Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
960 B6304F -91

Ei onnistu RE85, 50/50 seoksella syttyy vikavalo ja koodi 2-3-2 ->  tyhjäkäyntiseos liian laiha.
Mitäs ny?
Bensaa tankkiin tai sitten flexitune tms. härveli kiinni.

Tyhjäkäynti tosin on vähän turhan matala, ollut oikeastaan aina, jossain 500 paikkeilla pyörii mittarin mukaan.

Mittarin lukema voi olla mitä tahansa. Mittarin kalibrointi on persiillään tai siinä on pieni vika.
Moottorinohjaus pitää kierrokset kyllä siellä missä pitääkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Bensaa tankkiin tai sitten flexitune tms. härveli kiinni.

Mittarin lukema voi olla mitä tahansa. Mittarin kalibrointi on persiillään tai siinä on pieni vika.
Moottorinohjaus pitää kierrokset kyllä siellä missä pitääkin.

Jep vaan eipä sitten lopulta pitänytkään, ei käy tyhjäkäyntiä vaan sammuu.
Auto nyt veljellä ajossa ja kokeilee ajaa tuolla etanolilla, itse tankkasin aina 98E5:sta ja sillä se toimi aivan oikein.
Näissä ei pitäisi tarvita tehdä mitään muita muutoksia, kuin kylmäkäynnistystä varten vastus lämpötila-antuin kanssa sarjaan, käyttäjä SJS on ajanut varmaan kymppitonneja tällä samalla moottorilla ilman mitään muuta muutosta kuin tuo kylmäkäynnistysvastus.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Itse saman testin tehneenä voin todeta, että ei onnistu. 70% E85 tankissa eikä ihan helpolla lähde käyntiin +5 edes tuolla lämpöanturikikalla, puhumattakaan että lämpömittarin tarttee olla jossakin klo 11 lähellä ennenko veto on edes kohtuullisen hyvä, ja suurilla kuormilla loppuu sumut auttamatta kesken. Suutinlaskurin mukaan max 80% aukiololla nuo vanhan 6304 suuttimet piisaa tuommoseen 200hp, siis bensalla. Ja uudemmissa on hitusen pienemmät suuttimet. Ei siis varmasti pelaa viinalla täyskaasulla ilman isompia suuttimia.

Muok: älä sitten vaan nollaa viakkoodeja! Se resetoi lambdasopeuman ja sitten onkin tuskaa saada laitteet tulille. Ja jos on joku 70% viinaa tankissa niin lambdasopeuma ei ehdi mukautua viinalle, vaan se näyttää yhtämittasesti laihaa niin kauan, että ECU päättelee lambdan olevan rikki, sytyttää vikavalon ja hyppää taas tehdaskartoille. Ja voit arvata käykö pata sen jälkeen. Voit myös arvata, mistäkö tiedän...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

EVO8

  • Vieras
Mitäs jos nostais painetta sinne suutintukkiin että sais vähän lisää volyymia niistä suuttimista...?

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Mitäs jos nostais painetta sinne suutintukkiin että sais vähän lisää volyymia niistä suuttimista...?

Ai 3 barista 5 baariin niin että virtaus kasvaa 30%? Sitten ihmetellään kun viinan kanssa polttoainelinjat ja pumput ei kestä.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
kytkin illalla säädettävän vastuksen oman kokoon panon jatkoks pikkasen tarvi kääntää konetta kylmäks nii rupes löytyy vetoja aiempaa enemmän  :P

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

EVO8

  • Vieras
Ai 3 barista 5 baariin niin että virtaus kasvaa 30%? Sitten ihmetellään kun viinan kanssa polttoainelinjat ja pumput ei kestä.

No ei kai nyt sentään ihan  5 bar että 50/50 sietää :D

Järkevintä on tietysti hankkia joku adapteri että voi lasketella reippaasti E85:sella lantrailematta.




Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
No ei kai nyt sentään ihan  5 bar että 50/50 sietää :D

Järkevintä on tietysti hankkia joku adapteri että voi lasketella reippaasti E85:sella lantrailematta.

15% virtauskasvuun paineennosto 3 bar -> 4 bar. Kyllä mää vaihtasin mieluummin suuttimet, silloin voi myös "lasketella reippaasti E85:llä". Ei paljon adapteri auta jos suuttimista ei vaan tuu enempää.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Ok, jos vaihtaa isommat suuttimet, kulkeeko tuo B6304F siinä tapauksessa tuolla RE85:lla sytyttämättä vikavaloa & toimien muutoin suht ok? Mitkä suuttimet sopii?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

EVO8

  • Vieras
15% virtauskasvuun paineennosto 3 bar -> 4 bar. Kyllä mää vaihtasin mieluummin suuttimet, silloin voi myös "lasketella reippaasti E85:llä". Ei paljon adapteri auta jos suuttimista ei vaan tuu enempää.
Lisäähän se purkki aukilolo aikaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Lisäähän se purkki aukilolo aikaa.

Vakiopannussa on suuttimissa sitä aukioloaika reserviä 15-30% lisättäväksi.
Vakio B230FT pannulla pystyy keposesti ajamaan RE85:lla ja flexitunella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Itse saman testin tehneenä voin todeta, että ei onnistu. 70% E85 tankissa eikä ihan helpolla lähde käyntiin +5 edes tuolla lämpöanturikikalla, puhumattakaan että lämpömittarin tarttee olla jossakin klo 11 lähellä ennenko veto on edes kohtuullisen hyvä, ja suurilla kuormilla loppuu sumut auttamatta kesken. Suutinlaskurin mukaan max 80% aukiololla nuo vanhan 6304 suuttimet piisaa tuommoseen 200hp, siis bensalla. Ja uudemmissa on hitusen pienemmät suuttimet. Ei siis varmasti pelaa viinalla täyskaasulla ilman isompia suuttimia.

Muok: älä sitten vaan nollaa viakkoodeja! Se resetoi lambdasopeuman ja sitten onkin tuskaa saada laitteet tulille. Ja jos on joku 70% viinaa tankissa niin lambdasopeuma ei ehdi mukautua viinalle, vaan se näyttää yhtämittasesti laihaa niin kauan, että ECU päättelee lambdan olevan rikki, sytyttää vikavalon ja hyppää taas tehdaskartoille. Ja voit arvata käykö pata sen jälkeen. Voit myös arvata, mistäkö tiedän...

Ok, jos vaihtaa isommat suuttimet, kulkeeko tuo B6304F siinä tapauksessa tuolla RE85:lla sytyttämättä vikavaloa & toimien muutoin suht ok? Mitkä suuttimet sopii?

Eli 900 Saabin suuttimet jos jostain käytettynä löytää, niin pitäisi tilanteen olla jo huomattavasti parempi?

Vanhakoppaisen 960:n orkkissuutin on 0280150762=194cc
vastaava suutin suuremmalla polttoainemäärällä on 0280150761=240cc
« Viimeksi muokattu: 05.10.2012, 19:30:51 kirjoittanut Juniku »
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
About noin...

Mutta edelleen ongelmaksi muodostuu bensaboxin käynnistysrikastus ja kylmäkäyntirikastus, jotka eivät viinalle bensan arvoilla riitä! 
Puhumattakaan muista AFR-suhde eroista viinan ja bensan välillä.

Siksipä hankin juurikin flexitunen, koska en viitsinyt ruvetaa suoraan suuttimien vaihtoon ja uutta lastua väsäämään, jotta viina kävisi ilman mutinoita.  Flexin kanssa voin tankata kumpaa tahansa milloin vain....   ;)

Get the point?   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Eli 900 Saabin suuttimet jos jostain käytettynä löytää, niin pitäisi tilanteen olla jo huomattavasti parempi?

Vanhakoppaisen 960:n orkkissuutin on 0280150762=194cc
vastaava suutin suuremmalla polttoainemäärällä on 0280150761=240cc
Ainakin Volvon koneessa oleva LH osaa sopeutua nuista samoista suuttimista kuin vanhassa 960 "uusiin" 270cc suuttimiin. Siis ihan puhtaalla bensalla ajaessa, viinaseoksella tuo kombo pelaa myös ilman muutoksia hyvinkin tuhdeille etanoliseoksille, mutta pelkälle e85 tarvittis silti lisäryyppyä kylmästarttiin. Oletettavasti 960:ssä tuo lämpöanturibluffi vois auttaa ainakin jonkunmatkaa pakkasen puolelle kylmästartissa?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Ainakin Volvon koneessa oleva LH osaa sopeutua nuista samoista suuttimista kuin vanhassa 960 "uusiin" 270cc suuttimiin. Siis ihan puhtaalla bensalla ajaessa, viinaseoksella tuo kombo pelaa myös ilman muutoksia hyvinkin tuhdeille etanoliseoksille, mutta pelkälle e85 tarvittis silti lisäryyppyä kylmästarttiin. Oletettavasti 960:ssä tuo lämpöanturibluffi vois auttaa ainakin jonkunmatkaa pakkasen puolelle kylmästartissa?

B6304 koneisissa on Motronic, vanhoissa 1.8 ja uudemmissa 4.4


About noin...

Mutta edelleen ongelmaksi muodostuu bensaboxin käynnistysrikastus ja kylmäkäyntirikastus, jotka eivät viinalle bensan arvoilla riitä! 
Puhumattakaan muista AFR-suhde eroista viinan ja bensan välillä.

Siksipä hankin juurikin flexitunen, koska en viitsinyt ruvetaa suoraan suuttimien vaihtoon ja uutta lastua väsäämään, jotta viina kävisi ilman mutinoita.  Flexin kanssa voin tankata kumpaa tahansa milloin vain....   ;)

Get the point?   ::)

Joo muuten, mut jos orkkissuuttimet riittää bensallakin hädintuskin 200 heppaan, niin pakkohan asialle on jotain tehdä, kun vakionakin vanhakoppaisessa tehdas ilmoittaa teholukemiksi 204hp.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

 

RallyBaron  Samppasport