Proturbo  Autodiagnoosi

7/900 polttoainelinjat ja bensapumppu viinalle ja isoille tehoille.

  • 5 Vastauksia
  • 5410 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Eli ens kesäks pitäis tehä polttoaineensyöttöön vähän päivitystä. Syksyllä penkitettiin 339whp vakiolinjoilla ja bilteman 220l/3bar bensapumpulla viinalla, tässä tuli pumpussa rajat vastaan eikä soppa riittäny enää pidemmässä vedossa.

Mitään varsinaista tehotavoitetta nyt ei ole mutta millaset linjat ja pumppu esim 500-600hv teholle? Tollanen aem 320l e85 pumppu ollut harkinnassa mutta riittääkö siinä tuotto enään tonne 600hv nurkille. Walbrolta sais myös tankin sisäistä e85 pumppua 450l tuotolla, sen luvataan riittävän 700hv nurkille.

Vakio linjoilla ilmeisesti penkitetty +500hv tehoja mutta kuinka rajoilla mahtaa siinä vaiheessa olla? Eli oisko järkevämpi tehdä esim jotkut AN6 linjat noiden vakioiden tilalle? Bensakisko ois varmaan aiheellista päivittää samalla?

Vakio bensatankki pysyy joten tankin sisäinen pumppu pitäs saada, en halua mitään äänekkäitä 044 kopioita mölyämään auton alle tai takakonttiin :D

Tekniikkana saattaa pysyä vinokone tai sitten tilalle tulee 6mukinen...
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Mittaaminen on ainut järkevä tapa tietää oman systeemin tuotto. Letku irti bensanpaineensäätimen paluusta ja kanisteriin, kompuralla paineenalentimella säätimelle käytettävä ahtopaine, pumput käytiin minuutiksi ja katsoo paljonko kanisteriin tulee tavaraa. Jos/kun latausjännitteen haluaa ottaa huomioon, niin toinen mittaus silleen että ottaa käyvästä autosta apuvirran. Vielä kun katsoo mittauksen aikana pumpun sähköterminaaleista paljonko sinne tulee oikeasti voltteja, niin yleensä hämmästyy ja päätyy tekemään paremmat sähköt pumpulle. Sähkönsyöttö mittauksen ajan pitää tietty olla samalla tavalla kuin käytössäkin (ei releitä ohitettuna) että mittaus vastaa oikeaa käyttöolosuhdetta.

Ruiskun logeista ja suuttimen koosta pystyy katsomaan paljon soppaa pitäisi mennä ja sitä kun vertailee pumpun tuottoon niin pääsee aika nopeasti hehtaarille riittääkö systeemi vai ei. Jos tehon meinaa tuplata, niin polttoainemääräkin yleensä vähintään tuplaantuu (tai usein kasvanut teho otetaan huonommalla hyötysuhteella, niin sopan menekki enempi kuin tuplaantuu).

Mats Ivarsson aikanaan julisti nyrkkikaavoiksi vinokoneelle polttoaineenmenekiksi bensalla 650cc/100hv 8V:lle ja 600cc/100hv 16V:lle . Vähän koneesta riippuen E85:lle luvut saa kertoa 1.3-1.4 haarukassa. Ei ole absoluuttisia totuuksia mutta kyllä ne haarukkaa antavat. Ainakin mun rakennelmissa ovat olleet suuntaa antavasti oikein.  Korkeapuristeisessa hyvän hyötysuhteen motissa pääsee varmaan parempiinkin lukemiin ja matalapuristeisessa ilman paljealuetta joutuu yleensä laittamaan (jopa reilusti) enempi. Ja riippuu tietty paljon siitä millä seossuhteella mottia ajaa.

Pumppuvalmistajien ja myyjien ilmoittamat virtauslukemat on yleensä ihan humppaa. Mittaamalla selviää totuus. Monessa viritetyssä vehkeessä on tullut nähtyä että sopan määrä yläkierroksilla rajautuu oikeasti pumppujen tuottoon, ei suuttimien kokoon. Homma selviää kun viitsii tehdä alta tunnin kestävän mittausoperaation.

Isoilla pumpuilla hukkuu helposti parikin volttia sähköjärjestelmästä liitoksiin, releisiin, sulakkeisiin ja johtoihin jos ne eivät ole pumppujen virrankulutuksen mukaiset. 600hv soppasysteemit E85:lla vievät vähän pumpuista riippuen 20-40A virtaa ja niille pitää olla aika tukevat syötöt. Tämäkin selviää onneksi mittaamalla ja jännitehäviöiden paikat on helppo löytää.

Jokainen kuristus syö kapasiteettia pumpuista. Ei ole kokemusta vakiolinjoista noilla tehoilla, mutta varmasti saa lisää virtausta jos vaihtaa tilalle isomman. Vakiokiskojen isoin ongelma on yleensä liitoksien tyyppi ja koko mitkä passaa aika huonosti yhteen isojen linjojen kanssa. Itse tukissa harvoin on mitään vikaa mut käytännössä on helpointa päivittää tukki johonkin sellaiseen mihin saa kunnon linjat kiinni.

Ei ole itsellä kokemusta noista AEM tai walbro pumpuista, mutta aika tukevat saa soppasysteemit olla 600hv E85-vehkeessä. Olen aika skeptinen 320l/h pumppuun noilla tehoilla. Jos walbro virtaa oikeasti sen mitä on ilmoitettu, niin se vois riittää.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Itsellä on vakio bensalinjat allekirjoituksen seiskassa ja ainoat muutokset on vakion painepumpun tilalle -044 kopiopumppu ja konetilan letku tulipellistä kiskolle vaihdettu teräspunosteflonletkuun. Nuo riitti hyvin ainakin 575hp lukemiin (E85).
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kuukka97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Eli ens kesäks pitäis tehä polttoaineensyöttöön vähän päivitystä. Syksyllä penkitettiin 339whp vakiolinjoilla ja bilteman 220l/3bar bensapumpulla viinalla, tässä tuli pumpussa rajat vastaan eikä soppa riittäny enää pidemmässä vedossa.

Mitään varsinaista tehotavoitetta nyt ei ole mutta millaset linjat ja pumppu esim 500-600hv teholle? Tollanen aem 320l e85 pumppu ollut harkinnassa mutta riittääkö siinä tuotto enään tonne 600hv nurkille. Walbrolta sais myös tankin sisäistä e85 pumppua 450l tuotolla, sen luvataan riittävän 700hv nurkille.

Vakio linjoilla ilmeisesti penkitetty +500hv tehoja mutta kuinka rajoilla mahtaa siinä vaiheessa olla? Eli oisko järkevämpi tehdä esim jotkut AN6 linjat noiden vakioiden tilalle? Bensakisko ois varmaan aiheellista päivittää samalla?

Vakio bensatankki pysyy joten tankin sisäinen pumppu pitäs saada, en halua mitään äänekkäitä 044 kopioita mölyämään auton alle tai takakonttiin :D

Tekniikkana saattaa pysyä vinokone tai sitten tilalle tulee 6mukinen...

Millä bilteman pumpulla oot ajanut?

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Aem400 ja 8mm teräspunosletkut hyde liikkeestä edullisesti...tää on oma resepti entiiä mihin riittää mutta toinen pumppu löytyy varalle...pitäs riittää 700hp asti viinalla
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Kuukka97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Mutta kerroit että ajoit bilteman pumpuilla tuon 339hv niin mikä bilteman pumppu sulla oli?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron