Mitä sellaista katsastuksessa mielestäsi tarkistetaan, mikä ei liity turvallisuuteen?
No ok, korinumero ja muut paperiasiat ei liity turvallisuuteen vaan juridisesti siihen, että ajoneuvorekisteri ja auto faktuaalisesti vastaavat toisiaan. Mutta noin niinkuin teknisistä asioista?
Ehkä tässä haettiin nillitystä esim. jonkun muutaman satasen arvoisen 850:n vuotavasta kampiakselin takapään stefasta ja niin edelleen...
Ei mulle ole nillitetty 850:ssä moisesta...
Siis tarkoitin juurikin jotain pieniä öljyvuotoja ja mitä tämmösiä nyt on. Eli siis asioita, jotka ovat enempikin välillisesti turvallisuuteen vaikuttavia.
Esim akku, jonka kiinnitys on puutteellinen, on mielestäni vähäpätöisempi asia, kuin umpiruosteiset/jumineet jarrut, pullistuneet jarruletkut tms. Kyllä sen huomaa jos aletaan tonkimalla tonkimaan asioita. Esimerkiksi isoveljen autosta kun ei muuta keksitty, niin vaihdekaavion puuttuminen, aurinkolipan puuttuminen, löysä äänimerkin painike ratin keskellä.
Muuten hyvin, mutta ko. auto oli niin vanha, ettei siinä alunperinkään ole H-kaaviota merkattuna mihinkään, aurinkolippa puuttuu vänkärin puolelta alunperin ja se ratin keskellä oleva nappi nyt on vain semmonen "hei 1cm toleranssi!".
Tällähetkellä samalla henkilöllä auto, johon on oltu joka vuosi laittamassa hylky (pahimmillaan ajokielto) airbagin merkkivalon puuttumisen takia. Kerran katseltiin 40 minuuttia käyttöohjekirjaa, josta kävi ilmi ettei yhdessäkään mittaristossa moista ole.
Ja siis ei tietenkään niitä pienempiäkään asioita saa jättää huomiotta.
Kun tuon 855:n syksyllä katsastin, niin inssin kanssa juttelin kohua aiheuttaneesta katsastusmääräysten muutoksista. Inssin näkemys asiaan oli, että heille vain tuli virallinen lupa hyljätä tai laittaa auto suoraan ajokieltoon välitöntä vaaraa aiheuttavan vian vuoksi (esim. jarrut vaaralliset). Tuulilasistakin totesi, ettei ajokieltoa ole tulossa, ellei lasi ole tosiaan säpäleinä näkökentästä. Ainoa asia, jota ei ihan suoraan itsekkään ymmärtänyt, oli seisontajarrun eron johtaminen ajokieltoon.
Minusta on hyvä että suomessa on katsastuskulttuuri ja hienoa, että se on kehittynyt sekä asiakaslähtöisempään, että teknisesti laadukkaampaan suuntaan. Enään ei ole ns. vanhanliiton valtion konttoreita, joihin varattiin aika kuukausi etukäteen ja paikalle mentiin hattu kourassa jännittämään, mitä löytyy tälläkertaa. Se järjestelmä oli ylijäykkä ja läpipääsy oli enempikin päivästä ja pärstästä kiinni, hylky saattoi tulla ihan mitättömistä asioista (terveeseenkin peltiin saadaan reikä).