Millaista teidän mielestä täydellisen laadukas katsastustoiminta Suomessa olisi?
Laadukasta.
Eli tehdään kuten laki velvoittaa, mutta varmaan sinäkin katsastajana ymmärrät mitä tarkoittaa nipotus tässä asiassa? Mikään auto ei ole täydellinen ja ihan jokaisesta autosta löytyy sanomista, jos sitä aletaan loopilla etsimään.
Esimerkkejä:
Ex-kakkosautoni, Fiat Bravo -99 taidettiin hylätä omistusaikanani kahdesti ja yhden kerran "puhtailla läpi" (kolmesti katsastin). Ensimmäisellä kerralla hylky tuli kuljettajan penkistä, jonka runko oli retkahtanut eikä kippikään toiminut kunnolla ja sekarengastuksesta. Huomautuksiksi tuolloin tuli ajovaloumpiossa ollut kosteus ja vilkkupolttimoiden väri (liian vaalea).
Täysin perusteltu tarkastus. Penkki on selkeä turvallisuustekijä ja estää takapenkiltä poispääsyn. Sama juttu renkaiden kanssa, olivat asiallisessa kunnossa, mutta erosivat taka-akselilla toisistaan.
Korjauskehotukset perusteltuja. Eivät suoraan vaaranna turvalisuutta, mutta oltava kunnossa.
Seuraavalla kerralla, kun meni puhtain paperein läpi, totesi inssi haljenneesta kuljettajan puolen umpiosta (umpio oli siis käytetty irti, pesty huolellisesti ja halkeama liimattu umpeen), että koska ei vaikuta kuvioon eikä ole reikää --> ei vaikuta katsastukseen.
Kolmannella kerralla hylkäys etusumuvaloista (tippui iskaritestissä toisen lasi ja toisessa reikä), kuljettajan penkistä (sama kuin ensimmäisellä kerralla) ja lisävalojen tehosta (referenssi). Jälleen asianmukaiset hylkäysperusteet, minusta ainakin, koska auton on oltava määräysten mukainen ja laitteen on toimittava sille määritellyllä tavalla. Huomautus tuli (taas) vilkkupolttimoista.
Sitten isän auto joidenkin vuosien takaa, Fiat Brava -99.
Vei auton katsastukseen eräälle "pahamaineiselle" asemalle. Katsastus kesti 45 minuuttia, jonka aikana autosta:
- Mitattiin melut
- Purettiin etusisälokasuoja
- Otettiin päästöt, kolmesti
Ajokielto, joka pienen "neuvottelun" myötä muutettiin hylkäykseksi. Perusteet:
- Pakoputkiston aiheuttama melu (liki vakio putkisto, mitattu perä hallin ovea vasten)
- Päästöjen epäsäännöllisyys (kuulemma pitäisi tulla joka kerta 100% samanlainen lappu)
- Vakava korin ruostevaurio, helma- ja pyöräkotelo, vasen etu
Ensinnäkin tuo melu on mitattu päin persettä. Toisekseen yksikään polttomoottori (paitsi ehkä diesel) ei tuota samaa arvoa päästömittauksessa, jos koe toistetaan paikoillaan kolmesti. Kolmanneksi tuo ruostevaurio.... Inssi oli siis sitä mieltä, että lokasuojan (koripaneeli) ja helmakotelon yhtymäkohdassa (sisälokasuojan takana) on ruostunut korirakenne, joka pitää korjata hitsaamalla.
Kyseisessä kohdassa siis helmakotelo yhtyy lokasuojaan ja lokasuojan pelti "kääntyy ylös" ja loppuu siihen. Eli ikäänkuin "L_" -muoto. Tuossa pitää kuulemma olla hitsaussauma.
Otin rakenteesta kuvan (tuossa omassa kinnerissä oli sama rakenne) ja kävin konttorilla kysymässä "Minne sen sauman haluat? Hitsaanko tähän pellin päähän, vai ripustanko irtosauman kuminauhalla roikkumaan tänne?". Minut huudettiin konttorilta pihalle...
Jokainen voi miettiä, kumpi esimerkki on asiallinen ja lain puitteiden mukainen. Jälkimmäiseltä konttorilta on kerran tullut asiakkaan auto, jossa "vakava ruostevaurio, helmakotelo, vasen, ajokielto, saa siirtää korjaamolle". Kyseisessä Citroënissa oli siis tuo kiveniskumassan alle päässyt vesi saanut massan repeämään ja roikkumaan. Näytti kyllä ruostereijältä etäältä katsottuna, mutta auto nosturilla ei voinut todeta kuin pohjan olevan täysin kova ja pellin ehjää (ei edes pintaruostetta).
Neuvoin vaihtamaan konttoria --> puhdas leima, saman päivän aikana, kolme tuntia ensimmäisen hylkäyksen jälkeen...
Jyväskylässä on eräs konttori, jonka palveluita käytän aina enkä muualle suostu menemään. Syynä ei ole "helppo leima" tai hinta, vaikka vähävarainen puliveivari olenkin. Syy on puhtaasti palvelun laatu. Asiakaspalvelu toimii aina, asiakkaan toiveet kuunnellaan ja mahdollisten ongelmien ilmentyessä pidetään huoli, jotta asiakas on ymmärtänyt ongelman. Usein olen nähnyt kun odottava asiakas on haettu hallin puolelle, jotta on voitu näyttää mikä on viallinen ja vaatii huomiota ja on noin käynyt kerran itsellekkin.
Tuonhan voisi hoitaa myös ihan vain kirjoittamalla "vian kuvaus" lappuun ja hylky, mutta tuo on minusta sitä asiakaspalvelua.
Samoin nuo asiakkaan toiveet. Kun muutoskatsastin 945:n etanolille, niin asia oli konttorillekkin uusi. Inssi käytti 40 minuuttia omaa aikaa selvitellessään tuota asiaa ja taisi se lopulta soittaakkin minulle, mitä vaatii, miten onnistuu jne. Varattiin aika ja hän suoritti katsastuksen.
Kyseisellä konttorilla on myös tullut hylkäyksiä, muttei koskaan vittuilua. Nyt viimeksi 855:n kanssa toki hieman hävetti, kun oli hylky ruostevauriosta, jonka olin asiallisesti korjannut ja uusintanäyttö. Uusintanäytöllä tosin pohja oli sieltä saman kulman läheltä aika karun näköinen, mutta eihän inssi sille enään mitään mahtanut. Alkuperäisessä katsastuksessa oli vielä massaa, hevosenpaskaa ja maantiehiekkaa pohjassa, jotka varisivat pohjaa työstäessä pois.
Ymmärrän ihan täysin, että katsastusinssin työ voi olla äärimmäisen perseestä. Kova vastuu, pahimmillaan vittumaisia asiakkaita ja tuommoiset huomaamatta jääneet yllätykset on ikäviä. Kuitenkaan ei koskaan eikä missään saada yhtään mitään toimimaan 100% täydellisesti, joten nuokin (huomaamatta jääneet) menevät hukkaprosentin piikkiin.
Huijarit ja vikojen piilottelijat on oma lukunsa. Minusta tuommoinen "halmat tein teipistä, jarrukengät puusta ja kusi valu suusta" -asiakas on riski ympäristölleen ja ajoneuvo pitäisi takavarikoida.
Varsinkin jos kyseessä on uusintanäyttö.
Vielä tuli yksi esimerkki mieleen. Joskus 2004-2005 yritettiin katsastaa erästä "mökkiautoa", joka oli käyttöstatuksestaan huolimatta hyvin säilynyt ja kopsakka 25-vuotias pikkuauto.
Hylky, joka ei yllättänyt, mutta katsastus oli itsessään melkoinen farssi.
Ensimmäisenä jarrut ja iskunvaimentimet. Ne oli ok, joten seuraavaksi päästöt.
Päästöissä HC-arvo liian korkealla, hylkäys tästä. Katsastaja yritti hieman kaasutinta vilkuilla ja äänen perusteella todettiinkin että todennäköinen imuvuoto.
Nosturille, löytyi yksi väljä pusla, perusteltu hylkäysperuste (se oli oikeasti väljä).
Mutta sitten alkoi ihme pörrääminen. Hallissa ei ollut muita autoja tai asiakkaita. Inssi pyöri hermostuneesti ympyrää auton alla koputellen "piikillä" pohjaa joka puolelta ja oli selvästi tuskastuneen näköinen, kun pohja oli kova (täysin terve) eikä sointi muuttunut missään.
Lopulta otti sorkkaraudan ja lekan, laittoi sorkkaraudan mutkapään latan helmakotelon pohjakantissa olleeseen vedenpoisto-aukkoon (3cm:n matkalta pokkausten sauma on noin 5-7mm raollaan), löi lekalla sorkkaraudan kärjen kotelon sisäle ja väänsi pistehitsit auki huutaen "TÄÄLLÄHÄN ON REIKÄ!!".
Isoveljeni, jonka mukana olin tuolla reissulla, antoi välittömästi palautetta ja halusi asiasta reklamoida. Inssi totesi vain "siellä on reikä ja sillä siisti", istui autoon ja ajoi kumit huutaen asiakasparkkiin. Menimme toimistoon ja kyselimme reklamointimahdollisuutta, tätä ei meille annettu.
Myöhemmin auton omistaja (isäni) pääsi käymään konttorilla "hoitamassa asiaa". Lopulta kaksi aikuista (katsastuksen suorittanut inssi ja isäni) huusivat toisilleen pää punaisena ja isä lähti ovet paukkuen.
Muutama tunti myöhemmin tuli puhelu, ilmeisesti ko. konttorin joltain pääliköltä. Puhelussa pahoiteltiin heidän toimintaansa ja luvattiin ilmainen katsastus, jonka isäni eväsi ja löi luurin korvaan.
Auto jäi leimaamatta, päästöjen vuoksi lopulta. Helmakotelo korjattiin, eihän se ollut kuin pistehitseistä auki.
"Onhan näitä". Onneksi tuon viimeisen esimerkin tapaukset ovat käsittääkseni vähenemään päin.
Tämä. Vaikkei maailma täydellinen tässä(kään) suhteessa ole, niin aika pieniä nämä murheet nykyään ovat kun vertaa vaikka siihen 90-luvun meininkiin milloin itse olen ensimmäisiä kertoja käynyt autoa katsastamassa, puhumattakaan niistä vielä vanhemmista ajoista.
Jep. Edelleenkään ihan 100%:sti täydellistä ei saada mistään koskaan, vaan aina on olemassa hukkaprosentti. Ja kun autoja huoltaa, tarkastaa ja ajaa ihminen, niin aina voi jotain jäädä huomaamatta tai epähuomiossa voi olla tehty pieleen. Tämä pätee niin hylkäyksen aiheuttaneeseen, väärin tehtyyn huoltoon (vaikka jarrujen huoltoremontti, jossa unohtunut säätö), inssin huomaamattomuuteen (ei huomannut vaikka ruosteista jarrulevyä), tai omistajan huolimattomuuteen (yksikään valo ei toimi).
Mulla on muuten 940:ssä kone öljyinen. Kuitenkaan moottorin alaosa ei ole märkä eikä ole "tiploja" missään (eikä jätä lammikkoa, tippoja alle), niin katsastuksessa on aina täten todettu "vanha auto ja vanha moottori. Vähemmänhän tämä on sotkuinen kuin monen ensimmäistä kertaa katsastukseen tulevan".