Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Rudi - 06.12.2010, 11:32:16

Otsikko: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 06.12.2010, 11:32:16
Vanha uskollinen 740 tuli muutettua käyttöautosta harrasteautoksi syksyllä 2009. Alkuun muutama kuva laitteesta:

Tunnelmakuva autosta, ennen leikkauspöydälle siirtämistä:
(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/VolvojaVellamo.jpg)

Auton nykytila 2015:
(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4256_zpscno3inxa.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4256_zpscno3inxa.jpg.html)

Muutama projektiaikainen kuva tekniikasta:

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/P1030918.jpg)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/P1030619.jpg)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/P1030367.jpg)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/P1030374.jpg)



Talven 2009-2010 aikana auto koki muutoksen tekniikan osalta. Seuraavassa listaus auton tämänhetkisestä kokoonpanosta:

Kone:
B19A(T) alakerta, laakeroitu
B19A(T) männät, puristus ??
531 kansi, kanavat siistitty, säätölevyt uusittu + venttiilit hiottu ja säädetty
V-nokka
T3/4 kiina-ahdin, hukkaportillinen, hukkaportin aukko suurennettu ahtopaineiden kurissa pysymiseksi
Kiinamallinen rosteripakosarja, laippa käännätetty ammattihitsarilla
Kiinacooleri, iso 3" lähdöillä, cooleri asennettu "ylösalaisin"  alas keulalle
3" DP
2,5" putki kahdella vaimentajalla
Megasquirt, Piirilevy by Pecan, MS-I Extra Hires, VAG hukkakipinäpuola, 6-1 triggeri hall-anturilla, Delphi 988 cc suuttimet, laajakaistalambda (JAW)
Dawe's device rajapaineventtiili

Voimansiirto ja alusta:
-Getrag 265
-SRE -618 asetelma
-Nestekytkin
-Jarrut vaihdettu eteen, isoimmat 740 vakiojarrut GLT:stä, jarruremontin yhteydessä uusittu etujarrujen jarruputket ja letkut, letkut, levyt ja entisöity satulat
-Paksumpi kallistuksenvakaaja edessä 21 mm, 740 GLT:stä
-GE-motorsport alustasarja

Kori:
Väri valkoinen 192
Tethys 17" vanteet, 25 + 30 mm adaptereilla
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Sjtv - 11.12.2010, 14:14:41
Onhan siittä ollu aikasemminkin puhetta mutta kuinkas toi kiinalainen hyrrä herää vakioon kolmosrakettiin verrattuna?
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Rudi - 14.12.2010, 16:22:45
Onhan siittä ollu aikasemminkin puhetta mutta kuinkas toi kiinalainen hyrrä herää vakioon kolmosrakettiin verrattuna?

Itellä kokemusta kolmogarretista B19ET:ssä ja mielestäni tämä kiinapuhallin herää ehkä aavistuksen hitaammin, mutta toisaalta voi olla, että tunne johtuu suuremman ahtopaineen tuomasta suuremmasta potkusta?? Isoja eroja ei näissä kyllä heräämisessä ole.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Rudi - 15.12.2010, 07:52:38
(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/eaton.jpg)
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: late86 - 15.12.2010, 18:18:32
(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/eaton.jpg)

vai että tämmöstä täällä  :D
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: tomimikael - 15.12.2010, 19:46:30
(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/eaton.jpg)


Ja sitten karkasi mopo...   Näyttää hyvältä!! S*
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85(+M62)
Kirjoitti: Rudi - 15.12.2010, 20:18:56
Juu, viime kesänä suurin harmittava asia koneessa oli alaväännön puute, joten jospa tuolla saataisiin lääkettä siihen puutteeseen ja vielä toivottavasti kesäksi ajoon. Ainoa asia mikä jarruttaa nyt on pitkä matka tallille ja tallilla oleva lämpötilanpuute. :) Onneksi on paikka missä pystyy tekemään palasia ton ahtimen kiinnitykseen.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85(+M62)
Kirjoitti: 460GLE - 25.12.2010, 22:19:01
Kuinkahan alhaalta tuo m62 antaa buustia? Täytyy ehottomasti pistää seurantaan tämä topic.  :)
Itellä on tulossa turbon kaveriks vähä pienempi remmiahdin Toyotasta, tarkotus ois nimenomaan että se antais mahdollisimman paljon painetta sinne n.3000 kierrokseen asti ja sit kytkettäis pois.


Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85(+M62)
Kirjoitti: Acke - 21.09.2011, 13:35:38
...toivottavasti kesäksi ajoon.
Mites tälle kuuluu? Kesken vielä?
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85(+M62)
Kirjoitti: Rudi - 07.11.2011, 02:20:21
Juu tukevasti kesken, moottoripyöräillessä meni kesä ja parisen viikkoa oli auto tässä syssyllä ajossa. Lähinnä suurimmat saavutukset oli vuosikatsastus.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Rudi - 25.04.2015, 18:35:40
Erittäin pitkästä aikaa taas rassattu tätä. Kytkimeen vaihdettu nestehilut. Enää ilmaus ja pääsee toivottavasti taas ajelemaan. Taitaa tosin olla vuosikatsastus jo neljättä vuotta pitkänä.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Rudi - 04.05.2015, 20:03:04
Ja huomenaamulla käydään sitten kokeilemassa katsastusta. Mikäli leimasetä lyö leiman paperiin, niin sitten voisi ruuvailla alle odottelevat Tethys -vanteet spacereilla, jotka hain tänään postista. Sitten voisi ehkä kehdata ottaa yhden kuvankin pitkästä aikaa. :)
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: donidee - 04.05.2015, 23:37:44
Pistähän heti sitten tilannepäivitystä miten käypi. Ja toivottavasti kuvaa tethyksillä ;)
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Rudi - 05.05.2015, 09:32:33
Leimattu tänään aamulla huomautuksitta!  :o Ihmettelin vain, kun kestää ja kestää, niin katsuri tulee sitten paikalle ja sanoo, että vähän ihmettelin noita moottorimuutoksia, kun puuttui toinen sivu rekisteriotteesta. :) En huomannut asiaa ollenkaan kun vein papereita ja kun nykyään toimittavat ne nitomattomana postitse, niin ei tullut vahingossakaan mukaan. Onhan se voinut vähän ihmetystä herättää, että tuoko tällaista tosiaan joku vuosileimalle ilman, että on ollenkaan muutoskatsastanut.  ;D

Eilen tuli entrattua myös kardaanin ravistukset pois. Se olikin helppo homma, tehtaan keltaiset kohdistusmerkit kohdalleen. Lisäksi olin asentanut Hardy-kiekon väärälle puolelle yhden aluslevyn hämärissä touhutessani. Miten ollakaan, että oli ollut vielä sopiva aluslevy auton alla, etten ollut huomannut edes puuttuvaa aluslevyä. Ei ihme, että ravisti. Samalla vaihtui Hardy-kiekko M5 malliseen.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Demi - 05.05.2015, 16:20:49
 -H- hatunnoston arvoinen suoritus kiva kiusata bemmi miehiä kun ulkoota vakion näköinen.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85
Kirjoitti: Rudi - 05.05.2015, 19:52:19
Noniin, nyt niitä luvattuja kuvia, kun sain Tethykset alle ja kytkintä shimmailtua siten, että pystyi kunnolla jo ajamaankin mm. kuvauspaikalle. Pahoittelut, etten jaksanut pestä kuvia varten. :) Tethyksien ja napojen välissä on 25mm adapterit edessä ja 30mm adapterit takana. Halusin, että ei ole mitään tajuttoman kokoista limppua ja toisaalta halusin, että mahtuu pyörimään ongelmitta.

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4256_zpscno3inxa.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4256_zpscno3inxa.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4274_zpscqdjftcc.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4274_zpscqdjftcc.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4258_zps3yzutfpo.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4258_zps3yzutfpo.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4260_zpsah6362hg.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4260_zpsah6362hg.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4263_zps4abxwuwy.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4263_zps4abxwuwy.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4264_zps5twelrxp.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4264_zps5twelrxp.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4266_zpsugou2ecy.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4266_zpsugou2ecy.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4268_zps8hh2ffti.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4268_zps8hh2ffti.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4271_zpsft431zwy.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4271_zpsft431zwy.jpg.html)

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/_DSC4272_zpsiiahwwwf.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/_DSC4272_zpsiiahwwwf.jpg.html)

Nyt on sitten se tuhannen taalan kysymys, että mitäs sitten. Periaatteessa auto on nyt ihan jees käyttökunnossa. Mieli tekisi lukkoperää ja perä olisi varmaan muutenkin pistettävä kuntoon, kun alkaa olla puoli miljoonaa ajettuna melko väljä. Ulkokuori pitäisi rempata...  toisaalta tuo on tavallaan aika sympaattinen, kun siellä täällä on ruostekukkaa, lommoa ja eriväristä ovea, mutta pääasiassa maalipinta on kuitenkin hyvä. Hammastanko vaatii kiristystä, tai ainakin jossain etupäässä on väljää, vaikka katsuri ei mitään löytänytkään. Toisaalta tähän on hommattuna uretaanipuslat valmiiksi, joten niitä vaihtaessa olisi ohjausvaihdekin näppärä irrottaa tiukkausta ja tarkastelua varten.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: janne81 - 05.05.2015, 21:15:00
Itse laittaisin alustan ja voimansiirron tip top kuntoon ja antaisin jopa ehkä ulkokuoren olla tuollainen.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: TVS - 05.05.2015, 21:23:57
Tää on tosi hieno just koska se ei ole juuri ylimaalattu korisarjarävellys, vaan alkuperäisen papanhelmen oloinen. Hurrimutkan se kyl tartteis! Ja truetrackin perään, voin suositella!
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Daiffi - 05.05.2015, 21:26:41
Kaikkea muuta paitsi ulkonäköä. Jos nimenomaa haluat pappasleepperin niin onhan toi aika lähellä sitä. :) Yhdyn kahteen edelliseen että ulkonäkö jättää tuommoiseksi.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 05.05.2015, 21:35:49
Joo, ulkonäköön ei missään nimessä olekaan tarkoitus tehdä muuta kuin korjata pienet kukat ja ehkä maalata yli uudelleen samaan polar white sävyyn, mikäli jotain lähdetään tekemään. Samaten ehjiä tuulilasin ympäryslistoja ym pitäisi jostain haalia.

3" hurri/pappamutka olisi kyllä hieno.  ::)

Ehkä tässä vaan nyt pitäisi keksiä mistä aloittaa. :)
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: 8-pätkä - 06.05.2015, 05:58:58
Pieni patinoituminen on vaan plussaa tällaisessa ja onhan tuo nyt kaikenkaikkiaan ihan perussiistin näköinen kuvissa? Itse haaveillut joskus samantyylisestä tiiliseiskasta.. S*
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 06.05.2015, 10:52:20
Jatkokehittelyä mietitty taasen. Minulla sattuu olemaan ylimääräisenä 2DIN -kokoinen android -pohjainen soitin. Tilasin Bluetooth RS232 -sovittimen ja tarkoitus olisi saada soittimeen näytölle megasta jonkinlainen dashboard view. Jos vaikka näin pääsisin tuosta pappailmettä sotkevasta teollisuusmittarista eroon, kun saa imusarjan paineen näkyviin näytölle. :)
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rusakko - 06.05.2015, 12:13:41
hommaat vaan toisen akselin ja sinne rauhassa sovittelet lukollisen murikan ja kunnon puslat.. sit se onki helppo homma vaan vaihtaa alle ja auto pysyy ajossa kokoaika :)
irto akselit ei avoimella murikalla näihin maksa kuitenkaan maltaita ;)
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 06.05.2015, 12:28:58
hommaat vaan toisen akselin ja sinne rauhassa sovittelet lukollisen murikan ja kunnon puslat.. sit se onki helppo homma vaan vaihtaa alle ja auto pysyy ajossa kokoaika :)
irto akselit ei avoimella murikalla näihin maksa kuitenkaan maltaita ;)

Jotain tämän tyyppistä operaatiota ajattelinkin, mahtuu vielä kotona sisätiloissa rakentelemaan perää. (Kunhan saa moottoripyörän ensin kasattua tilaa viemästä.) Tämähän nyt ei muutenkaan ole varsinaisesti enää mikään käyttöauto, että jos päivän pari seisookin, niin ei haittaa sekään.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 07.05.2015, 00:23:46
Tuollainen voisi olla käyttökelpoinen ajonäkymä esimerkiksi. Softana MSDroid.

(http://i91.photobucket.com/albums/k281/RollinRudi/740%20projekti/IMG_0204_zpssydhxwrh.jpg) (http://s91.photobucket.com/user/RollinRudi/media/740%20projekti/IMG_0204_zpssydhxwrh.jpg.html)

Näkymässä kierrosluku, AFR, imusarjan paine ja imuilman lämpötila.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Orlov - 07.05.2015, 01:33:17
Tää on tosi hieno just koska se ei ole juuri ylimaalattu korisarjarävellys, vaan alkuperäisen papanhelmen oloinen. Hurrimutkan se kyl tartteis! Ja truetrackin perään, voin suositella!

Täsmälleen samaamieltä  :) estää vain lisemmän ruosteen leviämisen.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 12.05.2015, 20:26:47
Tänään rakentelin Volvoon uudet tulpanjohdot, vanhat oli parista kohtaa palaneet poikki pakosarjaan. Entiset kun olivatkin joku volkkarin setti ja niillä joutui vähän oikaisemaan. Vanhoilla johdoilla ei enää lopulta käynyt kuin kolmella. Jokatapauksessa nyt tulpanjohdot menevät hieman viileämmästä paikasta. Käyntiinlähtökin parani huimasti.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 16.05.2015, 16:34:57
Tänään tankattu taas RE85:sta tankki täyteen ja vaihdettu kartat kyseiselle sopalle. Myös pientä hienosäätöä tehty alipainealueen kartalle, ts. laitettu karttaa rikkaammalle alipainealueella n. 1500-2500, vaikutus oli huomattavan positiivinen. Seuraavaksi oli ohjelmassa ahtojen nostojumppaa. Hukkaportin tankoa lyhennetty, lisätty rinnalle jousi ja rajapaineventtiiliä säädetty. Lopputuloksena voinkin sitten todeta, että tuolla rajapaineventtiilin saanee hylätä yli 1 barin ahdoilla. Eli aikalailla on-off mallisesti toimii. Toisaalta voisi vielä kokeilla isontaa rajapaineventtiilin bleedireikää, jos se vähän hillitsisi ilmiötä.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Chall - 16.05.2015, 18:52:33
Hyvä kun mainitsit ton rajapaine venan, ei oo tullu mieleenkään omassa et johtuis ahto ongelmat siitä
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 02.06.2015, 22:25:38
Moottorin kasaus jäteosilla jatkuu. Nyt tuli kollegalta Tanskasta SAM1 -nokka. Nokasta no jakajanura murtunut, mutta sitähän ei tässä tarvita. Hyvällä tuurilla samaiselta kaverilta saattaa jäädä myös ylimääräiseksi KG2T -nokka joka tulee myös kokeiluun, jos siis tuuri käy (l. kollegalla vaihtuu merkki penariin). Jospa tuo nokka toisi sitä paljon kaivattua ala-keskialueen vääntöä edes rahtusen lisää.
Otsikko: Vs: Rudin pappasleeper, 740 GL+MS+Turbo+E85 *kuvia lisätty 5.5.2015*
Kirjoitti: Rudi - 19.08.2019, 16:29:33
Tämä löysi uuden kodin, joten minun puolestani ketjun voi lukita.