Proturbo  Autodiagnoosi

1- ja 2-komponenttimaalit. Plussat ja miinukset. Erot. Keskustelua.

  • 8 Vastauksia
  • 30828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ReeVeeRee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
Eli maaleista puhetta. Tuli ajankohtaiseksi kun aluvanteisiin on nyt tehty pohjat. Koitin googletella että mitä varsinaisia eroavaisuuksia maaleilla on.

Suoranaista vastausta en löytänyt, joten höpistäänpä tästä aiheesta. Aina tunnutaan suosivan 2-k maaleja. Miksi? Pohjamaali, pintamaali, lakka...

Mikä tekee 2-k maaleista ylivertaisen?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 10:25:45 kirjoittanut ReeVeeRee »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Ihan yleisellä tasolla on hyvä tietää, että kaksikomponenttimaalit ovat huonoille olosuhteille varsin "allergisia". Lämpötila ja kosteus% oltava mielellään optimissa. Monella yksikomponenttimaalilla voi jopa maalata "talvella ja ulkona" ja tulos on vielä tyydyttävää. Vastaavasti tulos on 2-komponenttimaaleilla oikein tehtynä hyvä ja tulos kestävä. Uunikuivaus tekee erittäin kestävän tuloksen. Luonnollisesti kaksikomponenttimaalit ovat yleensä kalliimpia.

The moose

  • Vieras
saako enää automaalikaupasta muita kuin vesiohenteisia automaaleja?

teollisuusmaalithan ei muuttunu mihkään eli myrkyllä ne menee, ja normi lakka joka vedetään ton vesimaalin päälle.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
saako enää automaalikaupasta muita kuin vesiohenteisia automaaleja?

teollisuusmaalithan ei muuttunu mihkään eli myrkyllä ne menee, ja normi lakka joka vedetään ton vesimaalin päälle.
Saa, vaan ei kaikista, sikkensit tais mennä liirumlaarum vesiväriks, spies heckeriä ainakin löytyy myrkkynä
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Selvä ero ainakin 1-k ja 2-k lakalla. 2-k lakka on paljon kovempaa ja samalla kestävempää. Ja erehdyin maalaamaan mopon tankin pohjat 1-k maalilla jota bensiini tykkää syödä ja 2k maali irtoaa täyttöaukon kaulasta pikkuhiljaa.

Jos maalaan niin 2-k on minun valinta ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa ReeVeeRee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
Selvä ero ainakin 1-k ja 2-k lakalla. 2-k lakka on paljon kovempaa ja samalla kestävempää. Ja erehdyin maalaamaan mopon tankin pohjat 1-k maalilla jota bensiini tykkää syödä ja 2k maali irtoaa täyttöaukon kaulasta pikkuhiljaa.

Jos maalaan niin 2-k on minun valinta ;)

Taisin sitten tehdä pahan mokan. Vedin 1-k pohjamaalin. 1-k ajattelin pintamaalinkin. Ja sit 2-k lakkaa päälle. Tuhoon tuomittu yritys?

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Taisin sitten tehdä pahan mokan. Vedin 1-k pohjamaalin. 1-k ajattelin pintamaalinkin. Ja sit 2-k lakkaa päälle. Tuhoon tuomittu yritys?

2K:n ohenne voi reagoida 1K:n kanssa luottamalla tätä. Osittain toki tapauskohtaista.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Noissa "sekoitteluissa" olisi pyrittävä mielellään saman valmistajan ja -luokan komponentteja. Näissä voi tosiaan tulla yllätyksiä, jotka eivät yleensä ole iloisia :D.

Maalasin tuossa syksyllä Mondeon helmat käyttäen vesiohenteisia "paukkupurkkeja" ja lämpötila taisi olla jotain +5 astetta, kosteus lähes 100%, mutta parin kilowatin lämpöpuhallin auttoi sentään värin kiinnittymiseen ;D. Päälle sitä "parempaa spraylakkaa (Motip) ja alle sinkkipölymaalia. Kesti muuten 3 vuotta se edellinen samalla reseptillä tehty maalaus ja auto kestikin taas yllättäen pitempään ::), on edelleen taas kuin uusi.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Liuotin pohjaisia maaleja (perus että metallisävyt) saa vielä yleensä tilaamalle erikseen esim entisöintiin tai vastaavaan.
Ja 2 k perusvärejä (ei metallisävyt) saa lähestulkoon kaikkia sävyjä melkein joka valmistajalta.
2 k tosissaan on parempi kestävyys ja pidempi ikä kuin näissä käläkälä 1 komponenteissa.
1 K pohjamaalia voi kyllä käyttää 2 k alla kun vaan varmistaa että käyvät yhteen toistensa kanssa (maalikauppias neuvoo) ja ei se liukene sieltä alta minnekkään ellei pintamaali vaurioidu ja sitä kautta pääse liuottamaan.
Ja vesipohjaisia maaleja on ihan turha pelätä, niillä pystyy ihan hyvin autotalli maalauksenkin suorittamaan kuhan lämpöä on se 20+ astetta.
Ja pitää muistaa että vesiväri haihtuu hitaammin kuin liukkari.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Carcom Oy  Ateho