Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 05.06.2011, 23:56:18

Otsikko: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: jaskajokunen - 05.06.2011, 23:56:18
Aloitanpa topicin.  potilas on n.70 amppeerituntinen Volvo-merkkinen akku joka on "essin" käsittelyssä antautunut . Napa jännite on tällähetkellä n.9,5V Älylaturi Benton kintaalla viittaa moiselle eli ei ala lataamaan, samoin käy toisen ns. älyä sisältävän lataimen (MVP) kanssa eli ei ala imemään virtaa.

Onko peli menetetty , akku ei ole kuitenkaan päässyt jäätymään eli talven yli kestäneen ylläpitolatauksen jälkeen 480 volvo imaisi vehkeestä herkut mäelle vajaassa kuukaudessa ( ei olisi pitänyt poistaa sitä miinus-navan "pika"kytkintä sittenkään.)

Millähän tuon elvyttäisi , akku on ostettu tietääkseni 05/2006


Jatkossa tähän topiciin voisi kerätä kaiken akkumulaattoreihin liittyvän tietouden ja osaamisen  O0
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: TVS - 06.06.2011, 00:20:38
Kaapeleilla virtaa sen aikaa että saat laturin lähtemään lataamaan. Yksi akku oli päässyt (kesällä) pienen unohduksen takia tuonne alle 2V lukemiin, ja hyvin se siitä tokeni kun lähti lataamaan vaan, nykyakuissa kun ei edes vesiä pääse kahtomaan ni ei sille oikeen muuta voinu ku tarjota virtaa...
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: Pyssy - 06.06.2011, 15:04:48
Kaapeleilla käymään.  Kaapelit irti vasta hetken päästä.  Voi aluksi sammua pelkän oman akun kanssa.  Sitten kun akussa on tarpeeksi pohjia älyvaraajalle, jatketaan sillä.  Pohjat voi myös ladata "älyttömällä" varaajalla.  Älyvaraaja rasittaa vähemmän akkua kuin auton laturi, tai "älytön" varaaja.

Kerrataanpa tässä oikea kaapeleilla käynnistys.
- Älä ota tai anna apuvirtaa, jos se kielletään auton ohjekirjassa.
- Sammuta luovuttava auto.
- Ota pelkkä punainen apukaapeli, kytke se ensin tyhjän akun plusnapaan, sitten täyden akun plussaan.
- Ota musta (tai sininen) apukaapeli, kytke se ensin tyhjän akun miinusnapaan
- sitten luovuttavan auton metalliosaan kauas akusta, tai miinusnapaan, jos välttämätöntä.  Tässä vaiheessa voi kipinöidä.  Suojaa kasvosi akun räjähtämiseltä :facepalm:
- Odota hetki, että tyhjä akku hieman latautuu.
- Starttaa
- Irrota musta kaapeli luovuttavasta autosta.  Tässä vaiheessa voi kipinöidä. Suojaa kasvosi akun räjähtämiseltä.   
(- Jos avustettava auto meinaa sammua, kytke kaapeli takaisin. Suojaa kasvosi.  Starttaa tarvittaessa)
- Irrota musta kaapeli avustettavasta akusta
- Irrota punainen kaapeli kummastakin akusta/autosta
Kytkennän viimeisessä ja purkamisen ensimmäisessä vaiheessa kipinöi.  Nämä vaiheet pitää tehdä kaukana akusta, ettei akusta vapautuva räjähdyskaasu käyttäydy nimensä mukaisesti.  Naama ja silmät pitää suojata  :nohnoh

Nykyakku kestää muutaman tyhjentymisen.  Pitkä tyhjänäolo on myrkkyä. 

Vanhanaikainen akku kesti puolikin vuotta tyhjillään olemista, ja lukemattomia tyhjentymisiä, kun vaan muisti huoltaa.  Huolto on käytännössä pelkkää veden lisäämistä.

Kaiken pahimpia ovat "huoltovapaat" halpisakut.  Vanhanaikainen huollettava akku, jossa ei ole korkkeja.  Oikeasti huoltovapaissa akuissa on katalysaattori, joka yhdistää syntyvät kaasut takaisin vedeksi.  Halpisakussa on henkireiät, joista kaasut pääsevät luontoon.

Edit: unohtui irrottaa punainen kaapeli.
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: Pyssy - 07.06.2011, 22:14:18
Jos englanti tai saksa sujuu, voi akun sielunelämään tutustua täällä:  http://www.batteryfaq.org/ (http://www.batteryfaq.org/)
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: jaskajokunen - 07.06.2011, 22:19:12
Apuvirralla eilen käymään, tunti oman laturin varassa roksottamassa, sen jälkeen bentonin älylaturin perään miinuskenkä autosta irroitettuna. Vielä äsken oli latausmoodi päällä  ???
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: Sawo - 07.06.2011, 22:53:29
Kato huomenna yleismittarilla että mimmosia lukemia  se akku antaa?
Mulla tossa volvossa oli akku täysin sökönä, napajännitteet oli jotain 10v luokkaa muistaakseni, älylaturit sitä lataili parikin yötä putkeen muttei ollu mitään vaikutusta. Kaapeleilla jos laitto tulille, niin vaikka kuinka kauan ajeli ilman valoja yms ja sitten meni sammuttamaan niin ei minkäänlaista elonmerkkiä ollut enää..
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: Juniku - 08.06.2011, 19:23:53
Jos akusta menee yksi kenno pimeäksi niin ei sitä silloin pelasta mikään, kuten lienee tässä käynyt:
Kato huomenna yleismittarilla että mimmosia lukemia  se akku antaa?
Mulla tossa volvossa oli akku täysin sökönä, napajännitteet oli jotain 10v luokkaa muistaakseni, älylaturit sitä lataili parikin yötä putkeen muttei ollu mitään vaikutusta. Kaapeleilla jos laitto tulille, niin vaikka kuinka kauan ajeli ilman valoja yms ja sitten meni sammuttamaan niin ei minkäänlaista elonmerkkiä ollut enää..
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.06.2011, 19:38:02
Iltapäivän aikana oli se Benton saanut akun mielestään täyteen, pitänee mittailla se napajännite.
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: Pyssy - 12.06.2011, 23:33:33
Silmien ja naaman suojaamisesta niuhotin tuossa aiemmin.  Naaman ei ole niin väliä.  Jos naama menee toisen näköiseksi, joutuu hakemaan uuden ajokortin.  Mutta millään ei näe niin hyvin kuin silmällä.  Jos kortissa on enemmän kirjaimia, pitää molempien silmien olla kohtuullisessa kunnossa.

Ei niitä akkuja kovin usein räjähdä.  Apukaapeli- ja laturihommissa kuitenkin joskus.  Yksi kerta riittää, jos omalle kohdalle sattuu.
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: HRemes - 13.06.2011, 00:12:08
Ei niitä akkuja kovin usein räjähdä.  Apukaapeli- ja laturihommissa kuitenkin joskus.  Yksi kerta riittää, jos omalle kohdalle sattuu.

Ja tähän voin kommentoida, että siinä vaiheessa, kun se akku räjähtää, toivoo että ei ois ees sitä yhtä kertaa sattunut omalle kohdalle...  :( (Onneks ei kummiskaa naamalle kosahtanu, mutta kamppeet meni pilalle ja mustelmia tuli niin paljon että lekurilla käynti oli edessä)
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.06.2011, 00:16:17
Se ei kummoista kipinää tarvi , kun kajahtaa. Ite olen kyllä sen avustettavan miinus-kaapelin koittanut laittaa aina kauas akusta.
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: adrock - 13.06.2011, 11:07:02
Se ei kummoista kipinää tarvi , kun kajahtaa. Ite olen kyllä sen avustettavan miinus-kaapelin koittanut laittaa aina kauas akusta.

Porukoilla räjähti 1995 Vennossa. Varmaan oli alle vuoden vanha auto silloin. Käynnistyksestä jysähti, konepelti oli lommoilla...
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: jim doe - 22.06.2011, 05:15:56
Miten ois, akku saanut hieman lämpöä, pinta hieman mustunut. Onko akusta vielä toimimaan? Ai niin, akku on näitä uusia "huoltovapaita" vartan akkuja
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: sjvirt - 22.06.2011, 17:07:59
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta onko jonkin 6-vuotiaan akun henkiin herättelemisessä paljokaan järkeä?

Uusi akku ei sentään niiiiin paljoa maksa, varsinkaan kun ei osta kalleinta laatumerkkiä. Kuluva osa mikä kuluva osa. Harvasta autoremontista selviää reilulla viidellä kympillä, mutta akun vaihtamisesta sentään selviää.
Otsikko: Vs: Akku ja sen lataus, sekä muu elämä
Kirjoitti: Pyssy - 22.06.2011, 19:57:25
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta onko jonkin 6-vuotiaan akun henkiin herättelemisessä paljokaan järkeä?
...

Ei herättelyyn kovin suurta vaivaa kannata nähdä.  Jos ei akku kerrasta herää apukaapeleilla tai älyttömällä laturilla, se on kuollut.

Valojen päälle unohtumisen takia tyhjentynyt akku yleensä elpyy.  Itsekseen tyhjentynyt tai vähitellen huonontunut akku on menetetty.