Kulkukoira  Proturbo

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107331 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #195 : 25.09.2018, 21:33:06 »
Alkuperäisenä on olemassa noin 3mm paksu levy yläpään ja korin väliin. On esim. saudimallin GLE:ssä, lansseissa, jne.. Mulla on moiset palikat englantilaisessa poikkituen tukilevyinä.
Katsotaan miten kestää jatkossa yläpäät, nyt oiottu ja vahvistettu. Niiden varaosanumero 1247816-0

Auto tänään katsastettu puhtain paperein. Monesti on tullut mietittyä mitä tämä painaa ja nyt muistin kysyä konttorilla: etuakselipaino kuskin kanssa 760kg ja taka 580kg -> 1340kg. Onhan se vähän painavampi kuin Escortit ja muut kilpakumppanit...

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #196 : 26.09.2018, 18:34:23 »
Auto tänään katsastettu puhtain paperein. Monesti on tullut mietittyä mitä tämä painaa ja nyt muistin kysyä konttorilla: etuakselipaino kuskin kanssa 760kg ja taka 580kg -> 1340kg. Onhan se vähän painavampi kuin Escortit ja muut kilpakumppanit...
Jäihän sentään Fiat Uno Turbo jalkoihin keväällä keuruulla, vaikka olikin kevyempi  ;D
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #197 : 13.01.2019, 09:41:07 »
Kisakausi avattu Piippolassa. Ennen kisaa tuli taas ajeltua testiajoa semmoiset 800m, jonka jälkeen todettu bensaletkun vuotavan. Nyt on vaihdettu kaikki letkut, jotka uusin rakennusvaiheessa, alkuperäiset edelleen ok.

EK1
Ensimmäinen pätkä olikin aikamoinen aloitus kaudelle. Nopeaa tietä, ei meinannut Volvossa kulku riittää suorilla, enkä toisaalta uskaltanut loikkarilla laskea joka mutkaan. Pätkän keskinopeus meillä 105,4km/h, luokkapohjat ja 3,9s johto. Taakse jäi GSi kadetti ja 240 Turbo.


https://matiashaaraniemi.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/VI+Shell+Piippolaralli+12.1.2019/IMG_0687.JPG

EK2
Kakkonen vähän hitaampaa, mutta omaan makuun silti nopeaa tietä. Ero kasvoi 3,3s.

EK3
Sammutin auton lähtöjonoon ja kun piti siirtyä eipä lähtenytkään käyntiin... Hetken tuumailua ja kuulostelua, bensapumput ei pyöri? Rele kätöseen, kuori irti ja sormella kärki kiinni. Päästiin 300m eteenpäin jonon päähän takaisin. Meinasi sormi palaa, rele oli tosi kuuma. Onneksi oli vielä jokunen minuutti aikaa, niin tungin paperia ja teippiä releen väliin, että päästiin jatkamaan. Pätkällä oli katsojilla nuotioita, jolloin aina savua haistaessa tuli mieleen että palaakohan se paperi kohta pois? Eroa tuli kuitenkin lisää 5,8s.

Huolto
Vararele oli mukana, joten perustarkastuksien ja lisävalojen asennuksen jälkeen pääsi taas jatkamaan levollisin mielin. Itse en tuloksista tiennyt ennen kuin siirtymällä huoltoon. Huollossa arvottiinkin johtuiko päivän vauhti Takkatuvalla syödystä aamupalasta, pitäähän pyörä paremmin kun on painoa?

EK4 & 5
Loppupätkät ajettiin pimeässä, joka usein hidastaa omaa vauhtia suhteessa muihin. Tieto luokkajohdosta sai yrittämään ja päivän viimeisellä sekä reitin pisimmällä 19,8km pätkällä sain eroa takana tulevaan toiseen Turboon 25,9s. Opeli keskeytti tekniseen vikaan. Ei siis hassummin, tosin päivälle tuli lisää mittaa, kun piti jäädä odottamaan palkintojen jakoa. Kotona oltiinkin perillä hyvissä ajoin sunnuntaiaamuna, vähän meinasi jo väsyttää siinä vaiheessa.

Mainittakoon vielä, että luokassa ollut 240 Turbo oli itselle "uusi", eli en ole aiemmin sitä kisoissa nähnyt.

Seuraava tavoite Joutsan harrasteralli.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #198 : 17.01.2019, 05:27:40 »
Komeeta, onneksolkoon!
Volvo PV&Duett

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #199 : 27.01.2019, 15:43:58 »
Jostain syystä tällaisen kisaraportin lukeminen on mukavaa..  :)


Mainittakoon vielä, että luokassa ollut 240 Turbo oli itselle "uusi", eli en ole aiemmin kisoissa nähnyt. Vaikken museomiehiä olekaan, niin kaksiosainen lämmityslaitteen ilmanotto ei löydy luokitustodistuksesta ja vaihteistokin taisi pitää jotain ääntä..

Ei ollut hyötyä siis huijata lämmityslaitteen ilmanotolla..  :P

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #200 : 27.01.2019, 15:52:58 »
Olihan se komia, olin kattomassa...

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #201 : 17.02.2019, 18:21:34 »

onnistunut rallilauantai Joutsenlampirallissa, kuljettaja kertokoot lisää.  :)  Itse ainakin viihdyin, (nyt kolmatta kertaa kartturin ominaisuudessa) kerrassaan mukava aurinkoinen Lauantaipäivä   8)
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Niko_S

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #202 : 17.02.2019, 19:04:16 »
Onneksi olkoon!  :)

Aina sydäntä lämmittää kun Volvolla pärjätään ralleissa.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #203 : 17.02.2019, 19:06:24 »
Etenkin vakiovolvolla 8)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #204 : 17.02.2019, 21:57:14 »
Onnistunut rallilauantai Joutsenlampirallissa, kuljettaja kertokoot lisää.  :)  Itse ainakin viihdyin, (nyt kolmatta kertaa kartturin ominaisuudessa) kerrassaan mukava aurinkoinen Lauantaipäivä   8)
Oli kyllä varsin onnistunut päivä, aurinko paistoi ja viihdettä saatiin koko rahalla. Lämmin sää meinasi pehmentää tietä, mutta ajoittain oli oikein talvinenkin keli.

Onneksi olkoon!  :)
Aina sydäntä lämmittää kun Volvolla pärjätään ralleissa.
Etenkin vakiovolvolla 8)
Kiitos.
Aina ei vakion vauhti tahdo riittää, mutta rallissa on kyse muustakin kuin nopeudesta. Se tuli taas todistettua.

Ek1
Eka pätkä oli 2,5km Josemoran sprinttipätkä, joka lähti kirjaimellisesti huoltoparkista. Huoltoporukka pääsi helposti seuraamaan kisaa ja mahdollisti myös fiilistelyn ennen kisaa kuljettajille. Ehdittiinkin katsastuksen jälkeen katsoa tunnin verran toisten suorituksia ennen omaa lähtövuoroa. Ehkä vähän varovainen aloitus, mutta hypättiin pari kertaa. Sijoitus oman luokan toinen, eroa RS2000:een 4,1s. Lisäluokkien (ei sarjaan osallistuvat) yleiskisan 51. 102:sta reitille lähteneestä. Yhteensä autokuntia sarjaluokat mukaan lukien oli 249! Harrasterallin suosio on kasvanut hurjaa vauhtia, enkä kyllä yhtään ihmettele. Leppoisa tunnelma, halvempi kilometrihinta ja nykyään huolella järjestettyjä tapahtumia. Täälläkin oli painettu katsojaopas reittikuvauksineen ja katseluvinkkeineen melkein kuin Suurajoissa konsanaan.

Ek2
Sitten olikin vuorossa oikein kunnon pätkä, mittaa 23,5km. Kelin vuoksi ajo oli haastavaa pidon vaihdellessa paljon. Metsien keskellä oli talvinen lumi/jää, aukeammilla paikolla pehmeämpää ja paikoin ihan vesikeli ja hiekkaa. Katsoja oppaan mainitsema vanha runkipaikka meinasi unohtua, mutta saatiin kuva nettiin ja yleisölle viihdettä:


https://tuomastoyryralli.kuvat.fi/kuvat/Joutsenlampi+Ralli+16.2.2019/IMG_0424.JPG
Ero luokkajohtoon kasvoi puoli minuuttia, mutta takana tulevaan Cosworth:iin oli eroa jo toista minuuttia. Sijoitus luokassa 2./5 ja lisäluokissa 33/102.

Ek3
Pätkällä mittaa 6,2km ja tällä kertaa pysyttiin jo melkein Escortin vauhdissa mukana, eroa 2,8s. Hieman yllättävää, koska pätkä oli edellistä hitaampaa tietä ja painoeroa Fordiin taitaa olla lähemmäs 400kg… Lisäluokkien yleiskisassa yllettiin jo sijalle 18./102 joka oli kisan korkein sijoitus.

Huolto
Huollossa perustarkistukset ja lasien putsaukset. Kuskin takarengas jouduttiin vaihtamaan, kun oli keskeltä(miksi?) hävinnyt melkein kaikki nastat. Reunoilla nastoja vielä oli, muut renkaat oli ok.

Ek4
Ero kärkeen kasvoi taas, välillä ei ihan pysytty puhtaalla uralla. Tämä saattoi olla nelospätkältä(?):
https://youtu.be/TKN3d0dV7Wg?t=341
Nelosella tai vitosella oli myös sen verran pitkä suora, että taisi tulla uusi nopeusennätys. Nopeusmittarin viisari näytti melko suoraan alaspäin. Mittarin mukaan 110km/h on todellista 80km/h, joten 220 = n. 160 ja viisari alaspäin, no ainakin enemmän, saattaa lähentyä 180km/h?

Ek5
Tällä pätkällä alkoi jo olla vauhtia. Jopa hieman liikaakin paikoitellen ja yhden nypyn jälkeen etuviistoristeys tulikin ns. silmille. Reitti kääntyi vasemmalle, mutta olikin pakko laskea loivemmin oikealle jo valmiiksi katkotun siiman läpi. Pakilla takaisin pätkälle ja maalia kohti. Kilpakumppanilla oli ollut jossain kohtaa vielä enemmän vauhtia, jonka seurauksena horisontti oli kääntynyt toiseen asentoon..

Ek6
Päivän päätteeksi vielä 16km erikoiskoe, joka päättyi huoltoon. Huoltojoukot olivatkin viimeisessä risteyksessä katsomassa, joten piti näyttää ajamisen mallia:

http://fotoklubi.net/photo_details/189/11380/DSC_9520aa-Copy/view/
Kiireestä välittämättä oli aikaa moikata katsojillekin

Tuon kuvan jälkeen oli melkein heti 90° -risteys oikealle, missä piti kääntää pyörät ihan linkkuun vasemmalle, ei kuitenkaan pyörähdetty.

Escorttikin tuli maaliin hajonneella tuulilasilla luokan 2. nopeimpana. Rallissa palkinnot jaetaan kuitenkin maaliin tulleiden kesken nopeusjärjestyksessä, joten meidän tapauksessa se tarkoitti luokkavoittoa. Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan kisaan.

Niin ja tuli tässä väliviikonloppuna osallistuttua Talwiajoihinkin. Pari sataa kilometriä ajeltiin Keski-Suomalaisia pikkuteitä. Kaikkia rastitehtävän kysymyksiä ei isän kanssa osattu, mutta tulipahan ajeltua ja oltiin jäärataosiossa muita Volvo-kerholaisia nopeampia.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #205 : 02.03.2019, 20:19:16 »
Käytiin kurvailemassa Keuruun harrasterallispecial tänään. Rallispecial on siis eräänlainen rallin ja sprintin sekoitus, eli ajettiin sama pätkä kahteen kertaan, mutta välissä siirtymät muun liikenteen seassa ja pätkät pidempiä, tällä kertaa vajaa 8km 2x.

Viime viikonloppuna tuli vähän muuteltua ilman kulkua konehuoneessa ja ruuvailtua seosmittarin kanssa K-Jetronicin säätöruuveja. Hankalan kelin takia testiajot jäi vähille ja seos siksi turhan rikkaalle. Ensimmäisellä kierrokselle seosmittari näyttikin täyskaasulla 11,3-12,0 eikä kulku ihan sitä mitä odotin.. Nyt voisi nimittäin lisätä takaluukkuun "Intercooler" -tekstin, kun harrasterallissa ei autoja jaeta ryhmien mukaan ja A-ryhmään tuo cooleri on luokiteltu.

Muutenkin tuli ajeltua vähän viime kisoja rauhallisemmin, kun ilmottuduin ensi viikonlopuksi Sonkajärvelle, eikä suuremmat iltaremontit viikolla oikein innosta. Sijoitus oli yleiskilpailussa 39./61.

Toinen kierros ajettiin toiseen suuntaan ja tauon ruuvailu oli laihentanut seoksia 11,7-12,5. Omasta mielestä meni paljon paremmin, vaikka kevään tulosta kertovia routapatteja varoinkin. Vakiojouset ei oikein kanna tuota massaa kun vauhtia on "riittävästi". Jostain syystä sijoitus oli huonompi kuin ykkösellä ja lopputuloksissa oltiin 40./61. Luokassa sijoitus 3. eroa tuli tällä kertaa yli 2 sekuntia kilometrille. Kai se Celica on vähän kevyempi?

Kuvia saatiin kuitenkin, eikä ne nyt ihan liian hitailta näytä?




https://tuomastoyryralli.kuvat.fi/kuvat/Lielahden+Autokeskus+Rallispecial+2.3.2019/

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #206 : 04.03.2019, 19:04:30 »
Tilasin Joutsassa pitkästä aikaa liikkuvaa kuvaa kisasta ja vähän lisäilin incar-pätkiä:


https://www.youtube.com/watch?v=cccaWB-xP9Q

Tiedä sitten miten tuo videon editointi sujui? Oli muuten itselle 70. autokilpailu se viime viikonlopun Keuruun kisa ja seuraavasta tulee Volvollekin 25. kisa. Äkkiä se aika vaan menee.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #207 : 11.03.2019, 17:24:53 »
Lisäsin linkin edelliseen viestiin.

Perjantaista asti ollut kauhea duha. Ei siis suoraan liity tähän, mutta saattaa liittyä. Lauantaina käytiin ajamassa talven viimeinen ralli Sonkajärvellä. Matkaa tuli reilut 230km suuntaansa, jotka itse ajoin tällä kertaa (huoltoauto rekisteröity kuorma-autoksi). Ilmoittautumisen ja katsastuksen välissä torkuin takapenkillä, jotta jaksaisi vähän paremmin.

Ek1
Aamun avaus ja kisan pisin pätkä. Paikoin mentiin ilmeisesti varta vasten aurattua metsäautotietä ja tie olikin sitten sen mukaista. Ihan mukavan teknistä, mutta monessa paikassa piti lähinnä pyrkiä pitämään auto ehjänä kuin ajaa kovaa. Lähtönumeromme oli 125, joten urissa oli jo syvyyttä. Jossain vaiheessa ajettiin edellä lähtenyt Volvo 144 kiinni ja ajettiin isomman tien osuus sen perässä. Iso tie oli kovassa jäässä ja sille käännyttyämme kiihdyteltiin tasatahtiin sen mitä renkaat piti. Ei päästy ohi ennen kuin seuraavassa risteyksessä, jossa Volvo-kuskit antoivatkin kohteliaasti tietä. Muutaman kerran varsinkin keula pohjasi, kun en kerennyt routapatteihin jarruttaa ajoissa. Muuten ei mitään tilanteita.
Sijoitus oman luokan 2. häviten Lancia Deltalle 9,3s 19,72km pätkällä. Lisäluokkien yleiskisassa oltiin 19. 66 matkaan lähteneestä.

Ek2
Seuraavalla pätkällä mittaa 13,55km eikä yhtään risteystä. Tie oli kovapintaista valtiontietä, jossa oli ilo ajaa. Aika alussa oli muutama mutka merkattu valtion mutkamerkein, mutta ainakaan Keski-Suomessa ei sellaisiin raaskittaisi merkkejä laittaa. Olisi varmaan voinut ajaa ne nelosella, jos olisi tiennyt. Tiellä oli useita ylityksiä, jotka eivät juurikaan kääntyneet, eli pää asiassa ajettiin nelosella ja loikkarilla. Auto toimi nyt hienosti, seos oli noin 12AFR ja kulkua eri lailla kuin aiemmin. Jos ennen loikkarilla lähinnä sai pitkillä suorilla kierroksia alemmaksi, nyt meno jatkuu niin että viisarin saa osoittamaan nopeusmittarin h-kirjainta (km/h merkintä alareunassa) ilman kilometrien suoraa. Itse innostuin jopa niin, että tahtoi jäädä kartturin puhumiset vähän vähemmälle kuuntelulle. Viimeinen "nyppy" olikin sitten se, joka kääntyi vähän enemmän...

https://youtu.be/h4l7B8BN4XQ?t=420

Jossittelua
Ihminenhän on siitä tyhmä, että aina pitää jossitella, vaikkei sen mitään muuta. Eli jos olisin nukkunut kunnolla, enkä ollut kipeänä oltaisiinko tältä vältytty? Kartturia paremmin kuuntelemalla? Muuten vain varovaisemmin nypyille? Olen joskus kuullut, että ensimmäinen joka nostaa on yleisö? Tosi asia on kuitenkin se, että jos haluaa pärjätä, riskejä joutuu välillä ottamaan, ainakin vakioautolla. Jos haluaa viedä jossittelua pidemmälle, niin ulosajopaikasta oli pätkän maaliin ehkä noin 600m. Incar-videosta katsottuna siihen asti meni aikaa 7min ja 34s, joka tarkoittaa karkeasti 102km/h keskinopeutta. Lancia aika tuolle pätkälle oli 7min 56,3s, josta tulee 102,4km/h. Eli vaikka lopussa oli tiukempi mutka, emme ainakaan kovin paljoa olisi sille hävinneet. Vielä jos jatkaa, niin Lancia keskeytti seuraavalla pätkällä…
No joo, jälkiviisaus on usein turhaa, jos siitä ei ota opikseen. Nyt onkin sitten hyvä syy tehdä laajempi 5-vuotishuolto, kun keväälle ei edes ole kisoja.

Niin, mitäs vaurioita kaadosta tuli? Etuspoileri irtosi, tuulilasi ja toinen sivupeilinlasi halkeilivat ja etualatukivarsi vääntyi, joka olikin keskeytyksen syy. Seuraavaksi olisi nimittäin ollut huolto ja ehdinkin jo sinne soittamaan, kun yleisö kiskoi autoa pellolta takaisin tielle. Suuret kiitokset heille nostamisesta! Huollossakin suhtauduttiin myönteisesti, kun ilmoitin että etsikää jostain tuulilasi. Yllättävän monella tosissaan ajavalla sellainen nimittäin on ollut mukana. Vastaus kuului suunnilleen näin: ”Sehän on liimalasi! Millä ihmeellä sä aiot sen täällä pakkasessa vaihtaa?”

Kuntoon laitettava, on niin edullinen ja mukava ”herrasmieskilpuri” ollut, vaikka katollaan ollessa jo mietin myymistä. ”Kunnostettu 2012-2013, ajettu vain viikonloppuisin harrastemielessä, öljyt vaihdettu parin tuhannen välein ym.”

Nyt siis tarkoitus kevään aikana maalata listoista alaspäin kiveniskemät ym. pois, sekä katto jossa edelleen se kaamea lakkaus Toivakan jäljiltä 5-vuoden takaa. Varapyöräkotelo on vähän rujo kanssa viime talven jäljiltä. Olisikohan volvosami:lla aikaa osallistua talkoisiin?

Että sellaista tällä kertaa.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #208 : 11.03.2019, 18:13:45 »
Kuntoon vaan. Meneehän noita nurin vaikka olisi ajanut samaa ympyrää jo monta kertaa aiemminkin ::) Hyvin hidastui vauhti, ettei kipannut kovempaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #209 : 11.03.2019, 18:27:36 »
Hyvin kesti volvo! Eio pikku tälli kun kuuntelee videolta, minkälaista "Panssaria" toi jäätynyt lumi on. :o

Kuntoon ja kovaa ajoa! :sundaydriver: :3/4 jättää sen: Vajaavetosella nelikoille turpaan! >:D

 

Carcom Oy  Ateho