RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071240 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2340 : 16.11.2019, 09:20:00 »
Onko tietoa onko tämä kompuraongelma kansainvälinen, vai pelkästään suomalaisten riesa?
S60 2,4D ja V60

Poissa Brokkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2341 : 16.11.2019, 09:53:25 »
Ihan on kansainvälinen ongelma. Hollannissa vielä suurempi ongelma, kun siellä näitä autoja paljon enemmän.

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2342 : 16.11.2019, 11:00:42 »
Miten teillä on Ardic lisälämmitin kestänyt? Itsellä vm2013 ajettu 198tkm ja lämmitin savuttaa melko paljon välillä. Kävin tutkituttamassa laitteen ja huollossa sanoivat että poltin ja piirikortti pitäisi uusia. Suosittelivat uutta laitetta kokonaan eikä korjaamista. Ootteko te huollattanut vai vaihtanut Ardic lämmitintä esim. webastoon?

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2343 : 16.11.2019, 11:41:55 »
Eikös näissä ole Webasto jo lähtöjään?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2344 : 16.11.2019, 13:51:03 »
https://youtu.be/tMfP2nVx_M8

Siitäpä mielenkiintoinen aiheeseen liittyvä tapaus
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2345 : 16.11.2019, 14:48:57 »
https://youtu.be/tMfP2nVx_M8

Siitäpä mielenkiintoinen aiheeseen liittyvä tapaus

Tuostahan on ollut tässä jo juttua..

Tuotakin ongelmaa paisutellaan siksi että kyseessä on uusi tekniikka.. Käytännössä tilannetta voisi verrata jos polttomoottorissa olisi yksi kiertokanki napsahtanut poikki. Jos viet sen merkkiliikkeeseen analysoitavaksi, niin kertovat että tarvitsee uuden moottorin, hinta-arvioksi täräytetään silloinkin jotain reilun 10t€ lukemia. Kun auto on jo takuuajan ylittänyt, eikä kyseessä ole tyyppivika, niin ei siinäkään mitään vastaantuloja tarjota.

Käytännössä tuon polttomoottorin kanssa tilanne on siten helpompi että vastaavia moottoreita on käytettynä nurkat pullollaan, ja jokainen itseäänkunnioittava nyrkkipajakin osaa vaihtaa koko moottorin, tai kykenee vaihtamaan sen kiertokangen, jos se ei ole muuta rikkonut.

Periaatteessa tilanne ei ole sen kummempi tuon akkupaketinkaan kanssa, sieltä pitäisi yksi moduuli vaihtaa, eikä se ole edes niin työläs kuin tuon kirtokangen vaihto, mutta ei noita perus nyrkkipajat osaa vaihtaa.. Tai ei ainakaan autojen korjaamiseen keskittyneet nyrkkipajat. Telkkarihuolto sen todennäköisesti osaisi korjata, mutta tietysti sen uuden akkumoduulin tarvitsee jostain.

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2346 : 16.11.2019, 15:26:07 »
https://youtu.be/tMfP2nVx_M8

Siitäpä mielenkiintoinen aiheeseen liittyvä tapaus
Näyttää hävinneen nettiautosta tuon myynti-ilmoitus, joten onkohan mennyt varaosiksi tai joku ostanut korjattavaksi.
Hollannissahan ainakin näihin osataan vaihtaa myös yksittäisiä akkumoduuleita, eikä maksa kohtuuttomasti.
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa k70425

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2347 : 16.11.2019, 15:33:58 »
Joko on selvinnyt miksi kompressori tai muu hybridijärjestelmän osa on kyykännyt ? varsinkin jos vaihdettu lyhyen ajan päästä uudelleen. Mitä volvo on kertonut omissa korjausohjeissa mekaanikoille ?


Parin viikon aikana heitin spostilla isolle ac laitteiden valmistajalle sekä kylmäaineiden valmistajalle. Väärää öljyä ja kylmäainetta ei saa mennä yhtään järjestelmään. Tietysti omat huoltoletkut ja öljysäiliöt oikeassa laitteessa, oikeat öljyt.
Varaosasivustolla joka myy kyseistä kompressoria on seuraava maininta tuotteen yhteydessä: ”TÄRKEÄÄ
Ilmastointilaitteen kompressorin vaihtaessa Kuivaaja on vaihdettava ja järjestelmä pestävä! Muuten menetät takuun!”

Biliassa sanoivat että eivät pese järjestelmää eivätkä vaihda muita osia ellei ole epäilystä kylmäaineen saastumisesta. Ja en usko että myöskään ottavat kylmäaineesta näytettä analysoitavaksi.

Tosin varmaan tehdas tuon olisi ohjeistanut tekemään jos ongelma siitä johtuisi.
Volvo V60 T6 Recharge MY21
ex Polestar 2 Launch edition MY21, Volvo V60 D6 R-Design MY15, Volvo XC60 D4 Summum MY17, Volvo S60 (mk II) T5 R-Design MY11, Volvo XC60 D3 AWD Summum MY12

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2348 : 16.11.2019, 18:31:10 »
Jotenkin on ruvennut itsestäkin tuntumaan että ainoastaan ensimmäinen kompurasatsi on ollut viallinen jonka takia kampanjakin tosiaan Volvon puolesta järjestettiin. Nämä ensimmäisen vaihdon jälkeen monella ilmenneet ongelmat johtuvat luultavasti virheellisistä vaihdoista eli mahdollisesti syypäänä huono työohjeistus Volvon päästä.

Myyjäliikkeet takovat tällä mallilla rahaa ihan mukavasti tällä hetkellä. Ei niitä muuten tuotaisi näissä määrin tänne pohjolaan joten en jaksa sääliä tuota autoliikettä jonka Volvosta nyt akku sattui porsimaan. Tietävät riskit varmasti ja takuukäytäntö on näissä ollut täyttä arpapeliä. Luultavasti tuo arpapeli liittyy hollannin pään huoltoihin notta onko merkkiliikkeen kuittauksia vai ei. Se on käsittämätöntä että mitään kunnon perusteluja ei ole tuntunut porukka näihin hylkäyksiin kunnolla saaneen kun samaan aikaan toisilla on menneet samasta viasta vanhemmat ja enemmän ajetut Volvon piikkiin.

Omassa ei onneksi vielä mitään vikaa... kopkopkop..
V60 D6 -14

Poissa Huristelija

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2349 : 16.11.2019, 18:47:28 »
Noh, sopii toivoa että omassa 2/2018 käyttöönotetussa autossa on kompuraongelma korjattu jo tehtaalla. Tähän mennessä on kulkenut oikein hyvin, ei valittamista.

Poissa Likeman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2350 : 16.11.2019, 20:30:42 »
Näyttää hävinneen nettiautosta tuon myynti-ilmoitus, joten onkohan mennyt varaosiksi tai joku ostanut korjattavaksi.
Hollannissahan ainakin näihin osataan vaihtaa myös yksittäisiä akkumoduuleita, eikä maksa kohtuuttomasti.

Autojen sähköistyminen pysähtyy hyvin nopeasti, jos ei opita ottamaan talteen akkujen sisältämät kalliit metallit. Maailmasta loppuu akkumetallit kun kysyntä kasvaa. Nythän suurin osa sähkö/hybridiautojen akuista poltettaan kun niitä ei osata kierrättää. Akkujen (metallien) kierrätys laskisi uusien akkujen hintaa roimasti.

Ennen kuin kierrätys on saatu täyteen vauhtiin täytyy toivoa, että löytyy korjaamoja joissa vanhat rikkoutuneet kennot saa vaihdettua uusiin. Tässähän vois olla hyvä bisnesidea jollekin autosähköpajalle erikoistua vanhojen hybridiakkujen huoltoon/korjaamiseen.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2351 : 16.11.2019, 20:40:13 »
Hollannissahan ainakin näihin osataan vaihtaa myös yksittäisiä akkumoduuleita, eikä maksa kohtuuttomasti.

Jopa on sitten lähin korjaamo lähellä näille Plugin hirvityksille.

Montako donnia mahtaa maksaa se auton kuljetus Hollandiin ja takas?

 :idiot2:

Hollantilaisen hikipajan "korjauksen" lopputulokseen otan kantaa seuraavassa viestissä.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 20:44:43 kirjoittanut lutikka »

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2352 : 16.11.2019, 20:43:21 »
Ennen kuin kierrätys on saatu täyteen vauhtiin täytyy toivoa, että löytyy korjaamoja joissa vanhat rikkoutuneet kennot saa vaihdettua uusiin. Tässähän vois olla hyvä bisnesidea jollekin autosähköpajalle erikoistua vanhojen hybridiakkujen huoltoon/korjaamiseen.

Pisnesideaa siinä saattaa olla tai sitten ei.

Kuka p-kele uskaltaa ottaa turvallisuusvastuun noista litium-pommeista kun isoresurssisilla valmistajillakin on vaikeuksia ottaa sellainen vastuu? Et näytä käsittävän asian kaikki aspekteja oikein.

Sen vuoksi noista ei saa edes Volvo merkkikorjaamo yksittäisiä kennoja korjailla, koska Volvon mielestä se ei onnistu edes merkkikorjaamotasolla turvallisesti eikä johda riittävän laadukkaaseen lopputulokseen. Meinaat nyt sitten tosissasi, että joku hikipaja jossain kykenee siihen oikeasti  niin, ettei auto tapa omistajaansa litium-kosahdukseen?

Valmistajan määrittelemä tapa korjauksiin on, että "koko pakka vaihtuu" ja siihen on syynsä.

Poissa Likeman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2353 : 16.11.2019, 21:08:46 »
Pisnesideaa siinä saattaa olla tai sitten ei.

Kuka p-kele uskaltaa ottaa turvallisuusvastuun noista litium-pommeista kun isoresurssisilla valmistajillakin on vaikeuksia ottaa sellainen vastuu? Et näytä käsittävän asian kaikki aspekteja oikein.

Sen vuoksi noista ei saa edes Volvo merkkikorjaamo yksittäisiä kennoja korjailla, koska Volvon mielestä se ei onnistu edes merkkikorjaamotasolla turvallisesti eikä johda riittävän laadukkaaseen lopputulokseen. Meinaat nyt sitten tosissasi, että joku hikipaja jossain kykenee siihen oikeasti  niin, ettei auto tapa omistajaansa litium-kosahdukseen?

Valmistajan määrittelemä tapa korjauksiin on, että "koko pakka vaihtuu" ja siihen on syynsä.

Kyllä se vaan niin on, että kaikki merkkiliikkeet on pelkkiä huoltoja.  Niissä ei korjata mitään, vaihdetaan pelkkää uutta osaa. Niin on Volvokin. Korjaamot on ihan eri paikkoja.

En usko että hybridiakkujen johtojen käsittely on sen vaarallisempaa kuin voimavirtajohtojen kytkeminen rasiaan. Ei vaaraa jos tietää mitä tekee.

Ainoa todellinen vaara hybridiakuista syntyy silloin kun auto on pahassa kolarissa ja matkustajat jumissa auton sisällä. Matkustajien lisäksi vaarassa ovat myös pelastamaan tulevat palomiehet.

Mikä on litium-kosahdus?


Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #2354 : 17.11.2019, 03:57:15 »
Kyllä se vaan niin on, että kaikki merkkiliikkeet on pelkkiä huoltoja.  Niissä ei korjata mitään, vaihdetaan pelkkää uutta osaa. Niin on Volvokin. Korjaamot on ihan eri paikkoja.

Volvo-merkkiliikkeiden laadusta en väittänyt mitään - eikä se tähän keskusteluun kuulu. Siis se laatukeskustelu. Älä vie keskustelua tarpeettomasti sivuraiteelle. Merkkiliike mainittiin sen vuoksi, että se on ainoa tekninen ketju kentälle asti, joka on tehtaan jonkinlaisessa kontrollissa. Jos tehdas arvioi, että sen ohjauksessa olevat korjaamot eivät selviä jostain työstä, niin muilla ei ole senkään vertaa tsäänssiä mennä siihen väliin silloin kun on kyse auton sähköturvallisuuteen vaikuttavasta työstä. Hikipaja - olkoon vaikka kuinka mainostamasi "korjaamo" - ei ole. Seuraus? Valmistaja pesee kätensä välittömästi kaikesta mitä hikipaja tekee. Mutta ei tämä asia vielä tässä ollut. Ks. seuraava kappale.

En usko että hybridiakkujen johtojen käsittely on sen vaarallisempaa kuin voimavirtajohtojen kytkeminen rasiaan. Ei vaaraa jos tietää mitä tekee.

Ainoa todellinen vaara hybridiakuista syntyy silloin kun auto on pahassa kolarissa ja matkustajat jumissa auton sisällä. Matkustajien lisäksi vaarassa ovat myös pelastamaan tulevat palomiehet.

Mikä on litium-kosahdus?

Huomaatko boldatut kohdat? Pientä ristiriitaa. Ensin kerrot uskomuksiasi asiasta, sitten kerrot "tietäväisenä" mitä vaaroja mielestäsi tässä on ja lopuksi paljastat, ettet tiedä tästä asiasta oikeasti paskan vertaa mitään. LOL.

Joku tuossa aiemmin vertailu akkupaketistojen korjauksia "kampiakselin korjailuun". Vertaus oli mielestäni täysin epäonnistunut, koska ei "ruutitynnyrin" fiksailu nyt sentään rinnastu rautakangen suoristamiseen. Parempi vertaus olisi ollut jollain tasolla vaikkapa kaasuautojen korkeapainetankkien "korjailu". Eipä sitä juuri kukaan tee - eikä saa tehdä. Tai vaikka 1500 V sähkötyöt. Ei sitäkään joka jamppa saa tehdä, ei edes sähkäreistä kaikki.

Litium-akkuteknologiat ja niiden edut on tunnettu jo vuosikymmeniä, NASA on niitä lähetellyt avaruuteenkin jo yli >50 vuotta. Litiumin yleistyminen kuluttajateknologiaan otti siksi hiton kauan, että litium on helvetin vaarallista ainetta. Se on erittäin reaktiivinen aine. Siihen kun lisäksi ladataan hitonmoinen määrä sähköenergiaa, ollaan kirjaimellisesti ruutisäkin kanssa tekemisissä. Koko ajan myös litiumakkujen energiatiheyttä pyritään kasvattamaan - ja se on sama kuin ruutia parannettaisiin pikku hiljaa ärhäkämmäksi.

Litium kuuluu ns. alkalimetallien sarjaan ja kaikki alkalimetallit reagoivat esim. veden kanssa näin raivokkaasti. https://www.youtube.com/watch?v=I8tOtZKpi04&t=60s    Reaktiossa syntyy kyseisen alkalimetallin hydroksidia, siis litiumin tapauksessa litiumhydroksidia (LiOH). Koska vedessä on kaksi vetyatomia, vapautuu samalla yksi joutilas vetyatomi muuhun käyttöön - yleensä vaikkapa tulipalon tai räjähdyksen aiheuttamaan. Nimittäin alkalimetallien reaktio on eksoterminen ja kiivas, tarjolla on yleensä myös korkeita lämpötiloja eli vetykaasun välitön sytytys. Vetykaasun ja hapen seos on muuten nimeltään kemiassa räjähdyskaasu (Knallgas).

Litium-akkujen kanssa on opittu elämään - mutta se perustuu siihen, että tehdas kontrolloi tarkkaan mitä kunkin laitteen akkupakkaukseen laitetaan. Ei niitä akkusysteemejä ole tarkoitettu jälkikäteen ropellettavaksi. Ne on tehdashuollettavia kamoja korkeintaan - jos edes niitä. Hikipajoilla ei tule olemaan niihin asiaa tavan jannuista puhumattakaan.

Vielä ei ole viranomaismääräykset ehtineet reagoida, mutta veikkaan, että lainsäädännöllisesti Euroopassa tullaan kieltämään autojen litiumakkuihin koskeminen muilta kuin auktorisoiduilta tahoilta. Auktorisoinnit myöntää tehdas, koska tehdas vastaa auton turvallisuudestakin ml. akkupaketisto. Veikkaan, että auktorisoinnit tulevat olemaan tiukassa ja todennäköisesti akkujen kanssa saa olla 1-2 pajaa Euroopassa, tiukasti tehtaan tai sen alihankkijan kyljessä, jotta laatu päästään valvomaan.

Kielto tulee tarkoittamaan sitä, että maallikoilta ja ei-auktorisoiuilla ei ole mitään asiaa koskea akkupaketistoihin. Jos kosket, ankara tuottamusvastuu seuraa. Sanotaan, että auton omistajana rikot lakia ja korjautat akkupaketin jollain hikipajalla Hollannissa. Ajelet autolla aikasi ja myyt sen eteenpäin. Seuraavalle omistajalle käy käpy ja akku kosahtaa. Koko perhe palaa auton mukana. Tutkijalautakunta jäljittää ongelman akusta johtuneeksi ja huomaa, että akkua oli "korjailtu". Sen jälkeen pollisit tulevatkin hakemaan sinua kuulusteluihin, koska kun kyseessä on ollut laissa asetetun kiellon uhmaaminen, kaikista vahingoista vastaat sinä automaattisesti kaikella omaisuudellasi.

Tuohon tämä selvästi on menossa. Korkeajännitesähkötöitä saavat tehdä vain auktorisoidut henkilöt autoissa - ja akkupaketteihin koskeminen tullaan sanktioimaan käytännössä kokonaan. Koska eipä oikein muuhun voida mennä ellei sitten maanteitä haluta täyttää liikkuvilla pommeilla, joita on "korjaillut" joku epämääräinen taho. Siihen tuskin ainakaan eurooppalaiset viranomaiset tulevat suostumaan. Saksalaiset autotehtaat lobbaa kyllä tähän asian järjestykseen kunhan kovemmilta kiireiltään ehtivät. Sähköautot kun eivät ole vielä tulleet ihan en masse markkinoille, mutta 2-3 vuodessa tilanne kuulemma muuttuu.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2019, 04:05:06 kirjoittanut lutikka »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron