Ateho  Elekma

"pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla

  • 29 Vastauksia
  • 15375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
"pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« : 21.09.2011, 22:02:30 »
Pistetääns nyt tännekkin veikkaustopic pystyyn jo ennenkuin saan rahaa lähteä hakemaan uutta osaa kaupasta :D

Elikkäs siis; sain haltuuni tuollaisen kevyesti viritetyn 940 josta nyt yritetään ensinnäkin selvittää, että mitä muutoksia aiempi omistaja on saanut tehtyä tekniikkapuolelle. Sen verran on tietoa, että keulalle on lisätty kiinacooleri, ahdin on vaihdettu hiukan isompaan (kokoluokkaa öbaut mitsu15G ulkoisesti, pitää peilin kanssa mennä etsimään tyyppikilvestä tarkkaa mallimerkintää kunhan nuo sateet lakkaisivat..), ilmanputsarina julmetun kokoinen vaparisuodatin ja ahtoputkisto (ahtimelta IC:lle ja IC:ltä imusarjaan) korvattu metalliputkilla, pakopuolella kiinni lähes suora 3" putkisto "racekatilla".

Suuttimet omien tietojeni mukaan vakiot, ahdot 0,9bar mukana tulleen triscon mittarin mukaan, kabiiniin laitettu kapeakaistalambdan seosmittari.

Alkujaan toimi vallan loistavasti, ei havaittu mitään vikoja. Parisen viikkoa takaperin huomattiin, että ahtimen pakopesän ja downpipen välinen liitos oli alkanut falskaamaan aika reippahasti ja lambda joka on pultattu paricm tuon liitoksen jälkeen kiinni downpipeen otti väärää arvoa kun puolet pakokaasuista karkasi ilmakehään ennenkuin lambda kerkesi niitä mittaamaan -> kävi rikkaalla parisen viikkoa (seosmittarin näyttäessä jatkuvasti liian laihaa lambdan arvojen mukaisesti). Sammui muutamaan otteeseen suoraan startin jälkeen eikä suostunut hetkeen lähtemään käyntiin tuon jälkeen ellei antanut hieman kaasua startin yhteydessä.

Nyt on tuo liitos tilkitty ja starttiongelmat katosivat, käy hieman nätimmin tyhjäkäyntiäkin, mutta tuossa ajellessani huomasin että nyt ahtojen noustessa edes piirun verran nollan yläpuolelle seosmittari tiputtaa lukemansa melkein 1.2 tienoille. Tasakaasulla sekä tyhjäkäynnillä hyppii siinä 1.1 - 0.9 välimaastossa. Myös kiihtyvyys on hieman laiskemman tuntuinen kuin alkujaan, ja nopean kiihdytyksen jälkeen kytkimen pohjaan lyöminen pidemmäksi aikaa aiheuttaa kierrosten tippumisen ~200 tienoille ja pistää lambdavalon palamaan kojelautaan joten kai se on uskottava että laihalla mennään kun ahdot nousevat edes 0,1 tienoille.

Ja koska kukaanhan ei laihalla käyvällä ahdetulla koneella halua ajaa, olisi tuolle nyt jotain tehtävä :D itselläni ei ole näistä ahdetuista vehkeistä vielä juurikaan kokemusta kun kaikki aiemmat vinokoneet ovat olleet vapariversioita. Vielä en ole kerennyt mitään tuolle tekemään, kun toissapäivänä vasta tuli moinen ilmi ja sadekelit ovat olleet riesana.

Ensimmäisenä olisi ainakin listalla lambdan ja IMM puhdistaminen, josko olisi niinkin yksinkertainen vika kyseessä, vaan siihen loppuukin sitten omat ideat. Kirjoittelen myös noita tarkempia tietoja ahtimesta jne. kunhan saan moiset selvitettyä.

Ideoita, ehdotuksia siis viisaammilta? Mikä aiheuttaa laihaa seosta välittömästi ahtojen noustessa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #1 : 21.09.2011, 23:15:20 »
Jos on LH2.4 bensan ohjaus, niin akun kenkä pariksi minuutiksi irti, niin boxin adaptiiviset arvot nollautuvat ja kone hakee uudet. Pitäisi palauttaa normaalitoiminta, jos ennen downpipen vuotoa sellaista on ollut.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #2 : 21.09.2011, 23:21:08 »
Nopealla vilkaisulla näytti kyllä olevan vakiosuuttimet paikoillaan. Oliko tossa lastu? Et ainakaan maininnu mitään siitä (tai sit meni ohi). Bensapaineet ilmeisesti myös vakio 3 bar? Jo vakioturbolla loppuu bensa 0.7-0.8 barin paineilla.
Isompi IMM ja suuttimet vois olla toimiva ratkaisu, riippuen toki ahtimen koosta.

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #3 : 21.09.2011, 23:30:55 »
Jos on LH2.4 bensan ohjaus, niin akun kenkä pariksi minuutiksi irti, niin boxin adaptiiviset arvot nollautuvat ja kone hakee uudet. Pitäisi palauttaa normaalitoiminta, jos ennen downpipen vuotoa sellaista on ollut.

Testataan!

Nopealla vilkaisulla näytti kyllä olevan vakiosuuttimet paikoillaan. Oliko tossa lastu? Et ainakaan maininnu mitään siitä (tai sit meni ohi). Bensapaineet ilmeisesti myös vakio 3 bar? Jo vakioturbolla loppuu bensa 0.7-0.8 barin paineilla.
Isompi IMM ja suuttimet vois olla toimiva ratkaisu, riippuen toki ahtimen koosta.

Aivan se unohtu, eli juu siis tosiaan puhetta oli että jotain olisi ohjausyksilölle tehty ahtimen vaihdon yhteydessä ja käsitin tämän tarkoittavan nimenomaan lastua.. Tarkka sanamuoto taisi olla että "ruiskunohjaus on säädetty uudelleen tuolle uudelle ahtimelle sopivaksi" tjsp, eipä noita kai juuri muuten säädellä kun lastuttamalla? :D

B-paineet pitäisi olla vakiot myöskin, mutta en usko että sieläpäässä on ongelmaa koska tällöinhän seoksen pitäisi mennä laihalle vasta sielä 0.7bar jälkeen eikä samantien ahtojen noustessa nollan yläpuolelle.. (kokeilin tossa miitistä tullessa silleen, että kiihdytti rauhaksiltaan ja katteli ahtomittarin viisaria ja välittömästi kun nousi pois alipainealueelta niin tuo seosmittari tiputti lukemat sinne 1.1 suoraan, ei "hitaasti ja rauhallisesti" samaantahtiin kuin ahdot nousivat vaan kertarysäyksellä miltei niin laihalle kun mittarin asteikko riitti) :-\

EDIT: Noita isompia suuttimia pitänee alkaa kahtelemaan kunhan nyt saa ensin selville tuon peruskokoonpanon täydellisesti että osaa arpoa vähän suutinkokoa jne :D

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #4 : 21.09.2011, 23:46:14 »
Eli saattaa olla lastu sitten, ainakin bensapuolella. Ruotsin puolella käyttävät usein R-volvon suuttimia (-968) 465cc@3.8bar ja 3"IMM ja näiden kanssa sytkä- ja bensalastuja.

Vikakoodeja? Nehän kannattaa aina kattella. ;) Jos on -95 tai alle nehän vilkuttelee sieltä nopsasti.
Tää tais olla -97, mutta hyvä pointti, kuten myös bensasuodatin.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 10:10:36 kirjoittanut Acke »

hevonen

  • Vieras
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #5 : 22.09.2011, 09:23:51 »
Vikakoodeja? Nehän kannattaa aina kattella. ;) Jos on -95 tai alle nehän vilkuttelee sieltä nopsasti.

Bensanpaineensäädin sökö, ei nosta painetta ahdoilla. :)

Lyö rengaspainemittari kiinni siihen suutintukin venttiilliin ja tsekkaa paine. Saa sen varmaan paikallaankin käymään ahdoilla niin näkee nouseeko yli 3 bar.
Ainakin vakioahtimella saa...  :D

Ei se varmaan kuitenkaan noin äkäsesti laihalle löis mutta kannattaa katsoa...

Mittaa auton oman lambdan signaalijohdosta lambdan toiminta. Kytke yleismittari signaalijohtoon ja mittarin maa runkoon. Vedä vaikka johdot kabiiniin niin näet mitä jännitettä lykkää ajossa. Pitäis olla apaut 0.85V--->0.9V kuormituksessa. Jos menee selvästi tuon alle, on oikeesti laihalla.
Syitä voi olla tuo paineensäädin, huono b-pumppu, tukkeutunut suodatin...

Immuvika voi tehdä tuota myös...
Tai sitten tämä "ruiskunohjaus on säädetty uudelleen tuolle uudelle ahtimelle sopivaksi" on pettänyt. :buck2:

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #6 : 22.09.2011, 11:07:32 »
Menee täysin mutuiluksi, mutta varoitimpahan ainakin etukäteen...

Jos seos putoaa nollaan välittömästi eikä ollenkaan hissukseen, bensantulo loppuu välittömästi. Ainakin LH:n vakio-ohjelmisto tekee fuelcutin, kun ahtoja on tarpeeksi. 

Joku jo bensanpaineensäädintä epäilikin. Imusarjan painehan vaikuttaa senkin toimintaan. Vaparissa käsittääkseni alipaineen kasvaessa bensanpaine nousee hitusen, jolloin seos hitusen rikastuu, mutta osakaasulla LH korjaa sitä, joten tämä nyt kuulostaa taas vähän absurdilta... Mitä ajoin takaa, niin nappaa alipaineletku irti paineensäätimestä ja kokeile.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

hevonen

  • Vieras
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #7 : 22.09.2011, 11:55:48 »
Jos sen alipaineletkun ottaa säätimestä irti niin silloin ainakaan ei toimi. Imusarjan ylipaine (ahdoilla siis) vaikuttaa säätimeen niin että bensanpaine nousee samanverran mitä ahtoja on.
Peruspaine 3 bar, ahtoja 0.5 bar, bensanpaineen pitäisi olla 3.5 bar.

Kokkeile ottaa se letku imusarjan päästä irti ja koita imeä, ei sais tulla ilmat läpi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #8 : 22.09.2011, 15:17:36 »
Nopealla vilkaisulla näytti kyllä olevan vakiosuuttimet paikoillaan. Oliko tossa lastu? Et ainakaan maininnu mitään siitä (tai sit meni ohi). Bensapaineet ilmeisesti myös vakio 3 bar? Jo vakioturbolla loppuu bensa 0.7-0.8 barin paineilla.
Isompi IMM ja suuttimet vois olla toimiva ratkaisu, riippuen toki ahtimen koosta.

Jos ahdot on tuolla alle baarissa, niin vakiosuuttimet riittävät oikein hyvin.
Ja bensan paineet ovat imusarjan paine + 3 baaria, jollei sinne ole tehty jotain omia virityksiä.

Myös kiihtyvyys on hieman laiskemman tuntuinen kuin alkujaan, ja nopean kiihdytyksen jälkeen kytkimen pohjaan lyöminen pidemmäksi aikaa aiheuttaa kierrosten tippumisen ~200 tienoille ja pistää lambdavalon palamaan kojelautaan joten kai se on uskottava että laihalla mennään kun ahdot nousevat edes 0,1 tienoille.

Jos lamda-valo syttyy, niin vikakoodit lukuun pikimmiten.

Ja jos putkisto imu- tai pakopuolelta vuotaa jälkeen IMM:n tai ennen lamdaa, niin taatusti seokset ovat metsässä. Tosin tähän LH yrittää parhaansa mukaan sopeutua. Jonka vuoksi vikakoodien luvun jälkeen pitää nollata boxi, jotta seokset menisivät oikeaan suuntaan vuotojen korjaamisen jälkeen. Kyllähän ne menevät ajastaankin (tosin vikakoodi voi estää tämän), mutta sitä ei kannata odottaa.

Omassa kontissa oli vastaava tilanne, kun tk-moottorin letku oli klemmarin vierestä ratkennut.
Lamda korjaili seokset vuodon korjaamisen jälkeen siten, että ilman ahtoja oltiin rikkaalla ja ahdoilla laihalla.
Koska alipaineilla systeemiin tuli lisäilmaa ulkoa ja ahdoilla sitä taasen karkasi ulos.
Kun akun kenkää piti vähän aikaa irti, niin homma alkoi toimia.

Tuo mainittu bensan loppuminen on vakiolastulla ns. fuel-cut, eli polttoaineen syötön katkaisu, eikä se, että pumpulta loppuisivat paineet. Tuo FC on tarkoitettu suojaamaan moottoria esim. imuputkiston halkeamisilta. Ja sen FC:n taatusti huomaa.

Vakio bensapumppu pystyy kevyesti nostamaan bensanpaineet yli 4 bar, joten siellä puolella ei ongelmia ole, jollei säädin ole rikki.


Kuten sanottu, lue vika koodit ja nollaa boxi, niin voit yllättyä positiivisesti.  ;)



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #9 : 23.09.2011, 20:21:48 »
Nopeaa päivitystä tähän mitä kerkesi tänään syynäämään. Elikkäs akku 10min irti teki jo itsessään ihmeitä seospuolelle :) FMI mittari vilkutteli iloisesti vihreitä ledejään, mutta vieläkin persdyno kertoo että kaikki ei olisi aivan kohdillaan joten lähdettiin syynäämään letkuja. Käydään tästä nyt "kaikki" nuo pikkuhommat läpi ennenkuin pistetään seuraavan kerran ajoon ihan vain varmuuden vuoksi. IMM tuli ruiskuteltua bräkleenillä puhtaaksi ja odottelee nyt uusia putkia sekä apexin suodatinta.

Silmämääräisesti ainakin turbolta imusarjalle tuleva ohut alipaineletku olisi kulunut, mutta kunnossa (ei halkeamia, pinta vähän "karhea" kulumista, by-pass ei myöskään tuntunut vuotavan). Sen sijaan tyhjäkäyntimoottorilta IC:n ja imusarjan välissä olevaan ahtoputkeen kiinnittyvä letku oli hieman halki. Löysin myös yhden irtiolevan letkun sen hiilipöntön tienoilta, näytti nopeasti katsottuna tulevan jostain pitkältä takaa (tankista?) ja irti oleva pää oli asetettu siihen hiilipöntön viereen. Pohjan suojamuovissa näkyi tuollakohdin olevan pienehkö (paricm x paricm) läikkä öljyä/bensaa/vastaavaa. Mihinkähän tämän kuuluisi mennä?



Näiden lisäksi ei ole ilmeisesti ihan mitenkään liian huolella noita ahtoputkiakaan väsätty :D irroittaessani turbolta IC:lle lähtevää putkea huomasin jo että liitoskohta on leikattu täysin vinoon, falskaako? en tiedä mutta luulisin.



Ja vielä lopuksi kävin selvittämässä ainakin tuon ohjausboksin numeroinnit, että tietää tulevaisuudessa millaista lastua tähän Göranilta tilailee. Luotto ei ole kovin suuri olemassaolevaan "säätöön" mikä ohjausyksikköön on kuulemma tehty :D Tuo "9179343 001 965" on sitten se mitä tuon lastun tilaukseen tarvitsee?



EDIT: ainiin ja ahtimen tyyppiä ei vielä saatu täysin selville, positiivinen yllätys kuitenkin että kuoressa lukeepi Volvo, olin miltei varma että kiina-ahdinhan se sinne on laitettu mutta ei näköjään :D tarkkaa mallia ei löytynyt näin nopealla tutkiskelulla. Pakopuolen kuoressa kuitenkin numerosarja 89-13300-6-DHC, google tarjosi hyvin paljon 850 Volvoja ja B5254T koneen ahdinta tuolla numerosarjalla. Myöskään vikakoodeja ei vielä saatu luettua sillä auto vm -97 joten se tuttu ja turvallinen ledilaatikko on hävinnyt pellin alta. Pitänee rakentaa tuo lukija millä ne koodit saisi ulos siitä OBD-liittimestäkin.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2011, 20:30:00 kirjoittanut Stuikka »

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #10 : 23.09.2011, 21:16:38 »
Hiilipönttöön kiinni tulee toi tanklille menevä. Pöntöltä lisäksi pari letkua kiinni just ennen kaasuläppää.
Pönttö
Boksin numero on taas muistaakseni tossa "made in Spain"in yläpuolella, peitettynä kuvassa. Alkaa usein 0 280...
Ps. Tonilta ja deralta saa mysö lastuja, halvemmalla kuin Göranilta.

Poissa Stuikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #11 : 23.09.2011, 21:50:06 »
Hiilipönttöön kiinni tulee toi tanklille menevä. Pöntöltä lisäksi pari letkua kiinni just ennen kaasuläppää.
Pönttö
Boksin numero on taas muistaakseni tossa "made in Spain"in yläpuolella, peitettynä kuvassa. Alkaa usein 0 280...
Ps. Tonilta ja deralta saa mysö lastuja, halvemmalla kuin Göranilta.

All clear! Huomenissa pitäisi lähteä metsästämään motonetista letkuja. Ajattelin nyt varmuudenvuoksi nuo alipaineletkutkin vaihtaa kun ei vaikuttanut mitenkään kauhian kalliilta tavaralta. Mistäs ihmiset on hakeneet noita ahtoputkia ja niihin tarvittavia silikonimutkia? Vähän suolaselta näyttää motonetin hinnasto noiden kohdalta, 30-40e/putki ja samaa hintaa mutkilla. Noilla hinnoilla pelkästään turbolta IC:lle putki kustantaisi ~90e ja sama sitten IC:ltä imusarjalle :D

No näinpä tietysti. Arvuuttelin siinä että pitäisikö ottaa se tukirauta irti samantien, mutta en sitten jassanut kun oletin että tuo numerosarjahan sen on pakko olla :D

hevonen

  • Vieras
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #12 : 23.09.2011, 23:27:31 »
No näinpä tietysti. Arvuuttelin siinä että pitäisikö ottaa se tukirauta irti samantien, mutta en sitten jassanut kun oletin että tuo numerosarjahan sen on pakko olla :D
Juuei.Vähän raotat jollain meisselillä tuota boksin rautaa niin näet sen numerosarjan lopun...
Eihän se boksikaan ole kyllä kuin kahdella ruuvilla tuosta liittimen puoleisen päädyn ylä ja alareunasta. :)
Akunkenkä irti ennen liittimen rassaamista on ainakin suositus. Boksikin resetoituu samalla... :D

Ps. On siellä ainakin jo käyty kun on boksin lukitusrauta poistettu leikkaamalla katkeavakantainen pultti pois...
-984 ajonestollinen boksi sieltä löytyy. :)
« Viimeksi muokattu: 23.09.2011, 23:36:21 kirjoittanut hevonen »

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #13 : 25.06.2015, 20:02:48 »
Lainataas tätä vähäsen kun liippaa läheltä.
Omassa 240:ssä myös vähän samanlaista vikaa. AFR pyörii 14 tuntumassa vedossa eikä oikeastaan muutu vaikka mitä tekisi.
Kokoonpano on seuraavanlainen:
Kori 1990 240 alkuperäisellä B200F:n LH johtosarjalla.
LH:n boxi -954 ja EZK:n -207
531 kansi
V-nokka
1997 B230FT alakerta
Puristukset 8,7
B200F:stä: virranjakaja, imusarja, kaasuläppä, suutintukki ja -016 IMM painepuolella
850 T5 suuttimet
B230FT pakosarja
KKK K24 ahdin
Apexi Dual Funnel ilmansuodatin
Pienehkö kiinacooleri
3" rosteriputkisto katalysaattorilla ja yhdellä vaimentimella
PLX laajakaista seosmittari
Uutta lämpöanturit ja lambda

Bensanpaineita epäilin ja vaihdoin tuosta omasta ysistä paineensäätimen mutta ei ollut vaikutusta.
LH:n ja EZK:n boxeissa oli vakio ohjelmat ja kokeilin vielä Tonin lastuilla mutta ei ollut vaikutusta.
Alkuun oli 0,2bar ahtoja ja nostin hieman tuonne 0,5 bar tuntumaan mutta ei ollut vaikutusta.

Seokset tyhmäkäynnillä 14.7 ja vedossa 14. Piru kun tuossa 240 suutintukissa ei ole sitä paineenmittausnippaa niin selviäisi onko nuo molemmat paineensäätimet sökönä.
Onkohan jäänyt jotain huomioimatta tuossa tekniikkaswapissa vai oisko tuo vaan se b-paine?
« Viimeksi muokattu: 25.06.2015, 20:05:13 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: "pikkuviri" 940 b230ft: laiha seos ahdoilla
« Vastaus #14 : 25.06.2015, 21:07:42 »
Minkä kokoiset nuo suuttimet ovat?

Pitääkö sopat stoikassa myös tasakaasulla ajettaessa n. 3000rpm kohdilla?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo