Autoracing  KL-varaosat

volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)

  • 53 Vastauksia
  • 22908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #30 : 05.04.2011, 17:42:25 »
ja eikös nuo hummerit ja muut ole alunperinkin k-autoksi rekisteröityjä? ei niitä kukaan osta henkilöautona ja muuta sitten k-autoksi. juurikin ilmeisesti tuon kokonaismassan takia... ?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #31 : 05.04.2011, 17:44:03 »
Tuo tyyppihyväksyntä voisi olla tässä se mihin tuo jää. Volkkari on transportterin tyyppittänyt retkeilyautoksi, koska sellaisen saa, tai on ainakin saanut ihan volkkarin piirimyyjältäkin. Tuo keittolevy on suomalainen erikoisuus, mutta esim saksassa on ihmisillä retkeilytransporttereita, elikäs siis transportteri jossa on takana penkit, jotka voi kääntää vuoteiksi. Tuollaisen jos tuo suomeen pitää lisätä se keittolevy että sen saa retkeilyautoksi. Autovero menee täysimääräisenä kun korkeus ei riitä.

Samoin 850 on joskus tyypitetty myös pakuksi siksi sen voi pakuksi muuttaa.

Mitä tulee hummeriin ja G mersuun, niin nehän ovat lähtököhtaisesti kuorma-autoja, mutta kokonaispainoa rajoittamalla ne voidaan reikisteröidä myös henkilöautoiksi. Kantavuudella ei tässä ole mitään merkitystä.

mitenkäs tämä sitten:

""Alennetun autoveron alaisen pakettiauton tavaratilaan voidaan ilman autoveroseuraamuksia asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia seuraavasti:
· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 7 kuutiometriä, voidaan asentaa istuin yhdelle henkilölle

· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on vähintään 8 kuutiometriä, voidaan asentaa istuimet kahdelle henkilölle

· jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on 9 kuutiometriä tai enemmän, voidaan asentaa istuimet kolmelle henkilölle

Tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on asennettava selkä menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Istuinten on oltava istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja yläasentoon lukittavissa. Istuimen ja selkänojan enimmäispaksuudesta ei nykyisin ole säädetty, joten istuimet voivat olla normaalipaksuisia. Turvavöitä ei edellytetä.
"
Olisikohan tilavuus tuolla peräkontissa yli 7 neliötä, vois periaatteessa kuljettajan penkin taakse vanerista väsätä istuimen selkä menosuuntaan, jossa ei tarvihe olla etes turvavöitä. Tai niin minä tuon ymmärrän, korjatkaa jos olen väärässä? Ja pitäisi kyllä mennä muutoskatastuksesta läpi iahn heittämällä, eikö?

Eiköhän nuo pykälät ole jo kummottuja.. Tai ainakin vaativat että istuimet ovat e-hyväksyttyjä.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #32 : 05.04.2011, 17:49:34 »

G mersuun, niin nehän ovat lähtököhtaisesti kuorma-autoja
G-mersu on lähtökohtaisesti M1G-luokan henkilöauto.
Jäitä housuun!

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #33 : 05.04.2011, 17:53:02 »
viimeinen oljenkorsi, suoraan trafin sivuilta:

"Kaikki pakettiautot, joissa on kuljettajan ja kuljettajan vieressä olevien istuinten lisäksi tavaratilassa yksi tai useampi pyörätuolipaikka (tavaratilan koolla ei ole merkitystä)"

Eli: kaksi pyörätuolia kiinni takaistuinten paikalle, tarviiko edes muutoskatsastusta?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #34 : 05.04.2011, 17:57:37 »
Ei pyörätuolin kiinni oleminen tee sitä pyörätuolipaikkaa, sinne pitäisi päästä sisään pyörätuolilla ja mahtua istumaan siinä pyörätuolissa. Vrt invataksit.

Ehdotan, että jätät haaveilun ja pidät sen Volvosi 2-paikkaisena tai sitten maksat dieselveron suosiolla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #35 : 05.04.2011, 18:02:18 »
Ei pyörätuolin kiinni oleminen tee sitä pyörätuolipaikkaa, sinne pitäisi päästä sisään pyörätuolilla ja mahtua istumaan siinä pyörätuolissa. Vrt invataksit.

Ehdotan, että jätät haaveilun ja pidät sen Volvosi 2-paikkaisena tai sitten maksat dieselveron suosiolla.

Aina verottajan silmään pissaaminen on kivaa :) ja jos tosiaan on noin, että pitää olla hissi ja tietyt kulkuvälykorkeudet jne. että voi merkitä pyörätuolipaikaksi, asia on toki selvä sen osalta, mutta kun tuossa kuuklea tutkin, sellaista määräystä ei tullut vastaan...

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #36 : 05.04.2011, 18:06:31 »
Aina verottajan silmään pissaaminen on kivaa :) ja jos tosiaan on noin, että pitää olla hissi ja tietyt kulkuvälykorkeudet jne. että voi merkitä pyörätuolipaikaksi, asia on toki selvä sen osalta, mutta kun tuossa kuuklea tutkin, sellaista määräystä ei tullut vastaan...

Jatka vaan projektia ja pistä tänne matskua. Mielenkiinnolla seuraan että kuinka pitkään menee täällä nähdystä H-hetkestä siihen että keksivät kieltää ennenkuin tulee "kansanhuvia"  :)
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #37 : 05.04.2011, 18:08:47 »
Jatka vaan projektia ja pistä tänne matskua. Mielenkiinnolla seuraan että kuinka pitkään menee täällä nähdystä H-hetkestä siihen että keksivät kieltää ennenkuin tulee "kansanhuvia"  :)

Kiitos kannustuksesta. aken sivuilla lausutaan pyörätuoli asiasta näin:

"Auto katsotaan yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetuksi pakettiautoksi, mikäli pyörätuolia vakituisesti käyttävä vammainen matkustaa auton tavaratilassa asianmukaisesti kiinnitetyssä pyörätuolissa. Säännösten mukaan pyörätuoli on kiinnitettävä hyväksyttävillä laitteilla eli kiinnityslaitteet on katsastettava asennuksen jälkeen. Myös pakettiauton, jota kuljettaa vammainen henkilö pyörätuolista, katsotaan olevan yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitettu. Etuistuimen muutokset eivät vielä tee autoa henkilöautoksi. Tässä tapauksessa muita pakettiautoja koskevia säädöksiä on noudatettava.

Myös vammaisen henkilön kuljettamiseen tarkoitetussa pakettiautossa on muuten noudatettava niitä säädöksiä, jotka koskevat tavarankuljetukseen tarkoitettuja pakettiautoja. Pakettiauton lisäistuinten määrästä on säädetty erikseen. Pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetut laitteet otetaan huomioon tilapäisistuinten lukua määrättäessä.

Pakettiautossa voi kuljettaa useampaa kuin yhtä vammaista henkilöä kerrallaan. Se edellyttää liikenneturvallisuudeltaan hyväksyttävien laitteiden asentamista jokaiselle pyörätuolia käyttävälle matkustajalle."

Ei tuossa puhuta mistään korkeuksista tai hissistä. Vain puhutaan että henkilö matkustaa hyväksyttävästi kiinnitetyllä pyörätuolilla.

Olisiko tässä nyt se porsaanreikä :)

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #38 : 05.04.2011, 18:16:06 »
Onkohan tuossa pyörätuolihommassa jotakin omistukseen tai sukulaisuuteen liittyviä juttuja? ...mutta voi olla porsaanreikä.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #39 : 05.04.2011, 18:17:49 »
Meniskö tää nyt vähän jo yli?? Valot päälle!? Mun mielestä sen on ihan ok, että sellaiset ihmiset jotka joutuvat pyörätuolia käyttämään tai muuten ovat invaliideja, saavat veroalennuksia ajoneuvoistaan. Mutta se että jokin penninvenyttäjä alkaa laittamaan rullatuoleja autoihinsa, että säästäisi veroissa, menee mielestäni yli hyvän maun rajoista!

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #40 : 05.04.2011, 18:18:29 »
Miksei ihan oikeaa matkailuautoa tai retkeilyautoa? Tai sitten paku jos jo on ko. 850, patjat rullalle, keittovehkeet yms. mukaan takatilaan, ja reissunpäälle. :D On sulla nimittäin projektia edessä, jos meinaat tämän idean viedä loppuun asti. Hattua nostan, jos tahtoa siihen löytyy. -H-
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #41 : 05.04.2011, 18:20:34 »
Ei tuossa puhuta mistään korkeuksista tai hissistä. Vain puhutaan että henkilö matkustaa hyväksyttävästi kiinnitetyllä pyörätuolilla.
8pätkään et saa edes yhtäpyörätuolia sovitettua niin että siinä voi istua, lisäksi muut määräykset vaativat että se pyörätuoli pitää sopia jostain luukusta matkustajineen sisään/ulos.

joten taas käännä suosiolla katseesi ruumisauto/ambulanssi linjaan, niissä onnistuu ihan määräyksien mukaankin pyörätuolipaikat, taikkapa ihan se retkeilyauto...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #42 : 05.04.2011, 18:20:45 »
Vaikka se katsastus onnistuisikin (mitä vahvasti epäilen) tuolla pyörätuolin kiinnikkeillä, niin en ymmärrä mitä iloa siitä olisi?

aken tekstissä puhutaan "tavaratilassa pyörätuolissa matkustavasta vammaisesta". Lisäksi tuolla sanottiin, että muut määräykset lisäistuimista ei muutu.

Joten siellä takapenkillä saisi matkustaa pyörätuolia käyttävät vammaiset pyörätuolissa, ei muut.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2011, 18:23:55 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa blackmoor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #43 : 05.04.2011, 18:25:23 »
Tuohon edelliseen kommentiin. Ei kait vammaisella ihmisellä ole tarvetta olla korttia asiasta. Niinkuin ei terveelläkään tarvi sellasta olla. Vai jos poliisi pysäyttäs, kysyisikö sellasta.

Poissa V70 2.5 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Vs: volvon muutos matkailuautoksi veroetu mielessä :)
« Vastaus #44 : 05.04.2011, 18:40:06 »
Ehdotan, että jätät haaveilun ja pidät sen Volvosi 2-paikkaisena tai sitten maksat dieselveron suosiolla.

jos haluaa vain yhden lisäpaikan niin silloin voi rek. 2+1 PA mutta silloin on täysi vero ja vastaavasti vakuutuksissa säästää.
esim. mersuista ja bemareista voidaan tehdä 2+2 tai 2+3 PA koska niiden kantavuus riittää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy