RallyBaron  Samppasport

940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.

  • 45 Vastauksia
  • 17337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« : 01.03.2011, 19:59:44 »
Terve.
 Hankin vm. 95 Volvon tekniikan luovuttajaksi vauxhalliin(sori).... Kyseessä siiis B230FK+M90 laatikolla.  Tarkoitus on siirtää koko tekniikka ruiskuineen uuteen koriin. Ainakin aluksi mennään vakiona, mutta myöhemmin koneesta olisi tarkoitus ottaa irti 300+hv.  Kysymys kuuluukin.... Miten paljon auton johtosarjaa pitää purkaa koneen mukaan , että sen käyntiin saaminen onnistuu uudessa korissa kohtuu helposti? Ruiskun boxi on ilmeisesti vänkärin jalkotilassa? Onko koneen johtosarja jotenkin erillinen auton muusta johdotuksesta vai joudunko purkamaan koneen mukaan paljonkin ns. ylimääräistä? Onko jossain selkeä liitin, mihin tuomalla tarvittavat +12v,startin heräte yms. saa koneen henkiin?  Vai onko helpompi ratkaisu siirtyä suoraan megan käyttöön? Tässä vaiheessa volvon oman ruiskun käyttö huokuttelisi enemmän. Mistä tunnistaa, että mikä perä autossa on ja onko mahdollisesti lukko?
 Tekniikan purku olisi vain ajankohtainen ja loppuauton voisi myydä pois ilman että 2vkon päästä huomaa jotain oleellista jääneen purkamatta. 

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #1 : 01.03.2011, 22:41:34 »
Johtosarjaa saa setviä muusta auton johtosarjasta kyllä, vaatii työtä mutta ei mahoton tehtävä. Bokseja on sitten kaksi, apukuskin jalkotilassa ruisku ja kuskin jalkotilassa rattiakselin luona EZK eli sytkäpurkki. Mitään kummallista ei vaadi että saa käyntiin vieraassa autossa, sitä purkamista ja setvimistä.

Yksi millä voi hommaansa helpottaa, on ostaa 240 peräsin oleva LH-2.4:n johtosarja joka on käytännössä erillinen autossa, vaparin johtosarja 240:stä menee todella minimaalisin muutoksin tuohon ysiturbon LH:n tilalle ja vieraaseen autoon.

Lukkoperän saa selville joko kattomalla onko tarroja yms "dokumentteja" näkyvissä akselissa. Tai sitten nostat perän ilmaan, ja pyörität suht nopeeta vauhtia toista rengasta, pitäis nappasta renkaitten nopeuseron kasvaessa toisenkin renkaan selkeesti mukaan.

Poissa Taisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #2 : 02.03.2011, 18:36:17 »
 Kiitoksia vastauksesta. Tänään mittailin konetta ja tutkailin öljypohjan sopivuutta. Vaikuttaa hyvältä.  Testasin perän sudittamalla pihamaalla... vain toinen pyörä suti, joten taitaa olla normi perä.
  Toi 240:n johtosarja oli hyvä vinkki. Onko tietoa niistä muutoksista? Myös tietoa johtosarjan purusta otetaan vastaan. Miten risteilee autossa ja pitääkö esim. kojelauta purkaa?
 Onko porukalla mielipidettä tuohon moottorin ohjaukseen? Jos motti siirtyy eri autoon, niin kannattaako volvon omia sähköjä ottaa käyttöönvai siirtyä suosista ohjelmoitavaan esim. megaan? Noin yleiseen moottoriin voisi löytyä jo valmiitakin johtosarjoja megalle?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #3 : 03.03.2011, 07:56:49 »
Megaan ei taida löytyä bolt-on johtosarjoja mihinkään automalliin. Jonkinlaisia aihioita kyllä, mutta on niissäkin rakentamista. Jos tehotavoite pysyy tuossa 300 tuntumassa, niin tuolla LH-Jetillä pärjäät hienosti. Siinä on kuitenkin kaikki tarvittavat tunnistukset jo valmiina (nakutus, ilmamäärä, kaasuläppä, lämpötilat jne). Vakioromut riittää kyllä hyvinkin reiluun 250:aan, mutta siitä yli joutuu hieman muokkaamaan, ja senkin jälkeen riittää ilmamassa mittarin ja suuttimien vaihto suurempiin. Ja heti alusta alkaen tietysti lastutus sekä ruiskuun että sytkäboksiin, jo meinaa vähänkin ahtopainetta nostella (yli sen vakion 0,3 barin…). Toki myös isompi ahdin ja parempi välijäähdytin ovat välttämättömät jos haetaan yli 250hv tehoja, mielellään jo vähän aiemmin.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #4 : 03.03.2011, 09:53:45 »
Kiitoksia vastauksesta. Tänään mittailin konetta ja tutkailin öljypohjan sopivuutta. Vaikuttaa hyvältä.  Testasin perän sudittamalla pihamaalla... vain toinen pyörä suti, joten taitaa olla normi perä.
  Toi 240:n johtosarja oli hyvä vinkki. Onko tietoa niistä muutoksista? Myös tietoa johtosarjan purusta otetaan vastaan. Miten risteilee autossa ja pitääkö esim. kojelauta purkaa?
 Onko porukalla mielipidettä tuohon moottorin ohjaukseen? Jos motti siirtyy eri autoon, niin kannattaako volvon omia sähköjä ottaa käyttöönvai siirtyä suosista ohjelmoitavaan esim. megaan? Noin yleiseen moottoriin voisi löytyä jo valmiitakin johtosarjoja megalle?


240 johtosarjasta löytyy luultavasti lisäinfoa volvolandian puolelta. Mutta näin äkkiseltään voi sanoa että yksi piuha poikki kaasuläppäkytkimeltä (täyskaasukärjet), yhden piuhan veto ezk ja lH:n boksien välille, sekä suuttimille vastuspaketti väliin turbosta (940:stä sais kätevästi liittimenkin siihen). Mahdollisesti myös immun piuhan pidennys.

Johtosarja 240:stä käytännössä lähtee tosi pienellä vaivalla irti 240:ssä koska on käytännössä täysin itsenäinen setti. Kojelaudan sisälle tulee vaan bokseille liittimet, sekä liitin millä yhdistyy auton muuhun johtosarjaan.

Yksi mikä voi tuottaa harmaita hiuksia on että LH-2.4 haluaisi nopeustiedon myös perästä. Tosin tätä ongelmaahan ei tule jos volvon perän sinne autoon työntää myös :)

Tonilla on hyvä esimerkki mitä ysin omasta johtosarjasta ruiskun setin erotus vaatii :)
http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/b230ft531garrett.htm

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #5 : 03.03.2011, 11:57:56 »
Yhden kerran moottorinohjauksen koko auton johtosarjasta irti peranneena sanoisin, että tee jompikumpi näistä:
A: 240 LH:n päälleliimattava versio
B: käytät koko 940 sähköjärjestelmää sellaisenaan

On hitosti helpompaa vaihtaa koko sähköjärjestelmä kuin alkaa perkaamaan tuota moottorinohjausta siitä erilleen, johtosarjat katkeaa kivasti molempien a-tolppien juuresta ja voit vetää siitä koko satsin konehuoneeseen ja kasata uuteen koriin semmosenaan. Olis valot ja kaikki kerralla nipussa yhtä soittoa, lämmityslaite ja mittaristo ainoina isompina sävellyksinä mitä joutuu tekemään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #6 : 03.03.2011, 11:59:01 »
yhden piuhan veto ezk ja lH:n boksien välille, sekä suuttimille vastuspaketti väliin turbosta (940:stä sais kätevästi liittimenkin siihen). Mahdollisesti myös immun piuhan pidennys.

Johtosarja 240:stä käytännössä lähtee tosi pienellä vaivalla irti 240:ssä koska on käytännössä täysin itsenäinen setti. Kojelaudan sisälle tulee vaan bokseille liittimet, sekä liitin millä yhdistyy auton muuhun johtosarjaan.

Yksi mikä voi tuottaa harmaita hiuksia on että LH-2.4 haluaisi nopeustiedon myös perästä. Tosin tätä ongelmaahan ei tule jos volvon perän sinne autoon työntää myös :)


Mikä johto tuohon LH - EZK väliin tulee?

Jos virittää niin alkuperäisten suuttimien tuotto loppuu 250 hepan nurkille, isompiin suuttimiin päivittäessä voi valita korkeaohmiset suuttimet, niin ei tarvitse väkräillä esivastusten kanssa


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #7 : 03.03.2011, 22:43:24 »
Mikä johto tuohon LH - EZK väliin tulee?

Jos virittää niin alkuperäisten suuttimien tuotto loppuu 250 hepan nurkille, isompiin suuttimiin päivittäessä voi valita korkeaohmiset suuttimet, niin ei tarvitse väkräillä esivastusten kanssa


Nyt kun vapaa-ajalla (kerkiää tarkemmin) ajattelee, niin taisin sekottaa LH-2.2 settiin jossa tuo ero on.


Poissa Taisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #8 : 03.03.2011, 23:26:39 »
 Toi Sekokupun linkki vahvisti asian, että en ainakaan ala perkaamaan 940 sarjasta ruiskua erilleen... Samaisesta linkista sain hyvät sähkökaaviot, mitkä tulostan töissä A3 kokoon.
  Hakuun 240:n LH 2.4:n johtosarja. Otan varoiksi 940:sta koko keulan sähköt talteen, jos mieli vaihtuukin TVS:n b-vaihtoehtoon.  Miten tärkeä toi nopeustieto on tuolle eculle? Taka-akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #9 : 03.03.2011, 23:55:17 »
Toi Sekokupun linkki vahvisti asian, että en ainakaan ala perkaamaan 940 sarjasta ruiskua erilleen... Samaisesta linkista sain hyvät sähkökaaviot, mitkä tulostan töissä A3 kokoon.
  Hakuun 240:n LH 2.4:n johtosarja. Otan varoiksi 940:sta koko keulan sähköt talteen, jos mieli vaihtuukin TVS:n b-vaihtoehtoon.  Miten tärkeä toi nopeustieto on tuolle eculle? Taka-akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa.
Joo, 940 on pahemmin integroitu kun 740, ja kun siinäkin joskus se piuhanippu näytti aika pahalta jo purkuvaiheessa, ja kun lähti moottoritilasta päin asentamaan koko päälleliimattavaa osaa moottorin johtosarjasta, oli pelkkiin johtotehtäviin mennyt kyllä vähintään täysi työpäivä tehokasta peliaikaa, luultavasti enempikin. Ja minä sentään tiesin mistä ne piuhat tarttis löytää. Myöhemmin tuosta viisastuneena purkasin yhden ruiskusetin täydellisenä purkuautosta, ja siihen meni parisen tuntia siihen että kaikki konehuoneen ja kojelaudan johtosarjat oli purettu ja mallikasattu lattialle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #10 : 04.03.2011, 07:51:32 »
Toi Sekokupun linkki vahvisti asian, että en ainakaan ala perkaamaan 940 sarjasta ruiskua erilleen... Samaisesta linkista sain hyvät sähkökaaviot, mitkä tulostan töissä A3 kokoon.
  Hakuun 240:n LH 2.4:n johtosarja. Otan varoiksi 940:sta koko keulan sähköt talteen, jos mieli vaihtuukin TVS:n b-vaihtoehtoon.  Miten tärkeä toi nopeustieto on tuolle eculle? Taka-akselia ei ollut tarkoitus vaihtaa.

LH ei käytä tuota nopeustietoa mihinkään, ainoastaan sähköinen nopeusmittari tarvitsee sähköisen tunnistimen taka-akseliin. Eli jos et meinaa käyttää 940:n mittaristoa, et tarvitse myöskään taka-akselia. Vanhemmissa (200/700 srj.) tulee nopeustieto vaijerilla vaihteistosta.

E: Otetaanpas edellistä lausuntoa sen verran takaisin, että tuolle nopeussignaalin puuttumiselle on kyllä vikakoodi olemassa, 3-1-1, oireena mainitaan joutokäynti häiriöt. Muistaakseni ajelin kyllä LH-jettiläisellä, jossa nopeustunnistimen liittimessä oli kontaktihäiriö, ja nopeusmittari pätki. Muuta toiminnallista häiriötä ei ollut, eikä ainakaan häiriövalo syttynyt, mutta voihan siellä vikakoodi olla silti muistissa ?
« Viimeksi muokattu: 04.03.2011, 08:05:06 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #11 : 04.03.2011, 09:48:28 »
Jos Taiston autoon halutaan nopeusmittari, niin M90:sessä ei ole vaijerilähtöä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #12 : 04.03.2011, 13:05:36 »
Jos lh ei saa nopeustietoa, siitä tulee yhtä hienostunut kuin motikasta. ;D
Kierrokset putoaa auton liikkuessa vaihdetta vaihdettaessa tai laitettaessa rullaamaan suoraan sinne 800-900rpm, eikä hidastetusti niinkuin nopeustiedon ollessa ok.

Poissa Taisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #13 : 05.03.2011, 10:32:24 »
Jos lh ei saa nopeustietoa, siitä tulee yhtä hienostunut kuin motikasta. ;D
Kierrokset putoaa auton liikkuessa vaihdetta vaihdettaessa tai laitettaessa rullaamaan suoraan sinne 800-900rpm, eikä hidastetusti niinkuin nopeustiedon ollessa ok.

 Hyvä pointti.... Onkohan nopeustieto kuinka tarkka? Riittääkö"liikkuu" ja "ei liiku"? Voisin saada rakenneltua kartaaniin jokin trikkeripyörän ja sitä lukemaan volvon oma  anturi.  Onko noissa volvon perissä leveyseroja, jos vertaa 200,700 tai 900 periä?
 

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 B230FK+manuaali tekniikan luovuttajana.
« Vastaus #14 : 05.03.2011, 13:59:16 »
Hyvä pointti.... Onkohan nopeustieto kuinka tarkka? Riittääkö"liikkuu" ja "ei liiku"? Voisin saada rakenneltua kartaaniin jokin trikkeripyörän ja sitä lukemaan volvon oma  anturi.  Onko noissa volvon perissä leveyseroja, jos vertaa 200,700 tai 900 periä?

200 sarjassa on kapeampi perä ku 700 ja 900 sarjassa.


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron