Elekma  Autoracing

V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?

  • 13 Vastauksia
  • 3506 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa alex_v40t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« : 06.01.2018, 01:15:03 »
Elikkä tarviis jonkun amatimiehen auttavaa kättä! Tietäjiä on paljon ja kaikki puhuu aivan eri asioista..
Ja tämän takia ei hajua mistä lähtisi liikkeelle... Help!

Pihassa seisoo 2 litranen turbo v40 2001, ja vikoja on muutama, liittenä kuva joka on vika 1.
Toinen oletettu vika on polttoaineen paineensäädin???
Oireita oon havainnut että syö ihan mukavia määriä bensiiniä, saattaa sammua kesken ajon
(esim: kun hiljentää risteykseen kakkonen silmässä, kytkin pohjassa ja jarrutus, auto sammuu muttei aina)
Kolmas on tämä outo nykiminen  kiihdyttäessä, tämäkään ei tapahdu jatkuvasti...
Tietämätön tarviin apua..



« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 02:20:38 kirjoittanut Chall »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #1 : 06.01.2018, 18:00:06 »
En ole minkäänlainen ammattimies mutta autojen kanssa joku vuosikymmen muuten ropaillu niin jos olis omani:
Mulle nuo avautuisi että nokan vvt solenoidi jumissa, lambda ei pysty säätöön seosta  ja tyhjäkäyntimoottorissa häikkää.
Tk- moottori avaa ja puhdistaa, tiiviste siihen juureen täyteen ostaa. Tehty viikko sitten tuon putsaus omaan.
Vvt- solenoidi joko putsata tai uusia, itse vvt pyörä antaa kuluneena semmosta sammakkomaista kurnuttavaa ääntä.
Lambda mitata toimiiko, omaa näkee lukijalla kun online dataa lambdoista.

Pa- säädin esim siihen tuleva alipaineletku irti ja jos tulee bensaa tai vahvaa bensanhajua on kalvot väljät. Voi myös imasta tai puhaltaa niin tuntuu onko tiivis.  Saa irtonaiset sisukset halvemmalla mut askartelua purkaa ja koota tai hommaa koko säädin

Oletko itse muuta tehny tai yleensä tietoa milloin yhtään mitään perushuoltoa ( tulpat, suodattimet jne) tehty?
Ihan perusjutut nykimiseen on tarkistaa:
Ensimmäiseksi puolat ja johdot sekä tulpat
Sitten alipaineletkut, pa- ja ilmansuodatin.
Bensapaineenkin saa mitattua suutintukista.jos pumpun kuntoa epäilee.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 18:15:15 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa alex_v40t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #2 : 06.01.2018, 19:22:57 »
Tulpat  vaihoin 10t sitten samoin tehty täydellinen jakopääremppa. Ttämän jälkeen alkoi nuo viat, käytin sitä sähköukolla joka anto noi viat paperilla. En tehnyt sen jälkeen mitään, 2t kerkesi  ajaa jonka jälkeen paskoi laturin hihnapyörän, hihnäpyörän asensin uuden jonka jälkeen se pätkiminen kiihdytyksessä väheni mutta laturi pitää ääntä, tod.näkösesti hihnapyörä antaa väljyyttä millin pari..
Äskettäin käytin sitä jampalla joka sano et pa-säädin ei toimi, ruvettiin lähempää kattoo niin siitä säätimestä pitäs lähtee 8mm letku lohkoon, sitä letkua siinä ei ole ja siitä lohkosta puhaltaa kunnon paineella ilmaa pihalle, lisäksi säätimen päästä josta  se letku pitäs lähtee niin siitä tiputtaa bensaa rungolle...

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #3 : 06.01.2018, 19:59:49 »
Okei nyt tietää lähtötilanteen ja mitä tehty.
Ne alipaineletkut pitää olla paikallaan, muutenhan on kokoajan alipainevuotoa ja tyhjäkäynti hakee jo tuon takia. Meinaa vuodot muutenkin kun seokset heiluu eikä lambda kerkeä kunnolla seuraamaan ja nykiminenkin voi tulla pelkästään jo ihan tuosta.
Katsoa kannattaa myös ohjaustehostajan ja imusarjan välissä näkyvä alipaineletku jossa 90 mutka joka kuluu herkästi puhki.

Jos bensa vuotaa säätimeltä niin säädinkin kyllä fuskaa, sisus tais volvolla olla siinä 145€ ja koko säädin 250-300€.

Laturi mulla joulukuussa 248tkm kohalla porsi eli hihnapyörä heilui valtoimenaan ja syynä laturista pettänyt akseli ja vuodenvaihteessa kosahti sitten 1,5v vanha akku.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 20:22:31 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa alex_v40t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #4 : 06.01.2018, 20:18:44 »
Joo, kiitoksia vinkeistä, tuli tossa jarrusetti ostettuun niin ens viikolla halliin kaivelemaan! Jospa ne pikkuviat siitä löytys.
paineensäädintä oon ettiny tossa ja tosiaan volvolta jos lähtee ostaa nii se on sen 300€
Mietin vaan että mitenköhän käy esim vanhemman 98-01 paineensäätimet, jostakin t4:sta  tai pienemmästä koneesta?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #5 : 06.01.2018, 20:38:39 »
Turbojen bensasäätimet eri eli 96-00 ja 01-04 omat.. Turbois ei paluuta bensalle joka taas vapareis on niin vaparin ei käy.

Muuten puolat, ahtopainesäätimet, bypass jne pitäs käydä vm riippumatta 96-04, eroa oikeastaan noissa muuten vain suuttimet jotka 96-00 2.0t ja t4 on molemmis pienemmät ja 01-04 molemmis isommat joten ne oman auton vm mukaan jos joskus tarttee koska ecussa ne softattu tietylle suutinkoolle.
Imm ei tietoa käykö miten kun oman sai langan putsauksel pelittää hyvin.

Se lohko reikä niin meneekö sulla huohotus oikein?  Öljykorkin vierestä menee 90 mutkalla kumiletku alaspäin ja lohkon juuressa pitäs olla loukkukin välissä
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 20:48:25 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa alex_v40t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #6 : 06.01.2018, 23:28:09 »
Kävi mieles tuokin että ecussa ne on säädetty tiettyy konetta varten..

Se lohkossa oleva reikä mistä puhuin nii,
meinaan et lohkossa on se semmonen suutin/mihin se letku menee kiinni sieltä pa-säätimestä  ja kun se letku nyt sieltä puuttuu nii sieltä puhaltaa ulospäin ilmaa...
Oudoks menee kun ei osaa oikee kunnolla selittää  :D :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #7 : 07.01.2018, 00:08:16 »
Eihän siellä ole jakopäänremontissa laitettu vahingossa VVT-nokkapyörää väärään asentoon ?...ainakin vaparissa imupuolella olevan VVT-pyörän saa vahingossa väärään asentoonkin, koska siinä ei kiilaa ole. Turbossahan VVT on pakopuolella. Muistelen että uudemmissa T4/2.0T olisi bensapaluulinja ja vanhemmissa ei ole.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018, 00:10:11 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #8 : 07.01.2018, 00:10:42 »
Uudemmasta en tiedä onko paluulinjaa ja voi ollakin kun en 01-04 nähnyt. Ainakin säädin on eri. Paluu takaisin menee sitten tankille kun vanhemmissa on tehty ylimääräisen bensan paluukierto jo tankin lähdössä. Lohkoon öljyn sekaan bensaa kuitenkaan ei syötetä mutta mitä kautta paluu sun pitää bensaputkista katsoa. Lohkoon sisälle tuon natsan kautta menee jotain muuta.
Omassa  vanhemmassa säätimessä on yksi alipaineletku joka menee imusarjaan.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2018, 01:00:24 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #9 : 07.01.2018, 00:36:10 »
Näistä en varmaksi tiedä mutta joissakin autoissa huohotukselle tulee alipaine, olisiko se lohkon letku juuri sille tarkoitettu.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #10 : 07.01.2018, 01:45:04 »
Pitäs sun nähdä ehjä uudempi ni näkisi mitä mihinkin ja onko paluulinjaa tai kuvaa semmosesta säätimestä missä näkee mihin letku menee jostain katseltavaksi. Voi olla jos uudemmassa on useampi letkulähtö muttei paluuta niin joku niistä päästää säätimeltäkin ylimäärästä bensahöyryä lohkoon mutta ihan bensaa valumalla ei pitäs lohkoonpäin mennä.
Voihan sen myös siniseltä kysyä miten ja mihin nuo letkut menee jos verrokkiautoa ei löydy tai täältä saa joltain varmaa infoa uudemmasta.
Saabeis tuli räjäytyskuvia käytyä kattelemassa marmoril ja siellä oli hyvä palvelu et sai myös kopioita halutessa, siniseltäkin tullu myös muutama juttu kyseltyä ja aina saanu vastauksen myös soittamalla käymisen sijaan.

« Viimeksi muokattu: 07.01.2018, 02:19:42 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa alex_v40t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #11 : 07.01.2018, 02:43:45 »
Pitäs sun nähdä ehjä uudempi ni näkisi mitä mihinkin ja onko paluulinjaa tai kuvaa semmosesta säätimestä missä näkee mihin letku menee jostain katseltavaksi. Voi olla jos uudemmassa on useampi letkulähtö muttei paluuta niin joku niistä päästää säätimeltäkin ylimäärästä bensahöyryä lohkoon mutta ihan bensaa valumalla ei pitäs lohkoonpäin mennä.
Voihan sen myös siniseltä kysyä miten ja mihin nuo letkut menee jos verrokkiautoa ei löydy tai täältä saa joltain varmaa infoa uudemmasta.
Saabeis tuli räjäytyskuvia käytyä kattelemassa marmoril ja siellä oli hyvä palvelu et sai myös kopioita halutessa, siniseltäkin tullu myös muutama juttu kyseltyä ja aina saanu vastauksen myös soittamalla käymisen sijaan.


Siis Kävin kyllä jo Volvo centteril ja näin ne räjäytyskuvat, se letku tosiaan puuttuu kokonaan, jonka kuulus mennä säätimestä sinne lohkoon, siin lohkossa on sellanan "pipetti" johon kuulus mennä letku  :D :D  mietin sitäkin et voiko olla niin että nyt kun se letku puuttuu niin ei myöskään itse säädin toimi ???
Puolat pitää tarkistaa kans!
Lambdaa en ees epäile..
Eniten huolettaa ton kuvan viat "Nokka-akselin magneettiventtiili komponentti pysyy kiinni"
joku sanoo et vika voi olla myös ecun päässä... vähä isompi keissi siin tapauksessa rahallisesti

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #12 : 07.01.2018, 15:09:23 »
OK. Letku siihen vaan kun paikka varmistettukin.

Lambda kyllä herjaa vaikkei vika siinä olekaan, omasta oli puolas just johtovikaa johtosarjas niin seos rikkaalla ( kävi välillä kahella ja sammu , yleensä käynnissä mut  3 pytyllä) eikä pysty lambda enää korjaamaan niin antoi kyllä lambdaherjankin. Myös vuotava säädin antaa seokset hyvinkin rikkaalle ja jos tarpeeksi soppaa lambdaherja siitäkin

Puolis kattoo kumitutin alle ettei halkeamia ja voi väliaikaisesti voi yrittää fixata eristeteipil, myös liittimistä piuhojen nastat pysyy kiinni ja napakat eikä pääse liikkuu taaksepäin sekä kiinnitysklipsi liittimellä pitää eikä liitin pääse liikkuu ulospäin.

Katoitko tuon kovaltchuk33 vinkkaaman vvt- pyörän asennon?
Vvt löytyy myös tuo solenoidi joka voi olla myös viallinen, huomioitava että siinä tiiviste alla jos irti käyttää. Sen toiminnan pystyy mittaa ja jotkut noita puhdistellu vaihtelevin tuloksin. Joskus nois myös liitin ollu likainen ja ei kontaktia.

Sulla kun ollu päällä useampi vika ja kun korjattu ensin letku, sitten säädin niin nuo jo meinaa seoksiin ja käyntiin aika paljon.

Itella edessä seuraavana vapaapäivänä torstaina kaasuläppäkotelon puhdistus.
Menny kyl kivasti osaa 2v 2kk mitä oma ollu, km väli 223-250tkm.

Hommannut joitain käytettyjä mm puola ja pa-säädin. Tulpat, ilma-, pa-suodattimet, laatikkoöljyt vaihettu, moottoriin öljynvaihtojen lisäksi tehty kerran forte käsittely.
Laturi otin isomman 140A  kun sain paikallises varaosaliikkees Motonetin molempia ja liikkeen pienempää halvemmal.

Muuten jarrut+nesteet, 4x iskarit, 4x iskarien ylätuet ja etukääntölaakerit,, etu- ja takavakaajien kaikki helat, oikea ulompi murros, molemmat etualatukivarret, mittariston ja lämmönsäätimien kaikki taustavalot.
Helmikuussa lomalla menee sitten kaikki sisemmät ja ulommat raidetangonpäät uusiksi ja keväällä peltiä helmoihin takaovenkulmiin.



« Viimeksi muokattu: 07.01.2018, 16:00:44 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 2.0 t 2001 mitä tehdä kun ei tiedä?
« Vastaus #13 : 07.01.2018, 23:32:46 »
Lisäksi nokka-akselit kohdistetaan nokkien päässä olevilla "hahloilla", venttiilikopan tiivistepintaa vasten niin sen VVT-pyörän saa helposti heittämään muutaman asteenkin, mikäli ei nokkia ole lukittu kunnolla jakohihnan vaihdon aikana. Tuon takia sen hihnapyörän voi saada myös 180 astetta pieleenkin.

 

KL-varaosat  Race.fi