Autodiagnoosi  Carcom Oy

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
BFV on tosiaan tarkoitettu enemmän uudemmille autoille ja sisältää enemmän kuin vastuksia ja muita pikkuosia.  :D

Laitteelle on useita optioita (flex-fuel anturi, sytytyksen ohjaus, karttojen muokkaus), joita on mahdollista käyttää erikoisratkaisuja varten, kuten kilpa-autot yms. Nämä muokataan sitten tietokoneella.

Peruskäytössä optioita ei edes tarvitse käyttää, koska etanolimäärän määrittäminen on kyetty ratkaisemaan muilla keinoilla, kuin ff-anturilla.

Tässäpä lisätietoa englanniksi tai toisella kotimaisella: http://www.bfv.nu/
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012, 14:13:54 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Pitäis käyttää katsastuksessa auto. Mahtaako tulla noottia E85:sesta? Mitään muutoksiahan ei sais lain mukaan tehdä, kun lastuttaminenkin rinnastetaan moottorinvaihtoon? Muutoksen huomaa suuttimien viereen ilmestyneistä etuvastuksista, pakokaasun hajusta ja seosmittarin lukemasta. Menisköhän se ihan kun on vaan hiljaa.

EVO8

  • Vieras
Haet sen päästölapun jostain valmiiksi. Ei niitä ne vastukset ja hajut kiinnosta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Mitäs se auttaa, jos käy päästöt jossain muualla mittauttamassa?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Mitäs se auttaa, jos käy päästöt jossain muualla mittauttamassa?
Sinulla on hyväksytty päästölappu, joka kelpaa katsastukseen. Katsuri kyseenalaistaa tämän lapun tiedot vain jos siihen on lain mukan aihetta, eli pakokaasut haisevat todella pahasti (=autossa ei muutenkaan kaikki kunnossa), tai pakoputki vuotaa pahasti (=arvojen ei pitäisi olla hyväksytyt).

Katsuri ei siis kyseenalaista ennaltahaettua päästölappua ihan noin vaan koska häntä huvittaa, ellet esim. v*ttuile hänelle jostain tai muuten ilmaise että olet tehnyt laittomuuksia tms. autosi kanssa.

S90 B6204S1 -98 katsastin ongelmitta "puhdasta" E85 tankissa, samaten 340 harrastemobiilini, ei ongelmia. Nykyistä 2006 mallista Audia en taida uskaltaa katsastaa E85 tankissa, koska siinä saattaa ruveta moottorivikavalo palamaan kesken katsastuksen jos ajaa E85 kun on Euro4 moottori jossa hitusen tarkemmat päästömääräykset.

Palava moottorivikavalo luonnollisesti aiheuttaa hylkäyksen automaattisesti, kuten myös palava ABS, ESP, SRS/Airbag valo.

Nyt muuten ajeltu reilu 100L E85 veneessä "B254" megasquirt vinokoneella, positiivista on että säädöt kohdallaan E85 kuluu saman verran kun normibensaa samassa ajossa. Onnistunut "viritys". :)

Tuo bfv.nu ei muuten ainakaan tällähetkellä avaudu mulle...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Eikai ylimääräisestä "puhtaudesta" tule sanomista. Katsastuksessa valvotaan vähimmäisrajojen täyttymistä?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
S90 B6204S1 -98 katsastin ongelmitta "puhdasta" E85 tankissa, samaten 340 harrastemobiilini, ei ongelmia.

jaa oot mottia pienentäny... ekaks hierasin silmiä et mikä piru se tuo on, mut olikin vaan näppihäiriö  :D

Siis ajat pelkällä etanolilla, sulla on ilmeisesti joku vastusviri siellä?
Riittääkö vakiosuuttimet?

Kiinnostas itekkin laittaa etanolia tohon omaan kutoseen, kunhan vaan sen motin joskus ehdin kasaamaan.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Lh 24 melkein pystyy lambdalla korjaamaan 5 bar bensanpaineen. Joka tyhjäkäynnillä on noin 30% lisää tuottoa. Nimimerkillä särkynyt paineensäädin.
Kokeillusti LH2.4 korjaa suuttimienvaihdon 217cc -> 270cc ihan ok, eli katastuskessa vähäpäästösen arvoista menee yhä läpi(nousi hc:t hieman, liekö suutinkuvio erilainen?), mutta antaa vikakoodin long term fuel trim. Ei polttele vikavaloa joten omistajaa ei ole homma ressannut enempi. Tuota laitetta tarttisi ehottomasti testata viinalla, täytyypä ehdottaa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Onko kellään tietoa tai taulukkoa siitä että monellako celsius asteella imuilman lämpöä pitää huijata kylmemmäksi jotta saadaan 30% rikastus?

Autossani on reginan ruisku jossa ei ole ilmamassamittaria sotkemassa kuvioita jolloin rikastuksen pitäisi sujua pelkästään imuilman lämpöä manipuloimalla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Onko kellään tietoa tai taulukkoa siitä että monellako celsius asteella imuilman lämpöä pitää huijata kylmemmäksi jotta saadaan 30% rikastus?

Hyviä arvauksia otetaan myös vastaan.
Sunnuntaina alkaa kokeilut
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Onko kellään tietoa tai taulukkoa siitä että monellako celsius asteella imuilman lämpöä pitää huijata kylmemmäksi jotta saadaan 30% rikastus?

Autossani on reginan ruisku jossa ei ole ilmamassamittaria sotkemassa kuvioita jolloin rikastuksen pitäisi sujua pelkästään imuilman lämpöä manipuloimalla

Kertokaa jos oon väärässä, mutta...

"30% rikastuksen" itse tekisin suuttimet vaihtamalla jos ei ruiskua pysty konffaamaan. Vaihtoehtoisesti ilmamassamittarin putkikokoa kasvattamalla tai ilmamäärämittaria vastaavasti modaten (liekö kovin helppoa?).

Kaasun tiheys on kääntäen verrannollinen lämpötilaan. Tarkoittaa että 30% ilmamassan lisäys tulee 30% lämpötilan laskusta. Kesäkelillä esim. 293K -> 225K eli 67 astetta tiputusta. Mahtaako Regina ymmärtää -50...-100 celsiusasteen lämpötiloja. Tietty jos jonkinsortin ahdin pukkaa koneeseen jotain +100 celsiuksen seutuvilla olevaa ilmaa ja mitataan lämpötila imusarjasta niin huijattu lämpötila on realistisempi, mutta siinä tulee sitte se että huijaus pitää olla prosentuaalinen eikä vakio astemäärä, eli esim. 373K -> 287K = 86K huijausta.

Sikäli huono tekniikka siis(*) että imuilman lämmön noustessa ahtojen myötä rikastusvaikutus tuppaa pienemään kun sen pitäisi mieluumminkin kasvaa. Vaparissa taas luonnonlämpötilasta 30% alaspäin on niin kylmä että mahtaa Reginalla loppua skaala.

(*) jos imuilman lämpöä huijaa vakio astemäärän

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Mitenkä saisi helpoiten muutettua 230f moottorin toimimaan e85? Joltakin sivulta lueskelin että jostain saisi itse kasattavan boksin, mutta ei kielet oikeen taivu niin en ymmärtänyt miten kytketään ja onko edes ylipäätään toimiva laatikko.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Mitenkä saisi helpoiten muutettua 230f moottorin toimimaan e85? Joltakin sivulta lueskelin että jostain saisi itse kasattavan boksin, mutta ei kielet oikeen taivu niin en ymmärtänyt miten kytketään ja onko edes ylipäätään toimiva laatikko.
Jos haluat ajaa vain e85:lla niin vaihdat tuotoltaan 30% isommat suuttimet.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Jos haluat ajaa vain e85:lla niin vaihdat tuotoltaan 30% isommat suuttimet.

Kuinkas isot suuttimet sit tarveis olla?? Toki olisi myös kätevää että voisi ajaa ihan 98 tai 95....... kun tuota e85 ei täältäpäin joka nurkalta löydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8901
  • Kartanoita kartano täynnä
Kuinkas isot suuttimet sit tarveis olla?? Toki olisi myös kätevää että voisi ajaa ihan 98 tai 95....... kun tuota e85 ei täältäpäin joka nurkalta löydy

Kuinkahan paljon B230F:n lambda jaksaa korjata, toimiskohan silleen jos laittas "välikoon" suuttimet eli esim. 15% vakiota isommat ja antaisi lambdan vääntää alaspäin tai ylöspäin polttoaineen mukaan. Täyskaasulla ei sitten ehkä toimi kuin fifty-sixty sekoituksella kun se menee silloin isojen poikien mukaan karttojen varassa. Mutta B230F:ää nyt on turha polkeakaan lappu lattiassa, ei se mee sen kovempaa.

 

Kulkukoira  Proturbo