Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 98077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #195 : 15.05.2014, 22:52:44 »
Renkaat vaihdoin alle ja ensimmäisen ~70km perusteella ne ei ole tähän sopivat. Antaa liikaa periksi sivusuunnassa vaikka painetta on nyt 3bar. Tuntuu aika hurjalta varsinkin reilusta satasesta voimakkaasti jarruttaessa ja samalla mutkitellen. Vanhat oli reilusti jäykemmät vaikka oli 55 profiililla.

Pitkittäistuesta ois huono kuva siinä. Korin puolen lattaa vois vielä levittää ja laittaa vaikka toisen pultin. Näppituntumalla niistä jotain hyötyä ois, kävin ajamassa saman lenkin mutkatiellä ja tuntus menevän yllättävän eleettömästi alustan puolesta. Tietysti renkaat tekevät osansa, mutta kun jätetään ylimääräiset ohjausliikkeet pois.

Suuttimet sain haltuun ja risan M90 etuosan josta ottaa kytkinakseli. Suuttimet ovat Dekat kuten vanhatkin ja koko sopiva 830cc.

Nyt kun katseli maalipintaa paremmin sopivassa valossa, näkyy hyvin kuinka punaisen päällä oleva pohjamaali aiheutti epätasaisuutta pintaan. Uusiks tais mennä ainakin pohjamaalatuilta osin, ei tuommosta rypylää jaksa kovin pitkään katella :buck2:
« Viimeksi muokattu: 15.05.2014, 22:55:43 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #196 : 15.05.2014, 23:05:23 »
Olin siinä uskossa että nuo suuttimet olivat 870c@3bar. Tiedä sitten.. Oliko siinä lootassa mitään ehjää?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #197 : 15.05.2014, 23:23:55 »
Ainakin osanumeron perusteella löytyi virtauslukemaksi 80lb/hr. Toisissa teksteissä tuotoksi ilmoitetaan 830cc ja toisissa 875cc, muuntimella laskettuna 840cc. En tiedä lootasta sen enempää vielä, nostin vaan sisälle.

Unohtuipa mainita, että otin takajousista pois vajaa kolme varttia. Tippui perä nätimpään linjaan keulan kanssa, pyörä vaan kulkee jo kohtuu sisällä kotelossa keulaan verrattuna.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #198 : 17.05.2014, 00:48:18 »
boost toi mukanaan akselin, vauhtipyörän ja kamppeita öljynjäähdytystä sekä -suodattimen siirtoa varten -H- Akselin vaihdoin paikoilleen, tuossa vanhan kanssa. Välitys 3.73 ja sisällä G80 lukko anturikehällä. G80 lähtee eteenpäin, ei vaan ollut vielä aikaa vaihtaa vanhasta perästä kitkalukkoa tilalle. Kitkalukossa onkin anturikehä ennestään ja nyt on anturillinen koppakin. Jos joskus tulis sähköinen nopeusmittari vaikka.

Isommat suuttimet vaihdoin paikoilleen ja vanhat lähtivät samantien uudelle omistajalle. Muutin vain req fuelin ja ensimetrien jälkeen lisäsin bensakarttaan koko alueelle 15%. Ei jäänyt enää kuin pieni loppuhinkkaaminen. Vaihteiston vaihdoin, mukavampi ajella kun on ykkönen, eikä sylje kakkosta pois omia aikojaan. Turbon öljynpaluun otin irti, käytin sen jo auki aiemmin kun epäilin että vuotaa tiivisteen välistä. Laipan saumastahan se vuoti, hioin vanhoja pois ja laskin reippaammalla virralla päälle. Ei ainakaan vielä näyttänyt merkkejä. Päivän päätteeksi vielä pikainen pesu ja aamulla keula kohti Backwoods cruisingia. Mikäli tuo nyt vaan sinne asti kuljettaa :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #199 : 17.05.2014, 01:12:15 »
boost toi mukanaan akselin, vauhtipyörän ja kamppeita öljynjäähdytystä sekä -suodattimen siirtoa varten -H- Akselin vaihdoin paikoilleen, tuossa vanhan kanssa. Välitys 3.73 ja sisällä G80 lukko anturikehällä. G80 lähtee eteenpäin, ei vaan ollut vielä aikaa vaihtaa vanhasta perästä kitkalukkoa tilalle. Kitkalukossa onkin anturikehä ennestään ja nyt on anturillinen koppakin. Jos joskus tulis sähköinen nopeusmittari vaikka.

Isommat suuttimet vaihdoin paikoilleen ja vanhat lähtivät samantien uudelle omistajalle. Muutin vain req fuelin ja ensimetrien jälkeen lisäsin bensakarttaan koko alueelle 15%. Ei jäänyt enää kuin pieni loppuhinkkaaminen. Vaihteiston vaihdoin, mukavampi ajella kun on ykkönen, eikä sylje kakkosta pois omia aikojaan. Turbon öljynpaluun otin irti, käytin sen jo auki aiemmin kun epäilin että vuotaa tiivisteen välistä. Laipan saumastahan se vuoti, hioin vanhoja pois ja laskin reippaammalla virralla päälle. Ei ainakaan vielä näyttänyt merkkejä. Päivän päätteeksi vielä pikainen pesu ja aamulla keula kohti Backwoods cruisingia. Mikäli tuo nyt vaan sinne asti kuljettaa :P
Ilmottele jos joutuu tulla hakemaan köyden nokassa paikalle :D
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #200 : 18.05.2014, 22:34:09 »
Kajaanin reissu eilen meni ongelmitta. Hieman reilu 600km ja kulutus noin 10,3l/100km. Mun mielestä aika hyvin ottaen huomioon miten rajut nokat on.
Samalla vahvistui se mielikuva ettei nuo renkaat sovellu tähän ja tuli varmistettua, että kannentiivisteellä on vähän huono olo. Tehnyt sitä, että täyttää paisaria enemmän kuin aiemmin ja kovassa vedossa turskauttaa pihalle. Normaaleissa ohituskiihdytyksissä ei mitään ongelmia, eikä nestettä huku jos sitä ei polje pihalle.

Tänään vaihdoin kannentiivisteen ja nelosen kohdalta oli siirtynyt vesikanavaa kohti. Sitä se teettää kun antaa nakuttaa säätövaiheessa hieman liikaa. Helpottaa vähän hommia kun jakopään ja turbon irrottamisen jälkeen voi kannen nostaa sarjoineen pois. Jäähdytysjärjestelmään laitoin vettä ja pesuainetta jotta sais kuonat pois. Samalla vaihdoin sisään 10W-60 Valvoline VR1:n kuten on ollut aiemminkin käytössä. Sen lisäksi vielä hieman sinkkilisäainetta muutenvaan.

Oikeanpuoleinen vetarinstefa vuotaa sen verran, että jarrukilvessä ja vanteenreunalla on öljyä. Liekö jäänyt roska huulen väliin asentaessa :( Tankin tyhjensin, täytin E85:llä, tein asetusmuutokset ja autotune teki loput kotimatkalla. Painepumppu ois vaihdettava tehokkaampaan ennen ratailua. Ei oikein 6-ovisen vanha vapari-LH:n pumppu tuota tarpeeksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #201 : 19.05.2014, 21:58:41 »
Nujusin alle 245:stä Galaxyt samanlaisilla renkailla, jotka ovat neljä pykälää isommalla kantavuudella. Johan muuttui ajettavuus. Näillä uskaltaa jo radallekin lähteä :sundaydriver: Kävin antamassa palautetta renkaista, katotaan nyt mihinkä tilanne edistyy kunhan saan toimitettua kumit sinne.

Vaihdoin vanhasta perästä paikoilleen kitkalukon ja toisen vetarin. Öljyksi laitoin 0,5l Redline Light Shockproofia ja loput Redline 75W90 lukkoperäöljyä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #202 : 20.05.2014, 21:47:21 »
Huohotuslinjat vedin ahtimen imuputkeen, höyryää sen verran paikallaan, että äkkinäisempi sivusta katsoja vois luulla laitteen olevan tulessa :D Seurailla miten paljon tavaraa syöttää putkistoon ja maalata liitokset mustaksi ennen kuin kehtaa ottaa kuvaa.

Tuossa tämänhetkinen tilanne ulkoisesti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #203 : 21.05.2014, 23:02:35 »
Ostin aidon Boschin K-jetin pumpun painepumpuksi. Autotune tiputti aika rutkasti bensakartasta arvoja paineilla muutaman vedon pohjalta. Tankkianturia rassasin ja vastusta tulee, mittari ei vaan pelaa. Bensakorkkiin vaihdoin uuden tiivisteen ja vedin hukkaportinputken dp:hen. Hukkaportinputken mutka jäi lähelle tukivartta, saapa nähdä miten jyystää lauantaina Ahvenistolla sitä päin.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 23:20:02 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #204 : 24.05.2014, 22:43:26 »
Päivän rilluttelut sisälsivät noin 500km tiellä ja 40-50 radalla. Menomatkan kulutusarvio E85:llä 13,4l/100km. Ensimmäisellä kiepillä tuntui että parin kierroksen jälkeen jarruteho olisi heikentynyt ja poljin hieman koventunut. Seuraavilla pyörähdyksillä ei tullut vastaan samaa vaikka ajoi pidempään ja kovemmin. Kertaalleen tuli lähtösuoran mutkassa käytyä tekemässä nelipyöräluisua hiekalla asti väärän ajolinjan ja tyylin takia ::) Renkaat ovat liian veltot ratailuun, normiajoon toimivat. Jäykkyyseron kyllä huomaa, vanhoilla Falkeneilla pystyi ajamaan vuosi sitten saman mutkan 245:llä paljon kovempaa, mutta nuo muljahtavat alle. Alusta ja jarrut tuntuivat hyviltä kunhan tottui renkaiden käytökseen.

Viimeisellä kerralla alkoi kuulumaan pakokaasuvuotoa. Ei sen isompaa kuin turbon laipan hitsauksien vierestä murtunut aikalailla koko matkalta. Syytän liian lähelle tukivartta jäänyttä hukkaportinputkea, eli siis tekijää  Siihen sain ensiavuksi hitsattua Kaziganthin tallilla pari saumaa jotta pääsi kotiin. AJH:kin pääsi toimimaan välikätenä asiassa :hello: Äsken kävin ottamassa turbon irti, hitsasin kasaan ja taas mennään. Joko vakio huohotin tai öljykorkki laskee aika paljon huohotusöljyä läpi. Kokeilen erillistä purkkia ensin vakion huohottimen kaveriksi jos ei suttais niin paljoa. Kolmos- ja nelospytty tulikin todettua jo aiemmin huonommiksi ohivuodoltaan.

Pienellä ahtopaineella ei jaksa herätä tiukista mutkista kolmosella ja kakkosen käyttö on vähän turhan lyhyt pyrähdys. Lisää painettakaan ei uskaltanut laittaa, ettei laatikko vahingossakaan leviä kesken kaiken. Vakio 4.1 perävälitys ois ollut parempi nykyisellään. Nyt mentiin lähinnä kolmosvaihteella, nelosta tarvitsi vain lähtösuoralla ja varikon kohdalla. Viimeisellä kerralla laitoin RaceChronon päälle, mutta se sekoili jotain eikä ottanut aikaa ollenkaan. Oiskohan ollut liian vähän satelliitteja koska logissa ajolinjat eivät ole sinnepäinkään samoilla linjoilla eri kierroksilla. Mutta tulipahan käytyä ja todettua, että ainakin autossa on jotain potentiaalia, kuskista niin tiedä. Hyvä päivä silti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #205 : 24.05.2014, 23:15:44 »
Ai sä sanoit niitä saumoiks kuitenkin ;D
No kun halvalla sai.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #206 : 24.05.2014, 23:34:30 »
Jos se tänne asti kesti hienosti, niin ei se ihan pintanöölikään ole. Vaikka olikin tehtävä ydintäytteellä :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #207 : 24.05.2014, 23:48:29 »
Jos se tänne asti kesti hienosti, niin ei se ihan pintanöölikään ole. Vaikka olikin tehtävä ydintäytteellä :P
Hyvä että kesti :)
No kun halvalla sai.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #208 : 25.05.2014, 01:35:21 »
Huohotuksen toimintaa kattelin kun ei muutakaan keksinyt. Lisäsin keruusäiliön vakion huohottimen perään ja kävin ajamassa lenkin. Tilanne ei muuttunut mihinkään eli öljy tulee öljykorkinletkun kautta. Sen verran suora reikä läpi vaikka B20 korkissa sihdintapainen onkin. Vaihdoin normaalin korkin tilalle ja jatkossa ratailua/penkitystä/yms. varten laittaa öljykorkilta tulevan letkun kiertämään keruusäiliön kautta. Muutoin olkoot nyt noin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve ja 145 -71 "Express"
« Vastaus #209 : 25.05.2014, 22:42:20 »
Tän päiväisten ajojen lomassa joutui toteamaan, että huohottaa se liikaa. Eikä tarvinnut edes kovaa ajoa, vaan muuttui nykyiselleen matkalla Ahvenistolle. Kaipa se oli aikakin, vajaa kuus vuotta, arviolta noin 35tkm maantietä, +200 kierrosta radalla ja vajaa parikymmentä varttimailivetoa. Toivottava ettei ole männänrengasväli tai rengas mennyt ja naarmuttanut pyttyä pilalle. Vaikka valmiiksi hoonattu ja tasohiottu varalohko onkin ollut odottamassa koko sen ajan kuin tämä lohko on käytössä ollut. Viikko sitten lauantaina kannentiivistettä vaihtaessa ei pytyissä näkynyt mitään ihmeempää. Aamulla ajaa töihin ja jättää sinne seisomaan niin pitkäksi aikaa kunnes kone on jälleen kunnossa.

Bensan välisäiliönä olevan huohotinpurkin kumitiiviste ei tykännyt E85:stä ja alkoi vuotamaan. Laitoin tilalle kemiallista metallia päivällä ennen ajeluja ja toistaiseksi pitää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi