Ateho  Elekma

Hiukkassuodatin - missä on ja vaihto?

  • 1 Vastauksia
  • 3010 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Hiukkassuodatin - missä on ja vaihto?
« : 02.08.2011, 01:20:33 »
Joku topic oli jo näistä hiukkassuodattimista, mutta siinä oli lähinnä pesu, tyhjäys ym. parantelua käsitelty. Missähän Volvoissa näitä oikeastaan on, ja miten tuohon pitää suhtautua, jos käytettyä autoa (2005-2007) vaikka hankkisi?

Jostain luin, että 2006 olisi tullut vakioksi, mutta pitääkö paikkansa? Entä onko niitä joissain vanhemmissakin? Ihan uusimmissa lienee huoltovapaa.

Vaihto ilmeisesti maksaa sen tonnin luokkaa, eikä vissiin saa tarvikkeena - ei ainakaan Motonetissa näyttäisi olevan?

Jos ei vaihda ajallaan (esim. 120tkm), mikään ei varsinaisesti taida sen seurauksena hajota/kärsiä. Ainoastaan varoitusvalojen vilkkumista tms. pienempää?

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Hiukkassuodatin - missä on ja vaihto?
« Vastaus #1 : 02.08.2011, 22:14:48 »
Kyllä se sitten alkaa puutumaan kun putki on tukossa ja auto vikatilassa... DPF ei muistaakseni* ole ollut vanhemmissa korimalleissa, vain näissä nyt myynnissä olevissa... Huoltovapaa... Noh, ei sille "virallisesti" voi tehdä muutakuin ajaa täyteen ja ostaa uusi. Itse olin koekaniinina ensimmäisellä Volvollani ja ajoin 'ei suositusten mukaisilla' öljyillä, jotka olivat jäykempiä ja ei DPF luokituksesta hajuakaan -> Autoon saatiin ennakkoveikkailuista poiketen reilusti yli 200.000km alle eikä kertaakaan tullut viestiä suodattimen täyttymiseen liittyen, näppituntumalla huoltomiehet antaa välin 100-150tkm, max 200tkm maantieajopainotteisesti tuolle loukulle elinaikaa.

Ja kirkkain silmin väitän sen johtuvan suurilta osin siitä, että a) Moottoriöljy palaa huonommin kuin dieselöljy ja tekee enemmän tuhkaa b) Kusiliruöljyä kuluu koneessa -> tulee tuhkaa enemmän kuin pelkästä polttoaineen palamisesta = c) Jäykempi 10w-30 ei kulunut koneessa huoltovälillä, ei ylimääräistä tuhkakuormaa -> pidempi elinikä hiukkassuodattimelle. Kerran kun huolto jätti omat öljyni laittamatta, tuloksena oli, että mylly alkoi huutaa kymppitonnin päästä lisää rasvaa, ei koskaan aiemmin ollut tarvinnut lisäillä "epävirallista" öljyä. Seuraavassa huollossa palattiin pois DPF öljyistä ja lakkasi kuluttamasta rasvojaan.

*Varauma todenperäisyydestä
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

 

Samppasport  Futurez