Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: vesapu - 17.01.2019, 07:14:18

Otsikko: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 17.01.2019, 07:14:18
Moi!
Miten olette talvella lämmitelleet T8 mallin koneita. Käsittääkseni webasto ei moottoria lämmitä vaan ainoastaan sisätiloja. Oletteko laitattaneet lohkiksia? Ei ihan kylmällä moottorilla kehtaisi kylmänä pakkasaamuna liikkeelle lähteä.
-Vesa
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Leo - 17.01.2019, 07:45:38
Moi!
Miten olette talvella lämmitelleet T8 mallin koneita. Käsittääkseni webasto ei moottoria lämmitä vaan ainoastaan sisätiloja. Oletteko laitattaneet lohkiksia? Ei ihan kylmällä moottorilla kehtaisi kylmänä pakkasaamuna liikkeelle lähteä.
-Vesa
Eiköhän se Volvoissa aina lämmitä moottoria kun pohjoismaihin suunniteltu? Eri asia joissain saksalaisissa.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 17.01.2019, 08:50:43
Eiköhän se Volvoissa aina lämmitä moottoria kun pohjoismaihin suunniteltu? Eri asia joissain saksalaisissa.
Onko tämä varmaa tietoa vai?
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: hessu80 - 17.01.2019, 09:00:29
Onko tämä varmaa tietoa vai?
Volvoissa on perinteisesti lämmitetty myös moottori webastolla. Tämä selviää varmuudella hyvin nopeasti, kun laitat webaston päälle puoleksi tunniksi ja käyt sitten kokeilemassa kädellä moottoria.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.01.2019, 10:09:19
Onko tämä varmaa tietoa vai?
Sivulla 227 8)
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/f90197fa6af6576d47ef5a6c6bd748b893631c0b/XC60_TWINENGINE_OwnersManual_MY19_fi-FI_TP25697.pdf
Lämmitin
Lämmitin auttaa moottoria ja matkustamoa saavuttamaan oikean lämpötilan ennen ajoa ja sen
aikana.

Lämmittimessä on kaksi osatoimintoa:
• Pysäköintilämmitin lämmittää tarvittaessa
matkustamoa, kun pysäköinti-ilmastoinnin
esi-ilmastointi on aktivoitu.
• Lisälämmitin lämmittää tarvittaessa matkustamoa ja moottoria ajon aikana.
Markkina-alueesta riippuen käytetään polttoainekäyttöistä tai sähkötoimista lämmitintä13
.
Lämmitin on asennettu oikeaan etupyöränkoteloon.
HUOM
Kun lämmitin on aktiivinen14, oikeasta etupyöränkotelosta voi tulla savua ja kuulua vaimea
ääni. Myös polttoainepumpusta auton takaosassa voi kuulua tikittävä ääni. Tämä on täysin
normaalia.
Akku ja lataaminen
Lämmitintä käyttää hybridiakku. Jos hybridiakun
lataustaso on liian alhainen, lämmitin sammuu
automaattisesti ja kuljettajan näytössä näytetään
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 17.01.2019, 12:02:49
Paljon kiitoksia asiantuntevista vastauksista.
-Vesa
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Häätäjä - 18.01.2019, 09:48:22
Mä olen pohtinut tätä samaa. Meillä V90 T8 ja ainakaan 20min käytön jälkeen moottorin kaikki letkut, mihin pääsin kansia avaamatta käsiksi olivat kylmiä.

Toinen asia mikä ihmetyttää. Jos olen valinnut ettei lisälämmitin käynnisty automaattisesti, niin sitä ei saa päälle ajon aikana ilmastoinnin "esiasetukset" kuvakkseesta! Kuvakkeen väri kyllä muuttuu sitä painettaessa mutta mitään ei tapahdu! Lämmittimen saa toki päälle asetusten kautta lisäämällä väkänen ruutuun, mutta ajon aikana se on aika hankalaa :(

Syy miksi en halua tuota automatiikkaa käyttää on se, että monesti pärjään työmatkani ilman sitä. Välillä tulee myös siirreltyä autoa talliin tai katokseen, niin lämmitin pärähtää turhaan aina hetkeksi päälle ja käry on aikamoinen.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 18.01.2019, 10:11:22
Mä olen pohtinut tätä samaa. Meillä V90 T8 ja ainakaan 20min käytön jälkeen moottorin kaikki letkut, mihin pääsin kansia avaamatta käsiksi olivat kylmiä.

Toinen asia mikä ihmetyttää. Jos olen valinnut ettei lisälämmitin käynnisty automaattisesti, niin sitä ei saa päälle ajon aikana ilmastoinnin "esiasetukset" kuvakkseesta! Kuvakkeen väri kyllä muuttuu sitä painettaessa mutta mitään ei tapahdu! Lämmittimen saa toki päälle asetusten kautta lisäämällä väkänen ruutuun, mutta ajon aikana se on aika hankalaa :(

Syy miksi en halua tuota automatiikkaa käyttää on se, että monesti pärjään työmatkani ilman sitä. Välillä tulee myös siirreltyä autoa talliin tai katokseen, niin lämmitin pärähtää turhaan aina hetkeksi päälle ja käry on aikamoinen.
Ei kai tuossa muuta vaihtoehtoa ole että käyt sen täpän heittämässä, kun tulee vilu tai on valmiiksi jäässä kun autoon menee 8)
Toki jos paljon talvella yrittää ajella pelkällä sähköllä, niin on se ilman tuota lisälämppäri kylmää kyytiä. Jos tulee kylmä fiilis niin penkin/ratinlämmitin päälle niin kyllä se pikkaisen lämmittää :)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Häätäjä - 18.01.2019, 10:29:25
Juu, näin tässä on toimittu. Kaikkeen näyttää ihmeesti tottuvan :) On vain ollut aikamoinen shokki kun aika "puuaivoille" tehdyistä VAG-konsernin tuotteista siirryin Volvon käyttöliittymän pariin! Kyllä esim. erillinen mekaaninen kytkin lisälämppärille olisi ollut poikaa, isoista radioasemien logoista puhumattakaan ;)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 18.01.2019, 10:46:53
Juu, näin tässä on toimittu. Kaikkeen näyttää ihmeesti tottuvan :) On vain ollut aikamoinen shokki kun aika "puuaivoille" tehdyistä VAG-konsernin tuotteista siirryin Volvon käyttöliittymän pariin! Kyllä esim. erillinen mekaaninen kytkin lisälämppärille olisi ollut poikaa, isoista radioasemien logoista puhumattakaan ;)
Sellaista tuo älyaika on :)
Eikös ne radiokanavatkin tuossa 8,7" näytöllä ole riittävän suuret. En muista onko samankokoiset kuin Spotifyssä. Siinä ainakin "sokeakin Bertta" löytäisi ne :D
En muista minkä kokoiset kun en paljoa radiota käytä, mutta olettaisin että samankokoiset.

(https://i.ibb.co/xz0QJkv/Sensus.jpg) (https://ibb.co/xz0QJkv)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 18.01.2019, 10:58:52
Yrittelin aamusella käynnistää VOC:n kautta webastoa auton ollessa latausjohdolla tolpassa kiinni. Valitti ettei onnistu latauksen aikana. Onko ok vai jossain häikkää.
-Vesa
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Häätäjä - 18.01.2019, 11:49:22
Meilläkin on ollut muutama outo virheilmoitus parina päivänä. VOC ketjussa enemmän siitä.

Radio logoilla tarkoitan 2x2cm kokoisia radioasemien tunnuksia. Näin ikänäköisenä osuin helposti ilman laseja oikeaan :) Tuostakin olisi Volvo saanut selkeämmän jos olisi vaan halunnut :(  Onneksi valikkojen perusnäkymässä aseman nimi näkyy vähän isommalla!

Hei, mutta nyt mä vasta katsoin tuota kuvaa tarkemmin! Siinähän näkyy asemien logot :o Miten ne saa näkyviin?
Jaa, eihän ne olleetkaan radiokanavien, vaan Car Play :(
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Leo - 18.01.2019, 12:48:49
Kokeile sisäkennolle meneviä letkuja onko ne lämmenneet. Varmaan kierrättää sitä kautta moottorille vedet.

V50:ssä eberi oli heti sisäkennolle menevässä letkussa ja tulihan sieltä tosi kuumaa ilmaa kun eberi oli päällä!  8)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Kaide - 18.01.2019, 19:53:48
Euro 6 malleissa ei moottoria enää lämmitetä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-dieselsaannot-johtavat-erikoiseen-tilanteeseen-moottorin-esilammitys-pakkasella-ei-ole-enaa-mahdollista/80306511-906b-310c-9d84-659ef7c3a462
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 18.01.2019, 20:01:46
Koskeeko tuo ylläoleva vain dieselmoottoreita.
-Vesa
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.01.2019, 20:15:55
Tossa olis kyllä tee-itse modifikaation paikka, älytöntähän tuo on jättää moottori kylmäksi näin tehokkailla lämmityslaitteilla.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 18.01.2019, 20:52:26
Ei kyllä koske Volvoa. Itsellä tuo EU6 kusiruutalla, niin kyllä lämmitin myös moottorin lämmittää 8)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 19.01.2019, 09:59:45
Ei kyllä koske Volvoa. Itsellä tuo EU6 kusiruutalla, niin kyllä lämmitin myös moottorin lämmittää 8)
Tämä mainio tieto!
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 20.01.2019, 14:12:03
Onko tuosta jotain haittaa jos ajaa tuon T8 lithiumakuston tyhjäksi?
-Vesa
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: TapioR - 20.01.2019, 14:19:41
Onko tuosta jotain haittaa jos ajaa tuon T8 lithiumakuston tyhjäksi?
-Vesa
Ei automatiikka anna ajaa akkuja täysin tyhjäksi, eli kyllä voi ajaa siihen asti .
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 20.01.2019, 14:27:39
Kiitos vastauksesta. Näin ajattelinkin sen olevan mutta kun epäileväinen olen :)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 25.01.2019, 20:05:34
Olen vähän ihmeissäni tämän T8:n kulutuksen suhteen. Tällaisessa kulmapyörittelyssä hybridi-muodissa mennyt 10l / 100km. Webasto on tietysti kuvioissa mukana mutta onkohan jotkut käyttäjän asetukset vinksallaan?
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.01.2019, 20:11:41
Olen vähän ihmeissäni tämän T8:n kulutuksen suhteen. Tällaisessa kulmapyörittelyssä hybridi-muodissa mennyt 10l / 100km. Webasto on tietysti kuvioissa mukana mutta onkohan jotkut käyttäjän asetukset vinksallaan?
320 heppainen bensakone taajamapyörityksessä Webasto päällä kylmässä, niin eihän tuo paha ole.
Paljon oli pakkasta ja millä otannalla tuo 10l kulutus on mitattu ::)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 25.01.2019, 20:18:00
Mitattu viimeisen 200 km matkalta ja näillä Helsingin viimepäivien pakkasilla.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.01.2019, 20:34:50
Mitattu viimeisen 200 km matkalta ja näillä Helsingin viimepäivien pakkasilla.
Eli ilmeisesti kumminkin maantieajoakin tuossa on 200km on tullut. Paljon Kw kulunut tuolla matkaa?
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 25.01.2019, 20:43:35
Ei ole varsinaista maantieajoa ollut siinä 12KW kulutettu.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.01.2019, 21:02:40
Ei ole varsinaista maantieajoa ollut siinä 12KW kulutettu.
Eli 1.5 ”akullista” sähköä tuon päälle. Jos lähes taajama-ajoa talvisessa kelissä, niin ei tuo 10 l nyt paha kulutus ole.
Toyotan ”itse” lataava RAV4 keskikulutuskin pyörii lyhyessä nurkkapyörityksessä 8 litran paremmalla puolen. Toki jos ilmoitettuhin vertaa niin onhan nämä ladattavat hybridit monesti kaukana ”luvatusta” 8)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 25.01.2019, 21:08:51
Niinpä, ehkä odotukset ovat liian suuret.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.01.2019, 21:19:24
Niinpä, ehkä odotukset ovat liian suuret.
Kyllä kesäkelit sitten palkitsee 8)
Itsellä tosiaan oli 2v/50tkm ajan tuo V60 dieselhybrid. 2,6litraa oli tuona aikana keskikulutus. Lukutukseen olin tyytyväinen, mutta ”dieselvero” ärsytti maksaa tuosta Plugarista.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: -pjk-- - 26.01.2019, 21:26:02
Laita se pureasetus päälle tai luo oma individual-asetus. Itse en aja hybridiasetuksella  juuri koskaan, käyttää bensakonetta todella usein jos pakkasta on enemmän kuin -5. Mun ajo on pääasiassa lyhyttä kaupunkipyöritystä. Talvella kuluu kyllä bensaakin, mutta kesällä pääsee helposti yli 1600km 50l tankillisella. Sinänsä pöhköä hommata 407 hp auto tälläisiin ajoihin, mutta totaalinen kypsyminen autoveroon ohjaa valintoja :)
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 27.01.2019, 18:04:43
Minulla taitaa olla jotenkin nuo käsitteet esi-ilmastointi vs Webasto sekaisin. Onko kyse samasta asiasta? Ohjekirjassa on tällainen maininta:
**Esi-ilmastointi • Käyttäkää mahdollisuuksien mukaan auton esi-ilmastointia ennen ajamista sähköverkkoon liitetyn latausjohtimen avulla.**
 Mitä tuo tarkoittaa? Ainakaan VOC:n kautta ei Webasto käynnisty jos auto on latausjohtimen päässä kiinni.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 29.01.2019, 11:36:44
Tämä 'Lisälämmitin' täppä kai merkitsee sitä että autolla liikkeelle lähdettäessä käyttää Webastoa lämmittämiseen. Mikä on täppä mistä se lähtee heti tulille, entä mistä sen saa ajastettua??

(https://i.ibb.co/BtGTqcs/ILMASTOINTI.jpg) (https://ibb.co/BtGTqcs)

Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.01.2019, 11:59:08
Tämä 'Lisälämmitin' täppä kai merkitsee sitä että autolla liikkeelle lähdettäessä käyttää Webastoa lämmittämiseen. Mikä on täppä mistä se lähtee heti tulille, entä mistä sen saa ajastettua??

(https://i.ibb.co/BtGTqcs/ILMASTOINTI.jpg) (https://ibb.co/BtGTqcs)
Painat näytöltä ilmastoinnin Auto niin avautuu tuo sivu mistä saa vasemmasta yläkulmasta avattua muistaakseni pysäköintilämmitys. Siellä on myös ajastimen mahdollisuus.
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi
Kirjoitti: vesapu - 29.01.2019, 12:07:20
Kiitos!
Otsikko: Vs: XC60 hybridi ja talvi -> webasto TOIMII myös moottorille!
Kirjoitti: volvoandy - 02.02.2024, 19:43:37
Volvo-forumeilla on paljon puhuttu tästä älyttömästä "downgradesta" eli vm. 2019 eteenpäin on vesiventtiilin toiminta tehtaalta torpattu siten ettei webasto lämmitä moottoria oletuksena ollenkaan vaan vain matkustamoa. Tämän saa muutettua siten, että vesiventtiilin liitin vain irroitetaan. Tästä on keskustelua ollut threadissa "Webaston toiminta V90:ssä". https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Volvo V60:ssa tuo vesiventtiilin liitin on "pikkuakun" eli start/stop lisäakun alla, sama myös ehkä V90ssä? Tässä on vinkkejä miten sen saa myös XC60 T8:ssa toteutettua :
"No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!"​
Tämä käytäntö ja ohje toiminee kaikissa diesel/bensa/plugari T6 ja T8 eli on aika "yleishyödyllinen". Nyt autojen moottorit lämpimiksi 2019 eteenpäin ja Oulussa homman hoitaa Huotarit!
Testailen tuota vielä omassani ja laitan vikakoodeja tms kokemuksia asiaan liittyen myöhemmin!