Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 217 Vastauksia
  • 143484 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #165 : 28.07.2017, 17:12:50 »
Ota rohkeesti se vajaavaihteinen aski auki, vika on tosi helppo korjata eli siirtäjähaarukan päässä on semmoset muoviset asiat, mitkä liikuttaa kytkentäratasta, ja ne hyppää suks kuikkaan siitä haarukasta. Omavalintaisella tavalla tavaraa lisää niihin että on timmi, ja taas pelaa.
Täytyy talvella purkaa ainakin uteliaisuuttaan. Sinnehän voisi käydä 850:n laatikosta jotain, semmosia varaosalaatikoita on hankittuna kahden ikäisiä. Laatikon joutuu vaan irrottamaan koneen kanssa pakettina ja toivoa että mahtuvat vielä keulakappale paikoillaan pois.

Nopeusmittarin sain kuin saikin toimimaan. Motonetin HALL-anturilla 10-9194 ja tuollaisella telineellä joka on kiinni perän vahvikerivassa:

Täytyy vielä kalibroida GPS:n avulla, mutta aika lähelle näyttää lasketulla arvolla. Hidas se on liikkeissään, mutta ei ainakaan viisari vipota ja toimii. Anturin 1 napaan -12V, 2:een signaali mittarille ja 3:een -0V.

Asensin myös S40:stä lisäjarruvalon ja keskuslukon. Nyt saa ovet lukkoon ja auki kaukosäätimellä niinkuin uudemmissakin autoissa. Samalla tuli sisävaloon viivetoiminto ja se myös syttyy ovet aukaistaessa. Lisäksi tuli myös ei toivottu ominaisuus, eli ovet menevät itekseen lukkoon parin minuutin kuluessa, jos ei käytä virtoja päällä ovien aukasemisen jälkeen.

Moottorin häiriövalo sammui MAP-anturin vaihdolla ja kulkukin parani. Tunnin yrityksen jälkeen totesin ettei imusarjan alle sitä saa vaihdettua, joten vedin letkun sisälle ja lisäsin johtosarjaan toisen liittimen. Joku aloitteleva insinöörin alku on panostanut liikaa konehuoneen ulkonäköön kuin huollettavuuteen sen anturin osalta... :-[

Kulutus on arviolta noin 8l/100km. Viikko sitten kävin Pieksämäen Big Wheels:ssä ja tankkasin mennessä. Lisäksi työmatka-ajoa, yhteensä noin 150km ja vähän yli 12litraa! Ei minulla vielä näin taloudellista autoa ole rekisterissä ollutkaan.

Se outo "tikutus" mitä epäilin kuuluneen perästä ei loppunut remontin yhteydessä, vaan olin laittanut vahingossa toiselle puolelle ATEn jarrupalan. Ovat menneet joskus sekaisin laatikossa.

Ensi talveksi onkin paljon pikkuhommaa tiedossa, nyt kun on päässyt vähän ajelemaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #166 : 05.10.2017, 21:11:05 »
Tännään tuli kolme vuotta täyteen tämän projektin aloituksesta. Työtunteja en ihan tarkalleen ole nyt laskenut, mutta kesällä SVK:n kokoontumisajoihin mennessä oli 1123h (655h vuosi sitten) eli yhteensä noin 140(82) täysimittaista 8h:n työpäivää. Toisin sanottuna keskimäärin noin 1h päivässä, mutta käytännössä välillä on ollut väliviikkojakin. Kesäkuussa tunteja meni kyllä useita päivässä, kun piti päästä kokoontumisajoihin... Rahaa oli siihen mennessä kulunut kaikkiaan 4579€(3039)€ ja kallein yksittäinen ostos on edelleen tekniikan luovuttaja S40, 350€ kustannuksellaan. Mainittakoon, että sekalaisiin pientarvikeisiin kuten liittimiin, liimoihin, ruuveihin, hitsaustarvikkeisiin, laikkoihin ym. on mennyt jo 819€(776€), joka yllättää vieläkin ainakin itseni. (eikä niitä edelleenkään pitäisi laskea) Vaikka kokoajan on tehty minimibudjeilla, kuluja on pikkuhiljaa tullut. Peltiä ei ole viimeisen vuoden aikana enää mennyt, eli 5,5m2 taisi riittää ja neljä kaasupullollista CO2:sta sekä viisi lankakelaa. No se matematiikasta, joka siis alkoi projektin hyväksiluvusta AMK:n opintoihin. Enään en ala tuollaiseen, vaikka varmaan vanhana hauska lueskella?

Kesällä ja syksyllä ei ole kovin paljoa tapahtunut, noin 1200km on tullut kylläkin ajeltua. Neljästi nopeusmittari on temppuillut, eli ei ole toiminut ennen kuin käyttää virrat pois. Sitten on taas toiminut normaalisti, mutta ei anna kovin laadukasta kuvaa. Yllättävän hiljainen matka-auto siitä tuli ja kulutuskin huomattavasti pienempi kuin 240:llä. Pikkuikkunoiden tuulensuhinat kun saisi vielä pois. Suurempia lastentautejakaan ei ole peräremontin jälkeen tullut, mutta pikkujuttuja sitäkin enemmän.

Ensi talvelle on vielä pitkä lista korjattavaa:

- Bensamittari näyttää täydellä tankilla punaista ja neula häviää aika äkkiä näkyvistä..
- Lämpömittari ei toimi 240:n anturilla ollenkaan. M10x1 kierre...
- RPM-mittari ei toimi boxin signaalilla
- 4-vaihdetta ei ole ja 2. ja 3. pitää laakeriääntä
- Peruutusvalokytkin ei toimi
- TK-venttiili jumittaa
- Toinen takapyörä ravistaa yli 100km/h
- Imusarjan uudelleen maalaus (ei enää ryppymaalia, vaikka onkin hyvännäköistä)
- Kytkin narahtaa kylmänä
- Lämmityslaitteen kiinnitykseen laitettava kumia, että saisi hiljaisemman
- Ikkunoiden lisäkittaus vedenpitäviksi

Ja vielä toinen lista keskeneräistä:

- Etupenkkien verhoilut
- Puskurien maalaus
- Jalkatilojen verhoilut
- Sisäovenkahvat
- Sisustan puuosien lakkaus
- Maalipinnan myllytys
- Takaturvavyöt
- Lokasuojien listat
- Sisälokasuojat
- Radion kehys

Että sellaista tällä kertaa.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #167 : 06.10.2017, 11:28:13 »
Okei. Myös s60 Volvossa ollut kirkkaampaa punasta saatavilla kuin tuo 46. Juuri livenä toissapäivänä katselin läheltä 46värikoodilla olevaa Pyhimystä, varmaan itselle tulee kyllä se väri
612 Passion red

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #168 : 28.12.2017, 17:08:27 »
Talvi yllätti autoilijan, jälleen kerran.. Syksyllä otin ATA:n työn alle talliin ja se oli tarkoitus katsastaa ennen lumentuloa. Ajattelin että lumi vielä sulaisi sen verran, joten PV on odottanut katoksessa vuoroaan. Tänään tuli sitten viimein vaihdettua autojen paikkoja, joten tämäkin voisi alkaa taas pitkästä aikaa edistymään. ATA:n katsastus jää kevääseen.

Joulun aikaan tuli modernisoitua ukin vanhaa ompelukonetta. Koska tämän projektin tavoitteena on ollut modernisoitu wanha Volvo, niin pitäähän työkalujen olla jollain tapaa moternisoitu?


Yli 100 vuotta wanha sähkötoiminen ompelukone.

Sen verran hankalaa tuo ompeluhomma että piti päästä eroon polkemisesta. Avuksi 12V akkuporakone ja 55Ah akku niin ei tarviste joka päivä ladata. Ihan sattumalta kokoonpanoon kävi 850 apulaitehihnan kiristysrulla, koska hihna pitää saada löysättyä ajoittain, että voi kääntää käsipyörästä neulan aloituskohtaan. Seuraavaksi itse hihnan muutos, vanhan nahkaremmin tilalle kävi kuin kävikin 240:n laturin hihna.


Työtasoa. Kuvassa näkyvällä tangolla saa löysättyä hihnan.

Koska tuo on vanha suutarinkone ja tarkoitettu kenkien ompeluun, alaosa on hyvin kapea. Useamman neulan olen katkaissut, kun verhoilu on "pudonnut" sylistä. Avuksi vanha liimapuulevy, joten nyt helpotti jo aikas paljon.


Harjoituskappale ja oikea koesovituksessa.

Tulin aikoinaan ostaneeksi punaisen sohvan ja ylimääräistä nahkaa ei ole yhtään hukattavaksi, joten piti hankkia kolmas sohva torilta purettavaksi. Tuli tehtyä tuollainen ruskea koeverhoilu, joka ei kovin hyvin istunut. Runkoina nyt siis oikeat ES:n penkit. Koekappale on ihan ok, jos penkki olisi tasainen, mutta koska reunat ovat koholla nahkaan tulee ryppyjä. Kaavoja varten ratkoin toisen alkuperäisen päällisen, mutta vanha nahka on venynyt ja kutistunut miten sattuu, eikä omat arvaukset menneet ihan oikein. Kaavojen korjailun jälkeen tuli ihan kohtuullinen tuosta taaemmasta päälisestä, joka on siis menossa paikoilleen. Onhan siinäkin vähän ryppyjä, mutta kun kiristelee vielä paikoilleen ja tunkee vanua sisään niin saattaa parantua vielä. Nahkahan taitaa kutistua lämmön avulla?

Taitaa olla jo kaksi vuotta kun aloitin tämän penkkihomman, kauankohan vielä mahtaa mennä? Tiesin että on hankalaa hommaa, mutta "erilaisia töitä" on kiva kokeilla ja opiskella. Jälkiviisaana ei olisi kannattanut aloittaakaan, tai sitten materiaalina olisi pitänyt olla jokin venyvä plyysin tapainen, josta ei virheet näy niin hyvin. No, ompahan yksilölliset...

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #169 : 28.12.2017, 20:58:24 »
Hienot istuimet noista tulee O0
Ja kyllä nahka kutistuu lämmöllä. Muistan, kun aikoinaan yläasteella cosanilla kärvensin bootsien kärjet kippuraan ja hieman ahnehdin. Ei meinannut mahtua enää jalkaan operaation jälkeen ;D
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #170 : 11.01.2018, 19:54:58 »
Taas on vähän edistytty, kenties saan sisustan vielä tämän vuoden aikana valmiiksi.


Kaltevuussäädön muovinen pää halkesi ja toinen puuttui jo alunperin. Taidan tehdä puusta uudet ja samalla myös kippaukseen vastaavat nupit.


Salama vääristää värejä aika hyvin. Etu- ja takapenkkien sivut ovat samanvärisiä ja samoin oviverhoilut ja penkkien keskiosat.

Vielä puuttuu toisen istuinosan sivupalat ja kiinnityksiä joutuu vähän muokkaamaan, että saa nuo "aidot" ES:n penkit kiinni. Kuskin penkin korkeussäädöstä luovun samalla, luulen ettei tällä kuitenkaan katastusmiehen lisäksi kovin moni ajele, niin säätää penkin kerralla kuntoon. Nyt jää vähän liian korkealle kuskin penkki vaikka laittaa ala-asentoon.

Vähän ryppyjähän noihin jäi... Kävi muuten sama ilmiö kuin maalaushommia tehdessä. On tullut nyt katseltua erilailla autojen verhoiluja ja joissain ennen niin siisteinä pitämissäni penkeissä on myös ryppyjä, siis myös uusissa autoissa. Kuulunee nahan ominaisuuksiin, toivotaan vaan ettei ainakaan kovin paljoa pahene käytössä tuo ulkonäkö. Lämmittämisen voisi säästää tuonnemmaksi kun ovat vähän aikaa olleet käytössä.

Ensimmäinen sisustahan tämä on, mutta ei varmaan viimeinen. Seuraava verhoilu tosin tuskin tulee olemaan nahasta. Toisaalta olisi ollut parempi jos tämä olisi ollut toinen, sen verran on tullut opittua mitä/miten ei kannata tehdä.. Ensimmäisen selkänojan sivuille jäi ryppyjä, joten seuraavan ompelin hieman isommalla saumanvaralla (pienemmäksi). Tilannehan muuttui mm. siten että tuo keinonahkaa oleva sivupala repesi asennusvaiheessa ja silti jäi ryppyjä kun pienennys ei osunut ihan siihen missä sitä olisi tarvittu.

Vaihdelaatikkokin mahtui keulakappaletta irroittamatta ja on nyt korjattavana. 3. / 4. vaihteen siirtäjä rikki, ne muovikappaleet haarukasta karanneet. Löytyisikö joltain rikkinäistä M90:ä jossa olisi siirtäjä ehjä?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #171 : 18.03.2018, 16:36:38 »
On tämäkin auton rakennuspäiväkirja, viimeksi oli ompelua nyt puutöitä. :idiot2:


Sisustan puuosia.

Puuosat tuli nyt käsiteltyä ja sain ne aika lähelle ratin sävyä. Kirsikka kiillottuu hyvin toista kalikkaa vasten hankaamalla, kuvassa osat on vasta öljytty ilman lakkaa. Ajatuksena tarkoitus jättää ainakin toistaiseksi lakkaamatta muutenkin. Aine jota käytin on tarkoitettu huonekalujen käsittelyyn sellaisenaan, mutta on kuitenkin lakattavissa kuivuttuaan.


Kynnyslistat "nuorisometallista"

Kunnollisia kynnyslistoja ei budjettiin mahtunut, mutta onneksi isältä löytyi Duettin listoja. Niitä vähän jatkamalla ja muokkaamalla sain tähän sopivat. Naarmuja oli joten tein teräsharjalaikalla lisää kuvioita, niin tuli ihan siisti pinta. Loppusilauksena tekniikanluovuttaja S40:stä lista tuohon päälle, jolloin tuli "Volvo" tekstikin.

Etupenkit on "valmiit" ja paikoillaan. Kuskinpenkin istuinosaan saatan vielä lisätä toppausta, jos innostun noiden ryppyjen vuoksi. Jalkatilojen verhoilut pitäisi laittaa kunnolla kiinni ja keksiä jostain tyyliin sopivat matot. Eli hyvät mahdollisuudet saada sisusta kuntoon ennen kesän tapahtumia.

Tekniikkakin on taas paikoillaan. Samalla tuli maalattua imusarja, laturi ja jäähdytin uudestaan kunnon maalilla, kun olivat irti. Nyt on vähän erivärisiä osia konehuoneessa. M90:n osiakin löytyy ylimääräisiä, jos jollakulla ilmenee tarvetta. Piti ostaa punakoneen laatikko osiksi, että sai tuon paikallaan olevan kuntoon. Laatikon kunnostus olikin pyöränsuuntauksen jälkeen jo toinen homma jossa piti turvautua ulkopuoliseen apuun. Vaihteisto oli ostaessani valmiiksi "vahvikehitsattu", jonka yhteydessä ilmeisesti väärin purkamalla särjetty siirtohaarukka ym. Osia oli hitsattukin kasaan, mutta kokonaan puuttuvat muoviset liukupalat kun puuttui, niin nelonen ei koskaan mennyt perille asti.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #172 : 24.03.2018, 18:55:49 »
Lissää puupalikoita:



Tiiä sitten onko halvemman vai kalliimman näköisiä, mutta ei ainakaan mustia muovisia.


Romulokero penkin kiinnikkeiden verhoiluksi.


Peräkonttiin lisää huopaa.

Konttiin tein loput verhoilut ja laitoin varaosa S40:n "hyllyn", kun oli milti samanvärinen, enkä parempaakaan paikkaa sille keksinyt. Molemmille puolille tuli lisäksi kromiset kassikoukut, jotka samalla pitävät sivuverhoiluita paikoillaan. Vahvikeputket jätin näkyviin.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #173 : 29.03.2018, 18:52:21 »
Vanhempien autojen kanssa, ja vielä jos on erikoisempia, joutuu joskus miettimään mistä milloinkin saa tarvittavia osia. Tästähän puuttui matot kokonaan ja halusin sisustaan kuuluvat punaiset matot. Vaikka PV:n Sport Classicceja ei niin kovin montaa olekaan, matot löytyivät yllättäen läheisestä rautakaupasta:


Matot toimitettiin ns. varasto / kuljetussuikaleilla varustettuna, jotka piti ensin leikellä väleistä pois...


Ruskea reunanauha oli kaupasta loppunut, mutta sohvavainaan tere-nauha oli tässä kohtaa suureksi avuksi.


Ja paikoillaan, vähän näyttää itsetehdyiltä?

Matoissa on kumipohjat, joten vesikään ei mene suoraan läpi. Harmaa messumatto tummui jo viime kesänä käytössä, toivottavasti nyt ei näy niin selvästi lika ja on ainakin helpompi puhdistaa.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #174 : 31.03.2018, 05:28:46 »
tätä on kyllä hauska seurata että mistä takista tai sohvasta muodostuukaan seuraava sisustan osa :D

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #175 : 01.04.2018, 21:42:21 »
Työn jälki on kyllä hyvää mut omaan silmään liikaa eri värejä. Tulee jotenkin sekava fiilis kun kattoo sisustaa

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #176 : 23.04.2018, 20:18:09 »
Työn jälki on kyllä hyvää mut omaan silmään liikaa eri värejä. Tulee jotenkin sekava fiilis kun kattoo sisustaa
Käytetään värejä, kun ne kerran on keksitty. Tosin suurin syy väreihin on olut budjetti ja saatavilla olleet materiaalit. Tuo harmaa matto olisi saanut olla ruskeaa/ tummanpunaista, mutta onhan se alunperinkin ollut harmaa.



Tekaisin uuden huoltokirjan

Samalla tuli pari isän autoonkin. Kirjottelin PV:n alkuperäisestä huoltovihkosta tekstit ja muutin värityksen punaiseen. Vähän muuttui rakenne koska tuo uusi vihko on erikokoinen. Tuli myös omaan versioon lisättyä "Lisähuolto C 120 000 km välein, (vain Sport Classic) moottorin jakohihnan ja kiristinrullan vaihto sekä vesipumpun uusinta". Samoin lisätty teksti keulan rasvaukseen 2500 km välien "ei Sport Classic" ja vastaavat muut maininnat. Eihän tähän tarvitse enää katkojankärkiäkään vaihdella saati säätää.

Kirjat tehty ilmaisohjelmalla ja tilattu kotiin valokuvapalvelusta netin kautta. Noin 13€/kpl, A5 kokoisia kierrekantisia. On valmis pohja PV:een jos jollakin tarvetta hankkia?

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #177 : 23.04.2018, 20:23:22 »
Ompa hieno omistajan käsikirja!
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #178 : 23.04.2018, 20:46:12 »
Tää se on kyllä pornoa  S* Onko mitään mitä sä et ite olis tehny? Isoa peukkua O0
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #179 : 23.04.2018, 20:55:22 »
Ompa hieno omistajan käsikirja!
Kiitos, on ainakin yksilöllinen. Pitäisiköhän vielä tehdä omistajan käsikirjastakin päivitetty versio samaa sarjaa?

Tää se on kyllä pornoa  S* Onko mitään mitä sä et ite olis tehny? Isoa peukkua O0
Alumiinihitsaukset(olen kyllä kokeillut), nelipyöräsuuntaus, katsastus, vaihteiston korjaus ym.. Aika montaa kohtaa kieltämättä tullut itse muuteltua.

Vielä muuten noista väreistä. Kysyin kromimaalausta puskureihin, 700€/kpl -> jää maalaamatta. Maalari kuitenkin ehdotti kromipulverimaalausta, jolla saadaan suunnilleen kiilloitetun alumiinin kaltainen pinta reilusti halvemmalla. Sitä on kuitenkin saatavilla eri sävyinä, josta heräsi ajatus... (taas)


Tältä näyttäisi tietokoneen avustuksella kuparinväriset puskurit

Jää vielä harkintaan, kun on kuitenkin muita kromisia osia, joita en aio ruveta maalaamaan. Parasta antaa ajatuksen vielä hautua? :idiot2:


 

Ateho  Elekma