Futurez  Kulkukoira

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071088 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2280 : 01.11.2019, 16:24:51 »
Ei kai ilmastoinnin kompuran pidä kestää koko auton elinikää? Normaalia ollut Volvoissa että 200tkm paikkeilla menee rikki näissä ei hybrideissäkin. Jos mietitään että autossa moottorille laskennallinen elinikä on 300tkm ja vaihteistolle 200tkm. Eli jos liikkeestä ostetusta 200tkm ajetusta autosta muutaman kk päästä paskoo vaihteisto niin se on voi voi. Jos autolla ajettu 100tkm ja siihen vaihdetaan uusi iskemätön laatikko niin tulee uutta vastaavaan kuntoon niin voidaan vaatia että auton omistaja maksaa puolet. Sama jos 150tkm ajetusta autosta räjähtää moottori ja pistetään uusi. Tämä sen takia että auto tulee parempaan kuntoon kuin ennen rikkoutumista.

Vähän offina, voit kyllä sanoa myyjälle että etsii samanverran ajetun moottorin/vaihdelaatikona ja et maksa itse euroakaan...  Ja tämähän on ensisijainen ratkaisu. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2281 : 01.11.2019, 16:47:19 »
Jos taas auto on itse tuotu tai ostettu yksityiseltä niin silloin maksaja löytyy peiliin katsomalla.

Eikä tämäkään pidä kutiaan tuoreen oikeusratkaisun mukaan.

Jos ostat yksityiseltä 650 eurolla 19 vuotta vanhan pikkupösön ja penkin alla tai lattiamatoissa on hometta, voit vaatia autosta rahat takaisin. Näin on käräjäoikeus vahvistanut. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2367787216682937&set=a.192990107496003&type=3&theater "E-P käräjäoikeuden tuomio 19/11704"

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2282 : 01.11.2019, 16:47:57 »
Ei kai ilmastoinnin kompuran pidä kestää koko auton elinikää? Normaalia ollut Volvoissa että 200tkm paikkeilla menee rikki näissä ei hybrideissäkin. Jos mietitään että autossa moottorille laskennallinen elinikä on 300tkm ja vaihteistolle 200tkm. Eli jos liikkeestä ostetusta 200tkm ajetusta autosta muutaman kk päästä paskoo vaihteisto niin se on voi voi. Jos autolla ajettu 100tkm ja siihen vaihdetaan uusi iskemätön laatikko niin tulee uutta vastaavaan kuntoon niin voidaan vaatia että auton omistaja maksaa puolet. Sama jos 150tkm ajetusta autosta räjähtää moottori ja pistetään uusi. Tämä sen takia että auto tulee parempaan kuntoon kuin ennen rikkoutumista.
Kyllähän vaihdelaatikon pitää kestää yhtä pitkään tai pitempään kuin moottori kestää. Niin se ainakin ennen oli. Ja ilmastoinnin kompuran ei pitäisi mennä rikki myöskään moottorin toiminta-aikana. Ei ainakaan ennen muinoin mennyt. Liikenteessä on 50 vuotta vanhoja ilmastoituja autoja alkuperäisellä kompuralla. Saattoi olla vuoto jossain , mutta senhän voi korjata. Laturit ja starttimoottorit kyllä saa hajota (pystyy korjaamaan) jossain 150 -200 tkm kohdalla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2283 : 01.11.2019, 17:17:20 »
Kyllähän vaihdelaatikon pitää kestää yhtä pitkään tai pitempään kuin moottori kestää. Niin se ainakin ennen oli. Ja ilmastoinnin kompuran ei pitäisi mennä rikki myöskään moottorin toiminta-aikana. Ei ainakaan ennen muinoin mennyt. Liikenteessä on 50 vuotta vanhoja ilmastoituja autoja alkuperäisellä kompuralla. Saattoi olla vuoto jossain , mutta senhän voi korjata. Laturit ja starttimoottorit kyllä saa hajota (pystyy korjaamaan) jossain 150 -200 tkm kohdalla.
Siis nuo kilometrit mitä kirjoitin oli mikä kuluttajaviranomaisen mukaan on laskennallinen kesto. Eli jos ostat liikkeestäkin yli 300tkm ajetun auton joka ostohetkellä toimii niin ei auta itkeä parin kk päästä jos moottori tai laatikko lasahtaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2284 : 01.11.2019, 22:29:46 »
Kuten siis jo todettu, tuo aiemman portaan virhevastuu koskee lähinnä ensiostajaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2285 : 01.11.2019, 22:56:17 »
Ei kai ilmastoinnin kompuran pidä kestää koko auton elinikää? Normaalia ollut Volvoissa että 200tkm paikkeilla menee rikki näissä ei hybrideissäkin.
Ei kai nyt sentään? Vai onko kyseessä uudemmat mallit? Itsellä ollut jokunen Volvo ja yhdessäkään ei ole kompura lauennut - kilsoja reilusti yli 200tkm. Ei kai näissä hybrideissä kompuran odoteta kestävän koko elinikää, vaan kyseessä on Volvon myöntämä virhe ks. kompurassa.
V60 T8 -19

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2286 : 02.11.2019, 00:31:16 »
Ei kai nyt sentään? Vai onko kyseessä uudemmat mallit? Itsellä ollut jokunen Volvo ja yhdessäkään ei ole kompura lauennut - kilsoja reilusti yli 200tkm. Ei kai näissä hybrideissä kompuran odoteta kestävän koko elinikää, vaan kyseessä on Volvon myöntämä virhe ks. kompurassa.

En tiedä olenko päissäni, kun en viestiketjussa pysynyt oikein mukana. Jos autoon vaihdetaan osa, niin oletan sen kestävän takuuajan esimerkiksi 1 vuosi. Jos autoon vaihdetaan elinikänä useita kompressoreita, niin epäilisin siinä olevan jokin tyyppivika. Tyyppivika voisi kuulua tuotevastuun piiriin eli olettaisin valmistajan tai maahantuojan joko tekevän korvaavan paremman osan tai antaa tuntuvan alennuksen osien ja työn hinnasta.

Takuu ja tuotevastuu on kaksi eri asiaa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2287 : 02.11.2019, 10:02:04 »
En tiedä olenko päissäni, kun en viestiketjussa pysynyt oikein mukana. Jos autoon vaihdetaan osa, niin oletan sen kestävän takuuajan esimerkiksi 1 vuosi. Jos autoon vaihdetaan elinikänä useita kompressoreita, niin epäilisin siinä olevan jokin tyyppivika. Tyyppivika voisi kuulua tuotevastuun piiriin eli olettaisin valmistajan tai maahantuojan joko tekevän korvaavan paremman osan tai antaa tuntuvan alennuksen osien ja työn hinnasta.

Takuu ja tuotevastuu on kaksi eri asiaa.
Juuri näin. Minäkin olen hiukan päihtynyt heti aamusta. Jos ajatellaan vaikka , että autoon uusitaan tehdaskunnostettu laturi. On päivänselvää, että sen pitää kestää se vuosi ainakin. Jos ei kestä ,menee takuuseen. Kyllä sama koskee myös ilmastoinnin kompuraa, varsinkin kun se on kalliimpi laite ja yhtä lailla välttämätön auton toiminnalle. Munullahan tuo hajosi vaihdon jälkeen 2 kuukauden kuluttua. Nyt on mennyt jo 3 kk. En tosin ole pitänyt ilmastointia päällä kuin muutamana kuumana päivänä. Suoraan sanottuna en uskalla pitää sitä päällä. Edellisissä autoissa totuin pitämään ilmastointia koko ajan päällä. Miten te muut , pidättekö koko ajan ilmastointia päällä?

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2288 : 02.11.2019, 11:12:17 »
Juuri näin. Minäkin olen hiukan päihtynyt heti aamusta. Jos ajatellaan vaikka , että autoon uusitaan tehdaskunnostettu laturi. On päivänselvää, että sen pitää kestää se vuosi ainakin. Jos ei kestä ,menee takuuseen. Kyllä sama koskee myös ilmastoinnin kompuraa, varsinkin kun se on kalliimpi laite ja yhtä lailla välttämätön auton toiminnalle. Munullahan tuo hajosi vaihdon jälkeen 2 kuukauden kuluttua. Nyt on mennyt jo 3 kk. En tosin ole pitänyt ilmastointia päällä kuin muutamana kuumana päivänä. Suoraan sanottuna en uskalla pitää sitä päällä. Edellisissä autoissa totuin pitämään ilmastointia koko ajan päällä. Miten te muut , pidättekö koko ajan ilmastointia päällä?
Mä olen ajellut pääosin Pure moodissa, joka kytkee kabiinin ilmastoinnin pois päältä.
Olen laittanut AC:n päälle vain jos alkanut tuulilasi huuruuntua. Varmasti kesällä tulee käytettyä viilennyksen takia, ellei ala ajelemaan ikkunat auki.

Mutta anyway, riippumatta käyttääkö ilmastointia matkustamon puolella, niin eikös kompura joka tapauksessa jäähdytä akustoa tarpeen mukaan.
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2289 : 02.11.2019, 15:01:41 »
Mä olen ajellut pääosin Pure moodissa, joka kytkee kabiinin ilmastoinnin pois päältä.
Olen laittanut AC:n päälle vain jos alkanut tuulilasi huuruuntua. Varmasti kesällä tulee käytettyä viilennyksen takia, ellei ala ajelemaan ikkunat auki.

Mutta anyway, riippumatta käyttääkö ilmastointia matkustamon puolella, niin eikös kompura joka tapauksessa jäähdytä akustoa tarpeen mukaan.

Juu kompura jäähdyttää akustoa ja webasto lämmittää. Mitä nyt sitten millonkin tarvitaan. Pure moodilla akusto tarvitsee enemmän jäähdytystä kuin hybridillä joka on tietenkin päivänselvää. Eli jos ajetellaan että ajetaan purella säästääkseen kompuraa niin ei tämä kuitenkaan välttämättä toteudu.

Tietysti kompuraa säästääkseen kannattaa ehkä kesäkuumilla vähän miettiä varsinkin auto käynnistäessä että lyökö heti hyttiin maksimikylmää vai antaako kompuraan hoitaa akku viileämmäksi ensin.. Osien pitäisi tietysti kestää käyttöä mutta tässä tapauksessa asia on vähän niin ja näin.
V60 D6 -14

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2290 : 02.11.2019, 15:50:39 »
Ei se kompura käytöstä rikki mene. Joku muu sähkövika sen rikkoo. Kompura jäähdyttää akustoa tarvittaessa myös töpselistä ladatessa, joten aika vaikeaa olla käyttämättä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2291 : 02.11.2019, 19:20:51 »

Tietysti kompuraa säästääkseen kannattaa ehkä kesäkuumilla vähän miettiä varsinkin auto käynnistäessä että lyökö heti hyttiin maksimikylmää vai antaako kompuraan hoitaa akku viileämmäksi ensin.. Osien pitäisi tietysti kestää käyttöä mutta tässä tapauksessa asia on vähän niin ja näin.

Energiatehokkuuden nimessä autoon mentäessa avataan pitkään painamalla kaukosäätimen "Ovet auki" -näppäintä ja ajetaan ensimmäiset pari sataa metriä ikkunat auki. Sen jälkeen ikkunat kiinni ja ilmastointi päälle. Näin olen tottunut tekemään jo vuosia eri autoilla. Varsinkin autoilla, joissa tämä toiminne on.

Kompura tosiaan jäähdyttää akkua kesä-aikaan. Talviaikaan sitä taas lämmitetään eli esilämmitystä kannattaa käyttää, niin auto kulkee myös talvella sähköllä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2292 : 03.11.2019, 07:46:58 »
Energiatehokkuuden nimessä autoon mentäessa avataan pitkään painamalla kaukosäätimen "Ovet auki" -näppäintä ja ajetaan ensimmäiset pari sataa metriä ikkunat auki. Sen jälkeen ikkunat kiinni ja ilmastointi päälle. Näin olen tottunut tekemään jo vuosia eri autoilla. Varsinkin autoilla, joissa tämä toiminne on.
Tuo nyt on ihan viherpiiperrystä. Jos se kompura ottaa 2 kw tehon minuutin pidempään, niin sitä et huomaa sen paremmin ladatessa kuin tankatessakaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2293 : 03.11.2019, 11:12:21 »
Ei se kompura käytöstä rikki mene. Joku muu sähkövika sen rikkoo. Kompura jäähdyttää akustoa tarvittaessa myös töpselistä ladatessa, joten aika vaikeaa olla käyttämättä.

Vois nopeesti kuvitella että käytössä se juuri menee aiheutti sen vian mikä hyvänsä... Maksimitehoilla vikaantuu varmasti herkemmin kuin kevyessä käytössä. Toinen vaihtoehtohan olisi osien normaali vanheneminen ja tätä kautta rikkoontuminen ja tämän kompuran kanssa asia ei näin ole.
V60 D6 -14

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2294 : 03.11.2019, 13:14:07 »
Vois nopeesti kuvitella että käytössä se juuri menee aiheutti sen vian mikä hyvänsä... Maksimitehoilla vikaantuu varmasti herkemmin kuin kevyessä käytössä. Toinen vaihtoehtohan olisi osien normaali vanheneminen ja tätä kautta rikkoontuminen ja tämän kompuran kanssa asia ei näin ole.
Autossa on joko suunnitteluvirhe tai rikkinäinen komponentti ohjauspuolella, kun kerran käytössä kääminsä käräyttää.

Kautta aikaen on osattu laittaa sähkömoottoreihin ylikuumenemissuojat ja johdonsuojavarokkeet (sulakkeet), jotta sähkömoottoria ei voi kuormittaa rikki liian suuren kuorman takia. Volvolla moottorinsuojaus on unohtunut tai epäonnistunut.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo