Kulkukoira  Proturbo

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1071152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4410 : 03.11.2022, 12:52:36 »
Mitenköhän ne sen järjestelmän puhdistaa...?
Huuhtelemalla. Tuohon on ihan oma laitteensa.
V60 T8 -19

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4411 : 03.11.2022, 21:29:44 »
Huuhtelemalla. Tuohon on ihan oma laitteensa.
Siis lähinnä meinasin että millä aineella ne sen puhdistaa. Ihan vaan typpeä pirusti läpi, vai jotain pesevää?

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4412 : 03.11.2022, 21:41:21 »
Typellä käsittääkseni se tehdään joo.

Poissa ratikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4413 : 04.11.2022, 02:02:57 »
Täsmälleen näin toimii myös minulla. Ajastettuna ei lähde, jos piuha on kiinni ja sähköä ei tule.

Kompressorin korjaus on ilmeisesti kunnossa. Edelliseen autoon vaihdettiin myös kuivain ja järjestelmän huuhtelu ennen täyttöä. Tässä nykyisessäkin on jo pitkästi yli vuosi menty korjauksen jälkeen. Olen nyt omistanut kaksi tällaista autoa peräkkäin ja voisin ostaa kolmannenkin. Jos näitä vielä saisi vähän ajettuna.

Jeps, täälläkin huoletonta menoa ollut kompuran vaihdon jälkeen. Muistaa vain sen, että 12- voltin käyttöakku vaatii piuhan päästä latailua, niin säästyy muiltakin vioilta!

P.S. Paljonko on vähän ajettu?  Myyntiin tulossa D6 R-design, 78K ajettu ja hyvin pidetty ;)


Volvo V60 D6 AWD R-Design plug in hybrid
Polestar Performance

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4414 : 04.11.2022, 18:15:45 »
Jeps, täälläkin huoletonta menoa ollut kompuran vaihdon jälkeen. Muistaa vain sen, että 12- voltin käyttöakku vaatii piuhan päästä latailua, niin säästyy muiltakin vioilta!

P.S. Paljonko on vähän ajettu?  Myyntiin tulossa D6 R-design, 78K ajettu ja hyvin pidetty ;)
110tkm kokemuksella väitän että ei tarvitse.
Siellä vaan pitää olla hyvälaatuinen agm akku. Auto on siinä mielessä perus D5 parempikin että se lataa starttiakkua kun ajoakkua ladataan piuhassa. Joten jos D6 olisi ongelmia niin perus dieselissä ne olisivat vielä pahempia.
xc70 D5AWD -06

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4415 : 05.11.2022, 09:08:49 »
Lataako se d6 starttiakkua myös kun ajetaan sähköllä?

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4416 : 05.11.2022, 09:25:45 »
Lataako se d6 starttiakkua myös kun ajetaan sähköllä?
Kyllä, kaikki 12v sähkö tehdään ajoakun kautta, eli siellä ei ole hihnan pyörittämää 12v laturia vaan 12v sähkö tehdään dc-dc muuntimella ajoakusta.
Ja siinä muuntimessa vaikuttaa teho riittävään koska auto ei ollut milläänsäkkään vaikka oli keula täynnä xenonia ja asuntovaunu perässä.
xc70 D5AWD -06

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4417 : 06.11.2022, 21:24:32 »
Jeps, täälläkin huoletonta menoa ollut kompuran vaihdon jälkeen. Muistaa vain sen, että 12- voltin käyttöakku vaatii piuhan päästä latailua, niin säästyy muiltakin vioilta!

P.S. Paljonko on vähän ajettu?  Myyntiin tulossa D6 R-design, 78K ajettu ja hyvin pidetty ;)

Tuo 12 v akun lataus muuten on hyvä muistaa. Ekasta akku kypsähti kesällä, kun ajoin lähes kaksi viikkoa ilman polttomoottoria. Lataukseen vähintäänkin joka toinen viikko, jos ei tule pitkää matkaa aikajaksolle. Tämän neuvon sain ihan marmoritiskin huoltoneuvojalta.

Ajoakkua ladatessa myös 12 V akku latautuu ja jos ajoakku latautuu noin tunnissa ja olet käyttänyt vaikkapa webastoa + istuimen lämmittimiä + takalasi- ja pelilämmittimiä, niin akku saattaa hiljaa hiipua.


Kiitos tarjouksesta. Tässä nykyisessä on vielä noin 30 tkm ajoaikaa jäljellä. Ajan tyypillisesti noin 200 tkm ja vaihdan sen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2022, 21:27:50 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4418 : 06.11.2022, 21:52:05 »
Tuon takia kannattaa suosia, jos mahdollista, mahdollisimman pienellä virralla lataamista. Lataaminen kestää pidempään jolloin myös 12v akkua ladataan pidempään.

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4419 : 07.11.2022, 06:59:36 »
Tuolle 12v akun välilataukselle ei ole muita syitä kuin huono/väärä akku tai vika autossa.

Akun pitää riittää vaikka autolla ajaisi sähköllä vuosia putkeen, pätkä-ajo (≈5km)ja pitkät webastolämmitykset voivat tavallisen akun pilata mutta riittävän kokoinen agm akku kestää senkin jopa paremmin kuin "tavallisessa" autossa.
xc70 D5AWD -06

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4420 : 07.11.2022, 09:07:37 »
Tuo 12 v akun lataus muuten on hyvä muistaa. Ekasta akku kypsähti kesällä, kun ajoin lähes kaksi viikkoa ilman polttomoottoria. Lataukseen vähintäänkin joka toinen viikko, jos ei tule pitkää matkaa aikajaksolle. Tämän neuvon sain ihan marmoritiskin huoltoneuvojalta.

Ajoakkua ladatessa myös 12 V akku latautuu ja jos ajoakku latautuu noin tunnissa ja olet käyttänyt vaikkapa webastoa + istuimen lämmittimiä + takalasi- ja pelilämmittimiä, niin akku saattaa hiljaa hiipua.

Jos se 12v akku latautuu aina kun ajoakkukin, jonka lisäksi se latautuu vielä aina kun autolla ajaa, niin ei sen välilataamiselle tosiaan pitäisi olla mitään tarvetta.

Itseasiassa sen akun ei edes pitäisi olla mitenkään erityisen hyvä kun sitä kokoajan ollaan lataamassa.

Mikäköhän siellä kusee kun se 12v akku kuitenkin niin usein noissa aiheuttaa ongelmia?

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4421 : 08.11.2022, 21:39:04 »
Jos se 12v akku latautuu aina kun ajoakkukin, jonka lisäksi se latautuu vielä aina kun autolla ajaa, niin ei sen välilataamiselle tosiaan pitäisi olla mitään tarvetta.

Itseasiassa sen akun ei edes pitäisi olla mitenkään erityisen hyvä kun sitä kokoajan ollaan lataamassa.

Mikäköhän siellä kusee kun se 12v akku kuitenkin niin usein noissa aiheuttaa ongelmia?

Ajoprofiili aiheuttaa tuon. Talvella ajastettu webasto ottaa 12 V puolelta virtaa ja lämmittää auton saunaksi. Sen jälkeen ajetaan noin 15 km ja autoa ei ladata työpaikalla. Lähdetään töistä kotiin ja webastolla lämmitetään auto taas saunaksi työpaikan pihalla. Ajetaan kotiin ja laitetaan 30 km matkan sähkönkulutuksen lataus ajoakkuun noin kahden tunnin aikana. Väitän, että DC/DC laturi antaa 12 V akulle melko pientä latausvirtaa ja se lataus loppuu kun ajo-akku tulee täyteen. Väitän, en tiedä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4422 : 09.11.2022, 08:57:57 »
Ajoprofiili aiheuttaa tuon. Talvella ajastettu webasto ottaa 12 V puolelta virtaa ja lämmittää auton saunaksi. Sen jälkeen ajetaan noin 15 km ja autoa ei ladata työpaikalla. Lähdetään töistä kotiin ja webastolla lämmitetään auto taas saunaksi työpaikan pihalla. Ajetaan kotiin ja laitetaan 30 km matkan sähkönkulutuksen lataus ajoakkuun noin kahden tunnin aikana. Väitän, että DC/DC laturi antaa 12 V akulle melko pientä latausvirtaa ja se lataus loppuu kun ajo-akku tulee täyteen. Väitän, en tiedä.
Tuo 30km on mallia täysi akullinen se latautuu 3h, eli täytyy olla vielä lyhyempää matkaa.
Ja en millään jaksa uskoa että se dc-dc muunnin antaisi mitään pienempää latausvirtaa kun ajoakkua ladataan, se painaa vakiojännitteellä sen mitä akku ottaa vastaan.
Agm akku on webastokäyttöön oikea valinta, onko se lie jopa vakiona d6? Jos ei ole niin en ihmettele webastokäytön tuomia ongelmia.
xc70 D5AWD -06

Poissa MaR78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4423 : 10.11.2022, 12:46:00 »
Moro, itselläni vaihtui pari viikkoa sitten V70 D4 -16, D6 -14 malliin. Osui sopivasti kun autoliikkeeltä tehty Volvolla kompuran vaihto ja paljon muuta yht. lähes 5t€ remontti hybridipuolelle. ;D Ja jakopää vaihdettu 2tkm sitten edellisen omistajan kustantamana joten sekin kallis homma kunnossa. Akkukin tuntuisi olevan kunnossa vaikka 237tkm mittarissa niin 35-40km purella menee vielä lähes nollakelissä. Tähän asti erittäin tyytyväinen ja se yllätti että ns. akku tyhjänä pitkän pätkän pääsee jopa 4-4.5l/100km kun keräilee kuitenkin hieman tuota energiaa ajossa akkuun. V70 D4 meni kuitenkin parhaimmillaan kesällä tuonne 4.5l/100km ja usein kuitenkin enemmän.
Yksi kysymys kun pitäisi ostaa toiset vanteet ja tuossa oli kaupan 7.5 tuumaa leveät 17" Volvon omat xc60-mallista. D6:ssa kun on 8 tuumaa leveä vakiona, mutta kaiketi 7.5 myös sopii vaikka Volvon sivuilla oli mainintaa että ei sovi hybridiin jos 7.5? Onko jollain kapeampaa vannetta alla? Kiitos jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2022, 13:10:32 kirjoittanut MaR78 »

Poissa Juh44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4424 : 10.11.2022, 20:29:40 »
Moro, itselläni vaihtui pari viikkoa sitten V70 D4 -16, D6 -14 malliin. Osui sopivasti kun autoliikkeeltä tehty Volvolla kompuran vaihto ja paljon muuta yht. lähes 5t€ remontti hybridipuolelle. ;D Ja jakopää vaihdettu 2tkm sitten edellisen omistajan kustantamana joten sekin kallis homma kunnossa. Akkukin tuntuisi olevan kunnossa vaikka 237tkm mittarissa niin 35-40km purella menee vielä lähes nollakelissä. Tähän asti erittäin tyytyväinen ja se yllätti että ns. akku tyhjänä pitkän pätkän pääsee jopa 4-4.5l/100km kun keräilee kuitenkin hieman tuota energiaa ajossa akkuun. V70 D4 meni kuitenkin parhaimmillaan kesällä tuonne 4.5l/100km ja usein kuitenkin enemmän.
Yksi kysymys kun pitäisi ostaa toiset vanteet ja tuossa oli kaupan 7.5 tuumaa leveät 17" Volvon omat xc60-mallista. D6:ssa kun on 8 tuumaa leveä vakiona, mutta kaiketi 7.5 myös sopii vaikka Volvon sivuilla oli mainintaa että ei sovi hybridiin jos 7.5? Onko jollain kapeampaa vannetta alla? Kiitos jo etukäteen.
Mulla oli 225/55 r17+ 7,5" Cassiopeiat omassa d6, toimivat hienosti.
Varsinkin tuo hieman suurempi rengas käytännössä poisti asfaltinsaumat ja mittarivirheen.
xc70 D5AWD -06

 

Kulkukoira  Proturbo