usein, että pitää niitä ominaisuutena  ;D
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: xc90 - 04.09.2018, 10:37:51
Juu voi olla jotta vahingossa toiminu kivasti...
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: terotero - 20.09.2018, 11:24:00
Kävin ajamassa 2009 MK3, millä oli ajeltu noin 170tkm ja 100tkm oli laatikkoöljyt vaihdettu. Samassa ylämäessä aikanaan 80kmh MK2 2.5 bensa-automaatti vaihtoi vitosella kolmoselle ja kierrokset huusi kolmea ja puolta tonnia. Tämä piti vaihteen kutosella, kierrokset tonnin ja puolentoista välissä ja vauhti pysyi vakkarilla samana . Muutenkin mielestäni laatikko pelasi hienosti. Harmittaa vain että auto oli mielestäni 4-5tkm ylihinnoiteltu.

Voinko nyt olettaa että jos ajan toista d5 MK3 automaattia samaan nousuun, niin ehjälaatikkoinen auto ei vaihda pienemmälle? Vai onko niissä ajoon sopeutumiseissa mitään totuutta? Tämä oli ollut maaseudulla naisen käyttöautona
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 20.09.2018, 15:47:25
Eikai se ole oleellista milloin vaihtaa vaan se että miten vaihtaa
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: hessu80 - 20.09.2018, 16:08:26
Ei se ole laatikon vika, jos se vaihtaa ylämäessä pienemmälle vaan moottorissa on silloin liian vähän vääntöä kyseiseen ajotilanteeseen. Tehokkaalla moottorilla varustettuna ei juuri tarvi vaihdella pienemmälle ylämäkiin.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: janhon - 20.09.2018, 19:43:25
Niin, näissähän on OPPIVA vaihdelaatikko. Eli jonkin päivän joudut ajamaan, että vaihde laatikko sopeutuu juuri sinun kaasujalalle ja ajoympäristöön.

Eli jos otat toisen Volvon siihen mäkeen niin todennäköisesti toimii eritavalla.

Hyviä nää laatikot volvoissa on. Toki kaiken saa rikki, vaikka olisi ihan uusi tai vähän ajettu. Itsellä 520 TKM samalla laatikolla  ja toimii kuin unelma.

Koeajolla kiinnitä huomiota juuri tuohon p-r-d nykäsyyn, hento niiaus niin ok.

Hyviä kauppoja vaan :)

Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: terotero - 20.09.2018, 19:47:48
Onkos tuolla prd nykäisyllä tapana olla pahempi kylmänä vai kuumana? Kun en taida esim seuraavaksi päästä kylmää autoa testaamaan
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: janhon - 20.09.2018, 20:23:29
Mielestäni kylmänä aavistuksen voimakkaampi, mutta ei todellakaan häiritsevä. Talvella enemmän ( -30c). Kerran olen ajanut Volvolla ( ei oma) jossa p-r Nykäsi/rysähti, ensimmäinen ajatus oli hajosko tämä--> sen kyllä huomaa jos vikaa.

Aika nopeasti tuo laatikko lämpenee joten testaa se lämpimänä myös.
Jalkajarrulla liikennevaloissa nostaa lämpöjä.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 21.09.2018, 19:53:07
Niin, näissähän on OPPIVA vaihdelaatikko. Eli jonkin päivän joudut ajamaan, että vaihde laatikko sopeutuu juuri sinun kaasujalalle ja ajoympäristöön.

Eli jos otat toisen Volvon siihen mäkeen niin todennäköisesti toimii eritavalla.

Ei nämä kuskin ajotyylejä opettele tahi opi. Se oppiminen liittyy itse vaihtotapahtumaan. Esim laatikkoremontin jälkeen mukautuu uusiin palikoihin jne
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: hessu80 - 21.09.2018, 20:35:14
Ei nämä kuskin ajotyylejä opettele tahi opi. Se oppiminen liittyy itse vaihtotapahtumaan. Esim laatikkoremontin jälkeen mukautuu uusiin palikoihin jne
Kyllä nämä uudet laatikot oppii myös kuskin tavoille, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Ihan selvää mukautumista kuskin mieltymyksiin olen ainakin V90:ssä havainnut. Tosin siinä on 8-lovinen laatikko, mutta vaimon V40:ssä 6-lovisessa on ihan sama homma havaittu. Voi se tietysti olla korvien välissäkin ja kuski oppii myös auton tavoille...
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: terotero - 21.09.2018, 21:29:57
Yhtä taas ajettu. Pelasi mielestäni mainiosti . Jäi vain mietityttämään että kun auton pysäyttää d päällä ja jarru on pohjassa niin käynti on hieman raskaampaa kuin jos olisi p päällä ja jarru. Ja liikkeelle lähtiessä auto lähtee ryömimään ilman kaasuakin kun nostaa jalan jarrulta.  Onko normaali toiminta näille. Kierrokset tyhjäkäynnillä noin700. vaihdot paikoillaan ei kyllä nykäisee juurikaan, toki tuntee että jotain tapahtuu .
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: hessu80 - 21.09.2018, 21:51:24
Yhtä taas ajettu. Pelasi mielestäni mainiosti . Jäi vain mietityttämään että kun auton pysäyttää d päällä ja jarru on pohjassa niin käynti on hieman raskaampaa kuin jos olisi p päällä ja jarru. Ja liikkeelle lähtiessä auto lähtee ryömimään ilman kaasuakin kun nostaa jalan jarrulta.  Onko normaali toiminta näille. Kierrokset tyhjäkäynnillä noin700. vaihdot paikoillaan ei kyllä nykäisee juurikaan, toki tuntee että jotain tapahtuu .
Noin juuri kuuluukin toimia
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: terotero - 22.09.2018, 11:40:04
Ok. Kylmänä oli hetken aikaa pitempi viive kun vaihteli noita p rnd ja katsoi miten kytkeytyy. Ehkä reilu sekunti ( alle kaksi kuitenkin) ja hieman selvemmin tuntee kun kytkee. Varsinkin kun p: ltä laittaa pakille. Ei kuitenkaan metelöi eikä rytkähdä. Hieman tuntuu kun nytkähtää.

No, nyt on myöhäistä itkeä jos on epänormaalia kun auto lötköttää jo pihassa.. 190tkm mittarissa ja laatikkoöljyt vaihdettu huuhtelemalla105tkm ja 180tkm. 2008 V70 d5.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: janhon - 22.09.2018, 12:13:18
 :)
Kuvauksesi perusteella toimii, niin kuin pitääkin.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 22.09.2018, 12:54:54
Kyllä nämä uudet laatikot oppii myös kuskin tavoille, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Ihan selvää mukautumista kuskin mieltymyksiin olen ainakin V90:ssä havainnut. Tosin siinä on 8-lovinen laatikko, mutta vaimon V40:ssä 6-lovisessa on ihan sama homma havaittu. Voi se tietysti olla korvien välissäkin ja kuski oppii myös auton tavoille...

Eli kun huollossa tehdään sopeutus niin sen jälkeen tapahtuu vielä kuskin tavoille sopeutumista ::) Ei nyt sentään
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: hessu80 - 22.09.2018, 13:00:43
Eli kun huollossa tehdään sopeutus niin sen jälkeen tapahtuu vielä kuskin tavoille sopeutumista ::) Ei nyt sentään
No... ainakin silloin, kun ajaa auton ulos autoliikkeestä mittarilukemalla 18 km. Ei ole tarvinnut vielä huollossa sopeutella...
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: janhon - 22.09.2018, 17:40:01
 ;D ;D

Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 22.09.2018, 18:57:08
No... ainakin silloin, kun ajaa auton ulos autoliikkeestä mittarilukemalla 18 km. Ei ole tarvinnut vielä huollossa sopeutella...

Ei ne raakana laita tehtaalta ulos. Muuten kaikki tulis jonossa takas. Uskokaa nyt että ei ne kuskin ajotyylejä opi. Tämähän on niin monesti kaluttu aihe

https://practicalmotoring.com.au/voices/does-an-adaptive-gearbox-really-learn-how-you-drive/#disqus_thread

Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: hessu80 - 22.09.2018, 19:36:01
Ei ne raakana laita tehtaalta ulos. Muuten kaikki tulis jonossa takas. Uskokaa nyt että ei ne kuskin ajotyylejä opi. Tämähän on niin monesti kaluttu aihe

https://practicalmotoring.com.au/voices/does-an-adaptive-gearbox-really-learn-how-you-drive/#disqus_thread
Eikös tuossa artikkelissa juuri väitetty, että laatikot oppivat kuskin ajotyylin. Pointti vain oli, että oppivat nopeasti eli muutamassa minuutissa eikä tuhansien kilometrien matkalla. Omakohtainen mutu on, että ainakin muutaman sata kilometriä käyttäytyminen muuttuu selvästi siitä, mitä auto on tehtaalta tullessaan. En nyt silti laittaisi päätäni pantiksi asian suhteen...

Ne tottumukset mitä huollossa testerillä nollataan liittyvät enempi öljyn huononemiseen ja laatikon kulumiseen.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 22.09.2018, 20:47:10
Eikös tuossa artikkelissa juuri väitetty, että laatikot oppivat kuskin ajotyylin. Pointti vain oli, että oppivat nopeasti eli muutamassa minuutissa eikä tuhansien kilometrien matkalla. Omakohtainen mutu on, että ainakin muutaman sata kilometriä käyttäytyminen muuttuu selvästi siitä, mitä auto on tehtaalta tullessaan. En nyt silti laittaisi päätäni pantiksi asian suhteen...

Ne tottumukset mitä huollossa testerillä nollataan liittyvät enempi öljyn huononemiseen ja laatikon kulumiseen.

Tuollahan kirjoitetaan että mukautuu tilanteeseen (esim. agressiivinen kaasunkäyttö) mutta kun virrat katkaistaan niin unohtuu. Lisäksi kirjoittavat että huoli siitä että esim Vaimoväki opettaa auton väärille tavoille on turha :) Uskon että olisi teknisesti sangen haastavaa ja ongelmallista koettaa saada auto oikeasti oppimaan kuljettajan ajotyyli. Tästä voisi syntyä enemmän riesaa kuin hyötyä
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: janhon - 23.09.2018, 08:28:50
No huh huh...

Kyllä ne jolla on Volvo tietää, että volvoissa on tuo oppiva laatikko. Jollette ole huomanneet tuota ajossa, niin nollauttakaa se, niin oppiminen alkaa alusta. Vaihdon pituus/ nopeus ja kierrosalue muuttuu ajalle ominaiseksi. Tästä johtuu eri tyylisen ajotavan omaavan kuljettaja vaikutus autoon. Vaimo versus isäntä, josta aiemmin jo kirjoitettiin.
Ihan tiedoksi virran katkaisu ei saa laatikkoa unohtamaan ajotyyliä.

Ps. Älkää nyt alko seuraavaksi väittämään, että laatikko toimii aina samalla tavalla, niin kesä kuin talvi olosuhteissa.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 23.09.2018, 10:51:35
No huh huh...

Kyllä ne jolla on Volvo tietää, että volvoissa on tuo oppiva laatikko. Jollette ole huomanneet tuota ajossa, niin nollauttakaa se, niin oppiminen alkaa alusta. Vaihdon pituus/ nopeus ja kierrosalue muuttuu ajalle ominaiseksi. Tästä johtuu eri tyylisen ajotavan omaavan kuljettaja vaikutus autoon. Vaimo versus isäntä, josta aiemmin jo kirjoitettiin.
Ihan tiedoksi virran katkaisu ei saa laatikkoa unohtamaan ajotyyliä.

Ps. Älkää nyt alko seuraavaksi väittämään, että laatikko toimii aina samalla tavalla, niin kesä kuin talvi olosuhteissa.

No huh huh itsellesi. Täyttää urbaanilegendaa. Yllättävän sitkeässä elää..

Ja minulla on ollut näitä jo kaksi :)
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.09.2018, 11:41:22
No huh huh itsellesi. Täyttää urbaanilegendaa. Yllättävän sitkeässä elää..

Ja minulla on ollut näitä jo kaksi :)

Automaattivaihteiston ohjaukseen on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Uudet vaihteistot mm. oppivat kuljettajan ajotavasta ja tekevät vaihteiden vaihtoja automaattisesti keräämänsä tiedon perusteella.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: Jule - 23.09.2018, 13:21:53
Automaattivaihteiston ohjaukseen on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Uudet vaihteistot mm. oppivat kuljettajan ajotavasta ja tekevät vaihteiden vaihtoja automaattisesti keräämänsä tiedon perusteella.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto

Wikipedia ei oikeastaan ole kovin luotettava lähde, sinne kun voi kirjoitella kuka tahansa ja millä tahansa tietotasolla. Siihen en ota kantaa pitääkö tuo kuljettajan ajotapaan sopeutuminen paikkansa vai ei. Mielestäni noin tapahtuu, mutta ei perustu mhinkään faktaan, vaan pelkkään perstuntumaan.

Tässä pieni lainaus tuolta:
Lainaus
O (Overdrive) – ylivaihde alhaisilla nopeuksilla
Pakkovaihteet: (Vaihteisto käyttää vain valittua vaihdetta. Jos vaihteisto on esimerkiksi 4-vaihteinen, pakkovaihteita ovat 3–1, 3-vaihteisessa 2 ja 1.)
3 – kolmas vaihde
2 – toinen vaihde
1 tai L – ykkösvaihde esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa
Oikeasti:

- O - Oli jossain automaateissa noin, tuli kytkeä päälle ajettaessa suuremmilla nopeuksilla, ei saanut käyttää alhaisilla nopeuksilla.

- Pakkovaihteet. En nyt väitä etteikö jossain voisi olla autoa jossa noilla numeroiduilla asennoilla voi tosiaan pakottaa vaihteen tietyksi, mutta normaali toiminta on kyllä niinpäin että rajoittaa vain suurimman vaihteen ja pienemmälle menee ihan normaalisti.

1 tai L on juu ykkösvaihde, ja tosiaankin se mainittu pakkovaihde, mutta tuon käyttö ylämäkeen ajettaessa? No ehkä jokin vanha auto jonka jäähdytysjärjestelmässä on vikaa, ja siinä on mekaaninen jäähdyttäjän tuuletin. Pakkoykkösen käyttö on perusteltua lähinnä jyrkässä pitkässä alamäessä, tai jossain hitaassa ajossa jossa haluaa estää laatikon edestakaisin vaihtelun ykkösen ja kakkosen välillä, ylämäessä automatiikka vaihtaa ykköselle kun on sen aika.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: suomipioneeri - 23.09.2018, 19:24:07
Ihan näin OT: Noita "pakkovaihteita" tullut Norjan reissuilla käytettyä ahkerasti jarrujen säästämiseksi vuoristossa, saa kunnolla moottorijarrutuksen käyttöön.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: Procar - 23.09.2018, 21:19:56
Kyllä mukautuu käytön aikana laatikko.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: mulugren - 23.09.2018, 22:41:53
Kyllä mukautuu käytön aikana laatikko.

Tarkoitat että mukautuu kulumiseen vaiko kuljettajan ajotyyliin? Että Pentillä vaihtaa vaihdetta 1600rpm ja Sirkalla 1300rpm kohdalla ::)
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: Merlin - 24.09.2018, 03:31:22
Vanhempi 5-vaihteinen.

(https://thumb.ibb.co/iaOFU9/sketch_1537749049996.png) (https://ibb.co/iaOFU9)
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: terotero - 24.09.2018, 14:45:44
Hyvä että pelaa asiallisesti. Soitin viimeisimmän öljynvaihdon tehneeseen huoltoon ja selvisi että sinne on laitettu manoilin Dextron 6 öljyksi.

Mielestäni hieman outoa, koska manoilin mukaan käypäinen olisi ATF multivehicle, missä on tuo Volvon laatikon luokitus.

Ainakin viskositeetti on paljon pienemmät kuin tuolla Volvon öljyllä. Jotakin 40 astetta ja 25.4 ja 100 astetta ja 5.5.

Volvon öljyllä kai jotakin 40 astetta ja 8 ja 100 astetta ja 30 jotain

Kai nuo pitää vaihdattaa
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: remes - 24.09.2018, 18:26:33
Tarkoitat että mukautuu kulumiseen vaiko kuljettajan ajotyyliin? Että Pentillä vaihtaa vaihdetta 1600rpm ja Sirkalla 1300rpm kohdalla ::)
Minä en noista oppimisista tiedä mutta kummasti radalla ajon jälkeen kierrätti jonkun aikaa huomattavasti pidemmälle ennen vaihtoa Alastarolta palatessa.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: Procar - 24.09.2018, 18:47:29
Tarkoitat että mukautuu kulumiseen vaiko kuljettajan ajotyyliin? Että Pentillä vaihtaa vaihdetta 1600rpm ja Sirkalla 1300rpm kohdalla ::)

Sekä että, sillä ei ole väliä ajaako sirkka vai pentti.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: völvöxc60 - 24.09.2018, 20:56:44
Sekä että, sillä ei ole väliä ajaako sirkka vai pentti.
Soo soo! Pitää olla tarkkana nykyään kun pitää olla sukupuolineutraali, ettei kukaa pahastu ;D
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: hessu80 - 24.09.2018, 21:46:52
Lueskelin VIDAn syövereistä, tosin 8-portaisen automaagin, toimintaperiaatetta ja kyllä siellä aika yksiselitteisesti väitetään laatikon oppivan kuskin toiminnan ja mukautuvan aina kyseiseen ajotilanteeseen. Laatikolla on perusohjelmia about 8 erilaista, joita se vaihtaa lennosta ja osin kuskin kaasujalan perusteella ajotilanteeseen sopivaksi. Esim. ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä, vapaakytkin alamäessä, kick-down, perävaunun veto jne. enempää en muista - vai olikohan vielä ainakin agressiivinen ajo. Tämän lisäksi ohjauselektroniikka tallentaa vaihtohetkellä käytetyn hydrauliikkapaineen ja muuttaa sitä kuskin tarpeisiin sopivaksi siten, että vaihtaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Nämä tiedot tallentuvat auton sammuttamisen jälkeen ja ovat käytössä seuraavalla ajokerralla.
Otsikko: Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
Kirjoitti: virkpe - 27.09.2018, 11:01:35
Lueskelin VIDAn syövereistä, tosin 8-portaisen automaagin, toimintaperiaatetta ja kyllä siellä aika yksiselitteisesti väitetään laatikon oppivan kuskin toiminnan ja mukautuvan aina kyseiseen ajotilanteeseen. Laatikolla on perusohjelmia about 8 erilaista, joita se vaihtaa lennosta ja osin kuskin kaasujalan perusteella ajotilanteeseen sopivaksi. Esim. ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä, vapaakytkin alamäessä, kick-down, perävaunun veto jne. enempää en muista - vai olikohan vielä ainakin agressiivinen ajo. Tämän lisäksi ohjauselektroniikka tallentaa vaihtohetkellä käytetyn hydrauliikkapaineen ja muuttaa sitä kuskin tarpeisiin sopivaksi siten, että vaihtaminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Nämä tiedot tallentuvat auton sammuttamisen jälkeen ja ovat käytössä seuraavalla ajokerralla.
Samaa lähdettä olen lukenut itse en törmännyt että vanhempiin olisi mitään vastaavaa ominaisuutta kerrottu.
Ajo kylmänä, ajo normaalilämpöisenä, ajo ylämäessä... näihin riittää että noudattaa tiettyjä parametrejä, sinänsä noilla ei ole kuskin kanssa tekemistä.
Aggressiiviseen ajoon kepin Sport asento jolloin kierrokset pysyy korkeampina ja miksei vaihto tapahtuma käy nopeammin(?).
Se että ohjauselektroniikka tallentaa käytettyjä hydraulipaineita eli säätää solenoidien toimintaa eli poistaa ikääntymisen tuomat ongelmat mistä johtuisi huonot vaihdot.
Minä en noista oppimisista tiedä mutta kummasti radalla ajon jälkeen kierrätti jonkun aikaa huomattavasti pidemmälle ennen vaihtoa Alastarolta palatessa.
Tällainen ominaisuus on äärimmäisen ärsyttävä sanoisin jopa surkea. Tämän perusteella oppiminen on kokoajan jälkijunassa.
Luulisi kun kaasun käytössä on tietty % määrä, niin tämän perusteella pystyy vaihdot tekemään, eikä se että viisi minuuttia sitten oltiin radalla?
BMW 8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT (https://www.bmw.fi/fi/mallisto/3-sarja/sedan/2015/ajodynamiikka-tehokkuus.html)
mainostetaan että mukautuu kuljettajan ajotyyliin. mitä se tarkoittaa? mainoksen kun lukee niin karkeasti sanottuna kun kuski ajaa dynaamisesti tai rauhallisesti niin vaihdot tehdään näihin tilanteisiin sopiviksi.

Eli jos Pentti ajattelee ettei vaihteisto toimi oikein kun Sirkka on sillä ajanut, ei pidä paikkansa. vaihteistossa on tuolloin vikaa.
Mutta vaihteisto voi mukautua Pentin tai Sirkan ajotapaan.