Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 24.08.2011, 22:24:48

Otsikko: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 24.08.2011, 22:24:48
Jostain syystä ei tuo raktorin tyhjäkäynti miellyttäny, kun se aavistuksen aaltoilee ja vaihtelin biiliin tulpat tuossa sunnuntaina ja eilispäivänä öljyt (onko 1" proppu vakio siellä pohjassa?). Tänään sitten kattelin vielä tuon jakajan läpi ja ohimennen putsailin nakutustunnistimen, kun se oli peittynyt öljyiseen möhnään. No, tyhjäkäynti edelleen abt samanlainen, mutta 3000rpm jälkeen röpöttää ja pätkii.
Tankissa on Valvolinen injection cleaneria (ajettu nyt 200km) ja mietin, olisko se saanu jotain irti joka on juuttunu suodattimeen tai muualle. Auto kun on käynnissä ja avaa kuskin oven, niin kuulee reippaat sihinät auton alta. Pitäskö sen olla hiljaa vai kuinka?

No, nää pätkimiset kuitenkin alkoi tänään jakajan irrotuksen ja nakutustunnistimen putsailun (en irrottanu muuta kuin liittimen ja putsasin molemmat puolet) jälkeen. Oireilsko se juurikin noin - eli hiukka kovemmilla kierroksilla vai jotenkin muuten? Rauhallisemmin ajaessa pelaa about samoin kuin ennenkin. Vai eikö tuo saa bensaa? Tosta nakutustunnistimesta ei vissiin ole vikakoodia?

Sitten lisäkyssärinä, että mites toi tyhjäkäynti. Näissä vissiin on jokin venttiili? Tulppaanipuimurissa olis se intervallimoottori (nön-nön-nön-nön-nön...), mutta mistäs minä löydän tässä semmosen (joku topiccikin kelpaa tottakai)
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 25.08.2011, 12:24:30
Ja voiko tuota tunnistinta jotenkin todeta toimivaksi / toimimattomaksi mittaamalla? Ruuvipenkkiin kiinni, mittari kiinni napoihin ja sitten naputtelee sitä penkkiä - onnistuuko?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 25.08.2011, 18:56:24
No ei se oikein onnistu  :). Kyllä sillä kai ominaisvastus on, mutta sillä ei voi oikeastaan todeta mitään ja signaalin tulkkauksessa tarvitaan ECU:a apuna. Jos nakutus on jostain syystä "pois päältä" sitä on joskus todella vaikea todeta kotikonstein - ehkä lisääntynyt polttoaineen kulutus voisi viitata siihen, mutta tuskin ::). Esim LH 2.4 systeemissä syttyy kyllä vikavalo (lambda-valo), mutta sekin kertoo vain että vikaa on - ei sen syytä.

Tärkeintä on sen asennuksessa se kiristysmomentti - muistelen että olisi vielä kahta mallia ja erilaiset momentit.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 26.08.2011, 08:13:28

Sitten lisäkyssärinä, että mites toi tyhjäkäynti. Näissä vissiin on jokin venttiili? Tulppaanipuimurissa olis se intervallimoottori (nön-nön-nön-nön-nön...), mutta mistäs minä löydän tässä semmosen (joku topiccikin kelpaa tottakai)

Kyllä LH 2.4 järjestelmässä on se imusarjan ohittava venttiili, jolla ECU pitää tyhjäkäynnin tietyllä kierrosluvulla. Ohjaus toimii melkein samalla tavalla kuin vanhoissa fysiikan kirjoissa mainittu kiertokäämimittari. Tästä käytetään joskus myös nimitystä tyhjäkäyntimoottori.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 26.08.2011, 12:04:55
Hitto, mä löysin tommosen  (http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Nakutustunnistin.pdf)ja oskilloskoopinkin voisi saada käyttöön ehkis. Pitää ny kuitenkin ekana lukee vikakoodit.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: hevonen - 26.08.2011, 14:17:07
Hitto, mä löysin tommosen  (http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Nakutustunnistin.pdf)ja oskilloskoopinkin voisi saada käyttöön ehkis. Pitää ny kuitenkin ekana lukee vikakoodit.
Se on kyllä totta, kannattaa lukea ne vilkutukset. En oikein helpolla usko vialliseen nakuanturiin.
Jos jakaja oli irti, oisitkohan saanut sen "tarpeeksi" pieleen ettei säätöikkuna riitä...
Olikohan tuossa mallissa vielä se muovilirpake jakajan rungossa auttamassa asentamista n. suunnilleen oikeaan asentoon.
Se yleensä murenee pois ja jakaja voi mennä turhan paljon toiseen laitaan. Jos sun jakajas on niin, löysää kiinnitykset ja käännä n. puoleenväliin.

Jos tuo oireilee muutenkin, veikkaan viallista ilmamäärämittaria.
Pumppu suhisee auton alla, vaihda se suodatin sieltä pääpumpun vierestä mutta älä väännä poikki sitä pumpun ja suodattimen yhdistävää letkua!
Irroita koko teline auton alta niin että otat bensan tuloletkun irti pumpulta ja lähtöletkun suodattimelta ja koko härpäke pöydälle.
Muuten tulee helposti sanomista... ELK
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 27.08.2011, 07:56:33
Vikakoodit puhtaasti 1-1-1. Koko jakaja ei siis ollu irti vaan kansi ja pyörijä. Eilen tuo toimi kauppareissulla ihan ok, mutta eipä siinä yli kolmea tonnia tarvikaan kierroksia. Pari kertaa tuli tyhjäkäynnillä semmonen nykäsy. Pitäs nyt vissiin yrittää perehtyä siihen IMM:n mittaukseen, jotta sais sen tehtyä..
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 27.08.2011, 11:53:11
Noniin, hiukka tarkennusta tohon häiriöön. Huomasin tossa kehällä ajellessani, että mittarin näyttessä ennen kameratolppaa oho-110 ja sitten nostaa kaasua, niin tuntuis vähän niinkun tökkäävän. Samaa havaitsin muutamaan otteeseen muutenkin. Ja sitten käynnistyksen jälkeen kun lotkottaa hetken tyhjäkäynnillä niin saattaa nykästä. Ajosta, kun jättää tyhjäkäynnille, niin tyhjäkäynti aaltoilee semmosen 100rpm alueen sisällä ja välillä käypi ihan tasaseen. No, ny mulla on uus suutinrele, joten vaihdetaan sekin, kun sitä ei oo vielä vaihdettu.
Nyt kävi hiukka 3000rpm päälläkin ok. Mä uhkaan paalata sen.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: Huikkoster - 27.08.2011, 11:57:58
Lämpöanturi tai lambda tai imm. Nuo kolme vaikuttavat eniten käyntiin. ::)
Kannattaa kokeilla käytetyillä osilla että missä vika jos vain mahdollista :)
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: junnuh - 27.08.2011, 23:12:09
Taitaa näissä B 230 F koneissa olla normaalia tuo nykytys ja pätkiminen niin, kun minunkin projektissa on käynyt julki :)  Van kyllä se joskus vielä vikakin löytyy uskon vakaasti siihen...
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 27.08.2011, 23:23:52
Ööö, lisää mystiikkaa. Kun autosta oli akun miinus irti (jotain teen sentäs niinku ohjekirjassa sanotaan ;)), niin alkuunsa käynti oli huonompaa. Vaihdoin sen suutinreleen siinä samalla. Sitten kauppareissu ja kaupan pihasta poistuessa toimi ilman pätkimistä. Jäin risteykseen odottelemaan, että mites se tyhjäkäynti ja ihan oli tasasta ja sitten taas nykäs pari kertaa ja sen perään nyki kaasullakin hetken ja sitten taas tasaantui.
Kuinkas muuten se suutinrele, kun siellä oli alkuperänen 12V/40A ja tuo Motonetin uusi näyttää olevan 12V/30A. Hetken aikaa piti temuta sitä irti siitä paisuntasäiliön kyljestä. Onko kukaan patentoinu sitä muualle kiinni?

Pitää varmaan sohlata sitä lämpöanturiakin jossain vaiheessa. Ja suorittaa nippu mittauksia, kun sille päälle sattuu.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 28.08.2011, 08:45:07
Tuo suutinreleen amppeerimäärällä ei ole merkitystä. Esim USA:ssa on jo pitkään ollut tuota "pienempää" myynnissä. Olen kyllä tavannut B230F LH 2.4 moottoreita, jotka käyvät ihan siististi ja nätisti  ;) - siinä vaan on nyt "jokin vialla" ja niitä vaihtoehtoajahan on aika paljon (valitettavasti). Ja vikaa voi löytyä ihan yllättävästä paikastakin, jopa useammastakin kohdasta... Itse tein GLT:llä näitä "mestaruussarjan" otteluja kai pari vuotta ennen kuin oli kunnossa  ;D.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 28.08.2011, 15:37:01
Joo, sieltä löyty nyt sitten kuitenkin imuvuoto siitä haitariletkusta. Ennen imusarjalle menevää muovikappaletta. Mä paikkailin sen semmottisella kumiteippinauhalla ja kumiliimalla. Ja kävihän se paremmin, tyhjäkäynnillä ei pätkinyt, eikä oikein muutakaan. Sitten motarille ja kiihdytys ok, mutta tasakaasulla taas pätkii yli satasen nopeuksissa. Ajellaan sitten kaheksaakymppiä prkl.. Se ei muuten sen motariajon jälkeen tuossa isohkoa mäkeä kiivetessä pätkiny yhtään. Eikä se oikein pätki kiihdyttäessäkään vaan tasakaasulla tökkii. Tähän mennessä vaihdettu siis:

puola, sytytysjohdot, tulpat, sytytyksen pääteaste, suutinrele, bensapumpun rele, ilmanputsari.

Sekä:

- tukittu imuilman esilämmitys
- putsailtu liitokset ja tukittu vuotoja (joita ei starttispraylla huomannu..)

Mitenkäs sen tyhjäkäyntiventtiilin putsaaminen? Lähinnä putsailin sitä nyt niiltä osin mihin pikkurilli ohkasen liinan kera mahtu. Voiko sen putsata jotenkin paremminkin, kun avaamaanhan sitä ei ilmeisesti kannata ruveta?

Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 28.08.2011, 16:04:45
Eipä kannata avata. Pistä sisään mineneraalitärpättiä (lakkabensiini toiselta nimeltä). Sitten sormet aukoihin ja heilutellaan ripeästi. Kaadetaan moska pois. Tulee kyllä kuikankeitto-ohje mieleen  ;D. Annetaan sitten liuta hetken ja sama toistuu. Jatketaan vielä jos on kaadettu neste likaista. Heilutellaan tyhjäksi ja pannaan yöksi kuivumaan. Seuravana päivänä sen voi asennella ja kuunnella tuliko parempi. Minulla tuli selvästi parempi.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: mikan - 28.08.2011, 21:41:33
Se lienee LH:lla, joten jos paikkasit imuvuodon, niin irroita akun napa minuutiksi, jotta kaikki adaptiiviset arvot katoavat muistista ja homma aloitetaan alusta.

Ennen operaatiota lue vikakoodit 2 ja 6 navasta (diagnostiikka pistokkeesta).
Jos 1 - 1 - 1, niin akun kenkä irti.  Ja kokeile ajoa sitten.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TOK - 29.08.2011, 01:11:29
Mitenkäs sen tyhjäkäyntiventtiilin putsaaminen?

Lisään tähän asiaan, että ei sitten ollenkaan mitään vettä sinne. Liuottimella putsaus, varmaan tärpättikin toimii, itse käyttänyt bräkleeniä. Lopuksi voi voidella sopivalla öljyllä ettei osat hapetu eikä jumitu. Vaikka suihkaus CRC:tä tai aseöljyä ja ylimääräiset valutetaan/pyyhitään pois.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 29.08.2011, 07:24:29
Nonih, lakkabensaa löytyy hyllystä, joten pitää liotella, kunhan kerkiää. Mites noi voiteluaineet nyt oikeesti tommosissa törkyä keräävissä koloissa. Varastosta löytyy vähän joka sorttista: aseöljy, ptfe, yleisöljy, wd40... Onko toi wd40 hyvä vai huono?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 29.08.2011, 07:29:50
WD40 käy hyvin. Tosin siellä on ns jatkuva kierto kaasuttajaan päin, joten mikään aine siellä ei kovin kauan pysy  ;).
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 29.08.2011, 07:33:09
Se lienee LH:lla, joten jos paikkasit imuvuodon, niin irroita akun napa minuutiksi, jotta kaikki adaptiiviset arvot katoavat muistista ja homma aloitetaan alusta.

Ennen operaatiota lue vikakoodit 2 ja 6 navasta (diagnostiikka pistokkeesta).
Jos 1 - 1 - 1, niin akun kenkä irti.  Ja kokeile ajoa sitten.

Akun napa oli irti rämpätessä, kun irrottelin ja putsailin noita liittimiä. Vikakoodit molemmista tökkeleistä 1-1-1. Taas kaupasta lähtiessä toi pelas ok. Joko se tykkää olla kotona tai sitten tolla vois olla jotain tekemistä lämpöjen tasaantumisen kanssa.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: Dartteri - 29.08.2011, 09:23:22
Akun navan irroituksen jälkeen huono käynti viittaa siihen, että vakiokartalla seossuhde on pielessä, itse olen tätä havainnut yleensä isommilla suuttimilla ajettaessa. LH säätyy pienen hetken jälkeen itsekseen kuntoon.

Vai korjaantuiko tämä jo imuvuodon tukkimisen jälkeen?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 29.08.2011, 11:22:54
Vika ei korjaantu, muttei sittenkään. Jotenkin se kuitenkin tuntuis sille, että ajamalla korjaantuu. Eli ajelee sen muutaman kilsan kauppaan ja menee ostamaan hiivaa kiljuunsa ja sitten takasin, niin pelaa.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TOK - 29.08.2011, 11:28:16
Vika ei korjaantu, muttei sittenkään. Jotenkin se kuitenkin tuntuis sille, että ajamalla korjaantuu. Eli ajelee sen muutaman kilsan kauppaan ja menee ostamaan hiivaa kiljuunsa ja sitten takasin, niin pelaa.

Kylmänä tökkii, lämpimänä toimii? Haisee lämpöanturilta. Siis koneen, ei mittariston. Tai sitten anturi lohkossa on ehjä mutta tieto ei mene ECUlle kunnolla (johdot, liittimet).
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 29.08.2011, 13:11:49
No sitä arvailin eilen. Olen kyllä arvaillu kaikkea muutakin, joten pitää kait sitäkin kattoo jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 29.08.2011, 13:18:05
Onko se toi se lämpötila-anturi? http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373309/16
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: The moose - 29.08.2011, 13:21:26
musta anturi.. itelle kans hain motonetistä ja nyt sen kanssa saa jo tapella. lämpösenä lähtee huonommin käymään mitä entisellä täysin väärällä turbon sini päisellä anturilla

maksaa vaan muutaman kympin enemmän se musta bosch
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TOK - 29.08.2011, 14:51:17
Lämpöanturin voi myös mitata yleismittarilla ennenkuin turhaan ostaa ja vaihtaa.

Joku kaivaa ne vastusarvot jostain mitä sen kuuluu missäkin lämpötilassa näyttää...

Kun auto on ollut pitkään ajamatta ("täysin kylmä") niin vastuksen pitäisi olla +20 astetta vastaavilla lukemilla, mikä nyt vallitseva lämpötila onkaan. Sitten kun auton ajaa kuumaksi niin vastuksen pitäisi näyttää +80..+100 astetta vastaavaa lukemaa. Ei ole vielä aukoton testi, mutta jos näillä lämmöillä kulku tökkii niin joko se näyttää väärin tai syy ei ole anturissa.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 29.08.2011, 15:13:26
Onko se toi se lämpötila-anturi? http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373309/16

Eipä taida olla - näitä Motonetin antureita on vain koeteltava ja vietävä takaisin. Kyseessä saattaa olla ns yksinapainen anturi, turboille ja musta - ei kaiketi käy. Vastaava homma LH jetronic 4.2:lle on kaksinapainen. Eli anturissa on kaksi samansuuruista vastusta, jotka maadottuvat runkoon. Itse jouduin kyllä tuon saman vermeen hommaamaan Siniseltä tiskiltä, vaikka se on kaikissa tuolla ruiskutuslaitteistolla varustetuissa autoissa sama. Sen testaus on siitä helppoa, että kummastakin navasta pitäisi tulla sama lukema - kaksi johdinta joista toinen runkoon. ;)
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: hevonen - 29.08.2011, 16:31:00
Onko se toi se lämpötila-anturi? http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/373309/16
On. Hyvin se on mulla toiminut.

Eipä taida olla - näitä Motonetin antureita on vain koeteltava ja vietävä takaisin. Kyseessä saattaa olla ns yksinapainen anturi, turboille ja musta - ei kaiketi käy. Vastaava homma LH jetronic 4.2:lle on kaksinapainen. Eli anturissa on kaksi samansuuruista vastusta, jotka maadottuvat runkoon. Itse jouduin kyllä tuon saman vermeen hommaamaan Siniseltä tiskiltä, vaikka se on kaikissa tuolla ruiskutuslaitteistolla varustetuissa autoissa sama. Sen testaus on siitä helppoa, että kummastakin navasta pitäisi tulla sama lukema - kaksi johdinta joista toinen runkoon. ;)
Tuo musta on kaksinapainen ja juuri se pitää ollakin. Ruisku on 2.4 eikä 4.2. Lh tekee myös 4.2 mutta sitä ei näissä takavedoissa käytetä. Kaksi johdinta joista toinen runkoon.;) Niin siis kummastakin johtimesta maata vasten mitattuna sama arvo.
Ottakaa huomioon että tuo sininen anturi on vain -84 asti eli siihen vanhaan ruiskuun turbossa...

Tuossa on ne vastusarvot.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 04.09.2011, 21:59:52
Noniin, taas on sunnuntaipäivää piristetty Volvon parissa ja tuloksia:

- Nyki kylmänä ihan hemmetisti, siis oikein todelista käyntihäiriötä ja tyhjäkäynnillä pahimmillaan. Meinasin, että se hyytyy liikennevaloihin, mutta kyllä se sitten kaasuttelemalla jaksoin paikalliseen rautakauppaan semmosen muutaman kilometrin matkan. Rautakaupan pihasta poistuessa nykiminen oli sitten haihtunut johonkin, pari pikku tökkäystä, mutta ei muuta.

- Iltapäivän ohjelma jatkui sitten tuon tyhjäkäyntiventtiilin putsauksessa, ensin lakkabensalla ja sitten sinolilla ja paineilmalla ne lakkabensat ja loput roinat ulos + wd40 sisään. Putsasin samalla liittimiä ja mittasin siinä auton ollessa reilu kädenlämpöinen nuo vastusarvot ja kyllä ne oli ihan siinä mitä 40 asteessa kuuluukin. Eli ainakin siinä kohtia toimii tuo anturi. Ja hiukka myöhemmin ne vaikutti siinä 25 - 30 (kämmenissä on lämmön mittaukseen hiukka toleranssia) muuttuvan ihan noiden ilmoitettujen arvojen mukaan. Eli ainakaan mitään kovin pahasti tuossa ei ole mettässä.

- Mullahan on ollu sitä Valvolinen injection cleaneria tuolla tankissa pullollinen ja nyt alkoi tankki olemaan punasella, joten kostoksi tankkasin 98:a tankin täyteen. Siitä sitten motarille ja rampista kiihdyttäen sinne ylisosiaalisten 7 metrin turvaväliin. Siinä sitten himmasin kaasua ja nykäisi kerran. Sen jälkeen ei enää ajossa nykiny sillä muutamalla kilometrilla motaria, eikä muutenkaan, kunnes pikku röpötystä liikennevaloissa.

- Nyt en oo kattonu vikakoodeja (kun ei niissä aiemminkaan mitään oo ollu ;D), mutta mites toi lambda oireilee? Se kun alkaa olla niitä mitä ei oo vielä vaihdettu. Ei oo lambavalo palanu kuin virrat päälle laittaessa. Tulppaanipuimurissa se paloi muutenkin ajoittain - yleensä, kun joutu motarilla tiputtamaan nopeutta jonkun tukkiessa tien.

- Ja sitten toinen kyssäri, että saako ja miten, nuo antureille tulevat johdot ja liittimet mitattua, että  ne on kunnossa ihan päästä päähän?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 04.09.2011, 22:52:35
jos virranjakajan kansi on venttiillikopan päädyssä ja  käytetään muuta kuin boschin kantta pitää se hioa suoraksi,hiomaton kansi voi haljeta kiristettäessä.  tarvikekannet on kiikkulautoja pöydälle laitettaessa. Itse käy bensasuodattimen ja kannen siniseltä, mitään nykimistä eikä muita oireita ole.  vitosen kalliimpi boshilainen kuin tarvikekiikku, tarvikkeena boschilaiset hemmetin kalliita, siksi haen siniseltä.   
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 05.09.2011, 07:45:13
- Ja sitten toinen kyssäri, että saako ja miten, nuo antureille tulevat johdot ja liittimet mitattua, että  ne on kunnossa ihan päästä päähän?

Jos tarkoitat noita lämpöanturimittauksia, niin irrota johdot ja mittaa vastusmittarilla (tietysti toinen napa rungossa) molemmista navoista. Lukema pitäisi tulla molemmista sama - ehkä pieni toleranssi sallitaan. Siellähän on kaksi vastusta, rungot maissa. Jos haluat skaalaa laajentaa, voi käyttää moottoria ja mitata uudestaan. Lukema vaihtuu, mutta molemmista taas sama lukema. Muista kiinnittää johdot takaisin  :D.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 05.09.2011, 07:49:13
jos virranjakajan kansi on venttiillikopan päädyssä ja  käytetään muuta kuin boschin kantta pitää se hioa suoraksi,hiomaton kansi voi haljeta kiristettäessä.  tarvikekannet on kiikkulautoja pöydälle laitettaessa.

Tota et oo ajatellu meedioksi ruveta? :) Unohtui listalta vaikka kävi mielessä tuo, että onko noissa kansissa jotain oikeaa eroa, mistä ne hakee... No, kait se on sinisellä poikettava jonain päivänä tässä.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 05.09.2011, 07:53:00
jos virranjakajan kansi on venttiillikopan päädyssä ja  käytetään muuta kuin boschin kantta pitää se hioa suoraksi,hiomaton kansi voi haljeta kiristettäessä.  tarvikekannet on kiikkulautoja pöydälle laitettaessa. Itse käy bensasuodattimen ja kannen siniseltä, mitään nykimistä eikä muita oireita ole.  vitosen kalliimpi boshilainen kuin tarvikekiikku, tarvikkeena boschilaiset hemmetin kalliita, siksi haen siniseltä.

Minulla löytyi kolme virranjakjan kantta GLT:hen ja kaikki istuivat hyvin. Se joka jäi käyttöön oli Biltemalta ja toimi kyllä ihan moittettomasti  ::). Kansi kannattaa kyllä kokeilla ettei keinu - voi olla väärässä asennossa tai pyörrin ei ole oikeassa asennossa tms.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 05.09.2011, 08:45:49
ei sillä ole väliä mistä kannen hakee kunhan on suora, täällä vaihtoehtoja ei juuri ole.  Kiero kansi voi haljeta kiristäessä uutena. Meedio? Tuskin näillä taidoilla ja  tiedolla.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TVS - 05.09.2011, 09:38:18
Aika jämäkkä tavikehinta kun alkuperäisen osan volvon tiskiltä saa alle 40e. Ja sieltä se kannattaakin hakea, italialainen tarvike kesti 2000km kun nastat oli ohentunu puoleen ja käyntihäiriöt alkoi, 400tkm ajettu volvolainen takasin ja taas mennään. Enpä tuon jälkeen ole ehjää "korjannut"...
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 07.09.2011, 07:30:00
Njoo-o. Otin sen kannen eilen irti ja sitten suoralle pinnalle hiomapaperin päälle ja olihan se kiero. Heitin vielä ne suojakumit siitä päältä hemmettiin, ennenkuin laitoin kiinni ja tänä aamuna pelasi sitten kylmänäkin. Tosin vaan kokeilin tyhjäkäynnillä, kun oireet on alkanu välittömästi starttaamisen jälkeen. Kattellaan miten se menee ajossa tästä eteenpäin.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 07.09.2011, 07:34:32
Ja näköjään siellä stefa hengittelee, koska oli ohukaista kalvoa jakajassa ja näyttäis myös sitte hengittelevän sinne jakajan alle. Tekeehän tuokin kyllä sitte häiriöö sinne.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: pikatraktori - 07.09.2011, 07:58:22
Siellähän on ne kaksi stefaa, isompi ja pienempi siinä akselilla. Lisäksi jakaja on "peilikuva" vakiopelin mallista, taisi jossain Porschessa olla sama. Harmillista on, että juuri tuota pienempää ei "saa mistään" ja se on se vuotava osa. Näiltä sivuilta voi löytyä vinkkejä tuon korjaamisesta muilla osilla, mutta toisaalta jos vuoto on pientä sen voi pyyhkäistä joskus puhtaaksi. Siitä oljykalvosta ei normaalisti ole haittaa jos vaihdot on tehty ajallaan. Itse ostin saksan Ebaysta kolme käytettyä jakajaa, joista viimeinen oli kunnollinen. Taitaa tuota jakaajaakin saada USA:sta, mutta on aika hintava harvinaisuuden takia  ::).
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 07.09.2011, 11:21:52
o-renkaat saa siniseltä muutamalla eurolla,  tarkista tuleeko molemmat samalla vai myivätkö ne erikseen.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TVS - 07.09.2011, 17:20:18
o-renkaat saa siniseltä muutamalla eurolla,  tarkista tuleeko molemmat samalla vai myivätkö ne erikseen.
Mutta, kuten aiemmin jo todettiin, ei nuo o-renkaat lämmitä kun se on se stefa, mikä siellä vuotaa.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 07.09.2011, 18:17:19
 pahoittelut :-[ miten tuo stefan vuoto ilmenee, siis missä päin on sitä öljyä? Itse vuotaa pakosarjan alla olevan putken kohdalta sieltä mutkan läheltä  ja mietin vuotaako pahvi vai stefa? 
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TVS - 07.09.2011, 18:23:35
pahoittelut :-[ miten tuo stefan vuoto ilmenee, siis missä päin on sitä öljyä? Itse vuotaa pakosarjan alla olevan putken kohdalta sieltä mutkan läheltä  ja mietin vuotaako pahvi vai stefa?
Stefa kun vuotaa, se uittaa jakajan kannen sisään öljyn, ja jossakin vaiheessa alkaa valumaan sieltä uloskin.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 07.09.2011, 18:32:55
 thanks, siis kansiremppa odottaa :(
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TVS - 07.09.2011, 19:00:10
thanks, siis kansiremppa odottaa :(
Vesivuodon takia olen kerran joutunut kansipaffin vaihtamaan, muttei vielä ole öljyvuotoa tullut vastaan. Kannattaa tarkistaa se jakaja, jos se valuttelee kantta pitkin niin se kyllä leviää kätevästi, ite etin pitkään öljynsuodattimen siirtojalasta "vuotoa", no hitto sehän oli virranjakaja, tiputti öljyä suoraan siihen vesiputken päälle, sieltä se meni letkuja pitkin siihen öljynsuodattimen vesikiertolenkkiin ja sitämyöten siirtojalka kaikkineen oli mystisesti öljyssä. En muuten ihan hetikään meinannu keksiä, mistä vuotaa :P
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 07.09.2011, 19:43:43
 kaikki muut vuodot on korjattu, kaipa se pahvi on. Vesiputkikin on kuiva.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 17.09.2011, 17:36:38
Voihan luonnenäyttelijä Pera Reikä sentään! Taas toi vehje rupes nykimään. Ihan omia aikojaan. Sitten on ilmaantunut uusi vika, eli solenoidissa vaikuttais olevan jotain häikkää, kun startti pyörähtää välillä tyhjää. Mä kattelin, että sinne tulee johtoja samasta nipusta kuin nakutustunnistimelle, lämpöanturille jne. Ja sitten tuolla laturin vieressä on tommonen liitin  (https://picasaweb.google.com/100388931536155511537/Volvo?authuser=0&feat=directlink)(1), joka on semmosessa öö "klemmarissa" (2). Mikähän se mahtaa olla ja mitä sil tehää? Kuvaa saa kliksauttamalla isommaksi.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: hevonen - 17.09.2011, 18:04:50
Se on ilmastointimallin kompuran virransyöttö.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 17.09.2011, 19:13:58
olisiko virranjakajan kansi haljennut kun laitoit eka kerralla  kierona sen paikalleen?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 18.09.2011, 10:03:13
En ainakaan huomannu, että olis haljennu. Veikkaisin kuitenkin, että se oli kierossa, koska tosiaan yksi niistä ruuvien läpivientiholkeista oli varmaan millin sisällä muihin verrattuna.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 18.09.2011, 10:07:27
Voiskohan tuossa olla joku maadotus nyt pielessä jostain kohtaa? Mittaaminen vaatinee jotain Star Trek tekniikkaa?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 18.09.2011, 10:56:59
sytytystulpan päissä ne kierreosat kunnolla kiinni? Eihän ne virranjakajan luona olevat johdot ole hankautuneet rikki esim ykk anturi tai muu? Näkeekö pimeässä sytkäosien läpilyönnit, ei itsellä ole ollut tuollaisia ongelmia? Mites ne bensan paineet?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 19.09.2011, 12:15:43
johdot on ehjät ja melkein uudet eli heinäkuun alussa vaihdettu. Tulpat on uudet. Jakajan kansi + pyörijä vaihdettu samaten heinäkuun alussa ja niin on tuo YKK-anturikin. Lisäksi sytkäboksi, suutinrele ja bensapumpun rele, sekä puola. YKK-anturin pultti, jolla se on kiinni, näyttää jotensakin hapettuneelle. Vuotaisko virtaa jotenkin?
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: Aabelix - 20.09.2011, 22:50:23
Voiskohan tuossa olla joku maadotus nyt pielessä jostain kohtaa? Mittaaminen vaatinee jotain Star Trek tekniikkaa?
Maadoituksesta saarnannut ennenkin mystisiin käyntihäiriöihin, tuleekos siihen virranjakajanrunkoon molemmille puolille ne Scalestricin autoradan hankaimien näköiset maadoitusjohdot rintapellistä.

Nakutunnistimen kiristysmomentti on sitten melko pieni eli 20Nm, ja harvoin niihin vikaa tulee.

Oma 940 häikkäili muutaman viikon tyhjäkäyntiä (mamma valitti kun on itse tässä ajellut kulkuneuvolla ) ja ei ollut aikaa perehtyä kuin vasta eilen ja syy oli vanha tuttu imusarjan tiiviste nyt yllättäen tälläkertaa 4. pytyltä.
Suurin syy tuon imusarjan tiivisteen vioittumiseen löytyy sitten öljykopan kannen tiivisteestä joka ei ollut se tuttu ja turvallinen vihreä vaan musta, joka vaihdettu keväällä nokan vaihdon yhteydessä, öljy on sitten mystisesti tihkunut itse tiivistemateriaalin läpi siihen malliin jotta imusarjan puolella öljyä oli kannen kolot täynnä ja sitä myöten liottanut imusarjan tiivisteen, ylimääräistä painetta ei kampikammiossa varmasti ole kun huohottaa ulkoilmaan isolla röörillä öljynkeräimen kautta. Tänään sitten Oulussa metsästin uutta imusarjan tiivistettä (vihreää sellaista) niin ensinnäkään ainoastaan kuudesta käydystä liikkeestä motonetista ja siniseltä tiiviste löytyi suoraan, sinisellä hinta vaatimattomat 21e kun järkihinta muualla pyöri 3 ja 3,5 e välillä, sinisellä on vain mk muutettu hinnan perästä euroksi  ;D
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 24.09.2011, 18:09:26
Juurikin kävin läpi tuon virranjakajan maadoituksen ja ne oli kyllä päällisinkin puolin ihan kunnossa. Kävin myös akun maadoituksen läpi ja sekin oli ok. Kun lämmöt nousee sinne puoliväliin, niin alkaa nykiminen ja tänään toi sitten rupesi käymään kolmella pytyllä lämmetessään. Mä menen nyt käymään sen imusarjan tiivisteen sieltä läpi.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: jpajula - 24.09.2011, 19:42:38
Noni, ny loppu nykiminen. Ei ollu imusarjan tiiviste, eikä ollu lämpöanturikaan vaikka sen johtojen heiluttelu muka jotenkin väitti tepsivän. Kun siinä päätin johtoja heilutella, niin heiluttelin sytytysjohtojakin (jotka on vaihdettu uusiin koko setti tuossa kesällä aiempien käyntihäiriöiden yhteydessä) ja sitte alko tulla muutoksia käyntiin. Ja sitte mä otin johtoja erikseen sieltä 1 ja 2 pytyltä ja kiristelin niitä ja sormi osu sinne 3/4 pytyn johtoihin ja napsahti nahkamittarille jännitettä. 4-pytyltä sytytysjohto oli sitten rikki - mittäsin vielä jännitteen siitä johdon päältä ja sehän löi läpi sieltä. Että näin tällä kertaa.

Koko selvimisten tiimoilla on tullu vaihdettua kassillinen osia, myös tosiaan nuo sytytysjohdot, sekä putsailtua kaikenlaista ja tukittua imuvuotojakin. Ei tää ny ihan hukkaan ole menny ;D

Yks kyssäri olis vielä, että mitkät olis semmoset laadukkaat sytkäjohdot tuohon, kun jotenkin tuo motonet-sarja vaikuttaa keskinkertaselle. Onneks olin kuitenkin jättäny ne aiemmatkin johdot roikkumaan tuonne varaston hyllyyn.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: s73 - 24.09.2011, 21:13:26
ostin tarvikkeena, taisi olla ad:n loota. puolan johdon kävin siniseltä, mukana tullut  johto lyhyt tjtn. Toimii ongelmitta.
Otsikko: Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
Kirjoitti: TOK - 24.09.2011, 23:33:47
Yks kyssäri olis vielä, että mitkät olis semmoset laadukkaat sytkäjohdot tuohon,

Bougicord.

Tekee myös Volvon merkkiosana myytävät tulpanjohtosarjat, itse asiassa kun taannoin ostin tarvikeliikkeestä Bougicordin sarjan niin johdoissa oli Volvon logot  8)