Proturbo  Autodiagnoosi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Täytyykös lh2.4 lastuttaa jos vaihdan isommat suuttimet ja meinaan ajella re85? b230f moottorina. ajattelin laittaa turbon suuttimet? onkos ne jo tarteeks isot?
Laskennallisesti ainakin ovat (200cc vs. 340cc). Muista etuvastukset..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Täytyykös lh2.4 lastuttaa jos vaihdan isommat suuttimet ja meinaan ajella re85? b230f moottorina. ajattelin laittaa turbon suuttimet? onkos ne jo tarteeks isot?

F-kone, suosittelisin!   

Koska siinä on WOT-kytkettynä.  Menee jurbon suuttimilla paksulle. Muutoin closed-loop tilassa se menee lambdalla!

Bensaa em. härveli ei enää kestä noilla suuttimilla, vaan tukehtuu jos polkaisee lapun lattiaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
F-kone, suosittelisin!   

Koska siinä on WOT-kytkettynä.  Menee jurbon suuttimilla paksulle. Muutoin closed-loop tilassa se menee lambdalla!

Bensaa em. härveli ei enää kestä noilla suuttimilla, vaan tukehtuu jos polkaisee lapun lattiaan.

Noh lastulla ja suuttimilla toi olis sitte kohtuu helppo muutella pensalle sopivaks jos tarve vaatii. osaiskoha esim Toni valmistaa re85 lastun? tähän tuskin osaa kukaan muu vastata kuin hän itse.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Noh lastulla ja suuttimilla toi olis sitte kohtuu helppo muutella pensalle sopivaks jos tarve vaatii. osaiskoha esim Toni valmistaa re85 lastun? tähän tuskin osaa kukaan muu vastata kuin hän itse.

Luultavasti Toni osaa.

Minä osaan vain välpätä joko bensa tai viinalle sopivan lastun, mutta lambdan korjausarjoen rajoja en osaa muokata sellaiseksi, että sillä hoitaisi bensan ja viinan hyvin.  Tosin tämäkin vaatii tietoon sen, mikä boxin numero.

Viinalle optimikarttoja en ole edes laskeskellut, koska esim. omasta boxistani en tiedä lambda-korjauksen osoitteita, joten en ole asiaa sen kummemmin ihmetellyt, koska viinalla en ole hakenut maksimi tehoja.

Peruslastu jolla hanskaa viinan ja bensan vaatii hyvin toimiakseen hitusen säätämistä, jolloin se on kompromissi jommalle kummalle.  Siksi tyydyn flexituneen ja muihin muutoksiin.

Sinulle riittää pelkkä suutinkertoimen muokkaus, jos et hae viinalla maksimi-suoritusarvoja. Tämän lisäksi syttykartalle on syytä tehdä modis, jotta saat viinasta enemmän irti!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Luultavasti Toni osaa.

Minä osaan vain välpätä joko bensa tai viinalle sopivan lastun, mutta lambdan korjausarjoen rajoja en osaa muokata sellaiseksi, että sillä hoitaisi bensan ja viinan hyvin.  Tosin tämäkin vaatii tietoon sen, mikä boxin numero.

Viinalle optimikarttoja en ole edes laskeskellut, koska esim. omasta boxistani en tiedä lambda-korjauksen osoitteita, joten en ole asiaa sen kummemmin ihmetellyt, koska viinalla en ole hakenut maksimi tehoja.

Peruslastu jolla hanskaa viinan ja bensan vaatii hyvin toimiakseen hitusen säätämistä, jolloin se on kompromissi jommalle kummalle.  Siksi tyydyn flexituneen ja muihin muutoksiin.

Sinulle riittää pelkkä suutinkertoimen muokkaus, jos et hae viinalla maksimi-suoritusarvoja. Tämän lisäksi syttykartalle on syytä tehdä modis, jotta saat viinasta enemmän irti!

Tarkotus olis vielä vaihtaa nokka ja peltisatsi jos saisi vähän enemmän koneja käyttöön. No nyt on myös onille laitettu viestiä.T
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Täytyykös lh2.4 lastuttaa jos vaihdan isommat suuttimet ja meinaan ajella re85? b230f moottorina. ajattelin laittaa turbon suuttimet? onkos ne jo tarteeks isot?
Ei tarvitse lastuttaa jos vaihdat suuttimet. Suutimien kokoa mie en sitte muistakkaa
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tarkotus olis vielä vaihtaa nokka ja peltisatsi jos saisi vähän enemmän koneja käyttöön. No nyt on myös onille laitettu viestiä.T
Puristussuhteen nostokin voisi olla kova sana, jotta saat vaparissa koneja enemmän käyttöön viinalla. Eli Jogiinin tyyliin 1,5mm kannesta pois.

Ei tarvitse lastuttaa jos vaihdat suuttimet. Suutimien kokoa mie en sitte muistakkaa

+26%


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Puristussuhteen nostokin voisi olla kova sana, jotta saat vaparissa koneja enemmän käyttöön viinalla. Eli Jogiinin tyyliin 1,5mm kannesta pois.

+26%

Täytyy nyt vähän miettii sitä kannen madallusta. Auton kun tarttis olla ajossa koko aika. Putken vaihdon nyt kestää seisottaa. Muttei päivätolkulla
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
On näköjään tullu flexitunenlta uus x1 malli, saa näkjään jopa näillä varusmiestuilla päivitettyä tuon bion flexiks http://www.flexitune.se/products.php
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Täytyy nyt vähän miettii sitä kannen madallusta. Auton kun tarttis olla ajossa koko aika. Putken vaihdon nyt kestää seisottaa. Muttei päivätolkulla
Eti jostain toinen kansi ja työstä se valmiiksi jolloin vaihtoon ei mee edes päivää  :)

Mulla oli jonkun aikaa Fiat croma turbossa olleet suuttimet (250cc) käytössä ja nyt mennään vielä isommilla  :buck2:  Tommoset sinne eksy (siemens deka 9179379) Ja jos Lh2.4 on tyhmä purkki, niin hyvin se noi otti haltuun  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tommoset sinne eksy (siemens deka 9179379) Ja jos Lh2.4 on tyhmä purkki, niin hyvin se noi otti haltuun  8)

Juu, ottaahan se LH niistä kopin, kun ne ovat jo valmiiksi sen lastun välppäysalueella.   ;)

Vakio LH saattaa jo kakistella kotvasen tai pidempään....   :D


Ja juu tuo Flexitune X1 on yyber hyvä juttu, sitä vaan ei ollut silloin kun oman x4 tilasin.  :-[

Samat ominaisuudet kuin X4 mutta vain vinokoneeseen sovitettuna!  Siitä purkki kiinni ja menoksi ilman murheita.  Eli se toimii myös automaattitilassa, kuten X4, jolloin on aivan sama mitä seosta tankkiin työnnät.

Vakio vinokoneessa varmasti se helpoin viinaviritys ja koestetusti toimiva sellainen. Viritetyssä turbovinokoneessa suuttimet tulevat vastaan ja se vaatii lastun toimiakseen kunnolla jo bensallakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kynnys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Itsellä 940:ssä flexitune auto x4 ja 0.6 bar . kysymys olis että onko lastusta hyötyä  tuolla paineella?  muuten auto kulkee huomattavasti  pirteämmin kuin aiemmin (0,3 bar :P). saattaa olla että joskus tulee vielä 0.8:n kello, tiedän että suuttimet pitäis vaihtaa siinä vaiheessa isommaksi tai polttoaineen painetta lisätä kumpi noista olis sitten järkevämpi vaihtoehto? joutuuko pumppu liian koville jos nostaa sytytysnesteen painetta. vielä sitten sytytyksestä, etanoli käsittääkseni palaa huomattavasti nopeammin kuin bensa aiheesta lukemista -> http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html.
eli oisko sytkä parasta siirtää muutaman asteen myöhäisemmälle etanolilla ? kuka jaksaa näitä pohtia niin mietteitä tulemaan vaan.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2013, 12:56:21 kirjoittanut kynnys »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Itsellä 940:ssä flexitune auto x4 ja 0.6 bar . kysymys olis että onko lastusta hyötyä  tuolla paineella?  muuten auto kulkee huomattavasti  pirteämmin kuin aiemmin (0,3 bar :P). saattaa olla että joskus tulee vielä 0.8:n kello, tiedän että suuttimet pitäis vaihtaa siinä vaiheessa isommaksi tai polttoaineen painetta lisätä kumpi noista olis sitten järkevämpi vaihtoehto? joutuuko pumppu liian koville jos nostaa sytytysnesteen painetta.
Juu, noilla FT:n ahdoilla viinakontti kulkee iloisesti vakio FK:n ahtoihin verrattuna!  :hello:
Ja silloin suuttimet ja IMMukin riittävät oikein hyvin viinalle ja ahdoille.

Polttoaineen paineen nostolla se tuoton lisäys on hyvin rajallista ja säädettävä paineen säädin maksaa kuitenkin jotakin.

Eli osta toiset suuttimet, jotka voi saada halvimmillaan alle reilusti satasen tai pysy FT:n paineissa, niin vakioromut riittävät.  Sellaisilla 440cc/min sumuilla alkaa jo pärjäillä jos paineita aikoo nostella tuonne likemmäs baaria.

Syttyennakon vaikutuksesta en osaa sanoa juuta tai jaata viinaksilla, koska rapian baarin syttylastulla ajelen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kynnys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Ok. Vielä tuosta lastusta jauhan eli oisko siitä mitään hötyä  0.6 paineella vaiko vasta isommalla, mikäs tuon lastun idea on syöttääkö se hieman rikkaampaa seosta isommilla kierroksilla vrt.vakioon, vai kannattaako rahat sijoittaa mieelluummin niihin perunalastuihin ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ok. Vielä tuosta lastusta jauhan eli oisko siitä mitään hötyä  0.6 paineella vaiko vasta isommalla, mikäs tuon lastun idea on syöttääkö se hieman rikkaampaa seosta isommilla kierroksilla vrt.vakioon, vai kannattaako rahat sijoittaa mieelluummin niihin perunalastuihin ::)

Siis lastu viinan vuoksi vaiko muutoin?

Virityksessä käytettävät lastut ovat oma juttunsa ja viinakone vaatii joko, lastun, boxin (kuten käyttämäni flexitune) tai pelkästään n. 30% isommat suuttimet.

Ilman jotain noita viinan käyttö ei onnistu. Ja pelkillä suuttimilla tai lastulla bensaan paluu ei onnistu. Boxit, kuten flexi antavat sekakäyttömahdollisuuden.

Lastu taasen virityskäytössä sopeuttaa ainoastaan kartat muuttuneisiin tilanteisiin.  Turbovinokoneen omat kartat menevät hienosti 0,6 baarin paineilla (vakio FT-ahdot) ja vähän isommillakin mutta sopat menevät tietyssä pisteessä hitusen laihalle vakiolastulla (3000-4000rpm) ja sen seurauksena on nakutusta. Tästä syystä lastuja asennellaan nostetuilla ahdoilla.

Eli jos ajat bensalla ja pidät paineet FT vakiossa, osta perunalastuja.
Jos taas nostat ahtoja, lastun hankinta on välttätöntä. Jos taas haluat "sekakäyttäjäksi" hanki boxi.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo