Proturbo  Autodiagnoosi

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2550 Vastauksia
  • 677740 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Tuossa on 6 vaihteinen laatikko.
Hyvin huollettuna kaikinpuolin luotettava valinta, mutta varsinkin taajamapainotteisen ajon kulutus on aivan eri luokkaa kuin etuvetoisella VEA moottorilla

Ai, luin vaan tuolta että olis 8-vaihteinen.

https://www.auto-data.net/fi/volvo-s60-ii-facelift-2013-2.0-d4-190hp-awd-automatic-30600
V60 D4 AWD -13

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Ai, luin vaan tuolta että olis 8-vaihteinen.

https://www.auto-data.net/fi/volvo-s60-ii-facelift-2013-2.0-d4-190hp-awd-automatic-30600

Juu, tuo on virheellinen tieto. 5 sylinterisen perässä on aina 6 vaihteinen. Nelikossa näyttää olevan vielä vanhempi SC-versio ainkakin 2016 mallissa, kun 2013 etuvedossa on SD

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Juu, tuo on virheellinen tieto. 5 sylinterisen perässä on aina 6 vaihteinen. Nelikossa näyttää olevan vielä vanhempi SC-versio ainkakin 2016 mallissa, kun 2013 etuvedossa on SD

Jahas, no onpa nämä monimutkaisia juttuja.  :idiot2:
V60 D4 AWD -13

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi

Edit. Kysyin vielä entiseltä omistajalta kulutuksesta niin sanoi että keskiarvo 5,2 litraa.

Jos edellinen omistaja ilmoitti ajotietokoneen kertoman kulutuksen, niin todellinen lienee se +0,5 eli vähintään 5,7. Aika harva nykypäivänä kirjaa tankkaukset ruutuvihkoon tai Spritmonitoriin, joka kertoo TODELLISEN kulutuksen.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Jameson73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 234
  • www.vrcf.fi
Jahas, no onpa nämä monimutkaisia juttuja.  :idiot2:

Ja makuasioita (sanoi koira kun muniaan nuoli). Minä kun tein XC60:n kanssa valintaa, niin kynnyskysymys oli 2,4-litrainen 5-sylinteinen ja AWD. Eli VEA ja etuveto putosivat pois heti kättelyssä. Painotus perustui Volvo-asentajan suosituksiin. Ero PA-kulutuksessa oli toissijainen asia 25 tkm vuotuisella ajosuoritteella.
XC60 AWD 2,4 D4 Momentum -14  a.k.a "Konjamiini"
"Mutta älä huolehdi äläkä valvo, rahat on loppu, mutta rahat on loppu, mutta myydään Volvo."

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Ja makuasioita (sanoi koira kun muniaan nuoli). Minä kun tein XC60:n kanssa valintaa, niin kynnyskysymys oli 2,4-litrainen 5-sylinteinen ja AWD. Eli VEA ja etuveto putosivat pois heti kättelyssä. Painotus perustui Volvo-asentajan suosituksiin. Ero PA-kulutuksessa oli toissijainen asia 25 tkm vuotuisella ajosuoritteella.

No joo, mieluusti ottaisin 5-sylinterisen AWD S60 VEAn sijaan. Ja on tuossa muutamasta jo keskusteltu, noin 4000€ välirahaa ovat vailla.
V60 D4 AWD -13

Poissa miul

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tervehdys kaikille, uusi jäsen täällä! Pitkään olen harkinnut perheen ykkösautoksi Volvoa ja nyt voisi olla oikea aika hankinnalle.

Kilometrejä tulee vuodessa arkiajoa n. 25000 ja varmasti tulevaisuudessa enemmän jos ja kun auto mahdollistaa reissailun.

Kiikariin on valikoitunut XC70 vuosilta 2014-2016. Ajatuksena itsellä hankinnan suhteen on ns. loppuelämän auto johon kasvetaan sisään ja jota myös huolletaan aktiivisesti ja pidetään hyvänä.

Tätä foorumia lurkanneena olen ymmärränyt että kyseinen auto on aika pomminvarmaa tekniikkaa ja kestää kyllä aikaa ja kilometrejä jos huollot on tehty asianmukaisesti ja vähän enemmänkin (öljynvaihdot vaihteistoon, haldex, kulmavaihtaja yms.).

Nettiautosta olen nostanut itselleni muutamia poimintoja vähän osviittaa antamaan ja niistä linkit alla. Onkohan kyseisissä yksilöissä jotakin johon tulisi erityisesti kiinnittää huomiota? Huoltokirjoissa ei pahemmin mainintoja noista ”ylimääräisistä” huolloista ole mutta nouseeko jotakin muuta erityistä mieleen jota tulisi osata autoista kysyä?

https://www.nettiauto.com/volvo/xc70/14111224

https://www.nettiauto.com/volvo/xc70/14051042

Olen myös pohtinut auton hakua ruotsista nyt kun eurolla saa aika mukavasti kruunuja, mutta arvioitu veron määrä rekisteröitäessä (4000-5000€) karsii vaihtoehtoja kyllä ruotsinkin puolelta. Auto on siis edelleen varsin arvostetuissa hinnoissa, niin meillä kuin heilläkin.

Olen kiitollinen kaikista kommenteista ja vinkeistä auton hankinnan suhteen ja jos joku on harkinnut omastaan luopumista niin saapi lähestyä.

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Adaptiivinen vakkari on se minkä ainakin itse halusin nykyiseen peliin ja mielestäni se on oikeastaan ainut tarpeellinen vimpain ilmastoinnin lisäksi  :) Itse hain tovin sellasta vaihturia, johon oli lisäksi vaihdeltu noita automaatin ja nelivedon öljyjä. Lopulta sellainen löytyi ja ihan hyvillä varusteillakin vielä, tosin oli vaalealla nahkasisustalla, joka taas olisi saanut olla musta... Mutta käytettyjen autojen kaupassa ei passaa olla liian ronkeli

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Sitten kun se loppuelämän auto löytyy, kannattaa se ehdottomasti ruostesuojata, niin ei tarvitse alkaa kohta hitsaamaan. Näissä kun ei ole mitenkään erityisen hyvä ruostesuojaus. :(

Toinen hyvä hankita vitosdieseliin on jakopäänsuojarauta, joka estää täystuhon, jos apulaitehihna katkeaa. Säännöllisesti niiden tekijä päivittää myynti-ilmoitusta Facebookin Volvo-ryhmissä.

Poissa tykki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
2014 tai uudempi V70 hakusessa.

D4 etuvetoisia näyttää olevan paljon tarjolla ja myös nelivetoisia. D5 koneisia aika vähän. Mittalukemat näissä 180-280tkm välillä.

Onko merkittävää eroa moottorin luotettavuudessa D4 etuveto 4syl, vs D4 neliveto 5syl.

Etuvedon pienempi kulutus houkuttaisi, mutta mitenkä on kestävyyden laita? Toisaalta olisihan neliveto hieno  ???

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Jos tuon ikäistä katselee ja luotettavuus on minkäänlainen kriteeri niin etsisin ehdottomasti 5-sylinterisen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
2014 tai uudempi V70 hakusessa.

D4 etuvetoisia näyttää olevan paljon tarjolla ja myös nelivetoisia. D5 koneisia aika vähän. Mittalukemat näissä 180-280tkm välillä.

Onko merkittävää eroa moottorin luotettavuudessa D4 etuveto 4syl, vs D4 neliveto 5syl.

Etuvedon pienempi kulutus houkuttaisi, mutta mitenkä on kestävyyden laita? Toisaalta olisihan neliveto hieno  ???
Riippuu pitkälti siitä, mitä olet hakemassa, kuinka pidät autoa ja kauanko ajattelit pitää autoa. Noissa VEA-moottoreissa on tuota öljynsyöntiongelmaa ollut yllättävänkin pienillä kilometreillä, kiitos EGR:n. Mutta jos kiikarissa olisi hypoteettisesti esimerkiksi 180 000km ajettu VEA-moottorilla oleva V70, jonka edellinen omistaja on ohjelmoinut EGR:n pois, ajanut pidempää siivua ja huoltoväli on pidetty vaikkapa siinä 15-20tkm tuntumassa, niin tuollaisen itse ainakin uskaltaisin ostaa ilman suurempia huolia ja hyvää huolenpitoa jatkamalla tuossa olisi autoa vielä pitkäksi aikaa. VEA:n yhteydessä oleva 8-lovinen vaihteisto on myös huomattavasti modernimpi ja mukavampi matkakumppani kuin vanhempi 6-lovinen. Kylmä fakta kyllä taitaa olla se, että 5-sylinterinen on luotettavampi kone ja sietää ei-niin-tarkkaa huolenpitoa paremmin, mutta ei tuo VEA huono ole, jos siitä on pidetty huolta.

Poissa tykki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedoista.

Mitenkäs noiden T5 bensamoottoreiden kesto? Niitä tosin aika vähän myynnissä.



Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • V60 D4 AWD
Riippuu pitkälti siitä, mitä olet hakemassa, kuinka pidät autoa ja kauanko ajattelit pitää autoa. Noissa VEA-moottoreissa on tuota öljynsyöntiongelmaa ollut yllättävänkin pienillä kilometreillä, kiitos EGR:n. Mutta jos kiikarissa olisi hypoteettisesti esimerkiksi 180 000km ajettu VEA-moottorilla oleva V70, jonka edellinen omistaja on ohjelmoinut EGR:n pois, ajanut pidempää siivua ja huoltoväli on pidetty vaikkapa siinä 15-20tkm tuntumassa, niin tuollaisen itse ainakin uskaltaisin ostaa ilman suurempia huolia ja hyvää huolenpitoa jatkamalla tuossa olisi autoa vielä pitkäksi aikaa. VEA:n yhteydessä oleva 8-lovinen vaihteisto on myös huomattavasti modernimpi ja mukavampi matkakumppani kuin vanhempi 6-lovinen. Kylmä fakta kyllä taitaa olla se, että 5-sylinterinen on luotettavampi kone ja sietää ei-niin-tarkkaa huolenpitoa paremmin, mutta ei tuo VEA huono ole, jos siitä on pidetty huolta.

Ne hyvin pidetyt on aika harvassa. Alle 10v. Vanhoista autoista 95% on olleet täysin huolto-ohjelman varassa. Niistäkin suurimassa osassa omistaja on lisännyt pesunestettä ja siinä kaikki mitä omatoimisesti on pellin alla tehty.

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Tuota mietin, että miksiköhän lähes kaikki V70 faceliftit on joko mustia tai valkoisia?


 

KL-varaosat  Race.fi