Ateho  Elekma

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071258 Lukukerrat

0 jäsentä ja 10 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa takahiki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2205 : 26.10.2019, 13:30:44 »
En ole uskaltanu käyttää jatkoroikkaa edes 8A latailuissa. Nyt mulla on sukolatausjohto sähkökaapissa, se virranmäärän säätömötikkä on siellä säältä suojassa. Jatkojohdolla jos lataisin joutuisin sen jättämään ulos lojumaan. Onko se miten hyvin vedeltä suojattu?

Type2-Type2 johtoa ja latausasemaa puoltais se, että johtoa voisi pitää autossa ja latailla julkisillakin latausasemilla.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2206 : 26.10.2019, 13:31:18 »
En kyllä itse 13A virralla latailisi jatkoroikan kera...

Jaa, kyllä jatkojohtojen perässä pidetään esim. 3kw lämmittimiä jatkuvasti, eikä ne mitään ongelmia tuota.
Koko viime talven oli auton lataus jatkoroikan päässä työmaalla ongelmitta. Mikä niitä aiheuttaisi?

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2207 : 26.10.2019, 13:45:15 »


Tuolta tuo varoituslaatikko... mutta jokainen tieten tablaa tavallaan. :)

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2208 : 26.10.2019, 14:20:06 »
Kaupunkilaisjärjellä  :)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2209 : 26.10.2019, 14:44:33 »
Kaupunkilaisjärjellä  :)

Tai lähinnä "älä käytä ikean jatkokaapelia"  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2210 : 26.10.2019, 15:01:38 »
En kyllä itse 13A virralla latailisi jatkoroikan kera...
Ei kai siinä ongelmaa ole kunhan jatkojohto on tarpeeksi järeä. 3x2.5mm2 pitää olla kuparia, joka riittää 16A asti. Eikä kannata pitää ylimääräistä johtoa kelalla, koska alkaa kuumenemaan. Tuon kokoista kupariahan se johto on pistorasiallekin kun 16A sulake.
Ja tietysti pitää olla pistorasialle 16A sulake taulussa.

Itse miettinyt 11kW wallboxin hankkimista, jotta riittää paremmin seuraavissakin autoissa.
Tallissa on jo 11kW voimavirta pistorasia.
Volvon hybrid ottaa vastaan vain 3.8kW
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2211 : 26.10.2019, 15:05:05 »
No juuri näin, olen itsekin jatkoroikalla lataillut vanhempien luona vaan olen minimiin säätänyt tuon virran silloin. Valmistajan näkökulmasta on helpompi "kieltää" kokonaan vs. alkaa kertomaan johtojen eroista.

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2212 : 26.10.2019, 15:07:15 »
En ole uskaltanu käyttää jatkoroikkaa edes 8A latailuissa. Nyt mulla on sukolatausjohto sähkökaapissa, se virranmäärän säätömötikkä on siellä säältä suojassa. Jatkojohdolla jos lataisin joutuisin sen jättämään ulos lojumaan. Onko se miten hyvin vedeltä suojattu?

Pitää tietysti olla ulkokäyttöön tarkoitettu kumikaapeli.

Type2-Type2 johtoa ja latausasemaa puoltais se, että johtoa voisi pitää autossa ja latailla julkisillakin latausasemilla.

Omaan latausasemaan ainakin ajattelin kiinteää johtoa, jolloin ei tarvitse aina takakontista viritellä type2-type2 johtoa (vaikka sellainen jo löytyykin).
« Viimeksi muokattu: 26.10.2019, 15:10:41 kirjoittanut k70425 »
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2213 : 26.10.2019, 16:33:10 »
No juuri näin, olen itsekin jatkoroikalla lataillut vanhempien luona vaan olen minimiin säätänyt tuon virran silloin. Valmistajan näkökulmasta on helpompi "kieltää" kokonaan vs. alkaa kertomaan johtojen eroista.

Aina kannattaa vältää jatkojohtoa. Itse pidän sitä enemmän tilapäisvirityksenä kuin jatkuvaan käyttöön. Jos käyttää jatkojohtoa, niin 2.5 mm2 johtimilla oleva käy 16 A:n syöttöön.

Venäjällä, jossa kaikki on toisin, käytetään 16A sulakkeelle 1.5 mm2 johtoa. Osa suomessa myytävistä jatkojohdoista on juurikin tuota 1.5 mm2 johtimilla varustettua mallia. Sitä en kyllä suosittele käyttämään isoilla virroilla. Lisäksi kelat täytyy avata, ettei lämpö tee temppua eristeille. ELK
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2214 : 26.10.2019, 20:10:39 »
Kyllä 1,5mm2 johtimilla varustettua kaapelia saa käyttää ihan luvallisesti 16A pistorasiassa jatkoroikkana, eikä se myöskään sen kummempaa ongelmaa aiheuta, ellei se roikka ole kelalla, tai roikkia ketjutettu - tai sitten tehnyt itse jonkun superpitkän roikan. Tosin se pitkä roikkakaan ei sinänsä aiheuta ongelmaa, mutta ei välttämättä polta sulaketta esim oikosulkutilanteessa.

Käytännössä tietysti se latausnopeus alkaa hiipua kun roikkaa on riittävästi, hiipuu jo fysiikan takia, mutta ainakin jotkut autot rajoittavat latausnopeutta omin nokkineen jos sähkö ei ole riittävän "hyvää".

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2215 : 26.10.2019, 20:46:26 »
Kyllähän irtojohto kestää kuormaa enemmän ja on luokiteltukin isommalle virralle, mitä esim seinään putkitettu.
Esim. Lto-kone, jossa ottoteho 2Kw on varustettu 0,75mm2 liitosjohdolla.

Mutta tosiaan, Volvolle tottakai helpompaa kieltää jatkojohdon käyttö, kuin alkaa määrittelemään sen tyyppiä/pituutta/paksuutta ym.

Mutta ei se latauskaapeli tiedä onko se kytketty seinärasiaan vai jatkojohtoon.

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2216 : 26.10.2019, 20:48:39 »

Itse miettinyt 11kW wallboxin hankkimista, jotta riittää paremmin seuraavissakin autoissa.
Tallissa on jo 11kW voimavirta pistorasia.
Volvon hybrid ottaa vastaan vain 3.8kW

Mistä tämä tieto?
Minulla lataa tunnissa aika tarkkaan 3.0- 3.1kw
« Viimeksi muokattu: 26.10.2019, 20:50:41 kirjoittanut Uusivolvoilija »

Poissa Esko88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2217 : 26.10.2019, 20:48:56 »
Vähän omia kokemuksia: D6 ollut nyt puoli vuotta ja toistamiseen vaihdetaan ilmastoinnin kompura. Ekan kerran Volvo vaihtoi mukisematta mutta nyt toisen kerran sieltä sanottiin että varaosilla ja työllä ei oo mitään takuuta. Pienen väännön jälkeen suostui kuitenkin tekemään takuutyönä. Ekalla kertaa ajokilsoja oli 105000 ja nyt 119000. Lysti maksaa aina 1300€ joten ei huvita ihan puolen vuoden välein maksaa jos meno jatkuu ja jossain kohtaa jää itelle maksettavaksi. Oireilee hybridijärjestelmän toimintahäiriönä. Sen lisäksi talvella tyhjäs akun ja olettaisin että sen seurauksena oli A4 arkillinen muita vikakoodeja, oikosulkuja, kaksi vaihdetta päällä, kosteusanturi rikki yms... itse auto on erinomainen ajettava ja mukavasti löytyy kulkua mutta vähä pelottaa miten tuon kestävyyden kanssa

Poissa Uusivolvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2218 : 26.10.2019, 20:54:17 »
Kyllähän alkuperäiselle varaosalle takuu täytyy olla. Volvolla taitaa olla 1v.
Toinen vahva sana on virhevastuu. Oletettu kestoikä auton ilmastointikompressorille lienee aika paljon pitempi, kuin mitä näitä menee.
verratkaapa muutaman kuukauden välein hajoaviin televisioihin, jääkaappeihin tms.  Menisikö läpi, jos sanottaisiin ettei ole mitään takuuta?

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2219 : 26.10.2019, 20:59:31 »
Kyllähän alkuperäiselle varaosalle takuu täytyy olla. Volvolla taitaa olla 1v.
Toinen vahva sana on virhevastuu. Oletettu kestoikä auton ilmastointikompressorille lienee aika paljon pitempi, kuin mitä näitä menee.
verratkaapa muutaman kuukauden välein hajoaviin televisioihin, jääkaappeihin tms.  Menisikö läpi, jos sanottaisiin ettei ole mitään takuuta?

Juuri näin. Takuu ja virhevastuu sekoitetaan yleisesti. Takuu on ymmärrettävä, että se on sopimus ja se tulee virhevastuun päälle. Eli sillä otetaan/annetaan vastuuta sen päälle mitä lain mukaisesta virhevastuusta seuraisi/saisi. Lain mukainen virhevastuu lähtee siitä, että tavaralla on oletettu kestoikä. Tällaisella kompuralla se lienee sama mitä auton moottorilla.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron