KL-varaosat  Race.fi

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 184775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kytkinongelma voitettu?*
« Vastaus #45 : 16.03.2011, 22:07:15 »
Melkonen tappelu oli perän poskilaakereitten kanssa....ostin IKH:n laakerienulosvedinsarjan mutta meinasi loppua usko kesken ennenkun laakerit irtos.
Ei taida ihan paras ratkaisu olla tuollainen vetolevyllä varustettu vedin tuossa hommassa, kun laakerit hieman kärsivät.

Jonain iltana tarvis ajatuksen kanssa alkaa vähän shimmaileen tuota lukkoa sinne. Tehtaan jäljiltä siellä oli vaan yksi paksu shimmilevy molemmilla puolilla.
Saas nähä mitä siitäkin tulee....vai tuleeko mitään. "Kalliit" vehkeet tuli ostettua, nii ei viittisi enää tässä vaiheessa viedä Särkikoskellekaan....
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #46 : 18.03.2011, 16:29:52 »
Mulla oli just sama ongelma laakereiden kans, helpotin hommaa silleen että ostin motonetistä porakoneeseen kiinnitettävän hoonauslaitteen, se oli vissiin tarkoitettu jarrusatuloiden hoonaukseen. Hoonasin niiden uusien laakereiden sisäkehää pikkuisen väljemmäksi niin helpottui kummasti shimmilevyjen vaihtelu, noita joutuu kuitenkin käyttään monta kertaa irti. En mie niitä mahottomasti hoonannu, joutui käyttään ulosvedintä kuitenkin.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #47 : 18.03.2011, 17:17:55 »
Mulla oli just sama ongelma laakereiden kans, helpotin hommaa silleen että ostin motonetistä porakoneeseen kiinnitettävän hoonauslaitteen, se oli vissiin tarkoitettu jarrusatuloiden hoonaukseen. Hoonasin niiden uusien laakereiden sisäkehää pikkuisen väljemmäksi niin helpottui kummasti shimmilevyjen vaihtelu, noita joutuu kuitenkin käyttään monta kertaa irti. En mie niitä mahottomasti hoonannu, joutui käyttään ulosvedintä kuitenkin.  :)

Mä hoonasin kans pari laakeria väljäksi, jos onnistuis niillä. Mittailiks poskilaakerien esijännitystä jotenkin, vai laitoitko ihan mutu-tuntumalla sopivan?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #48 : 19.03.2011, 14:48:09 »
Mä hoonasin kans pari laakeria väljäksi, jos onnistuis niillä. Mittailiks poskilaakerien esijännitystä jotenkin, vai laitoitko ihan mutu-tuntumalla sopivan?

Aloitin silleen että laitoin molemmille puolille aika reilusti shimmilevyjä ja sitten kokeilin tasauspyörästöä paikoilleen. Aluksihan se ei mahtunut joten poistin shimmilevyjä pikku hiljaa niin kauan että tasaupyörästö meni nätisti paikoilleen ja pyöri jouhevasti, mutta kuitenkin niin ettei jäänyt väljää. (eli aika mutu-tuntumalla  ;))
Sitten kun shimmaa perää kohdalleen niin laskee aina että shimmilevyjä on yhteensä niin paksusti kuin on aluksi selvitetty.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #49 : 19.03.2011, 22:41:50 »
Tänään oli ihan kohtuuhyvä tallipäivä, vaikka olin aamulla töissä, ja välillä muuallakin. Sain lukon shimmailtua paikalleen. Hammasvälykseksi jäi 12 satkua, kun Volvon kirja antaa ohjearvoksi 12-18 satkua, ja suosittelee mahdollisimman lähelle 15 satkua.
Shimmivarasto muodostui kolmesta hätsynpikaa puretusta tasauspyörästöstä, joten valikoimaa ei ollut kauheasti. Kympin paksummalla shimmillä hammasvälys meni johonkin 8 satkun tienoille, ja tuntui muutekin aivan liian tiukalta.




Seuraavaksi päätin ruveta tekemään säädettävää panhardi-tankoa, kun perä tuntuu menevän aika sivuun jo lesjö-madalluksella. Osille tuli hintaa kymppi + rallyracesta uretaanipuslat. Säätötanko on 24mm tapilla oleva iso vanttiruuvvi, jossa oikea-vasen kierre. Putki on n. 3mm seinämällä olevaa putkiliiketavaraa. Täytyy varmaan käydä vielä ostamassa toinen vanttiruuvvi, jotta saa toisen vasenkätisen mutterin lukitusta varten.




Säätövaran kanssa tuli kenties gramman verran liioteltua. Tai kaikki ei tuu mieleen pikku-pöhnäpäiten. Joka tapauksessa säätöä on nyt n.15cm....eli noin +/- 7,5cm suuntaansa alkuperäiseen nähden  :D
Lienee riittävä, vaikka laittaisi puolimetriä säätyvän alustan...

« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:56:16 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #50 : 31.03.2011, 21:22:57 »
Eilen tuli loput uretaanipuslat RallyRacesta. Ylätukivarsiin ja panhardiin tuli jo asennettua. Koiranluiden puslat ja 'prikat' on vielä asentamati, taidanpa tilata uudet varret kun vanhat on vähän happaman näköiset.



Onkos noihin 'koiranluiden' yläpäiden kiristykseen jokin momentti? Vai sen verran vaan, että välykset katoaa.  Vanhoilla kumisilla osilla ainakin sai kiristettyä ja kiristettyä, ja lopulta kumit alko pullahtaan pois paikaltaan, vaikkei mutteri ollut vielä kireälläkään
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:56:37 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #51 : 31.03.2011, 21:35:44 »
Kuullut huhuja että kiristetään niin että kumipuslien laippojen väli on 42mm.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #52 : 31.03.2011, 21:38:54 »
Kuullut huhuja että kiristetään niin että kumipuslien laippojen väli on 42mm.


Kiitos 'huhusta'....kokeilaan että miltä se tuntuis...
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #53 : 07.04.2011, 07:31:12 »

Kiitos 'huhusta'....kokeilaan että miltä se tuntuis...

Noh kerros... kokeilitko?
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #54 : 07.04.2011, 13:47:11 »
Noh kerros... kokeilitko?


En vielä...tänään vasta tuli uudet 'koiranluut', ja loppuviikko menee kaverin pirttiä tapetoidessa. Mutta ehkä alkuviikosti  8)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #55 : 14.04.2011, 21:26:06 »
Kuullut huhuja että kiristetään niin että kumipuslien laippojen väli on 42mm.


Nyt on puslat paikallaan, mutta enhän mä enää muista kuinka kireelle ne vedin. Tuo 42mm ei mielestäni kyllä ollut pätevä mitta uretaanien kanssa. Veikkaisin että lähempänä 30mm kun 40mm. Kumiset taitaa olla hiukan paksummat, eli niiden kanssa voi pitääkin paikkansa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #56 : 14.04.2011, 21:32:50 »
Tosiaan hiukan tullut edistystä, vaikka iso osa vapaa-ajasta onkin taas mennyt vallan muualla...onneksi pian on talvilomaa, nii vois ehtiä oikein paneutuun.

Peräluukun päälle tuli hankittua A-ryhmän kopiosiipi, siitä kuvia jahka saa maalattua. Taka-akseli olis paikallaan, ja tänään kiristelin kaikki tukivarret paikoilleen. Myös uudet käsijarruhilppeet on paikallaan, ja säädettynä. Mukavaa, kun saa pistää uutta osaa, eikä tapella ruosteisten pulttien kanssa.

Kerrankin myös hiukan tuuria, nimittäin tuon nopeusmittarin anturi tulee todella lähelle panhardia. Panhardin säätömutteri vieläpä osuu juuri anturin kohdalle, mutta ainakaan alustavien tutkimusten perusteella kiinni ei pitäisi ottaa missään vaiheessa. Tietää ainakin, mistä vika löytyy jos mittari lakkaa näyttämästä kesken ajon  :tickedoff:

Kesävanteita tuli kans soviteltua alle, ja näyttäisi siltä, että väliin mahtuis vielä 20mm spacerit. Täytyypä katsella, jos sellaset sattuu sopivasti tarjolle, tai sitten mennään vaan ilman.

Seuraavaksi täytyy testailla, että sopiiko kardaani paikoilleen, vai pitääkö sitä jatkaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #57 : 20.04.2011, 21:36:04 »
Taas on hiukan saatu edistystä. Eilen sain takapään jarrulinjat kuntoon, ja modifioin 240:n kardaaninkannaketta sopivaksi 700/900-sarjan malliselle keskilaakerille. Päivällä nostin koneen + vaihteiston ylös autosta, ja auto pihalle tallista. Loppupäivä menikin sitten tallia siivotessa, kun oikeastaan koko talvena ei oo päässy kunnolla siivoamaan.

Tänään sain vaihdettua koneeseen teräskanget.

Alakerta näyttää tältä, ennenkun se suljetaan.

 Kuvassa näkyy myös kaunis omavalmisteinen öljynpaluuputki huohottimelta.

Öljypohjaan tuli tehtyä reikä, ja reiän tukkeeksi toivottavasti toimiva öljynpaluu.  Tällä kertaa päätin tehdä kerrasta riittävän ison paluun. Putki johon letku tulee kiinni on sisähalkaisijaltaan n. 20mm. Käyräosa on vielä isompaa. Eipähän pitäisi ahdistaa.


Loppuillasta vielä purin kannen, ja vaihdoin bemarin tuplajouset vakioiden tilalle.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:57:28 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *perähommia*
« Vastaus #58 : 21.04.2011, 22:11:32 »
Tänään taas saatu jotain aikaseksi. Muutamia kuvatuksia päivän tapahtumista.

Nostajat likos polttoöljyssä eilisestä saakka....aamulla pumppasin ne tyhjäksi, ja sitten Valvoline-kylpyyn. Koitin pumppailla niihin öljyä, muttei tainnu kovin hyvin onnistua. Jahka saa kaikki paikalleen, nii vois porakoneella pyörittää öljynpaineet suoraan pumpulta.






Jakopään muoveja askartelin myös. Omavalmisteisen laturinkorvan + triggerin vuoksi joutuu aika lailla leikkeleen. Lisäksi kun tasapainoakselit on poistettu, nii nekin kohdat voi leikata muoveista pois.

Illalla käväsin hakemassa 20kpl 42mm tuubikäyrää, 4kpl 42->48 supparia, ja pätkän suoraa putkea. Josko niistä sais jotain aikaseksi.

Tuo jakohihnan kiristin jäi hiukan mietityttään. Tai kiristinrulla on uusi, mutta laatikosta löysin tuon jousiosan, enkä millään muista että onko se 16v:stä vai 8v:stä.
Tietääkö joku, että onko tuo jousiosa sama molemmissa, tuo nimittäin ainakin tuntui erittäin jäykältä, kun sen laittoi paikalleen.

Huomenna on tiedossa puutalkoita, joten projekti ei etene. Tänäänkin meni illasta pieni aika pikkuveljen Kuplan jarruja tarkistellessa.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:58:33 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #59 : 21.04.2011, 23:28:27 »
Nostajiin saa öljyä kun lyö ne pois paininkupeista ja pumppaa nostajaa öljyastiassa(upotettuna) vaikka 3mm kuusiokoloavaimella nostajan kuulasta.Samalla on helppo todeta onko nostaja kunnossa

Miksi siipi?
Karseen värinen kone sulla. Ainoastaan mulla on koneessa yököttävämpi väri.Vihiriä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo