Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???

  • 36 Vastauksia
  • 56131 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolksWolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Takapään jarrupalat pitäisi vaihtaa V70 2009 mallissa, jossa on sähkökäyttöinen käsijarru. Mutta pitäisi olla laite, jolla saa jarrusylinterin palat siirrettyä huoltoasentoon.

Onko "sininen" ainoa paikka pääkaupunkiseudulla / Etelä-Suomessa?    :-\


(Miksu) Edit:
Hakusanojen lisäystä tähän viestiketjuun:

sähkökäsijarru
sähköinen käsijarru
sähkö
automaattinen
seisontajarru
seisonta
sähköllä toimiva seisontajarru käsijarru
jne. jne. jne.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.05.2012, 21:16:22 kirjoittanut (Miksu) »
V70 R-Design Heico 2008, Ex. V70 2.5 Tdi 2000

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #1 : 27.10.2011, 12:48:26 »
Hei.

Ei ole ainut. Kaikissa korjaamoissa missä on uudempi boschin testeri, niin saavat satulat ajettua auki. Itse vaihdatin esim malminkartanon ad-korjaamossa.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa VolksWolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #2 : 28.10.2011, 14:54:04 »
Jatketaan kysymystä. Onko olemassa "tee se itse miehelle" olevaa laitetta?? :(
V70 R-Design Heico 2008, Ex. V70 2.5 Tdi 2000

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #3 : 28.10.2011, 20:44:30 »
Jatketaan kysymystä. Onko olemassa "tee se itse miehelle" olevaa laitetta?? :(

Vähän arveluttaa antaa neuvo...   mutta VAROIVAISUUTTA NOUDATTAEN, KUN ON VÄLIIPURISTUMISVAARA, ESIM SORMILLA.
9V paristolla moottorit saa ajettu auki moottorit (moottorista liitin irti, paristosta johdonpätkillä sähkö moottoriin, johdot toisinpäin moottori puristaa ja toisinpäin avaa)
Männät joutunee pihdeillä puristamaan sisään, kun moottorit on ajettu auki
Homman jälkeen sitten liittimet moottoreihin kiinni ja hytistä vetämällä käsijarrukatkaisimiesta männät taas puristuksiin.

(jos 9V pariston antama virta ei riitäkkään, niin sitten 12V akusta, mutta pitää olla erityisen varovainen oikosulun vaaran kanssa, kun virta on reippaasti suurempi.)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #4 : 28.10.2011, 20:49:51 »
Miten mulla on sellainen olo, että jossain epämääräisessä kahvipöytäkeskustelussa olisin kuullut, että tuo olisi mahdollista säätää nollille myös mekaanisesti. Satulassa olisi joku tulppa, minkä alta pystyy pyörittämään jollain kuusiokololla tjms.

Vahva mutu :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #5 : 28.10.2011, 21:31:35 »
Miten mulla on sellainen olo, että jossain epämääräisessä kahvipöytäkeskustelussa olisin kuullut, että tuo olisi mahdollista säätää nollille myös mekaanisesti. Satulassa olisi joku tulppa, minkä alta pystyy pyörittämään jollain kuusiokololla tjms.

Vahva mutu :)

Moottori on parilla ruuvilla kiinni, sen kun irroittaa, niin alta paljastuu ihan sellainen kanta jota pystyy työkalulla pyörittämään, ei se sähkömoottori on se tulppa :)

Poissa tujuhein

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #6 : 04.11.2011, 20:22:50 »
Hei,

Joo. Eli parilla ruuvilla oli sähkömoottori kiinni ja sen jälkeen pystyi torxilla pyörittämään sylinterin sisällä olevan kierretangon auki. Sitten vääntää vasara/lenkkiavain/ruuvimeisseliviritelmällä jarrusylinterin taakse ja ei muuta kun osat kasaan ja rengas kiinni.

Ei oikeastaan eronnut tavallisella käsijarrulla varustetun auton jarrupalojen vaihdosta. Helppo homma näin jälkeen päin sanottuna.

Nyt kun tietää mitä tekee, niin vaihtotyö kestää noin yhden tunnin.

Kiitos foorumin vinkeistä - niistä oli apua!

-Tumppi

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
S80 -07 sähkökässärisatulat
« Vastaus #7 : 21.01.2012, 14:29:39 »
Juu, eli milläs tyylillä tommosen takasatuloista on tarkotus saada männät sisään? Kiertämälläkö, ja kumpaan suuntaan? Varovasti koitin puristaa, mutta eivät oikein tuntuneet halukkailta yhteistyöhön, aiheuttaa se kässärisysteemi vissiin jotain ylimääräisiä kuvioita.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80 -07 sähkökässärisatulat
« Vastaus #8 : 21.01.2012, 14:36:38 »
Juu, eli milläs tyylillä tommosen takasatuloista on tarkotus saada männät sisään? Kiertämälläkö, ja kumpaan suuntaan? Varovasti koitin puristaa, mutta eivät oikein tuntuneet halukkailta yhteistyöhön, aiheuttaa se kässärisysteemi vissiin jotain ylimääräisiä kuvioita.

Yhdistin kysymyksesi vanhaan keskusteluun.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #9 : 21.01.2012, 15:14:41 »
Sitä vaan kummastelin, kun männän päässä on kolme loukasta, ihan niinkun olis tarkotus hoitaa homma mäntää pyörittämällä. Noh pitänee sitten repiä ne moottorit irti. Kaikennäköstä helevetinaikasta hommaa sitä... :peetu:
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #10 : 21.01.2012, 19:37:47 »
Sitä vaan kummastelin, kun männän päässä on kolme loukasta, ihan niinkun olis tarkotus hoitaa homma mäntää pyörittämällä. Noh pitänee sitten repiä ne moottorit irti. Kaikennäköstä helevetinaikasta hommaa sitä... :peetu:

Itehän ostit auton, jossa tollaaset on, eli oma valinta, lällää  :D

Joo, sen jälkeen, kun se sähkömoottori on ajettu huolto-asentoon tai otettu pois ja ruuvattu paljastuvasta ruuvista se satula huolto-asentoon, niin sieltä männän päästä saa sitten pyörittelemällä/painamalla sen männän sisään, eli kyllä niitä silti tarvitaan, vaikka se ei ilman muita toimenpiteitä vielä riitäkkään.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #11 : 21.01.2012, 21:48:22 »
Puristimella pistin männät sisään kässärisysteemin höllättyäni sen kummempia pyörittelemättä, ihan niinkun aina muistakin vehkeistä maailman sivu, eikä nuo hanttiin pistäny. Ei kai sieltä mitään levinny, ainakin jarrut on ja kässärikin skulaa.

Niin, eikä meikäläisen lompsassa loju viisnumeroisia nelosella alkavia summia setelirahaa, että eipä ole omia ostoksiani tämä. ;)
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #12 : 22.01.2012, 00:15:36 »
Puristimella pistin männät sisään kässärisysteemin höllättyäni sen kummempia pyörittelemättä, ihan niinkun aina muistakin vehkeistä maailman sivu, eikä nuo hanttiin pistäny. Ei kai sieltä mitään levinny, ainakin jarrut on ja kässärikin skulaa.

Niin, eikä meikäläisen lompsassa loju viisnumeroisia nelosella alkavia summia setelirahaa, että eipä ole omia ostoksiani tämä. ;)

Ei sielä mitänn rikki mennyt, jos meni sisään.
Muistelin vaan, että joskus vähän oli jämähtänyt ja pyöräyttämällä lähti menemään sisään, mutta nyt kun tarkemmin muistelin, niin alun jälkeen sen kyllä meni ihan painamalla.

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #13 : 13.05.2012, 20:46:27 »
Tämän ketjun ohjeilla vaihto oli tosiaan "pala kakkua".
Eli kuvathan kertovat monesti ennemmäin kuin tuhat sanaa.

Satula irti kuten mistä tahansa autosta takajaurrupalojen vaihdon yhteydessä.

Moottori irti, kahdella torxilla kiinni. Tuossa keskellä näkyvä boori, mistä kiertämällä esim. isolla torxilla tai sopivalla talttapäällä saadaan jarrut "huotoasentoon" ( jengat olivat muistaakseni vääränkätiset )  :)
Sopivalla puristimella joutuu painamaan männän sisään ja kannattaa seurata painaessa, ettei jarrunestesäiliö tulvi yli.

Moottorikin vielä, tälle ei toimenpiteitä ainakaan vielä  :P

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä uusien palojen kanssa. Uudet palat paikallaan kun vetäisee kässärin päälle, niin moottorit kirivät itsensä oikeaan paikkaan, ei vaatinut muita toimenpiteitä ainakaan oma auto.

« Viimeksi muokattu: 13.05.2012, 21:29:40 kirjoittanut Nipa »

Poissa jso8650

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähkökäyttöinen käsijarru V70 2009, huoltoasento ???
« Vastaus #14 : 28.08.2012, 09:23:51 »
Tarvitaan tunkki, "varmuusväline" ajoneuvon alle, pyöränmutteriavain, 15 mm kiintoavain (jarrusatulan irrotus), torx T30 (käsijarrumoottorin irroitus) ja T40 (männän "vapautus") sekä suurehkot siirtoleukapihdit männän puristamiseen. Kannattanee huomioida, että jos sattuu olemaan jo kulahtaneet levyt, joutuu käsärinmoottorin irroittamaan satulan paikallaan ollessa ja vapauttamaan männän samoin. Tässä voipi sitten tarvita jo vaikka minkä mittaista jatkopätkää torxiin. Kuiteski ekakertaa mainitussa hommassa toisella puolella about 45 min ja toisella puolella jo "oppineena" noin 30 min.

 

RallyBaron  Samppasport