Futurez  Kulkukoira

Ruusuja ja risuja Volvolle

  • 31 Vastauksia
  • 15414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #15 : 31.03.2014, 09:54:19 »
Eipä ne kyllä paljoa mitään auta, ainakaan hiekkateiden rapakeleillä ja pehmeässä lumessa. Joskus lumitalvena, kun on jäätä pitkin päässyt mökille ajamaan niin takavanteet on jo sen kilometrin ajon jälkeen aivan ummessa. Samoin pesin eilen aika paksun kerroksen jämähtänyttä rapaa pois takavanteista kun tuli alkuviikosta hiukan pehmeähköä hiekkatietä ajeltua. Kuva. Tahtoo tuota vauhtia olla tuolloin sen verran vähän ettei siankorvat auta.
Ja lumet tahtoo sopivilla keleillä sulaa ja yöllä taas jäätyä vanteen alaosaan ja renkaat on sen jälkeen jumalattomassa epätasapainossa, siksi pitää talvella muistaa lumiajeluiden jälkeen puhdistaa takavanteiden sisäpuolet.

Juu juu, jännä juttu kun itsellä ei noita ole välillä tulee pikku teitä enemmänkin ajettua. Millon savipaskassa ja millon lumessa/loskassa, Ole tuota tukkeutumista kun kerran tapahtunut, kai ne vanteet sitten vaikuttaa jo paljon.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #16 : 31.03.2014, 10:04:08 »
Menee nuo vanteet aivan älyttömään kurakerrokseen ihan moottoritielläkin ajaessa. Ei nuo nyt ihan jarrusatuloita myöten ole ollut, mutta sentin paksuudelta taisi joku aika sitten olla kovaa kuivunutta kuraa. Täytyy todella tarkkaan pestä ne ettei jää ravistamaan. Monta kertaa olen joutunut matkalla puhdistamaan takavanteet kun on joku lumiköntsä vähän sulahtanut ja sit jäätynyt huonosti vanteeseen.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #17 : 31.03.2014, 10:19:31 »
Vanhoista Volvoista risuja en keksi ...

Minä keksin. Esim. takavetovolvoista tuoreinkin on jo noin 15 vuotta vanha. Suurin osa takavedoista on jo loppuunajettuja paalikuntoisia pskoja, toki parhaat yksilöt ja parhaiten pidetyt ovat vielä hyviä autoja.

Eli tällä hetkellä näemme vain niistä vanhoista ne helmet. Osittain tässä on kyse siis näkökulmaharhasta, vahvasti sukua väitteelle "ennen talot rakennettiin paremmin". Emme enää näe niitä epäonnistuneita yksilöitä ja muuten surkeita hinnat-alkaen -malleja, sillä ne on jo paalattu/purettu.

Niin, kuten allekirjoituksesta voi lukea, itse myös ajan vanhoilla Volvoilla, tosin etuvetoisilla. 850 varmaan jo lähestyy sitä paalikuntoa, mutta kun se kestää ja kestää, en näe syytä sitä poiskaan pistää. Paljon halvemmaksi ei enää kilometrit tule. Erityisen hyväksi autoksi en kehtaa sitä väittää, mutta ajaa asiansa ja toimii. Se on minulle tärkeitä.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2014, 10:21:07 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #18 : 31.03.2014, 11:13:30 »
Minä keksin. Esim. takavetovolvoista tuoreinkin on jo noin 15 vuotta vanha. Suurin osa takavedoista on jo loppuunajettuja paalikuntoisia pskoja, toki parhaat yksilöt ja parhaiten pidetyt ovat vielä hyviä autoja.

Eli tällä hetkellä näemme vain niistä vanhoista ne helmet. Osittain tässä on kyse siis näkökulmaharhasta, vahvasti sukua väitteelle "ennen talot rakennettiin paremmin". Emme enää näe niitä epäonnistuneita yksilöitä ja muuten surkeita hinnat-alkaen -malleja, sillä ne on jo paalattu/purettu.

Niin, kuten allekirjoituksesta voi lukea, itse myös ajan vanhoilla Volvoilla, tosin etuvetoisilla. 850 varmaan jo lähestyy sitä paalikuntoa, mutta kun se kestää ja kestää, en näe syytä sitä poiskaan pistää. Paljon halvemmaksi ei enää kilometrit tule. Erityisen hyväksi autoksi en kehtaa sitä väittää, mutta ajaa asiansa ja toimii. Se on minulle tärkeitä.
Mutta kannattaa muistaa, että esim. vuoden 2000-2004 auto jolla on ajettu 150-250tkm voi olla kunnoltaan huonompi/likimain sama kuin 400tkm ajettu 90-luvun auto.
Syy ei ole nyt puhtaasti "merikontin jumaluudessa" vaan tuo kilometrisääntö pätee useampaankin autoon jolla tuommoisia kilometrejä voi päästä. Hyvin usein se 200-300tkm ajettu, reilu kymmenen vuotta vanha auto alkaa olemaan jo vikainen mikäli siitä ei ole pidetty huolta. Hyvin usein alkaa isompaa remonttia (kytkintä, alustaa jne) ilmenemään noissa kilometreissä. 400tkm ajetussa nämä ensimmäiset "isot korjaukset" on todennäköisemmin tehty jo, koska auto on päässyt melkein puolen miljoonan tuntumaan. Hyvin usein autot paalataan tuossa "noin 300tkm" koska "ovat loppuun ajettuja".
Tässä suhteessa taasen "asiansa ajavaa käyttöautoa" hakeva (ihminen jolle ulkonäöksi kelpaa tiiliskivi) 700/900 sarja on perusmallien osalta juurikin parempi valinta kuin 850/s/v70 tai uudemmat volvot. Varaosat ja huoltaminen on niin *umalattoman paljon halvempaa niihin. Esimerkiksi motonetissä jo pelkästään perus 2.5 20V 850:n jakohihnasarja maksaa moninkertaisesti perus 2.3 vinokoneen vastaavan verran. Kytkimessä myös aika iso hintaero. Kuten myös iskunvaimentimissa yms yms...

Nämä on toki mieltymyskysymyksiä kaikki. Jos autoilua katsoisi tässä maassa vain käytetyn rahan näkökulmasta, ei koko touhussa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta juuri järkeä olisi... :idiot2:

Se, mikä on loppuunajettu on täysin merkkikohtaista. Olen ajanut yli miljoonan ajetulla 945 D24TDIC:llä ja oli hiljainen, jämäkkä ja mukava auto. Apukuljettajan helman ja kannentiivisteen vaihdolla auto jatkoi taas matkaa seuraavalle omistajalle ja huollettuna todennäköisesti ainakin 300tkm vielä.
Olen myös ajanut 2000-luvun Fiatilla, jolla oli ajettu 203tkm. Kori, tekniikka ja alusta täysin loppu. Nitinöitä, natinoita ja ongelmia. ;D

+/- volvolle on hiukan hankala sanoa, koska uusista volvoista kokemusta on vain V40:stä noin 40minuutin koeajon verran. Siinä plussiksi ehdottomasti ohjaus, alusta, moottori (D3) ja fiilis/mukavuus (jämäkkä ja ajettava auto, muttei kivikova ja mukavan hiljainen). Miinuksiksi ruma sisusta, liian korkea vyötärölinja ja naurettava mittaristo.

Omalle 940:lle (vaikka onkin "puolikuntoinen) plussiksi maavara (pääsee vähän minne tahtoo), halvat varaosat, helppo huoltaa, talvella kuuma, käytännöllinen ja ehdottomasti: paras ajamani auto huonossa talvisäässä. Aivan sama onko tiellä loskaa, jäätä, lunta, loskaa+jäätä, lunta+jäätä, kuravelliä, hiekkaa tms. ei tunnu volvo siitä välittävän vaan menee juuri sinne minne sitä käskee. Laivahan se on jos nykyaikaisiin "olen sporttinen perhauto" -keksintöihin vertaa, mutta perhekäytössä enemmänkin vain plussaa.
Miinuksiksi voisi laskea jo painava ikä (vaatii huolenpitoa mikäli haluaa ajella vielä pitkään), kattoluukku (kiva jos on kunnossa, muutoin vain yksi hajoava osa lisää) ja tämä ainainen "asiantuntijoiden" kitinä bensarosvosta laivasta. Ei se sen enempää vie kuin vastaavan kokoinen ja tehoinen 90-luvun auto.

Volvo noin niinkuin yleensä merkkinä herättää minussa positiivisia ajatuksia:
-Käytännöllisen ja turvallisen merkin maineessa
-uudetkin autot ovat vielä ihan ajettavia

Miinuspuolia merkin imago herättää:
-Kovin usein uudempien volvojen kuljettajat ovat liikenteessä ihme tötöiliä-kusipäitä (tai sitten minä ja isäni ollaan oikein kusipäämagneetteja)
-Kallis auto(onko?)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #19 : 31.03.2014, 11:52:21 »
-Kallis auto(onko?)
Toki riippuu mihin vertaa, mutta itselle kyllä tuli yllätyksenä viime vuonna, että olisin saanut lähes samaan rahaan uuden(My13) XC60 Summum varusteilla, kuin tuon uuden Hondan CrV parhaalla varustetasolla :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #20 : 31.03.2014, 11:58:46 »
Toki riippuu mihin vertaa, mutta itselle kyllä tuli yllätyksenä viime vuonna, että olisin saanut lähes samaan rahaan uuden(My13) XC60 Summum varusteilla, kuin tuon uuden Hondan CrV parhaalla varustetasolla :D
Eikös tällöin Honda ole halvempi varusteiden puolesta? En yhtään tiedä mitä tuohon summuminn/hontan parhaaseen kuuluu...

Lisätään vielä Volvon imagon plussiin: Pohjoisiin oloihin lähtökohtaisesti tehty. (en tiedä onko nykyään näin, mutta imago niin kertoo)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #21 : 31.03.2014, 12:32:21 »
Eikös tällöin Honda ole halvempi varusteiden puolesta? En yhtään tiedä mitä tuohon summuminn/hontan parhaaseen kuuluu...

Lisätään vielä Volvon imagon plussiin: Pohjoisiin oloihin lähtökohtaisesti tehty. (en tiedä onko nykyään näin, mutta imago niin kertoo)
Tästä voi kukin valita kumman ottaisi tuohon rahaan ;)
http://www.nettiauto.com/honda/cr-v/6299672

http://www.nettiauto.com/volvo/xc60/6279058
 Tosin Volvo on kalliimpi/ enemmän ajettu ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #22 : 31.03.2014, 12:37:14 »
Tästä voi kukin valita kumman ottaisi tuohon rahaan ;)
http://www.nettiauto.com/honda/cr-v/6299672

http://www.nettiauto.com/volvo/xc60/6279058
 Tosin Volvo on kalliimpi/ enemmän ajettu ;D

http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/6290559

Minä ottaisin tuon ja loput rahat vaikka bensaan :)
a car you can believe in

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #23 : 31.03.2014, 12:40:21 »
http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/6290559

Minä ottaisin tuon ja loput rahat vaikka bensaan :)
Ne loput rahat hupenee aika äkkiä tuolla kulutuksella ;D
Tuollainen olis aika makea peli :P
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13540
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #24 : 31.03.2014, 12:46:00 »
Ne loput rahat hupenee aika äkkiä tuolla kulutuksella ;D
Tuollainen olis aika makea peli :P
ja korjauksiin... tuo V8 ei ole ollut se luotettavin laite... vaikka olishan se hieno.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #25 : 31.03.2014, 12:53:10 »
Tuosta omasta:
+ sisusta miellyttää pikkuhiljaa omaa silmää. Vielä jos nakkaisi siihen ärrän nahkaverhoillun mittariston päällisen.
+ turbokone
+ stereot vaikka ei olekkaan mitkään hifit.
+ penkit
+ valot
+ ulkonäkö, aina tykännyt tuosta korimallista

- vetäviä pyöriä liian vähän
- muutamia varusteita puuttuu, mm. 4C alusta olisi kiva.
- ulkoväri voisi olla tumma.
- kuminauhalaatikko hukkaa tehoa liikkeelle lähdössä. Toisaalta nyt jo kuivalla vilkkuu ajoneston valo.

Mutta kaikin puolin parempi pirssi kuin edeltäjä S70. Jos ei lasketa että pari S70 varustetta uupuu nykyisestä. Nyt vain odottelen että finanssi puoli antaisi myöten niin siirtyisin uusi korisen S60 tai S80 omistajaksi.

Koska en vanhempaa Volvoa en omista niin en viitsi niistä tehdä vastaavaa listaa. Jotkut ei siitä tykkäisi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5930
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #26 : 31.03.2014, 14:51:17 »
Ne loput rahat hupenee aika äkkiä tuolla kulutuksella ;D


17l/100km vei V8 omassa ajossa...

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #27 : 31.03.2014, 15:43:59 »
Liian paljon on kärryt parantuneet vuosien varrella - taitaa tämä viimeinen nähdä vielä 100 tkm ennen vaihtoa. Aiemmissa Volvoissa on ikä / kilsat tuntuneet ja näkyneet liikaa jo 200tkm tienoilla. Ruma ja suhteessa janoinen toikin toki on mutta..

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #28 : 31.03.2014, 15:48:00 »
ja korjauksiin... tuo V8 ei ole ollut se luotettavin laite... vaikka olishan se hieno.

Mitäs itse olen asiaa selvitellyt, niin koneena tuo on mitä luotettavin, mitä ainakin vertaa T6 malliin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13540
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ruusuja ja risuja Volvolle
« Vastaus #29 : 31.03.2014, 16:43:25 »
Mitäs itse olen asiaa selvitellyt, niin koneena tuo on mitä luotettavin, mitä ainakin vertaa T6 malliin.
asiaa mukaillen kone kai ei olekkaan lauennut mutta ohheistuotteet hajoillut... TimoV8 lienee kokenut nämä ah niin halvat huollotkin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Carcom Oy  Ateho