Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Honqqis - 18.07.2018, 01:13:46
-
Ei ole paljoa kokemusta ruostekorjauksista joten ajattelin varmistaa. Elikkäs toinen 240 takakaari ruosteessa.
Ajatellut työvaiheet: 1.Pinnan hionta pellille. 2.Ruostemuuntimella käsittely. 3.mahdollinen paklaus. 4.Pohjaväri (sinkki?) 5. Pintaväri. 6.Pari kerrosta lakkaa. 7.Vesihionta/mylly
Menikö kutakuinkin oikein? Ei tosiaan paljoa aijempaa kokemusta joten vinkkejä otetaan vastaan. Pinnasta ei tosiaan priimaa tarvi, mutta ruosteesta pitäisi päästä eroon.
-
Itse aloitin hiomalla pellille. Sitten rälläkällä niin iso pala pois että reiän ympärillä tuoretta peltiä. Sitten leikkaa reiänmuotoisen lapun pellistä ja hitsaa kiinni. Pakkelia päälle ja sitten ruostesuojaus pohjamaalia. Sitten jos pinta näyttää hyvältä niin pintamaali päälle ja lakkaa parikerrosta. Myllytyksellä sai sitten rajan häivytettyä!
-
Tapoja/työjärjestyksiä on varmaan lähes yhtä paljon kuin tekijöitäkin, mutta yhtenä nyrkkisääntönä pitäisin että mitään "ruosteenmuuntimia" ei käytetä tai tarvita.
Eli jos pintoja ei saada puhdistettua täysin ruosteettomiksi niin sitten niin paljon peltiä pois että saadaan tervettä tilalle, kuten ryttynennakki edellä esitti.
Korroosio on ehtymätön luonnonvara ilman ruosteiden suojaamista ja säilömistäkin... ::)
-
Yleensä ruoste tulee sisältäpäin. Varsinkin takakaaret mätänee sauman välistä. Sitten kun ruoste tulee esiin, tarvitaan hitsikonetta.
-
Jos vaan ei ole niin paljon syöpynyt että saa vielä puhdistettua niin aina parempi. Parhaiten saa syöpyneen pinnan puhtaaksi pistehiekkapuhalluksella. Biltema myi sellaista maaliruiskun näköistä vehjettä jolla saa ne ruosteen pienet kuopatkin puhtaaksi.
Jos takakaaret on enempi ruostuneet, ja juuri reunan pistehitsiliitoksen alueelta, joka on se alttein kohta. (ja vaikein korjata) niin jos vaan sauma, siis se tuplapelti on syöpynyt niin pala pois ja vähän paksummasta, vaikka 1,5mm, jota vielä voi peltisaksilla leikata, pala tilalle hitsaamalla. Ja sisäpuolelta(siis pyöränkotelon puolelta)hitsaa sisälokasuojan reunan kiinni. Näin valttää tuplapellin rakentamisen. Sitten hionta ja maalaus. Samoin sisäpuolelta vaikka katkaisulaikan reunalla voi sieltäkin hitsiä pikkuisen raapaista niin pysyy maalit paremmin. Jos kaari on enemmän ruostunut yrittäisin hankkia korjauspalan, joita moniin mallihin takavuosina sai hankittua. Sitten vaan sopiva pala vaihtoon ja puskusauma sopivaan kohtaan. Tällöin joutuu yleensä jo paikkaamaan sisälokasuojaakin. Kokonaisuutena voi sanoa että takalokasuojan kaaret ja oven reunat on vaikeimpia ruostekorjauskohteita.
-
Minä olen joskus käyttänyt vahvaa fosforihappoa puhtaalle pellille. Lähtee loputkin.
Tarvittset käytännössä kitin jälkeen jonkun täyttävän maalin. Nykyään saa ihan toimivia hiomavärejä spraynakin. Muuten tahtoo jäädä rajat vaikka mitä tekisi.
Eli itse teen
1. Ruoste pois.
2 happo.
3. Kitti.
Hionta p100-p400
4. Hiomaväri
Hionta p400 -800
5. Väri
6 lakka jos tarvii
7. Hionta p 600-p2500 vesi
8 myllytys
-
Ohuen autopellin hitsaamisessa on CO2 hyvä kaasu. Sietää argonseoksia paremmin epäpuhtauksia, eikä pala niin helposti puhki. CO2 jäähdyttää nimittäin paremmin.