Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071422 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4050 : 25.12.2021, 20:48:43 »
Volvo on itse avannut syyskuussa 2021 uuden akkukeskuksen Göteborgiin. Omassa kierrätyskeskuksessa Volvo haluaa optimoida akkujen elinkaaren.  Lehtitietojen mukaan yksikössä analysoidaan, uusitaan ja huolletaan sähköautojen akkuja, sekä korjataan jos se on mahdollista.

Tukholmasta noin 60 km Uppsalaan päin on yritys joka korjaa ja huoltaa sähkö- ja hybridiakkuja, referenssilistasta tosin näyttää puuttuvan kuitenkin Volvon nimi.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4051 : 25.12.2021, 21:06:08 »
Mikähän se firma oli joka noita akkuja korjasi? En äkkiä googlella löytänyt.

Multikaara ainakin tekee, mutta tonneista puhutaan joka tapauksessa.

Ihan ekana yrittäisin itse löytää kokonaisen käytetyn ja mielellään tuoreemman ja vähemmän ajetun akkupaketin. Noita akun ajokilometrejähän ei voi tietää, mutta hyvää suuntaa saa auton kokonaiskilsoista ja iästä.
V60 D6 -14

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4052 : 26.12.2021, 16:54:54 »
Löytyisikö täältä kohtalotovereita..
2014 vm. D6 päätti sanoa sopimuksen irti. "Eristevika", eli tässä kohtaa tuo tarkoittaa sitä, että vika on akustossa ja ilman akuston vaihtoa auto ei inahda.
Alkushokista toivuttuani olen koittanut miettiä erilaisia vaihtoehtoja, miten tästä voisi selvitä ilman TNT:tä. No, en ehkä ole räjäyttämässä autoa, mutta jos joku haluaisi ostaa vaikka elokuvaprojektiin...

Asiaan. Löytyykö täältä vastaavaan tilanteeseen joutunutta? Onko näille viallisille autoille omaa markkinapaikkaa? Löytyykö ostajia, jotka osaavat itse korjata tällaiset viat?

Periaatteessa tuohan voi olla "ihan pikkuvika", joku liittimen vaihto ja "tätsit". Huoltoliike tekee mittaukset ja mittari kertoo akusta tulevan _eristevian_, tähän huolto ei voi sanoa muuta, kuin "akku uusittava". Haluaisin uskoa, että on olemassa jokin muu vaihtoehto. Toinenkin mielipide. Ajokokemuksen perusteella akustossa ei ole ollut mitään vikaa. Kapasitetti on ollut koko omistusaikani (2,5 v) sama, reilu 50 km ilman revittelyä. Toki tässä oli ne perus kompressoriongelmat ja niitä on vaihdettu kuin sukkia (no, kaksi kertaa 2,5 v sisällä), mutta akku on pysynyt messissä hyvin.

En ole vielä ihan toipunut tästä. Auto makaa nyt huoltoliikkeen pihassa ja odottaa päätöstäni, mitä tälle tehdään. En näe mitään järkeä, että teetän tähän merkkiliikkeessä auton arvon hintaisen remontin. Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Mitä tekisit? Tai mitä teit?

Minulle tarjottiin 2017 syksyllä eristevikaa ja akuston vaihtoa. Viikkoa myöhemmin akuston vaihtotarjouksesta ilmoitettiin, että kyse on kompurasta, ei akustosta, kun laajemmat tutkimusmenetelmät on tarjottu Volvolta käyttöön. Auto oli herjannut ilmastoinnin huoltoa, mutta ennen halvaantumisen toteamista mittaristossa näkyi vain punaisella huutomerkillä huolla kiireellisesti ja sen jälkeen auto ei enää käynnistynytkään. Tuolloin kyse oli puhtaasta diagnosointivirheestä. Jos kaikki korkeajännitekomponentit oikeasti on suljettu pois mittauksilla niin ei kai siinä muuhun auta uskominen. Verkot vesille akuston kunnostuksen suhteen, tai jos löytyy vähän käytetty varaosa niin miksi ei sekin.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4053 : 26.12.2021, 22:49:35 »
Mikä on akkupaketin ikä vuosissa / kilometreissä ? Huomenna olis tarkoitus käydä ostamassa otsikossa olevaa kulkupeliä, mitä muuta kannattaa tarkistella ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Kankikari

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4054 : 26.12.2021, 23:33:13 »
Ookko ny aivan varma?

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4055 : 27.12.2021, 08:42:30 »
Jep. Autolla ajettu n. 235 tkm. Ja tuo on diagnosoitu Käyttöautolla. Poistivat kaikki laitteet korkeajännitteestä ja edelleen vikailmoitus. Edellisestä kompuravaihdosta n. 1,5 vuotta. Pelkäsin, että kompura meni taas. Nyt olisin onnellinen, jos se olisi ollut kompuravika.
Kompressorit menivät niin, että ensin pientä varoittelua (oranssi valo, suositteli huoltoa). Sitten 1-2, auto ei enää startannut. Tämä viimeisin vika tuli täysin varoittamatta. Vei tehot kesken ajon ja ilmoitti, että tämä oli nyt tässä. Punainen valo ja välittömän huollon tarve. Kyynel.
Juurikin näin kävi itsellä viimeisimmässä kompuran laukeamisessa, eli laulut loppui tien sivuun kerta laakista. Useampi noita mennyt ja jokainen vähän eri tavalla. Tietysti jos nyt tuo virhe tulee 100% varmasti akusta, niin sitten on huonompi homma
V60 T8 -19

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4056 : 27.12.2021, 08:52:47 »
Mikä on akkupaketin ikä vuosissa / kilometreissä ? Huomenna olis tarkoitus käydä ostamassa otsikossa olevaa kulkupeliä, mitä muuta kannattaa tarkistella ?
- Kompuran vaihto. Ei riitä, että se on vaihdettu. Vaihto täytyy olla suoritettu huuhtelemalla. N.1-1.5 vuotta tehty tuolla tavalla. Just vaihdettu toisesta D6:sta vähän alle 2 vuotta sitten vaihdettu kompura.
- Webastolla on näissä erityisen tärkeä merkitys talvella. Eli Webaston toiminta on hyvä varmistaa, sekä sen huollot. Webasto pitää tuon kopin lämpinä kylmällä sähköllä ajettaessa. Mikäli Webaston toiminnassa on jotain häikkää, niin hybrid mode ei juuri sähkölle mene, eli auto käy koko ajan polttomoottorilla. Tämä siis kylmässä ilmassa.
- Jakopää ja apulaitehihna. Varsinkin jakopää on äkkiä tonnin verran. Apulaitehihna taas pyörittää starttia ja jos se alkaa luistamaan, on tuloksena hybridi herjoja
- Ovien lukot, eli kokeile jokaista ovea aukeaako ulkoa. Johtosarja yms. ongelmia (ei pelkästään D6:n ongelma)

Onhan tuossa kallista hybridi osaa, joka huollon tarpeen tullen koettelee lompakkoa. Isoin ongelma on ehdottomasti tuo kompura. Mikäli vaihto on tehty huuhtelemalla, on yksi iso murhe vähemmän. Luettaisin ehdottomasti vikakoodit jossain Volvo huollossa Vidalla ennen hankintaa.
V60 T8 -19

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4057 : 27.12.2021, 09:03:59 »
""Eristevika", eli tässä kohtaa tuo tarkoittaa sitä, että vika on akustossa ja ilman akuston vaihtoa auto ei inahda."
Tuo akusto on pahin eristevian aiheuttaja, tai ainakin kallein. Muita mahdollisia eristevikoja: Kompura (yleisin), OBC-yksikkö, DC/DC muunnin tai IGM -yksikkö.
V60 T8 -19

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4058 : 27.12.2021, 14:49:05 »
Mikä siellä akussa aiheuttaa tuon eristevian?

Tuo akkuhan ei ole siis sellainen suljettu komponentti kuten 1,5V pirkka sormipatteri, vaan laatikkoon pakattu kasa akkukennoja, niiden jäähdytysjärjestelmää ja akun yllapidosta vastaavaa elektroniikkaa. Äkkiä ajateltuna tuollainen eristysvika voisi olla seurausta jostain vuotavasta tiivisteestä, joka ei mitenkään mielettömän kallis paikku ole, mutta eihän ne nyt merkkihuollossa tuollaisia korjaa, vaan vaihdetaan vain mahdollisimman isoja osakokonaisuuksia.

Poissa Kai.K.Mänt

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4059 : 27.12.2021, 15:20:46 »
Mikä siellä akussa aiheuttaa tuon eristevian?

Tuo akkuhan ei ole siis sellainen suljettu komponentti kuten 1,5V pirkka sormipatteri, vaan laatikkoon pakattu kasa akkukennoja, niiden jäähdytysjärjestelmää ja akun yllapidosta vastaavaa elektroniikkaa. Äkkiä ajateltuna tuollainen eristysvika voisi olla seurausta jostain vuotavasta tiivisteestä, joka ei mitenkään mielettömän kallis paikku ole, mutta eihän ne nyt merkkihuollossa tuollaisia korjaa, vaan vaihdetaan vain mahdollisimman isoja osakokonaisuuksia.

Hyvä pointti. Ihan samaa olen pohtinut ja ääneen jutellut huollon/ostajien/kavereiden kanssa. Ne, kenellä on kykyä ja innostusta, saa varmaan näistä "akkuvikaisista" autoista mielenkiintoisia projekteja. Hyvällä säkällä löydät vian, osaat sen korjata ja vóilà - sulla on soiva peli.
Normi huoltoliikkeet tekee kahdella-kolmella sadalla diagnoosin ja hinta-arvion, tätsit. Volvokuski ei voi muuta kuin "veeärseefi" ja vertaistukea + pohdintaa jatkosta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4060 : 27.12.2021, 15:53:02 »
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Tuotenumero/205/

Vähän yli 3k€ näyttää maksavan käytettynä tommonen akkupaketti. Ainakaan toistaiseksi ei näytä kukaan noita vielä purkaneen - en ainakaan kuvia tai tarinaa löytänyt
V60 T8 -19

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4061 : 27.12.2021, 16:08:45 »
Ostimmekin T8:n :D
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa ratikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4062 : 28.12.2021, 15:33:06 »
Löytyisikö täältä kohtalotovereita..
2014 vm. D6 päätti sanoa sopimuksen irti. "Eristevika", eli tässä kohtaa tuo tarkoittaa sitä, että vika on akustossa ja ilman akuston vaihtoa auto ei inahda.
Alkushokista toivuttuani olen koittanut miettiä erilaisia vaihtoehtoja, miten tästä voisi selvitä ilman TNT:tä. No, en ehkä ole räjäyttämässä autoa, mutta jos joku haluaisi ostaa vaikka elokuvaprojektiin...

Asiaan. Löytyykö täältä vastaavaan tilanteeseen joutunutta? Onko näille viallisille autoille omaa markkinapaikkaa? Löytyykö ostajia, jotka osaavat itse korjata tällaiset viat?

Periaatteessa tuohan voi olla "ihan pikkuvika", joku liittimen vaihto ja "tätsit". Huoltoliike tekee mittaukset ja mittari kertoo akusta tulevan _eristevian_, tähän huolto ei voi sanoa muuta, kuin "akku uusittava". Haluaisin uskoa, että on olemassa jokin muu vaihtoehto. Toinenkin mielipide. Ajokokemuksen perusteella akustossa ei ole ollut mitään vikaa. Kapasitetti on ollut koko omistusaikani (2,5 v) sama, reilu 50 km ilman revittelyä. Toki tässä oli ne perus kompressoriongelmat ja niitä on vaihdettu kuin sukkia (no, kaksi kertaa 2,5 v sisällä), mutta akku on pysynyt messissä hyvin.

En ole vielä ihan toipunut tästä. Auto makaa nyt huoltoliikkeen pihassa ja odottaa päätöstäni, mitä tälle tehdään. En näe mitään järkeä, että teetän tähän merkkiliikkeessä auton arvon hintaisen remontin. Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Mitä tekisit? Tai mitä teit?

Ei aivan tavallinen reitti kysyä ongelmasta, mutta täältä olen parin kohtalotoverin kanssa saanut apua aivan kysymällä:
https://vszerviz.hu/rolunk/
Volvo V60 D6 AWD R-Design plug in hybrid
Polestar Performance

Poissa janhus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4063 : 01.01.2022, 21:57:26 »
Akustosta.. Minulla on käsitys, että näissä akusto koostuu 6 kappaleesta akkumoduuleita ja yksittäisenkin moduulin voisi vaihtaa.. Toki merkkikorjaamot varmaan mielummin myy koko akuston ns varmana ratkaisuna ?
V70 R AWD -97, V60 D6 AWD -15

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4064 : 01.01.2022, 22:16:15 »
Voisin kuvitella, että näiden yleistymisen myötä syntyisi uusi yrittäjyyden ala akustoiden korjaamiseen erikoistuneista firmoista. Luulisin, että markkinarako on iso .
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron