Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Jöyssi - 08.01.2024, 10:29:43
-
Ysistä mennyt lohkolämmitin paskaksi niin ois tarvetta saada jotain tilalle. Onko porukka onnistuneesti laittanut näihin nuita letkun väliin asennettavia lämmittimiä, juttua siitä kyllä on hajanaisesti eri foorumin osioissa mutta lähinnä teorisointia. Tuo nykyinen on siellä öljynsuodattimen luona, ja joku ihme malli niin jättäisin sen mielellään sinne.
-
-92 mallin lohkoon asti toimii alavesiletkussa, siitä ylöspäin ei neste kierrä vaan vaatii lohkoon vastuksen imupuolelle etummaisen plommin paikalle.
Se vanhahan voi olla tulppana lohkossa siellä pakopuolella.
-
Tämähän on -96 niin ei sovi sitten se.
Etummainen, eli lähimpänä keulaa? :D Ja puhutaanhan niistä kolosista imusarjan alapuolella, ilmeisesti lähtee ruuvarilla hakkaamalla tms irtoamaan?
-
-92 mallin lohkoon asti toimii alavesiletkussa, siitä ylöspäin ei neste kierrä vaan vaatii lohkoon vastuksen imupuolelle etummaisen plommin paikalle.
Se vanhahan voi olla tulppana lohkossa siellä pakopuolella.
Ihan kiinnostuksen nimissä kyselen, mikä siellä lohkossa muuttunut että ei toimisi? En oo niin kärryillä vuosien varrella tapahtuneista lohkomuutoksista...
Oma -96 FK lohkolainen kuitenkin sai viime talvena alavesiletkuun lämmittimen, vielä semmonen missä ei kiertopumppua eli periaatteessa vaan vedenkeittimen vastus metalliputkessa, 2h tolpassa ja kun avaimesta vääntää mittaristolle virrat niin nousee mittari 1/4 asentoon ja käynnistyksen jälkeen tulee tuulilasille heti lämmintä.
-
En osaa sanoa mutta oon kokeillu defan alaletkussa olevaa kun vaihdoin seiskaan uudemman koneen ja siinä ei lämmennyt kuin paisari, jäähdytin ja vesipumpulle pysähtyi lämpö.
En tiedä onko syy uudemmassa lohkossa vai kannessa.
Vaihdoin -86 malliseen -95 mallin koko koneen. Olisko eroja kansien valussa sitten? Mun kone oli fk jos sillä nyt mitään väliä on.
Nyt kun katoin defan sivuja niin sielläkin loppuu tuo letkulämppäri -92 ja siitä eteenpäin lohkoon.
Joo, se vesimarkka voi olla aika tiukassa että voi vaatia kovia otteita, joskus taas ei mutta ei se millään
pyhällä hengellä siinä pysy.
Jos tuohon uudempaan kokeilee letkulämppäriä niin saattaapi olla vikaostos, myöskin soveltuvuustaulukon mukaan.
-
-94 FD koneessa on ollut jeesuksenaikainen letkulämppäri alavesilekussa useamman vuoden ja tuntuu toimivan ihan hyvin. Menee tossa varmaan enemmän lämpöä hukkaan kun vertaa -95 FK koneeseen missä on vastus lohkossa, mutta ajaa asiansa.
-
Olispa kiva tietää mistä johtuu että esim mulla ei toiminut kun kone oli -95 fk.
Huomatkaa nyt että en vänkää mitään vaan kerron oman kokemuksen yhdestä tapauksesta sekä sen mitä taulukot sanoo. ELK
Tosiaan se lämpö pysähtyi vesipumpulle. Keulalla oli kyllä lämmintä.
Kattokaa tuolta kun mulla ei ole mahdollisuutta rekisterinumero hakuun.
https://www.defa.com/fi/autolampo/moottorinlammittimet/etsi-moottorinlammitin-autoosi/
https://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=prodDBSearch&scrollPos=0&search%5BmakeId%5D=74&search%5BmodelId%5D=940
-
Varmaan noissa missä on vesijäähdytetty turbo niin neste pääsee sitä kautta paisariin.
-
Minulla on Defan letkulämmitin Volvo 240 B200k asennettuna syylarin alavesiletkun väliin. Hyvin toimiva kampe.
-
Laita tällainen "defa yhteensopiva" letkulämmitin, jossa on sisäänrakennettu vesipumppu. Ei tarvitse miettiä toimiiko, kun pumppu kierrättää nestettä ja lohko on tasalämmin = anturit ei mene sekaisin.
Toimi aikoinaan toisen merkin vm.2009 dieselissä. Oli asennettuna lohkon ja sisälämppärin letkujen väliin.
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo.html
-
Kyselin defalta virallista kanavaa pitkin miksi ei letkulämmpäri niiden mukaan käy -92------>
Eipä ole vastausta viikossa tullut, eli ne ei vaan tiedä eivätkä vaivaudu selvittämään. Käytän Calixia muissa autoissa. O0
-
Nii muuten, mulla oli tuossa vanhassa seiskassa johon laitoin uudemman fk:n ahtimena se vanha garretti jossa ei ollut vesikiertoa ollenkaan.
Olisko se tehnyt tepposen tuohon kiertoon.
Arvailua... :uglystupid2: